بازی Warcraft III: Reforged

اولین نگاه به بازی Warcraft III: Reforged

شروع دوباره‌ی جنگ

1%
  • 0/10
اولین نگاه به بازی Warcraft III: Reforged ۰ ۰۹ آذر ۱۳۹۸ اولین نگاه کپی لینک

۱۷ سال از انتشار قسمت سوم وارکرفت می‌گذرد و حالا بلیزارد با بازی Warcraft III: Reforged آمده تا روزهای خوش گذشته را تکرار کند. 

پیش از آن که سبک MMO دنیا را تسخیر کند، این بازی‌های استراتژی همزمان بودند که از اواسط دهه ۹۰ میلادی تا اوایل دهه ۲۰۰۰ با نمونه‌هایی چون Command & Conquer، Age of Empires و وارکرفت، بر بازار بازی‌های ویدیویی حکمرانی می‌کردند. بلیزارد با مجموعه محبوب خود در آن زمان از پیشتازان این سبک محسوب می‌شد و با هر قسمت، عنصر جدیدی به آن می‌افزود که پس از مدتی به استانداردی برای بازی‌های RTS تبدیل می‌شدند. بلیزارد با Warcraft: Orcs & Humans امکان تجربه چندنفره بازی را مهیا کرد که پس از آن به بخشی جدایی ناپذیر از بازی‌های استراتژی همزمان بدل شد. Warcraft II: Tides of Darkness ایده‌های تازه‌ای چون سیستم Fog of War را جا انداخت و داستان مجموعه را به سطوح جدیدی رساند. با Warcraft III، المان‌های نقش‌آفرینی بیشتر از هر زمان دیگه‌ای راه خود را به بازی‌های استراتژی پیدا کردند، به شکلی که این بازی زمینه‌ساز تولد مجموعه World of Warcraft در سبک MMORPG شد. موفقیت و استقبال از وارکرفت ۳ شگفت‌انگیز بود، اما آن زمان مصادف شد با آغاز افول بازی‌های RTS و رشد روزافزون بازی‌های بزرگ چندنفره، به طوریکه به جای تولید قسمت چهارم، بلیزارد تمرکز خود را روی مجموعه محبوب جدید خود گذاشت.

شاید این روزها دیگر خبری از سلطه بازی‌های استراتژی پی‌سی بر بازار بازی‌های ویدیویی نباشد، اما این دلیل نمی‌شود که بلیزارد فراموش کند با چه عناوینی توانسته به یکی از پیشگامان صنعت بازی‌سازی بدل شود. اولین زمزمه‌ها از تصمیم بلیزارد برای بازسازی بازی‌های کلاسیکش چهار سال پیش شنیده شد؛ زمانی که مشخص شد این استودیو به دنبال نیرو برای تشکیل تیم جدیدی مختص بازسازی بازی‌های قدیمی‌اش می‌گردد. آگهی‌ها مشخصا به استارکرفت، دیابلو ۲ و وارکرفت ۳ اشاره داشتند و با عرضه StarCraft: Remastered در سال ۲۰۱۷، پروژه بازگرداندن افسانه‌های بلیزارد به دوران اوج رسما کلید خورد.

بلیزارد بعد از پرس‌و‌جو از جامعه طرفداران بازی در سرتاسر دنیا به این نتیجه رسیده که Reforged نه فقط یک بازسازی ساده، بلکه باید تکمیل‌کننده بازی اصلی باشد

بلیزارد در بازسازی استارکرفت، خواسته اصلی طرفداران را مدنظر قرار داد و آن هم این بود که هسته بازی هیچ تغییری نکند. اولین استارکرفت برای بازیکنانش به قدری کافی کامل بود که صرفا به بهبود گرافیکی بازی و رفع مشکلات مچ‌میکینگ اکتفا کنند. اما همین مسئله برای وارکرفت ۳ اندکی فرق داشته است. بلیزارد بعد از پرس‌و‌جو از جامعه طرفداران بازی در سرتاسر دنیا به این نتیجه رسیده که Reforged نه فقط یک بازسازی ساده، بلکه باید تکمیل‌کننده بازی اصلی باشد. به گمان طرفداران، وارکرفت ۳ نه تنها به گرافیک مدرن نیازمند است، بلکه باید شاهد بهبود مکانیک‌ها هم باشد. بدین ترتیب بلیزارد دست به کار شده تا وارکرفت ۳ را از نو بسازد.

مطابق انتظار تمامی تکسچرها، کاراکترها و نقشه‌های بازی از صفر مدل شده‌ و انیمیشن‌های کاملا جدید نیز جایگزین قدیمی‌ها شده‌اند تا Reforged از لحاظ گرافیکی، ظاهری در خور و به‌روز داشته باشد. حتی رابط کاربری بازی نیز بازطراحی شده است. جزئیاتی همچون اضافه شدن جنسیت به کلاس‌های Demon Hunter و Death Knight هم از نکات جالب این بازسازی است تا بازیکنان آزادی عمل بیشتری در چینش ترکیب ارتش خود داشته باشند. همچنین در صورت تمایل می‌توان تغییرات گرافیکی را غیرفعال کرد تا بازی از لحاظ ظاهری کاملا به شکل نوستالژیک نسخه اصلی درآید.

از جنبه فنی نیز یکی از بزرگ‌ترین مشکلات بازی اصلی، یعنی سیستم مچ‌میکینگ دیگر در این نسخه گریبان‌گیر بازیکنان نخواهد بود. در بازی اصلی، در صورتی که با یک نژاد به لول‌های بالا می‌رسیدید، دیگر امکان امتحان کردن نژاد‌های دیگر وجود نداشت چرا که سیستم چندنفره حریفان شما را هم‌تراز با سطح بهترین نژادتان انتخاب می‌کرد. این مسئله سبب شده بود که بازیکنان برای پیشرفت کردن با همه نژادها چندین حساب جایگزین ایجاد کنند اما در بازسازی بازی، دیگر این مشکل برطرف شده و حریفان متناسب با لول هر نژاد تعیین می‌شوند. یک خبر خوب دیگر آن است که به لطف عدم تغییر موتور، بخش چندنفره را می‌توان با بازیکنانی که هنوز روی نسخه اصلی بازی می‌کنند هم تجربه کرد. این همچنین بدین معناست که مادها و نقشه‌های کاستوم نسخه اصلی روی بازسازی هم احتمالا بدون مشکل کار خواهند کرد.

قابلیت مادسازی یکی از بخش‌های جدانشدنی بازیست و توسعه‌دهندگان در این زمینه هم تغییرات گسترده‌ای به عمل آورده‌اند. پیش‌تر برای ساختن ماد روی وارکرفت ۳ باید از زبان برنامه‌نویسی JASS استفاده می‌شد که این روزها دیگر منسوخ شده و کمتر کسی از آن استفاده می‌کند. بلیزاد در بازی Warcraft 3: Reforged این مشکل را هم برطرف کرده و با اصافه کردن پشتیبانی از زبان Lua که امروزه پرکاربردترین ابزار مادسازی است، خیال علاقمندان به دستکاری بازی‌ها را راحت کرده است.

از لحاظ گیم‌پلی، بلیزارد علاوه بر حفظ هسته اصلی، سعی در بهبود بالانس کلاس‌های بازی داشته و امکانات بیشتری هم به ادیتور افزوده است. هر فکشن هنوز طراحی منحصر به‌فرد خود را داراست و هنوز هم باید برای پیروزی در برابر حریف، کوچک‌ترین جزئیات نیروها و منابع خود را مدیریت کنید. طبق ادعای بلیزارد، صدها تغییر کوچک و بزرگ در بالانس نیرو‌ها، هیروها و ساختمان‌ها اعمال شده که همراه با به‌روزرسانی به نسخه اصلی بازی هم منتقل خواهد شد تا گیم‌پلی هم مدرن‌سازی و بی‌نقص شود. علاوه بر خود نسخه اصلی، بسته الحاقی The Frozen Throne هم با تغییرات مشابه بازسازی و همراه با Reforged در دسترس قرار خواهد گرفت.

از بزرگ‌ترین نقاط قوت تمام مجموعه وارکرفت، داستان عمیق و پرجزئیات آن است که بستری گسترده برای روایت وقایع مختلف طی ده‌ها بازی و کتاب و یک فیلم مهیا کرده و طرفداران سالیان سال است که با آن خاطره دارند. بلیزارد در راستای «تکمیل» نسخه سوم با Reforged، تصمیم داشته تغییراتی جزئی در داستان هم به عمل بیاورد تا بدین ترتیب هم همخوانی بهتری با وقایع WoW ایجاد کرده و هم روی کاراکترهایی که استحقاقش را داشته‌اند، بیشتر مانور بدهد. به همین منظور قرار بوده صداگذاری‌هایی جدید و جزئیات بیشتری از زندگی کاراکترهایی چون جینا و سیلوانا ویندرانر به بازسازی اضافه شود اما یک مانع بزرگ بر سر راه وجود داشت: طرفداران چنین چیزی را نمی‌خواستند.

طرفداران می‌دانسته‌اند تغییر داستان به معنای دگرگونی صداگذاری‌ها و تغییر صداپیشگان است و این نکته‌ اصلا به مذاقشان خوش نیامده

با وجود آنکه علاقمندان به وارکرفت ۳ مایل بودند تا بلیزارد در بازسازی بازی را از هر لحاظ از جمله گرافیک و گیم‌پلی یک قدم به جلو ببرد، اما اصلا به خبر تغییرات در داستان بازی روی خوش نشان ندادند. البته این مسئله به این دلیل بوده که طرفداران می‌دانسته‌اند تغییر داستان به معنای دگرگونی صداگذاری‌ها و تغییر صداپیشگان است؛ نکته‌ای که اصلا به مذاقشان خوش نیامده و بلیزارد هم از آن آگاه شده است. بدین ترتیب این قضیه منتفی و بنا بر آن شده که از همان صداها و کات‌سین‌های نسخه اصلی در بازسازی استفاده شود تا حس نوستالژی طرفداران پس از شنیدن صدای اصلی کاراکترهایی چون آرتاس و ایلیدان چند برابر شود. تنها تغییراتی که در این زمینه اعمال شده، بازسازی چهره مناطقی چون Silvermoon City و Stratholme به شکلی است که با ظاهر آنها در WoW همخوانی داشته باشد.

بلیزارد بازی Warcraft III: Reforged را به‌شکلی غافلگیرکننده در جریان رویداد بلیزکان ۲۰۱۸ معرفی کرد. آن زمان تاریخ انتشار این بازسازی، بدون اشاره به روز مشخصی، سال ۲۰۱۹ اعلام شد. با توجه به اینکه بازی هنوز در فاز بتا به سر می‌برد و چیزی هم تا پایان این سال میلادی نمانده، باید برای تجربه آن تا تاریخی نامشخص در سال ۲۰۲۰ صبر کنیم. البته نسخه بتای چندنفره Reforged را می‌توان با پیش‌خرید نسخه ۴۰ دلاری Spoils of War از وب‌سایت Battle.net تجربه کرد. در حال حاضر تنها مودهای ۱ به ۱ و ۲ به ۲ با نژادهای انسان و اُرک قابل تجربه است و تا «هفته‌ای آتی» امکانات جدید به آن اضافه خواهد شد.



مطالب مرتبط

دیگران نیز خوانده‌اند

نظرات

دیدگاه خود را اشتراک گذارید
اشتراک
به من اطلاع بده
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments