نقد و بررسی بازی Stellar Blade
نیازی به یدک کشیدن نامهای بزرگ نیست!
در سال ۲۰۲۴ بازی Stellar Blade از راه رسیده تا نشان دهد که حتی انحصاریهای کوچک پلی استیشن هم حرفهای زیادی برای گفتن دارند.
در حالی که سونی اعلام کرده بود که قرار نیست بازیهای بزرگ خودش را در سال ۲۰۲۴ عرضه کند، به تازگی بازی Stellar Blade از راه رسیده تا نشان دهد که حتی انحصاریهای کوچک پلی استیشن هم حرفهای زیادی برای گفتن دارند و نیازی به یدک کشیدن نامهای بزرگ ندارند. ژاپنیها با در اختیار داشتن استودیوهای بزرگی مثل سانتا مونیکا (Santa Monica) و ناتی داگ (Naughty Dog) همیشه خیالشان از بابت داشتن فرنچایزهای بزرگ و آثار با کیفیت راحت است و مطمئن هستند که بازیهای این استودیو، قطعاً فروش خوبی را تجربه خواهند کرد؛ اما آیا اثری مثل بازی Stellar Blade هم میتواند راه این عناوین را ادامه دهد؟ با نقد و بررسی این بازی در رسانه سرگرمی به جواب این سوال خواهیم رسید.
در همین ابتدای راه، خیلی سریع به سراغ هسته گیمپلی بازی – یعنی بخش مبارزات – آن میرویم. جایی که Stellar Blade نشان میدهد که یک اثر خوش ساخت و فوقالعادهست که تجربه آن برای عاشقان سبک اکشن – و حتی طرفداران سبک سولزلایک – به شدت واجبه و تجربه مبارزه با شخصیت جنجالی Eve میتواند تا مدتها هر گیمری را سرگرم کند. استودیوی کُرهای Shift Up که بین بازیسازان به عنوان یک استودیوی نسبتاً کوچک شناخته میشود، دست به کار بزرگ و پر ریسکی زده و با خلق یک عنوان جذاب و البته پر حاشیه نشان داده که حتی استودیوهای کوچک هم اگر پشتوانه مالی بزرگی داشته باشند، میتوانند خلاقیت خودشان را به خوبی به تصویر بکشند؛ درست مثل همان کاری که استودیوی Neowiz با بازی Lies of P انجام داده بود.
مهمترین و البته بارزترین نقطه قوت بازی Stellar Blade همانطور که اشاره کردیم، مبارزات آن به شمار میرود؛ شخصیت Eve با داشتن مجموعهای از کمبوها و حرکات مختلفی که در اختیار دارد، به یک سلاح کشنده برای دشمنان خودش تبدیل شده که میتواند هر دشمن کوچک یا بزرگی را از راه خودش بردارد؛ اما خب اصلاً فکر نکنید که مبارزات بازی راحت هستند، بلکه کاملاً برعکس. از آنجایی که در پیش نمایشها و دمو بازی هم دیده بودیم، برای جنگیدن با دشمنان مختلف، بازیکنان باید نقطه ضعف آنها را شناسایی کنند و با جا خالی یا همان پَری کردن (Parry) به موقع به آنها آسیب بزنند.
رسیدن به مهارتها لازم برای انجام پریهای به موقع که در بازی Stellar Blade به عنوان Perfect Parry شناخته میشوند کار اصلاً راحتی نیست و برای رسیدن به مهارتهای لازم، باید زمان زیادی را بگذرانید. اما در نهایت همه این تلاشها ارزش خودشان را نشان میدهند و زمانی که با مکانیکهای مبارزه Stellar Blade آشنا شوید، تازه متوجه میشوید که مبارزات این بازی چهقدر لذتبخش هستند.
با این اوصاف میتوان گفت که بخش مبارزات بازی بینقص نیست و مشکلات جزئیای دارد که میتواند در بعضی صحنهها بازیکنان را اذیت کند و اعصابشان را به هم بریزد. استودیوی Shift Up با در نظر گرفتن یک درخت مهارت فوقالعاده وسیع در Stellar Blade، به بازیکنان اجازه میدهد تا با دستی باز به سراغ انتخاب اسکیلها و مهارتهای مد نظر خودشون بروند و سبک مبارزهای که ترجیح میدهند را انتخاب کنند. در واقع این حرکت به شکلی برای جبران همان ایرادات جزئی در بخش مبارزات بازی بوده است. ناگفته نماند که با پیشروی در بازی، تواناییها و ویژگیهای جدیدی برای شخصیت Eve آزاد میشود که مبارزات بازی را جذابتر میکنند.
اگر از طرفداران بازیهای سبک اکشن-ماجراجویی هستید، حتماً خوب میدانید که این نوع بازیها در داشتن یک داستان نفسگیر و درگیرکننده زبانزد هستند و یک روایت خوب، معمولاً جزو نقاط قوت آنها به شمار میرود. خوشبختانه بازی Stellar Blade هم از این قضیه مستثنی نیست و داستانی نسبتاً قابل قبول را تحویل مخاطبانش میدهد. داستان بازی روایتی از هجوم بیگانگان به سیاره کره زمین به شمار میرود که بارها شبیه به آن را در مدیومهای مختلف شنیدهایم؛ اما خب این موضوع باعث نشده تا استودیوی Shift Up دست از ایدههای خودش بکشد و این داستان را به نحوی که در نظر داشته برای مخاطب خودش تعریف میکند.
بازی از جایی آغاز میشود که بازیکنان در نقش شخصیت Eve – یکی از مبارزان گروه هفتم هوابرد – عازم سیاره زمین میشوند تا خانه اصلی انسانها را از دست موجوداتی عجیب و غریب به نام Naytibها نجات دهند. Eve و همتیمیهایش آخرین امید بشریت برای بازپسگیری زمین هستند و کلونی (Colony) این تیم را فرستاده تا یک بار برای همیشه از شر دشمنان دیرینه خودشان رها شوند. با پیشروی در بازی و پیدا کردن سرنخهای مختلف از تاریخ زندگی انسانها، بازیکنان متوجه میشوند که نبرد بین انسانها و بیگانگان یک نبرد ساده نبوده و پشت این درگیریها رازها و داستانهایی نهفته که بازی را در بخشهای پایانی جذابتر میکند؛ اما این موضوع برای بخشهای میانی بازی صدق نمیکند. در شروع بازی شاهد از راه رسیدن Eve به همراه تیمی از جنجگجوهای باتجربه مثل Adam و Tachy، شاهد مبارزهای سرسامآور و جذاب هستیم که میتواند گیمر را در همان ابتدای راه درگیر خودش کند.
افتتاحیه پر زرق و برق بازی Stellar Blade برای شروع فوقالعادهست؛ اما این شروع هیجان انگیز خیلی زود جای خودش رو به یک مسیر معمولی و متوسط میدهد و روایت خطی Stellar Blade خیلی زود درگیر کلیشهای داستانگویی میشود. با از راه رسیدن شخصیتهای جدید مثل Lily – که یکی از بهترین شخصیتهای فرعی بازی است – دوباره روح تازهای به داستان بیرمق بازی دمیده میشود که میتواند بازیکنان را به ادامه راه امیدوار کند.
در این میان باید به چند نکتهای که قطعاً ذهن مخاطب را درگیر خودشان میکنند نیز اشاره کنیم؛ آیا حواشی بازی روی عملکرد نهایی آن تاثیر میگذارند و آیا بازی Stellar Blade را میتوانیم یک اثر جهان باز معرفی کنیم؟ ایو، شخصیت اصلی بازی Stellar Blade، بسیار زیبا است. اجازه دهید که همین الان بگوییم که شخصیت Eve، یک شخصیت زیبا و جذاب است که شبیه به آن را شاید نتوانیم در آثار دیگر پیدا کنیم. این زیبایی بیش از حد، جنجالهای زیادی را در شبکههای اجتماعی به وجود اورد و گیمرها در سرتاسر جهان در مورد زیبایی غیر واقعی او بحث میکردند؛ ولی حقیقت این است که Eve تنها بخشی از Stellar Blade نیست که زیبا به نظر میرسد. در واقع، کل DNA بصری بازی میتواند از نظر تضاد آشکار بین زیبایی و وحشت مورد بحث قرار بگیرد.
این تضاد را میتوانیم در تک تک اجزای این بازی از شخصیتها و محیط گرفته تا حتی دشمنان ببینیم. سایر شخصیتهایی که Eve در طول مسیر ملاقات میکند؟ همگی زیبا هستند؛ محیطها؟ ویرانههایی رو به زوال و تاریک که موجودات وحشتناک در زیر سایهها کمین کردهاند، همچنان زیبایی نهانی را در خود جای دادهاند. صحنههایی درخشان، خونآلود، با انیمیشنهای پر جزئیات و کارگردانی عالی در کات سینها. همه این موارد کاری میکند تا مخاطب درگیر زیباییها و حواشیای که همه روی آن تمرکز کردهاند نشود و با چشمان خودش ببیند که دنیای Stellar Blade یک دنیای غنی و جذاب است که طراحی بصری آن زیبایی خاص خودش را دارد. این طراحی نسبتاً بینقص محیط بازی، باعث میشود تا هیچ ویرانهای را به حال خودش رها نکنید و به کاوش در محیط بازی بپردازید.
برای تکمیل کردن جواب دو سوالی که پرسیدیم، باید به این موضوع هم اشاره کنیم که بازی Stellar Blade به واسطه نقشه بزرگ خودش و البته داشتن ماموریتهای فرعی مختلف، در گروه آثار نیمه جهان باز قرار میگیرد. ماموریتهای فرعی بازی برخلاف انتظاری که از آنها داشتیم، کیفیت قابل قبولی دارند و میتوانند تا مدتی شما را سرگرم خود کنند.
به واسطه این ماموریتها جمع و جوری که در دنیای بازی پیدا میکنید، میتوانید با نکات پنهان و جذابی که از زندگی انسانها در روی سیاره زمین باقی مانده آشنا شوید و ببینید که چهطور حمله بیگانگان باعث شده تا انسانها خانهی خود را رها کنند. در کنار این موضوع بد نیست که اشارهای به بحث صداگذاری و موسیقی بازی نیز داشته باشیم. اگر نظرات مختلف درباره دوبله انگلیسی بازی را دنبال کرده باشید، حتما میدانید که خیلیها متفقالقول باور دارند که این دوبله اصلاً خوب از آب در نیامده است.
این موضوع حتی برای ما که زبان انگلیسی، زبان اصلیمان نیست نیز صدق میکند و در بعضی سکانسها روی مخ میرود؛ اما از طرف دیگر، دوبله کرهای این بازی به مراتب بهتر کار شده و نشان میدهد که استودیوی Shift Up برای این بخش بودجه بیشتری را در نظر گرفته است. در بخش موسیقی هم کرهای باز از فرهنگ خودشان و البته موسیقی پرطرفدار این روزها یعنی K-Pop تاثیر گرفتن و در بخشهای زیادی از بازی میتوانیم استفاده از این نوع موسیقی را بشنویم.
- مبارزات به شدت جذاب
- طراحی بصری چشم نواز
- امکان شخصیسازی بالا و استفاده از مهارتهای مختلف
- استفاده عالی از ویژگیهای کنترلر DualSense
- دنیای غنی برای گشت و گذار در محیط
- صداگذاری ضعیف شخصیتها
- ایرادهای جزئی در بخش مبارزه
- داستانی نسبتاً تکراری و بدون خلاقیت
نظرات
دیدگاه خود را اشتراک گذارید