راکستار از تکنولوژی جدید خود برای استفاده در GTA 6 می‌گوید

انقلاب‌های راکستار پایان ندارند!

راکستار از تکنولوژی جدید خود برای استفاده در GTA 6 می‌گوید نیما خدارحمی ۱۵ ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ اخبار بازی
تکنولوژی جدید نسخه بعدی سری GTA

اینگونه به‌نظر می‌رسد که بالاخره از دلیل توسعه طولانی مدت نسخه بعدی سری GTA مطلع شدیم. استودیو راکستار بار دیگر قصد دارد دهان ما را به‌لطف تکنولوژی‌های خارق‌العاده خود باز نگه دارد.

طبق بسیاری از گزارش‌های موجود در سطح فضای مجازی، ما هنوز چندین سال با انتشار و عرضه نسخه بعدی سری GTA فاصله داریم. البته زمانی که به دوره ساخت و توسعه بازی Red Dead Redemption 2 توسط راکستار نگاه می‌کنیم، این گزارش‌ها کاملا منطقی و توجیه شده بوده و ما را غافل‌گیر چندان نمی‌کنند. طی دهه ابتدایی قرن ۲۱ ما با سیل انتشار بازی از طرف راکستار مواجه شدیم. ما از شروع سال ۲۰۰۱ تا انتهای سال ۲۰۰۴ سه گانه محبوب سری GTA یعنی GTA 3، GTA Vice City و GTA San Andreas را تجربه کردیم، ولی حال و پس از گذشت بیش از یک دهه، استودیوهای راکستار زمان بسیار بیشتری برای توسعه و عرضه تنها یک عنوان نیاز دارند. شاید بپرسید چرا؟

اگر توجه داشته باشید هر عنوانی که از استودیوهای راکستار انتشار می‌یابد، چندین قدم از دیگر عناوین دسته اول دنیای بازی‌های ویدیویی جلوتر بوده و حد و مرزهای طراحی و سخت افزاری که عناوین آن‌ها برای اجرا نیاز دارند را همیشه جابه‌جا می‌کند و همین دلیل آن‌ها را تبدیل به بزرگ‌ترین نام در صنعت بازی سازی کرده است.

اخبار جدیدی از کنفرانس GDC سال ۲۰۲۱ (Game Developers Conference) منتشر شده که می‌تواند دلیل طولانی مدت بودن توسعه نسخه بعدی سری GTA را برای ما شرح دهد که البته باعث شگفتی همگان خواهد شد. راکستار طی این مراسم اعلام کرد که آن‌ها به‌دنبال راه‌های استفاده از یادگیری ماشینی در بازی‌های خود هستند. ناگفته نماند که آثار دقیق استفاده از این روش در نسخه بعدی سری GTA و دیگر بازی‌های راکستار هنوز مشخص نیست، ولی اگر نگاهی عمیق‌تر به این کنفرانس داشته باشیم، راکستار به دنبال ایجاد تغییراتی بسیار عمده و بزرگ در بحث هوش مصنوعی بوده که متاسفانه طی سال‌های اخیر پیشرفت بسیار کمی داشته و بدون شک نیازمند پیشرفت است. از این رو باید از راکستار تشکر ویژه به عمل آورد.

بازهم با عمق بیشتری بدین مسئله نگاه می‌کنیم. به گفته راکستار طی همین کنفرانس، اسب‌ها بیش از ۳۰۰۰ انیمیشن متفاوت در ۲۳ شیوه راه رفتن خاص در خود دارند. میزان کار و تلاشی که تیم انیمیشن باید برای ساخت این حرکات انجام دهد سرسام آور است. حال این تلاش‌ها تنها شروع کار آن‌ها بوده و شاید کوچک‌ترین گوشه از تمام فعالیت‌های راکستار برای عناوین آینده خود باشد. دست‌یابی به چنین تکنولوژی و پیشرفت است که دوره توسعه بازی‌های جدید راکستار را عقب انداخته و البته باعث می‌شود که یادگیری ماشینی راه خود را به بازی‌های ویدیویی پیدا کند. از دید دیگر آن‌ها برای اجرایی کردن چنین حرکاتی قادر به استفاده از نیروی انسانی نبوده و درحال روی آوردن به‌سمت یادگیری ماشینی هستند. نکته بسیار قابل توجه این است که هیچ تیم انیمیشن سازی قدرت ساخت این میزان از انیمیشن و اجرایی کردن آن در بازی مانند Red Dead Redemption 2 را نداشته و عملی کردن چنین چیزی نیازمند یادگیری ماشینی است.

تابدین لحظه ما نمی‌دانیم یادگیری ماشینی تاچه میزان در عناوین بعدی استفاده شده و چه تاثیری بر بازی‌های پیش‌روی راکستار خواهند گذاشت، ولی اینگونه به‌نظر می‌رسد که راکستار قصد دارد پس از بالا بردن انتظارات ما در سال ۲۰۱۸ با بازی Red Dead Redemption 2، قصد دارد بار دیگر و به میزان بسیار زیاد انتظارات را از نظر طراحی بازی و جنبه‌های فنی بالا ببرد. با در نظر گرفتن چنین مسئله‌ای، احتمالا عنوان بعدی این استودیو دوست داشتنی، نسخه بعدی سری GTA خواهد بود. البته که چنین چیزی سال‌هاست ذهن ما را درگیر کرده و تقریبا از آن مطمئن هستیم، بااین حال دنیای بازی‌های ویدیویی مملو از اخبار غافلگیرانه بوده و ممکن است هر لحظه اخباری تازه و غافلگیرانه‌تر از پیش منتشر شود. نظر شما چیست؟ فکر می‌کنید تکنولوژی جدید راکستار تا چه میزان در امر طبیعی بودن و ارشد بودن بازی‌های آن‌ها از نظر فنی کمک می‌کند؟ شما فکر می‌کنید نسخه بعدی سری GTA چه زمانی منتشر خواهد شد؟ منتظر نظرات شما هستیم.


guest
15 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
View all comments
بالا