#مهسا_امینی
بازی Remnant: From the Ashes

پیش‌نمایش بازی Remnant: From the Ashes

تجربه‌ی سولزلایکی با تفنگ و نارنجک

تاثیری که میازاکی با سری Dark Souls روی صنعت بازی گذاشته شگفت‌انگیز است. پارسال یک بازی شوتر سوم شخص به نام Remnant: From the Ashes معرفی شد که تلاش کرده خود را به‌عنوان یک بازی Gunsouls به همه بشناساند. با پیش‌نمایش بازی Remnant: From the Ashes همراه ما باشید.

آتش، خاکستر و بوی دود اسلحه‌های گرم‌تر از خونی که ریخته می‌شوند، شاید المان‌های مفهومی جدیدی برای ساخت یک بازی جذاب نباشند، اما بازی Remnant: From the Ashes تمام تلاش خودش را کرده تا از ظرفیت این المان‌ها در بستری جدید استفاده کند. وقتی از بستری جدید صحبت می‌کنیم، منظورمان این نیست که استودیو Gunfire Games با ساخت این بازی سبک جدیدی را خلق کرده‌اند، بلکه آن‌ها تلاش کرده‌اند به یک سبک شناخته‌شده و محبوب رنگ‌ و بویی تازه دهند. چه در مدیوم بازی‌های ویدیویی و چه در مدیوم‌های دیگر، هنگامی که اسم موجودات افسانه‌ای، اژدهاها یا خدایان را می‌شنویم، تصویری که در ذهن ما به‌وجود می‌آید دنیایی با معماری باستانی یا قرون وسطایی است و جنگجوها و جادوگرهایی که به نبرد موجودات شرور باستانی می‌روند؛ بازی Remnant: From the Ashes از همین جا این تصویر در ذهن ما را تغییر می‌دهد.

موجودی اهریمنی، شیطانی و بسیار قدرتمند پس از سال‌ها ظهور کرده و دنیا را به آخرالزمان خود کشانده. کسی نمی‌داند این شیطان باستانی به چه دلیل از انسان‌ها متنفر است و چرا می‌خواهد آن‌ها را نیست و نابود کند. وظیفه شما در بازی همین خواهد بود، تلاش برای پرده برداشتن از راز این طلسم و نفرتی که دنیا را فرا گرفته. در دنیای Remnant: From the Ashes انسان‌ها گونه‌ای در حال انقراض هستند که توسط موجودات افسانه‌ای و شیطانی شکار می‌شوند؛ نه‌تنها انسان‌ها، بلکه هر موجود دیگری در سیاره‌های دوردست زندگی می‌کند نیز از دست شیطان این دنیا در امان نیست. این وظیفه شما و هم‌رزم‌های شماست تا از «زندگی» دفاع کنید و به نبرد با شیطان بروید.

Remnant: From The Ashes
بازی تلاش می‌کند تا شبیه به دارک سولز با سلاح‌های گرم باشد

بازی Remnant: From the Ashes همان‌طور که گفته شد به‌عنوان یک Gunsouls شناخته می‌شود؛ یعنی همون بازی سولزلایک فقط با تمرکز روی تفنگ یا اسلحه گرم. حتما دیگر می‌دانید که بازی‌های سولزلایک به‌جز سختی و چالشی بودن‌شان، روی تنوع آیتم‌ها، محیط‌ها و دشمن‌ها نیز تمرکز زیادی دارند؛ فقط چون در این نوع بازی (Gunsouls) ما به‌جای سلاح‌های سرد با تفنگ و نارنجک سر و کار داریم، در نتیجه دفاع حمله‌های دشمن یا بلاک کردن ضربه‌های آن‌ها بی‌معنی می‌شود. پس در Remnant: From the Ashes تنها کار دفاعی که می‌توان کرد پناه گرفتن پشت اشیا و موانع است؛ البته جا خالی دادن یا Dodge کردن را نیز اگر یک عمل دفاعی حساب کنیم در این بازی خیلی خیلی کاربرد دارد. سیستم کلی گیم‌پلی بازی براساس سیستم دارک سولز طراحی شده؛ سیستمی که روی دقت عمل گیمر تاکید بسیاری دارد. هر گیمری که نتواند استراتژی حمله درستی داشته باشد و نتواند منابع‌اش را به‌درستی مدیریت کند، کارش تمام است.

Remnant: From the Ashes در زمان انتشار چهار دنیا و نزدیک به ۱۲۰ نوع دشمن دارد که هر کدام از این دشمن‌ها (به‌علاوه باس‌ها) با سبک متفاوتی مبارزه می‌کنند. گذشته از این‌که هر دنیا در بازی معماری، مردم و البته موجودات شیطانی خاص خودش را دارد، شما باید در هر کدام از این دنیاها خود را برای رویارویی با یک باس بزرگ آماده کنید که به‌عنوان World Boss شناخته می‌شود. شاید بگویید با این اوصاف هم بازی‌های بزرگ‌تری از Remnant: From the Ashes منتشر شده‌اند، شاید در نگاه اول هم این عنوان یک بازی بزرگ به‌نظر نرسد و با دیدن گرافیک آن بگویید که این بازی از نسل هشتم خیلی عقب‌تر است، اما باید بدانید که Remnant: From the Ashes در یک زمینه یکی از بلند پروازانه‌ترین عناوین مدیوم بازی‌های ویدیویی به‌حساب می‌آید.

بازی از نظر تنوع باس‌فایت کم نمی‌آورد

تا الان هیچ بازی ساخته نشده که تقریبا همه چیز آن، از نقشه و راهی که گیمر می‌رود گرفته تا اسپاون دشمن‌ها، هر دفعه و در هر نوبت بازی به‌صورت اتفاقی تولید (Generate) شود. بازی با این‌که دارای بخش داستانی است و می‌توان این بخش بازی به‌علاوه چند حالت دیگر آن را کاملا به‌صورت آفلاین و تک‌نفره تجربه کرد، اما شما با هر دفعه خروج و ورود دوباره به بازی با مسیر و مکان‌های جدیدی روبه‌رو می‌شوید. براساس گفته‌های سازنده‌ی بازی، این Generate اتفاقی نقشه هر محیط و دشمن‌ها ربطی به داستان بازی ندارد. در واقع شما نباید انتظار داشته باشید که داستان خطی بازی پس از این‌که شما یک بخش خاص از آن را پشت سر گذاشتید، برای مثال با شروع دوباره بازی تغییر کند و متفاوت شود. تغییرات مذکور مختص به نقشه و محل اسپاون دشمن‌ها می‌شوند که همین یک موضوع عوامل بسیاری را در گیم‌پلی تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

برای مثال اگر شما از قبل یک ماموریت را انجام داده و دوباره بازی را از نو شروع کرده باشید، راهی که برای انجام هدف‌های آن ماموریت رفتید الان دیگر فرق کرده. بلندپروازانه بودن Remnant: From the Ashes در این زمینه به همین‌جا ختم نمی‌شود، بلکه پایش را فراتر می‌گذارد و ما را هیجان ‌زده‌تر. همان‌طور که دیگر تا الان حدس زده‌اید، دنیای این بازی با‌س‌های زیادی در خود جا کرده که برخی از آن‌ها بزرگ هستند و برخی کوچک. چه از نظر اندازه و چه از نظر قدرت، فرقی نمی‌کند شما چه نوع باسی را از پا در می‌آورید، اما این‌که چگونه آن را از پا در می‌آورید برای بازی مهم است. در بازی، شما هر نوع باس را می‌تواند با روش‌ها و استراتژی‌های مختلفی از پا دربیاورید؛ استراتژی مبارزه متفاوت مقابل باس‌ها مساوی است با لوت متفاوت. به عبارت دیگر، اگر شما یک باس را با سه روش مختلف بکشید، هر سه بار آیتم‌ها و سلاح‌های متفاوتی دریافت می‌کنید.

براساس گفته‌های Gunfire Games، شاید یک گیمر هیچ‌وقت با یک باس، یک رویداد یا یک ماموریت در بازی خودش روبه‌رو نشود که دوست او با آن‌ها روبه‌رو شده. جذابیت چندنفره بازی کردن Remnant: From the Ashes نیز به همین است که شما با پذیرفتن دعوت دوست خود یا دعوت هر گیمری، وارد دنیای متفاوتی می‌شوید که چیزهای جدیدی برای کشف و تجربه کردن دارد. این‌که بخواهید Remnant: From the Ashes را چندنفره و به‌صورت Co-op بازی کنید یا تمام بازی را تک‌نفره تجربه کنید بستگی به میل و انتخاب خودتان دارد. نه سازنده بازی و نه ناشر آن یعنی Arc Games قرار نیست برای تجربه بازی و لذت بردن از آن شما را مجبور به انجام کاری کنند که دوست ندارید. گفته می‌شود به‌جز حالت داستانی، بازی دارای حالت Adventure و حالت چندنفره نیز است. هنوز مشخص نشده که حالت چندنفره‌ بازی جز کوآپ چه تجربه‌های دیگری در اختیار گیمر قرار می‌دهد، اما حالت Adventure به این شکل کار می‌کند که اگر شما نمی‌خواهید برای دیدن دنیاهای جدید و تجربه آن‌ها در حالت داستانی صبر کنید، می‌توانید ماجرجویی خود را از این حالت بازی شروع کنید.

Remnant: From the Ashes با این‌که از نظر طراحی دارای تنوع بسیار بالایی است، از دیزاین مرحله یا نقشه گرفته تا انواع دشمن‌ها، اما از نظر لوت نباید انتظار یک Borderlands دیگر را داشته باشید زیرا تمرکز سازنده بازی نیز چنین چیزی نبوده. تنوع اسلحه در بازی بالاست و شما حتی می‌توانید با پیدا کردن آیتم‌ها یا مواد اولیه لازم اسلحه خودتان را بسازید، اما بیشتر از این‌که تنوع اسلحه‌ها و نارنجک‌ها در بازی زیاد باشد، تنوع قابلیت‌های ویژه یا مادهای آن‌ها زیاد است. ماد اسلحه (Weapon Mod) بخشی از شخصی‌سازی بازی است که به شما اجازه می‌دهد یک قابلیت خاص را به هر اسلحه‌ای که دوست دارید اضافه کنید. اگر نگران مکان‌های شلوغ و مردن بیش از حد در این مکان‌ها هستید، می‌توانید مادی به اسلحه خود اضافه کنید که با فعال‌سازی آن تا مدتی محدود جان‌تان پر شود.

گذشته از این‌که هر اسلحه یک ظرفیت برای جای‌گذاری ماد دارد، در بازی سه نوع کلاس وجود دارد: Hunter، Ex-Cultist و Scrapper. هر کدام از این کلاس‌ها اسلحه‌های خاص خود و قابلیت‌های خاص خود را دارند. مثلا Ex-Cultist بیشتر قابلیت‌های درمانی، دفاعی و سلامتی دارد و می‌تواند در نقش دکتر تیم ظاهر شود. Hunter و Scrapper نیز به‌ترتیب می‌توانند در نقش تک تیرانداز تیم و سرباز خط مقدم تیم ظاهر شوند؛ چون Hunter سلاح اصلیش یک تک‌ تیرانداز است و بیشتر مخفی کاری می‌کند و Scrapper نیز سلاح اصلیش شات‌گان است و یک سلاح سرد نیز دارد که شبیه به یک پتک است.

گشت و گذار، بخشی از گیم‌پلی Remnant را تشکیل داده است

همان‌طور که تا الان خواندید، Remnant: From the Ashes خودش را یک Gunsouls می‌نامد و گذشته از هر چیزی که به ذهن ما با شنیدن این لقب می‌آید، بیشتر یاد سختی طاقت‌فرسای دارک سولز می‌افتیم. اگر نمایش‌های این بازی را دنبال کرده باشید، متوجه شده‌اید که Remnant: From the Ashes بازی چالش برانگیزی است، اما آیا واقعا در حد دارک سولز سخت است؟ نه! تنوع دشمن‌ها و باس‌ها بالاست و استراتژی مبارزه با هر کدام نیز متفاوت است، اما در تریلرها و استریم‌های بازی ندیدیم که برای کشتن یک باس گیمر بارها بمیرد و دوباره از نو تلاش کند. اگر بی‌دقتی کنید از جان‌تان سریع کم می‌شود چون دشمن‌ها دمیج زیادی به شما وارد می‌کنند، اما باز هم طوری نیست که بگوییم مثل دارک سولز حتی مبارزه با دو دشمن به‌صورت هم‌زمان بتواند تبدیل به یک عذاب شود.

شاید دلیل این موضوع سریع‌ بودن و روان بودن حرکات شخصیت اصلی و انیمیشن‌هایش باشد. انیمیشن همه شخصیت‌ها و دشمن‌ها در Remnant: From the Ashes بسیار روان کار شده و اگر دشمن قصد غافلگیری شما را داشته باشد، شما خیلی سریع می‌توانید فرار کنید یا جا خالی بدهید. گذشته از این مهم، پر شدن دوباره و جبران نوار استقامت (Stamina) نیز خیلی کند نیست و همین به شما اجازه می‌دهد خیلی هم مثل دارک سولز نگران هدر رفتن انرژی‌تان نباشید. براساس گفته استریمر Arc Games، در بازی شما می‌توانید درجه سختی انتخاب کنید و اگر واقعا چنین گزینه‌ای در بازی وجود داشته باشد، این‌که Remnant: From the Ashes خود را یک بازی Gunsouls بنامد خیلی درست نیست. اگر بازی در نسخه نهایی خود واقعا سخت و چالش برانگیز باشد، این سختی با تولید اتفاقی نقشه و دشمن‌ها پیوند می‌خورد و ترکیبی فوق‌العاده را تشکیل می‌دهد؛ چون آن موقع می‌بایست شما برای پیشروی در بازی تلاش کنید و با هر دفعه مردن، با مسیر جدیدی روبه‌رو می‌شوید و محل کمین دشمن‌ها نیز فرق کرده.

به نظر می‌آید که سلاح‌های بازی تنوع خوبی دارند

یکی دیگر از نکات بارز و جذاب بازی این است که شما حین مبارزه ممکن است به چند بیماری و عوارض جانبی مبتلا شوید! برای مثال برخی سلاح‌ها روی شما اثر خون‌ریزی (Bleeding) می‌گذارند و تا زمانی که این اثر را دفع نکنید، مدام از جان شما کم می‌شود. یک اثر دیگر نیز تحت عنوان Radiated معرفی شده که شما را آلوده به مواد اتمی می‌کند و روی جان و عملکردتان تاثیر می‌گذارد. گفته می‌شود که زیاد از این اثرها یا افکت‌ها در دنیای بازی خواهید دید و هر کدام از آن‌ها روی عملکرد خاصی از شخصیت شما تاثیر می‌گذارد. محیط بازی و هر چهار دنیا بازی پر است از مادها و این افکت‌ها که هم دشمن‌های شما از آن‌ها استفاده می‌کنند و هم شما می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. این‌که لوت بازی بیشتر روی این مورد متمرکز شده تنوع استراتژی در مبارزه و نحوه بازی کردن را بسیار بالا می‌برد؛ اما از طرفی نیز این محیط‌های بزرگ و شلوغی هستند که گیمر انتظار دارد با لوت‌های رنگارنگ پر شوند. باید دید پس از انتشار بازی Gunfire Games چه برنامه‌ای در این زمینه دارند.

تا الان در تریلرها و استریم‌های بازی فقط یکی از چهار دنیای زمان انتشار به‌نمایش گذاشته شده و آن دنیا نیز زمین (Earth) است. Gunfire Games برنامه پشتیبانی بلند مدت از بازی را دارد و مطمئنا در آینده با دنیاها، دشمن‌ها، اسلحه‌ها و محتواهای متنوع بیشتری روبه‌رو خواهیم شد. حس خوبی دارد که هنوز تیم‌هایی چون Gunfire Games وجود دارند و در عصری که صنعت بازی دارد مسیر متفاوتی را می‌رود، این تیم به فکر نوآوری و خلاقیت در مسیری متفاوت است؛ مسیری که به شما اجازه می دهد آن را آفلاین و بدون نیاز به اینترنت هم طی کنید. ما در تیم سرگرمی بی‌صبرانه منتظریم Remnant: From the Ashes را تجربه کنیم و با نوآوری‌هایش بیشتر آشنا شویم. شما چه‌قدر منتظر این بازی هستید؟ به‌نظرتان Remnant: From the Ashes می‌تواند گیمرهای زیادی را به خودش جذب کند؟


نظرات

guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments
بالا