بررسی هدست واقعیت مجازی پلی استیشن 5 - PS VR 2
1%
  • 0/10

بررسی هدست واقعیت مجازی پلی استیشن 5 | PS VR 2

نگاهی به آينده

بررسی هدست واقعیت مجازی پلی استیشن 5 | PS VR 2 ۰ ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ مقالات فناوری کپی لینک

PS VR2 پلی‌استیشن VR یا (PlayStation VR2) هدست واقعیت مجازی پلی استیشن 5 دقیقا در زمان درست برای بازی‌های واقعیت مجازی از راه می‌رسد. در سال ۲۰۱۲ برای نخستین بار با عرضه اولین هدست‌های واقعیت مجازی حسی باورنکردنی از حضور و غوطه ور شدن در بازی برای گیمرهای رایانه شخصی فراهم شد.

سونی در سال ۲۰۱۶ هدست  PSVR را معرفی کرد که به دارندگان کنسول‌های PS4 فرصتی برای قدم گذاشتن به دنیای واقعیت مجازی فراهم می‌کرد. اکنون با  PS5یک هدست واقعیت مجازی ارایه شده که فناوری پیشرفته‌تری را با قیمت مقرون به صرفه‌تر برای کنسول‌ها به ارمغان می‌آورد. شروع قیمت این هدست از ۵۲۹ پوند / ۵۴۹ دلار / ۵۹۹ یورو و البته به شکل محدود عرضه شده است. این هدست با دو کنترلر Sense و یک جعبه لوازم جانبی در یک جعبه بزرگ در اختیار مشتری قرار می‌گیرد. اگر از PSVR اصلی استفاده کرده باشید، اولین چیزی که متوجه خواهید شد کاهش شدید پیچیدگی است. هدست دارای یک کابل USB-C نسبتا بلند است و این واقعاً تمام چیزی است که شما نیاز دارید.

کیفیت ساخت دستگاه فوق العاده است. مواد استفاده شده در هدست شبیه PSVR اصلی است، اما بسیاری از مشکلات آن را برطرف می‌کند؛ به عنوان مثال، لاستیک اطراف منظره یاب، انسداد نوری شدیدتری ایجاد می‌کند، در حالی که استفاده از آن راحت‌تر است. هدست همچنین به طور قابل توجهی سبک‌تر شده و در استفاده طولانی‌مدت،‌ خسته کننده نیست. در حالی که کابل USB-C تکی نسبت به PSVR اصلی حجم کمتری دارد. علاوه بر این، کنترلرهای جدید متراکم هستند و به اندازه کافی وزن دارند که در دست احساس خوبی داشته باشند.

مانند نسخه اصلی و Oculus Rift S، PS VR2 از یک سیستم هاله برخوردار است. دکمه‌ای را در پشت هدست فشار می‌دهید تا بند را آزاد کنید، آن را روی سر قرار می‌دهید و سپس صفحه را می‌چرخانید تا سفت شود. گیره جلو همچنان توسط یک دکمه کوچک نصب شده در امتداد رج بالایی کنترل می‌شود. با فشردن دکمه، منظره یاب به داخل و خارج حرکت می‌کند. PSVR2 همچنین دارای فاصله مکانیکی بین مردمک چشم از طریق یک صفحه در بالای هدست است؛ این به شما امکان می‌دهد لنزها را به طور کامل در مقابل مردمک چشم خود قرار دهید. خوشبختانه استفاده از آن با عینک نیز راحت است.

کیفیت نمایشگر و پشتیبانی از HDR

هنگامی که هدست محکم در جای خود قرار گرفت، لازم است یک سری مراحل راه اندازی را انجام دهید؛ برخلاف PSVR1، این هدست جدید به ردیابی خارجی متکی نیست، بنابراین نیازی به دوربین یا سنسور نیست. برای تعیین اندازه و شکل فضای مکان شما، هدست محیط شما را در حالی که به اطراف نگاه می‌کنید اسکن می‌کند و یک شبکه چند ضلعی آبی ایجاد می‌کند که منطقه موجود را نشان می‌دهد. به نظر جادویی می‌رسد و در صورت تمایل، می‌توان آن را به سادگی با اشاره به کنترل‌کننده‌ها و کشیدن لبه‌ها به سمت خارج، تغییر داد. حتی اگر هدست را جابه‌جا ‌کنید،

می‌توانید فضاهای موقتی نیز اختصاص دهید. این قابلیت قابل مقایسه با راه اندازی محافظ با محصولات Oculus است، اما حتی بهتر به نظر می‌رسد. هنگامی که وارد شوید، اولین چیزی که می‌بینید پنل OLED جدید است که این هدست را هدایت می‌کند. موضوعات اصلی در این بخش، میدان دید، تراکم پیکسل، روشنایی پنل، نسبت کنتراست و وضوح حرکت است. PS VR2 دارای میدان دید ۱۱۰ درجه است که بسیار گسترده‌تر از Oculus Quest و PSVR اصلی است، اما کاملاً با Valve Index یا Vive Pro 2 برابری نمی‌کند. با این حال، در عمل، از مرز مهم بین نگاه کردن به یک سوراخ ورودی و داشتن دید کامل از اکشن عبور می‌کند.

در هدست واقعیت مجازی پلی استیشن 5 مانند اکثر هدست‌ها متوجه لبه‌های چپ و راست صفحه‌نمایش خواهید شد، اما دید عمودی تقریباً عالی است. پس از قرار گرفتن روی چشم فورا جذابیت و غرق شدن بیشتر در فضا را حس می‌کنید. از نظر وضوح تصویر، PSVR2 برای هر چشم چهار برابر تعداد پیکسل بیشتری در مقایسه با نسخه قبلی خود دارد. همه‌چیز بسیار شفاف است تا جایی که عناصر کوچک رابط کاربری کاملاً واضح و خوانا هستند.

نسبت کنتراست و پشتیبانی از HDR به خصوص در مقایسه با هدست‌های قدیمی‌تر از جمله PSVR1بیشتر به نظر می‌رسند. PSVR2  دارای درخشان‌ترین صفحه نمایشی است که تا به امروز ارایه شده است. اکنون صحنه‌های روشن نوری را نشان می‌دهند که طبیعی‌تر از آنچه که چشمان شما در دنیای واقعی انتظار دارند به نظر می‌رسد تا ظاهر کسل کننده‌ای که در اکثر هدست‌های دیگر دارید.

محتوای تیره‌تر نیز مزایایی دارد، زیرا برخلاف هدست‌های مبتنی بر OLED قبلی، PSVR2 می‌تواند سیاه مطلق را نمایش دهد. ترکیبی از هایلایت‌های روشن با سطوح سیاه به طور چشمگیری قابل مشاهده هستند. با اطمینان می‌توان گفت که این هدست بیشتر با یک تلویزیون OLED رده بالا قابل مقایسه است که فوق‌العاده به نظر می‌رسد. در فرکانس ۹۰ یا ۱۲۰ هرتز، وضوح حرکت باورنکردنی است.

ردیابی سر، ردیابی چشم، بخش لمسی هدست و خروجی صدا

صفحه‌نمایش یکی از مهم‌ترین بخش‌هاست و با هدست‌های رایانه‌های شخصی سطح بالا رقابت می‌کند، اما PSVR2 به غیر از تصاویر، چیزهای بیشتری دارد. ابتدا به ردیابی سر اشاره می‌کنیم. برای کسانی که تجربه استفاده از هدست‌های رایانه شخصی یا Oculus Quest را دارند، ردیابی سر مشکلی است که مدت‌ها پیش حل شده، اما اگر فقط از PSVR1 استفاده کرده‌اید، باید بگوییم که این هدست جدید دارای ردیابی کامل سر است. همانطور که در هدست اصلی معمول بود، به خوبی محیط اطراف شما را ردیابی می‌کند و امکان می‌دهد آزادانه راه بروید.

این تنها چیزی نیست که می‌تواند ردیابی کند. PSVR2 همچنین دارای ردیابی نگاه است؛ یعنی می‌تواند موقعیت چشمان شما را در نظر بگیرد که به این ترتیب برای بهبود عملکرد رندر یا بهبود گیم پلی استفاده شود. با PSVR2، تراکم پیکسلی یک صحنه بسته به جایی که با چشمان خود نگاه می‌کنید، متفاوت است. این اولین هدستی نیست که این ویژگی را ارایه می‌دهد، اما برای افزایش نرخ فریم و در عین حال کاهش وضوح بصری بسیار مفید است.

همچنین پیامدهای گیم پلی نیز وجود دارد؛ عناوین خاصی به شما اجازه می‌دهند تا با حرکت دادن چشمان خود مستقیماً با صحنه تعامل داشته باشید. در Horizon: Call of the Mountain، می‌توانید از منوها فقط با چشمان خود، بدون حرکت دادن سر، انتخاب کنید. یک مثال بهتر Rez Infinite است؛ حالتی وجود دارد که به شما امکان می‌دهد از چشمان خود برای هدف گیری استفاده کنید و در واقع کار می‌کند! این کاملاً واقعی است که دشمنان را فقط با حرکت چشم خود ساقط کنید.

آخرین ویژگی اصلی هدست، بخش لمسی آن است که قابلیت انقلابی به شمار نمی‌رود و شبیه حسی است که از یک کنترلر DualSense معمولی دریافت می‌کنید، اما اضافه کردن آن به هدست مسلماً بسیار جالب است و به اضافه کردن بازخورد اضافی به تجربه کمک می‌کند. وقتی چیزی در Horizon از سر شما عبور می‌کند یا در Rez Infinite وارد synesthesia می‌شوید، آن را احساس خواهید کرد. این یک ویژگی تغییر بازی نیست، اما غرق شدن در فضا را بهبود می‌بخشد.

در مورد صدا، هدست شامل بلندگوهای داخلی نمی‌شود؛ در عوض، جک هدفون ۳.۵ میلی‌متری برای استفاده با هدفون‌های خارجی وجود دارد. این بسته شامل یک جفت هدفون است که در قسمت پشت هدست دارای کلید است. صدا بسیار خوب است و با صدای سه بعدی PS5 کار می‌کند. شما توهم صدای موقعیتی را تجربه خواهید کرد و این به ویژه در VR موثر است. نکته کلیدی در اینجا این است که همه این فناوری‌ها اساساً ترکیب می‌شوند تا احساسی فوق‌العاده ایجاد کنند. این یک هدست رده بالا به نظر می‌رسد که با توجه به قیمت، قطعا باید دستگاه کاملی باشد.

نسل جدیدی از کنترلرهای VR کنسول با هدست واقعیت مجازی پلی استیشن 5

کلید تعامل VR یکی از ویژگی‌های متمایز کننده از نسخه اصلی است. طراحی کنترلر، تقریباً یک کپی مستقیم از Oculus Touch است؛ همان طراحی حلقه بیرونی، پیکربندی دکمه مشابه و دکمه‌های خازنی یکسانی دارد. با این حال، کنترلرهای Oculus فوق العاده هستند. کنترل‌کننده‌های Sense جدید به ردیابی از داخل هدست متکی هستند و در هر نقطه از اتاق کار می‌کنند که تضمین می‌کند هنگام حرکت در اطراف با مشکلات انسداد یا اشکال مواجه نخواهید شد، بنابراین گیم پلی دقیق به نظر می‌رسد.

هر دو کنترلر همچنین دارای بند‌های مچی کامل با بست‌هایی هستند که دارای آرم PlayStation حکاکی شده است. تفاوت بین کنترلرهای Sense و Oculus Touch عمدتاً به بخش لمسی باز می‌گردد. کیفیت لمسی بسیار بهبود یافته است، شبیه به کنترلر DualSense که با PS5 عرضه می‌شود. همانطور که اغلب از دستان خود در دنیای بازی استفاده می‌کنید، بازخورد لمسی اضافی واقعاً حس بودن در فضا را تقویت می‌کند.

 



مطالب مرتبط

دیگران نیز خوانده‌اند

نظرات

دیدگاه خود را اشتراک گذارید
اشتراک
به من اطلاع بده
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments