نقد و بررسی بازی Mortal Kombat 11: Aftermath

بررسی بازی Mortal Kombat 11: Aftermath

روح تو تا ابد مال من خواهد بود!

1%
  • 0/10
بررسی بازی Mortal Kombat 11: Aftermath ۱۵ ۰۲ تیر ۱۳۹۹ بررسی بازی کپی لینک

شاید عجیب باشد ولی هنگام تجربه‌ی بخش داستانی بازی Mortal Kombat 11: Aftermath مدام به این فکر می‌کردم که چرا کنار خود، پاپ‌کورن ندارم زیرا این بازی به قدری به فیلم‌های اکشن درجه یک شباهت داشت که تقریبا ماهیت بازی بودن آن را فراموش کرده بودم. این بازی بدون شک، استانداردهای ژانر مبارزه‌ای را برای همیشه تغییر خواهد داد.

استودیوی Netherrealm پس از ساخت یازدهمین نسخه‌ی شماره‌دار از فرنچایز Mortal Kombat، مدام برای آن آپدیت  داد تا بازی خود را به‌روز نگه دارد. اد بون (خالق مجموعه) و تیمش برای Mortal Kombat 11 برنامه‌های زیادی داشتند که عرضه‌ی Kombat Pack تنها یکی از آنها بود. ایونت‌ها و البته اسکین‌های مختلفی در مدت یک سال عرضه شد اما در این مدت، تیم سازنده به شدت درگیر ساخت یک DLC به معنای واقعی بود تا بتواند داستان بازی را به اتمام برساند. ممکن است بپرسید که داستان با مرگ کرونیکا (شخصیت منفی نسخه‌ی یازدهم) به اتمام رسید پس چرا باید بازهم منتظر روایت تازه‌ای باشیم؟ پاسخ به نگاه اد بون بازمی‌گردد که به بازی‌هایش، دید سه‌گانه دارد. اگر دقت کنید، داستان در بازی‌های Mortal Kombat فرم تریلوژی داشته‌اند. سه نسخه‌ی اصلی که مشخص هستند و سه‌گانه‌ی دوم Deadly Alliance، Deception و همچنین Armageddon بودند. آخرین سه‌گانه هم با ریبوت سری آغاز شد و با نسخه‌ی X ادامه پیدا کرد و حالا زمان آن رسیده که پرونده‌اش بسته شود.

بازی Mortal Kombat: Aftermath
شخصیت‌های جدید اضافه شده، همگی از روز اول در دسترس کاربران قرار دارند

کری-هیرویوکی تاگاوا در نقش شنگ سونگ، ستاره‌ی بی‌چون و چرای بازی است و بازگشتش به این نقش پس از گذشت ۲۵ سال، نشان می‌دهد که تیم سازنده تا چه اندازه به طرفداران بها داده‌اند

داستان بازی Mortal Kombat 11: Aftermath دقیقا از لحظه‌ی مرگ کرونیکا آغاز می‌شود؛ جایی که لو کنگ، کنترل شن‌های زمان را در اختیار می‌گیرد و تلاش می‌کند تا تاریخ را از نو بنویسد. در این هنگام، شنگ سونگ به همراه نایت‌ولف و فوجین، به زمان حال می‌آیند تا خدای آتش را از خطر‌های احتمالی آگاه کنند. شنگ سونگ هشدار می‌دهد که تعریف کردن دوره‌ی جدیدی از تاریخ بدون در اختیار داشتن تاج زمان کرونیکا تقریبا غیر ممکن است و باید به عقب برگشت تا این تاج به صورت سالم در اختیار لو کنگ قرار بگیرد.

همین پلات به ظاهر ساده، در ادامه آن‌قدر گسترده و پیچیده می‌شود که فراموش خواهید کرد که مشغول تجربه‌ی یک اثر مبارزه‌ای هستید. نویسندگان بازی Mortal Kombat 11: Aftermath کاری کرده‌اند که تا پیش از این در هیچ‌یک از آثار مبارزه‌ای نمونه‌اش را ندیده‌ایم و آن، خلق داستانی پیچیده با روایتی بدون ایراد است. در واقع Aftermath یک فیلم اکشن درجه یک هالیوودی است که در میانه‌اش به شما اجازه می‌دهد تا کمی هم تعامل ایجاد کنید. کات‌سین‌های طولانی با کارگردانی حساب شده، آن‌چنان نفس‌گیر از آب در آمده که بخواهید یک‌بار دیگر بخش داستانی را تجربه کنید.

بدون شک عوامل زیادی برای باورپذیرتر شدن بازی دخیل بوده‌اند ولی مهم‌ترین آن‌ها، انیمیشن صورت‌ها و صدالبته صداپیشگی خارق‌العاده هستند. تکنیکی که Netherrealm برای بازی‌های اخیرش به کار گرفته، واقعی‌تر شدن انیمشین صورت‌ها است که ابتدا در Injustice 2 مورد استفاده قرار گرفت. حالا در Aftermath این موضوع به اوج خود رسیده و به لطف اسکن صورت شخصیت‌ها به خصوص شنگ سونگ، طرفداران این سری با بهترین جلوه‌های بصری مجموعه روبه‌رو هستند. کری-هیرویوکی تاگاوا در نقش شنگ سونگ، ستاره‌ی بی‌چون و چرای بازی است و بازگشتش به این نقش پس از گذشت ۲۵ سال، نشان می‌دهد که تیم سازنده تا چه اندازه به طرفداران بها داده‌اند. در این عنوان، بازیکنان برای اولین بار در طول سری، در نقش شخصیت‌های منفی هم داستان را پیش خواهند برد و این، یعنی در نسخه‌های بعدی احتمال بازی کردن با شخصیت‌های منفی وجود خواهد داشت. توجه داشته باشید که اساس وجود Aftermath به واسطه‌ی داستان آن است و شخصیت‌های قابل بازی آن، همگی از DLCهای این نسخه انتخاب شده‌اند. پایان‌بندی هم به‌گونه‌ای ساخته شده که بتوانید بین خیر و شر، یکی را انتخاب کنید که این مورد هم در تاریخ Mortal Kombat برای نخستین بار اتفاق می‌افتد.

بازی Mortal Kombat 11: Aftermath
ستاره‌ی بی‌چون و چرای Aftermath، شنگ سونگ است که با صدای تاگاوا، این شخصیت باورپذیرتر از همیشه از آب در آمده

این DLC، ارزش تمام هزینه‌ای را که برایش می‌پردازید، دارد و با یک داستان سه ساعته که در پنج فصل روایت می‌شود و سه کاراکتر که نقشی حیاتی در روند داستان دارند، شما را مجاب می‌کنند تا این هزینه را بپردازید

از این بحث بگذریم، باید به تغییرات بزرگی اشاره کنیم که در سیستم گیم‌پلی بازی لحاظ شده که برخی از آن‌ها به طور کل، روند مبارزات را تغییر می‌دهند. مهم‌ترین این تغییرات به مکانیزم کاملا جدید Armor Breaker برمی‌گردد که هدف آن، سریع‌تر کردن گیم‌پلی بازی بوده است. اگر نسخه‌ی یازدهم را تجربه کرده باشید، می‌دانید که بازیکنان هنگان دریافت کمبوهای سنگین، می‌توانستند تا از Armor استفاده کرده و روند اجرای کمبوی حریف را به طور کامل قطع کنند. حالا به لطف آپدیت جدید، می‌توان Armor حریف را به طور کامل از بین برد و در صورت اجرای به موقع فن، حریف را تنبیه کرد و کمبو را با یک Krushing Blow تمیز به اتمام رساند.

علاوه بر این، تعدادی بروتالیتی جدید هم به بازی اضافه شده اما نکته‌ی جالب در بین آن‌ها، وجود المان جدیدی به نام Stage Brutality است که در نسخه‌ی جدید، جایش خالی بود. بحث استیج به میان آمد، بد نیست اشاره‌ای به ۳ تا استیج جدید داشته باشیم که دوتای آن‌ها از گذشته بازگشته‌اند. Retrocade عنوان استیج جدید است که ارجاعات زیادی به تاریخچه‌ی Mortal Kombat دارد؛ از جمله جدا شدن مسیر اد بون و جان توبیاس – خالقان مجموعه – و هم‌چنین دستگاه‌های آرکید و البته بک‌گراندهایی که هرکدامشان، یکی از استیج‌های کلاسیک بوده‌اند. در تضاد با حجم خشونت همیشگی این بازی، فقط Friendship می‌تواند قرار بگیرد که پس از سال‌ها غیبت برگشته تا بلکه بازیکنان، کمی به یکدیگر رحم کنند. این موارد کاملا رایگان هستند و نیازی نیست تا حتما DLC را بخرید تا به آن‌ها دسترسی داشته باشید.

با توجه به این حجم از تغییر، باید امیدوار بود که تیم سازنده بالاخره تغییراتی را هم در Intro و البته Victory Pose شخصیت‌ها لحاظ کند؛ زیرا پس از گذشت یک سال، حیف است که طرفداران کماکان با نمونه‌های فعلی سرگرم بمانند. اگر چنین تغییراتی اتفاق بیفتد، احتمالا مطابق معمول باید آن‌ها را از بخش Tower of Time به دست بیاوریم؛ بخشی که در این یک سال آن‌قدر آپدیت داشته که اگر پس از مدت‌ها به سراغش بروید، تعجب خواهید کرد.

بازی Mortal Kombat 11: Aftermath
پس از سال‌ها، شاهد بازگشت Friendship هستیم. هر شخصیت، انیمیشن مخصوص به خود را دارد که برخی از آنها از نسخه‌های کلاسیک به این قسمت راه پیدا کرده‌اند

از نکات مثبت بازی Mortal Kombat 11: Aftermath گفتیم ولی این عنوان هم نقص‌هایی دارد که آن را از تبدیل شدن به یک اثر کامل بازمی‌دارد. اجازه بدهید تا کمی به عقب برگردیم و از سیاست‌های شرکت برادران وارنر در قبال نسخه‌ی یازدهم صحبت کنیم. پیش از عرضه‌ی بازی اصلی، گفته شده بود که این عنوان در کنار خود، یک کامبت پک ۴۰ دلاری هم دارد که بعدها مشخص شد تعداد این شخصیت‌ها ۶ تا بوده. در واقع کاربری که بازی را با تمامی مخلفاتش خریداری می‌کرد، باید ۱۰۰ دلار بابت آن می‌پرداخت. حالا که Aftermath عرضه شده، بازهم با یک پکیج ۴۰ دلاری مواجه هستیم. اشتباه نکنید! این DLC، ارزش تمام هزینه‌ای را که برایش می‌پردازید، دارد و با یک داستان سه ساعته که در پنج فصل روایت می‌شود و سه کاراکتر که نقشی حیاتی در روند داستان دارند، شما را مجاب می‌کنند تا این هزینه را بپردازید.

با این حال، کسی که حالا بخواهد تمامی این پکیج (شامل بازی اصلی، کامبت پک و حتی افترمث) را خریداری کند، فقط ۶۰ دلار می‌پردازد و حال آن‌که خریداران از روز نخست، در نهایت ۱۴۰ دلار بابت بازی محبوبشان خواهند پرداخت. همین موضوع باعث می‌شود تا بازی فعلی علی‌رغم کیفیت بسیار بالا که حتی استانداردهای ژانر خود را جابه‌جا می‌کند، مورد خشم طرفدارانش واقع شود.

در نهایت باید گفت که بازی Mortal Kombat 11: Aftermath عنوانی است که به راحتی ژانر مبارزه‌ای را به قبل و بعد از عرضه‌اش تقسیم می‌کند و اگر اشکالاتی را که بالاتر گفتیم وجود نداشت، می‌توانست نمره‌ی کامل دریافت کند. با اتمام داستان این تریلوژی، حالا باید منتظر ماند و دید که نسخه‌ی دوازدهم از این سری محبوب، چه داستانی را روایت خواهد کرد.


9 شاهکار
در نهایت باید گفت که بازی Mortal Kombat 11: Aftermath عنوانی است که به راحتی ژانر مبارزه‌ای را به قبل و بعد از عرضه‌اش تقسیم می‌کند. با اتمام داستان این تریلوژی، حالا باید منتظر ماند و دید که نسخه‌ی دوازدهم از این سری محبوب، چه داستانی را روایت خواهد کرد.
  • داستان مفصل و هیجان‌انگیز با پایانی شوکه کننده
  • صداپیشگی بی‌نقص تاگاوا در نقش شنگ سونگ
  • اضافه شدن مکانیزم‌های جدید گیم‌پلی که روند بازی را به طور کامل تغییر می‌دهد
  • بازگشت Friendship پس از سال‌ها
  • انیمیشن‌های فوق‌العاده در کنار کارگردانی حساب شده‌ی کات‌سین‌ها
  • قرار گرفتن در نقش شخصیت‌های منفی برای اولین بار
  • انتخاب پایان میان خیر و شر
  • اضافه شدن سه استیج جدید
  • قیمت بازی برای کاربرانی که از روز اول عرضه‌ی بازی اصلی، تمامی متعلقات را خریداری کرده‌اند، به هیچ عنوان منطقی نیست

مطالب مرتبط

دیگران نیز خوانده‌اند

نظرات

دیدگاه خود را اشتراک گذارید
guest

15 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
View all comments