پخش زنده مسابقه زولا👀
نویسنده های دنیای سینمایی مارول
1%
  • 0/10

یکی از نویسنده های دنیای سینمایی مارول این استودیو را متهم کرد

اوضاع حسابی بهم ریخته

یکی از نویسنده های دنیای سینمایی مارول این استودیو را متهم کرد ۹ ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ تلویزیون کپی لینک

به‌تازگی یکی از نویسنده های دنیای سینمایی مارول این استودیو را به سوءاستفاده از کادر نویسنده‌ها متهم کرده و از رازهای جدیدی پرده برداشته است.

جی هولتام (J. Holtham) یکی از ادیتورها و نویسنده های دنیای سینمایی مارول است که طی سال‌های گذشته روی پروژه‌های ابرقهرمانی زیادی از جمله Cloak & Dagger و Jessica Jones کار کرده و نقش قابل توجهی در شکل‌گیری داستان مجموعه کمیک مایلز مورالز با نام Spider-Verse Infinity داشته است. او به‌تازگی پیرو پیشروی اعتصابات انجمن نویسندگان آمریکا (WGA)، داستان ترک کردن اتاق نویسندگان مارول خود را با وب‌سایتی مطرح به اشتراک گذاشته و به موضوعات مهمی اشاره کرده که هیچکس از آنها باخبر نبوده است.

هولتهام در گفتگو با وب‌سایت Popverse توضیح داد که چگونه یکی از انگیزه‌های اعتصاب WGA به غرامت استودیویی برای نویسندگان مربوط می‌شود. به گفته او، الگوی پرداخت دستمزد نویسندگان سطح بالا که به ازای هر قسمت می‌باشد، برای نویسندگان جوان صدق نمی‌کند.

برای یک نویسنده سطح بالا، قیمت هر فیلمنامه چیزی حدود ۲۵۰۰۰ دلار است. تصور کنید که مشغول ساخت ده قسمت از یک سریال تلویزیونی هستید و برای هر قسمت ۲۵۰۰۰ دلار دستمزد دریافت می‌کنید که در مجموع می‌شود ۲۵۰۰۰۰. اما متاسفانه از آنجایی که این الگوی پرداختی برای نویسندگان جوان‌تر تعریف نشده، دستمزد آنها به‌شکل غیرقابل تصوری کاهش می‌یابد. چرا؟ چون آنها به‌صورت هفتگی دستمزد می‌گیرند.

در ادامه هولتهام به تجربه‌ای که حین کار روی سریال Marvel’s Cloak & Dagger بدست آورده بود، اشاره کرد که یجورایی آغاز راه نویسندگی او محسوب می‌شد و به‌همین دلیل کمترین دستمزد را داشت.

وقتی به پروژه تلویزیونی Marvel's Cloak & Dagger پیوستم، یادم می‌آید قرارداد فشرده ۲۰ هفته‌ای داشتم. توجه داشته باشید که یک کارمند نویسنده در پایین‌ترین سطح ممکن قرار دارد و به‌همین دلیل هم از کمترین درآمد برخوردار است. سیستم به این شکل کار می‌کند که یک نویسنده با گذشت هر فصل رفته رفته به سطح‌های بالاتر ارتقا پیدا می‌کند و به‌طبع حقوق بیشتری می‌گیرد. این سیر صعودی تا جایی ادامه دارد که شما به سمت تهیه کننده اجرایی برسید. برای مثال من به‌عنوان یک کارمند نویسنده در طول قرارداد ۲۰ هفته‌ای چیزی حدود ۴ هزار دلار دستمزد می‌گرفتم.

او سپس توضیح داد که چگونه به‌عنوان ویراستار داستان سریال Jessica Jones، دستمزدش دوبرابر شده و به ۸ هزار دلار در هفته رسیده بود.

چند سال بعد با سمت ویراستار داستان، به پروژه Jessica Jones پیوستم که دستمزدم هفته‌ای ۸ هزار دلار بود. دقیقا دو برابر دستمزدی که قبلا می‌گرفتم. قراردادم که به پایان رسید دوباره به سریال Marvel's Cloak & Dagger بازگشتم، اما این‌بار مدیر اجرایی بودم. اما مسئله این است که من به‌عنوان ویراستار داستان، بیشتر از تهیه‌کنندگان اجرایی جسیکا جونز، همانطور که قبلا اشاره کردم، نویسندگانی هستند که راه خود را ادامه می‌دهند، درآمد داشتم. حالا متوجه شدین مشکل مارول کجاست؟ مشکل اینجاست که یک ویراستار داستان یا همان ادیتور بیشتر از تهیه‌کنندگان اجرایی دستمزد می‌گیرد، چرا؟ چون آنها باید به‌خاطر افزایش سطح خود مدام در یک پروژه باقی می‌ماندند و حقوقی ثابت می‌گرفتند اما من می‌توانستم به‌عنوان ادیتور به‌طور همزمان در پروژه‌های مختلف کار کنم و درآمد بیشتری داشته باشم.

هولتام درنهایت فاش کرد که استودیوها در سال‌های اخیر به مراتب بیشتر از این وضعیت سوءاستفاده کرده‌اند، از جمله استودیو مارول. چون نویسندگان هفته‌های کمتری نسبت به استاندارد ۲۰ هفته‌ای کار می‌کنند و درنتیجه مجری برنامه باید به‌تنهایی تمام قسمت‌ها را بنویسد و بخش قابل توجهی از تولید را پوشش بدهد.

متاسفانه از آن زمان استودیوها بیشتر از این وضعیت سوءاستفاده کردند. امروزه به جای اتاق نویسندگان بزرگ که به‌مدت ۲۰ هفته کار می‌کنند، شما یک اتاق کوچک و مدت زمان محدود ۶ یا ۸ هفته خواهید داشت. بخش بد ماجرا هم این است که نویسندگان خیلی زود پروژه را ترک می‌کنند و شمایی که مجری برنامه هستید باید خودتان تمام قسمت‌ها را بنویسید، خودتان سریال را پوشش دهید، خودتان تولید را پوشش دهید و همه کارها را خودتان انجام بدهید. به‌همین خاطر کیفیت پروژه‌ای که کلی زمان، انرژی و هزینه بهش اختصاص داده شده به‌شدت کاهش می‌یابد و نمی‌تواند مخاطب را راضی نگه دارد.

طرفداران مارول باید سیستم مارول را درک کنند

جی هولتهام اولین کسی نیست که این روزها از رازهای مگو استودیوهای بزرگ پرده برداشته است. در کتاب جدید مورین رایان (Maureen Ryan) که Burn It Down نام دارد، منابع او تجربیات مشابهی را به اشتراک گذاشتند، از جمله اینکه چگونه نویسندگان و تیم‌های نویسندگی اغلب پس از شروع تولید، کنار گذاشته می‌شوند و افراد بی‌تجربه مجبور می‌شوند در کمترین بازه زمانی یک پروژه را به سرانجام برسانند.

در میان اعتصاب انجمن نویسندگان آمریکا که هنوز ادامه دارد و اخیرا فیلم‌های مارولی زیادی مانند Fantastic Four ،Blade ،Thunderbolts ،Captain America و همچنین دو فیلم Avengers: The Kang Dynasty و Avengers: Secret Wars را به تعویق انداخته است، خیلی مهم است تا طرفداران مشکلات مارول را از زبان هنرمندان، نویسندگان و سایر کادر اجرایی مارول بشنوند.

در حالی که دستمزد بهتر یک هدف است، این واقعیت که ساختار سیستم فعلی به بزرگتر شدن مشکل استودیوها کمک می‌کند، عنصر بزرگی از این درام دنیای واقعی است. بنابراین این موضوعات باید بی‌پرده بیان شوند تا همه چیز برای نویسندگان و نحوه داستان‌سرایی دنیای سینمایی مارول تغییر کند.



مطالب مرتبط

دیگران نیز خوانده‌اند

نظرات

دیدگاه خود را اشتراک گذارید
اشتراک
به من اطلاع بده
guest

9 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
View all comments