هوش مصنوعی در ماینکرفت جایگزین بازیکنان شد!
هوش مصنوعی GPT-4 پلیر حرفهای ماینکرفت شد!
هوش مصنوعی این روزها یکی از داغترین مباحث جهان بوده که موافقان و مخالفان بسیاری را دور خود گرد آورده است. حال در این مطلب قصد داریم از استفاده هوش مصنوعی در ماینکرفت بگوییم که نتایجی خیره کننده و برای برخی نگران کننده را به ارمغان آورده است.
دنیای این روزهای ما به شدت درگیر تکنولوژی شده و به عبارتی ما قدرت زندگی بدون تکنولوژی را نداریم. این میزان پیشرفت تکنولوژی سبب تولد هوشهای مصنوعی شده که به باور بسیاری به زودی تمام زندگی ما را در خود غرق خواهند کرد. در همین راستا، هوش مصنوعی در ماینکرفت توانسته جای انسان را بگیرد!
طی ماههای اخیر، پژوهشگران هوش مصنوعی برای بررسی کار و تلاشهای خود رباتهایی را در بازی ماینکرفت برنامه ریزی کردهاند که قادر به گشت و گذار و انجام برخی کارها در جهان باز این بازی جذاب بودند. حال آنها به تازگی رباتی را در این بازی راه اندازی کردهاند که خود با استفاده از سرویس هوش مصنوعی GPT-4 خود را کد نویسی کرده و پس از چندین و چند مرتبه آزمون و خطا به قدرت کامل دست یافته و کاملا مستقل به تجربه این بازی میپردازد!
این سیستم یا ربات که Voyager نام داشته، در اصطلاح یک Embodied Agent است. به عبارت دیگر این سیستم یک هوش مصنوعی بوده که میتواند کاملا آزادانه و البته با هدف مشخص در یک جهان واقعی یا جهان ساختگی به حیات بپردازد. هوشهای مصنوعی که به عنوان دستیار از آنها استفاده میشود، به همراه رباتهای هوش مصنوعی که میتوان با آنها مکالمه داشت، در حقیقت برخی کارهای از پیش برنامه ریزی شده را در برابر ما انجام میدهند و هرگز قادر به مسیریابی و انجامهای کارهای متفاوت تحت اختیار خود نیستند. اما چیزی که در سیستم Voyager تماشا میکنیم، بسیار مشابه اتفاقی است که احتمالا در آینده توسط رباتها و سیستمهای خانگی انجام بگیرد. در نتیجه این دسته از سیستمهای نیازمند پژوهش سختگیرانه و طولانی مدت هستند.
بازی ماینکرفت از این رو که شباهت بسیاری با دنیای حقیقی ما داشته و میتوان کارهای پیچیده را در أن انجام داد، مکانی بی نظیر برای تست و بررسی چنین پروژههایی است. همانطور که پیشتر نیز اشاره شد، رباتهای دیگری برای بررسی در بازی ماینکرفت طراحی شدهاند، با این حال آنها دارای حد بوده و تا این میزان گسترده و مختار نبودهاند.
ربات MineDojo یک نمونه از رباتهای محدود است. این ربات شبیه سازی شده در بازی ماینکرفت، قدرت تشخیص و تحلیل تمام دادههای بازی ماینکرفت را بدون برنامه ریزی پیشین ندارد. از همین رو توسعه دهندگان این ربات، با همکاری طرفداران و علاقمندان آن را برنامه ریزی کرده تا بتواند بسیاری از کارهای درون بازی را بدون نیاز به یک کنترل کننده انجام دهد. این ربات همچنین میتواند به عنوان سنگ محک دیگر رباتها عمل کند.
اما Voyager استفاده از دادهها و هوش مصنوعی را به درجات دور از ذهنی رسانده است. این سیستم تمام کارهای MineDojo را بدون مشکل انجام داده و حتی از تنها رقیب خود که با استفاده از Auto-GPT بنا شده نیز به مراتب قدرتمندتر است. ما پیشتر اشاره داشتیم که با برنامه نویسی یک ربات، امیدواریم پس از روبه رویی با دشمنان بتواند آنها را شکست دهد. اما سیستم Voyager مسیر خود را از صفحه خالی آغاز کرده و پس از رویارویی با هر مانع، با هوش مصنوعی GPT-4 مکالمه کرده و به کمک آن از سد مشکلات عبور میکند!
تصور کنید خورشید در بازی غروب کرده و اسکلتها از لانه خود بیرون میآیند. حال بازیکن (یا در مورد خاص ما هوش مصنوعی) با خود میگوید: یک بازیکن خوب در این لحظه چکار میکند؟ سیستم GPT-4 در پاسخ به این پرسش اساسی گفته که اگر به دنبال گشت و گذار بدون مشکل در جهان هستید، باید به ساخت ابزار و یک شمشیر پرداخته و از آنها برای شکست دادن اسکلتها استفاه کنید. این پاسخ برای بازیکن به جملات «سنگ و چوب جمع آوری کن و با آنها شمشیر و میز ساخته، آنها را در دست بگیر و به مبارزه در برابر اسکلتها بپرداز.» تبدیل میشود.
زمانی که سیستم یک مرتبه این عمل را انجام دهد، این عمل وارد کتابخانه کارهای آن شده و در صورتی که در آینده با چنین مشکلی روبه رو شود، نیازمند یادگیری دوباره آن نیست. حال فرض کنید پس از این عمل، نیازمند ورود به غار و جمع آوری سنگ آهن باشد. در این حالت نیازمند یادگیری مبارزه نبوده و در صورت رویارویی با دشمن، از GPT-3.5 بهره برده و موقعیت را تشخیص میدهد و تلاش برای مبارزه با سنگ آهن و از سوی دیگر حفر اسکلت نکرده و هر عمل را به درستی انجام میدهد.
نحوه پیشروی این سیستم مانند نحوه پیشروی Auto-GPT در فضای یک نرم افزار است، با این حال دنیای ماینکرفت دنیایی به مراتب وسیعتر بوده که Auto-GPT از عهده آن بر نیامده و تنها سیستمی چون Voyager میتواند در این فضا دوام بیاورد. این سیستم قادر به حل مشکلات در فضایی بسیار بزرگتر است و این کاری است که دیگر سیستمها و رباتها قادر به انجامش نیستند.
همچنین در این میان ناگفته نماند که هوش مصنوعی GPT-3.5 به شدت ضعیفتر از GPT-4 بوده و یارای کد نویسی کاربردی نیست. به عبارت دیگر هوش مصنوعی GPT-4 جهشی بزرگ در کدنویسی بوده و فاصله میان آن با GPT-3.5 که سرویس ChatGPT بر پایه آن فعالیت میکند، بسیار زیاد است.
هدف این پژوهش در حقیقت نشان دادن نحوه پیشرفت هوش مصنوعی بدون دخالت انسان و با استفاده از تجربیات پیشین است. به باور ما اگر انسان قصد دارد در آینده نه چندان دور از هوش مصنوعی در زندگی روزمره خود استفاده کند، باید تمامی این احتمالات را در نظر گرفته و با آگاهی از اینکه این سیستمها بدون دخالت انسان میتوانند پیشرفت کنند در این مسیر پیش برود. نظر شما درباره این هوش مصنوعی در ماینکرفت چیست؟ فکر میکنید آینده استفاده از هوش مصنوعی به کجا ختم خواهد شد؟ در انتظار نظرات شما هستیم.
نظرات
دیدگاه خود را اشتراک گذارید