بازی Vampire: The Masquerade - Bloodlines 2

اولین نگاه به بازی Vampire: The Masquerade – Bloodlines 2

بازگشت خون‌آشام‌ها پس از ۱۵ سال

1%
  • 0/10
اولین نگاه به بازی Vampire: The Masquerade – Bloodlines 2 ۰ ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ پیش‌نمایش (بازی) کپی لینک

بازی Vampire: The Masquerade – Bloodlines 2 آمده تا میراث یکی از بهترین نقش‌آفرینی‌های تاریخ را ادامه دهد. با اولین نگاه به این بازی در سرگرمی همراه باشید.

شاید تعداد کمی از گیمرهای امروزی، از بازی Vampire: The Masquerade – Bloodlines چیزی شنیده باشند. اتفاقات بسیاری طی زمان تولید و عرضه این بازی در سال ۲۰۰۴ دست به دست هم دادند که یکی از پیشروترین عناوین نقش‌آفرینی تاریخ، به اندازه کافی دیده و شناخته نشود. با این حال ویژگی‌های متمایزکننده این بازی که از زمان خود بسیار جلوتر بودند، میراث آن را تا امروز زنده نگاه داشتند تا بالأخره بعد از ۱۵ سال شاهد دنباله‌ای برای آن باشیم اما پیش از پرداختن به این دنباله، کمی از تاریخچه Bloodlines صحبت کنیم.

شرکت نشر White Wolf در سال ۱۹۹۱ تأسیس شد و در زمان حیات خود، به انتشار طیف گسترده‌ای از بازی‌های نقش‌آفرینی رومیزی و کتاب می‌پرداخت که همگی حول محور دنیایی خیالی با عنوان «دنیای تاریکی» (World of Darkness) می‌چرخیدند. دنیای تاریکی تاکنون میزبان فرم‌های مختلف سرگرمی، از بازی‌های رومیزی گرفته تا کارت‌های کلکسیونی، بازی‌های نقش‌آفرینی، کتاب و بازی‌های ویدیویی بوده که این مهم به سبب غنای داستانی بسیار بالا و گستردگی جزئیات آن محقق شده است. دنیای تاریکی در واقع نسخه‌ای تاریک‌تر و ترسناک‌تر از دنیای امروزی است که البته یک نکته تفاوت عمده آن را با دنیای ما رقم می‌زند: در این دنیا، تاریخ را نه انسان‌ها، بلکه موجودات ماورالطبیعه‌ای چون خون‌آشام‌ها، گرگینه‌ها و اشباح رقم می‌زنند؛ بی‌آنکه انسان‌ها از این موضوع خبردار باشند. این موجودات انواع و اقسام بسیار زیادی داشته و به گروه‌های مختلفی که گاه با هم دشمن و گاه هم‌پیمان هستند، تقسیم می‌شوند. نزاع میان این موجودات برای کنترل دنیا و رسیدن به قدرت بیشتر، در کنار تلاش برای مخفی ماندن از چشم انسان‌ها، بستر داستانی فوق العاده‌ای به میان آورده که پتانسیل بسیار زیادی برای اقتباس‌های گوناگون از آن دارد. بازی‌های ویدیویی Vampire از نمونه‌های این اقتباس‌ها هستند.

خون‌آشام‌ها در دنیای تاریکی هویت خود را از چشم انسان‌ها پنهان می‌کنند

پیش از Bloodlines 1، نسخه‌ای با عنوان Redemption توسط استودیو Nihilistic Games و اکتیویژن در سال ۲۰۰۰ عرضه شده بود که چندان چنگی به دل نمی‌زد، اما به حدی کافی فروش داشت که دنباله‌ای برایش ساخته شود. روند تولید قسمت بعدی یک سال بعد توسط استودیو Troika Games آغاز شد. این استودیوی کوچک که تنها ۳۲ کارمند داشت، ایده‌هایی بسیار بلندپروازانه برای دنباله Vampire در سر می‌پروراند که بسیاری از آنها هرگز راه خود را به محصول نهایی پیدا نکردند. این استودیو از لحاظ زمان و منابع مالی و تکنولوژیکی بسیار در مضیقه بود، به‌ طوریکه از موتور Source شرکت Valve که آن زمان هنوز در حال توسعه بود برای ساخت بازی استفاده شد و همین مسئله فرایند تولید را به امری بشدت فرسایشی تبدیل کرد. در نهایت پس از چندین بار رد کردن محدودیت بودجه و تأخیر در تولید، اکتیویژن Vampire: The Masquerade – Bloodlines را که هنوز ناقص بود در بدترین زمان ممکن و همزمان با عناوین بزرگی چون Half-Life 2 و Halo 2 منتشر کرد تا بازی شکست تجاری سختی بخورد اما این پایان کار نبود.

حق انتخاب بازیکن، روایت عالی داستان و دنیایی که همیشه چیزی برای تعریف کردن داشت، Bloodlines را به یک عنوان کالت کلاسیک تبدیل کرد

مشکلات فنی و حس ناقص بودن Bloodlines باعث نشد که طراحی فوق العاده پرجزئیات دنیا و داستان آن زیر سایه قرار بگیرد. بسیاری از ایده‌های پیاده‌سازی‌شده در این بازی در زمان خود کاملاً نو بودند و نقطه عطفی در تاریخ بازی‌های نقش‌آفرینی رقم زدند. گستردگی حق انتخاب بازیکن، روایت عالی داستان و دنیایی که همیشه چیزی برای تعریف کردن داشت، Bloodlines را به یک عنوان کالت کلاسیک تبدیل کرد که تا امروز جامعه قدرتمندی از طرفداران پیگیر دارد که خودشان دست به کار شده و ایرادات آن را با افزونه‌های غیررسمی برطرف می‌کنند. خریداری White Wolf توسط شرکت Paradox Interactive در سال ۲۰۱۵ بارقه‌های امید را برای عرضه قسمت جدیدی از بازی زنده نگاه داشت؛ در نهایت به لطف پیگیری برایان میتسودا، طراح ارشد Bloodlines و دست‌اندرکاران استودیو Hardsuit Labs، میراث این بازی با نسخه دوم همچنان ادامه خواهد داشت.

بازی Bloodlines 1

به شکلی آشنا آغاز می‌شود. همانند نسخه اول، کاراکتر شما انسانی عادی است که کشته‌شده و دوباره به زندگی برگشته است؛ این بار در قالب یک خون‌آشام. این بار شما تنها نیستید و عده زیادی نیز به همراهتان در جریان یک حمله توسط عده‌ای ناشناس، تغییر یافته‌اند. برخلاف Bloodlines 1، در این بازی خبری از انتخاب یک خانواده از خون‌آشام‌ها پیش از شروع نیست. همه قربانی‌های حمله، به فرمی ضعیف از خون‌آشام‌ها تبدیل شده‌اند که از آنها با عنوان «Thin Blood» یاد می‌شود. بدین ترتیب محدودیت انتخاب اولیه وجود نداشته و با پیشروی در بازی می‌توانید به هر گروهی که می‌خواهید بپیوندید. سازندگان تاکنون به جزئیات زیادی از گروه‌های بازی اشاره نکرده‌اند اما می‌دانیم که ۵ خانواده از خون‌آشام‌ها وجود خواهد داشت که نسبت به نسخه قبل دو عدد کمتر است. در عوض جزئیات متمایزکننده بسیاری در هر یک وجود دارد که تجربه‌ای منحصربفرد را رقم می‌زند. به‌علاوه کاراکترهای آشنایی از بازی قبل در Bloodlines 2 حضور خواهند داشت.

پا گذاشتن به دنیای تاریک پشت پرده بدین معناست که باید انتظار هر چیزی داشته باشید. مطابق استانداردهای «دنیای تاریکی»، گروه‌های مختلفی از موجودات فراطبیعی بر سر قدرت با هم در جنگ و صلح هستند و یک جرقه می‌تواند آشوب به پا کند. وقایع Bloodlines 2 در شهر سیاتل ایالات متحده جریان دارد. برخلاف سطح شهر که بسیار آباد و مدرن است، بخش زیرزمینی مرموزی هم وجود دارد که میزبان گونه‌های بدریخت خون‌آشام‌ها و موجودات دیگر است. سازندگان بازی در استودیو HSL از همان فرم طراحی دنیای نسخه اول استفاده کرده‌اند. این بدین معناست که کل دنیا شامل چند منطقه‌ای اصلی یا هاب متمایز می‌شود که می‌توانید میان آنها جا‌به‌جا شوید.

دنیای تاریکی

Thin Bloodها نسبت به خون‌آشام‌های دیگر ضعیف‌تر هستند اما همچنان قدرت‌های فراوانی دارند که توانایی مقابله با انبوهی از انسان‌ها در یک مبارزه را به آنها می‌دهد. به غیر از توانایی‌های خاص هر خانواده که تنها با حضور در آنها می‌توانید کسبشان کنید، این نژاد سه قابلیت پرواز با بال‌های خفاشی، تبدیل شدن به مه و کنترل اجسام از راه دور را در اختیار دارند. پس از پایان بخش آموزشی بازی، باید میان آنها یکی را برگزید و در ادامه مهارت‌های مربوط به آن را ارتقا داد. مبارزه تن‌به‌تن یکی از بزرگ‌ترین ضعف‌های بازی اول بود و حال HSL قول داده که این بخش در نسخه دوم تبدیل به نقطه قوت آن خواهد شد. سازندگان کل مبارزات نزدیک و از راه دور را به صورت اول شخص طراحی کرده و المان‌های متنوعی را در محیط و توانایی‌های کاراکتر قرار داده‌اند که گزینه‌های بسیاری برای از میان برداشتن دشمن پیش‌رویتان خواهد گذاشت. بهره‌گیری از توانایی‌های فراطبیعی کاراکتر همچون پرواز و تله‌کینسیس، به‌علاوه چهار سلاح سرد و گرم، کلید پیروزی در مبارزه با دشمنان متنوع بازی است که شامل انسان‌ها و انواع خون‌آشام‌های قدرتمند می‌شود.

فراموش نکنیم آنچه که Bloodlines 1 را متمایز می‌کرد، نوع روایت و حق انتخاب‌های گسترده در جریان داستان بود. به لطف بازگشت برایان میتسودا برای نوشتن قسمت دوم، خیالمان تا حدودی زیادی راحت است که باز هم با داستانی فوق العاده مواجه خواهیم شد. مطابق انتظار، دیالوگ‌ها نقش بسیار پررنگی در بازی دارند و میتسودا تلاش کرده طنز تلخ و حس و حال نوآور بازی اول را تکرار کند. به گفته او، شرکت Paradox آزادی عمل زیادی در اختیارش گذاشته تا داستان و کاراکترها را کاملاً مطابق میلش بنویسد و تجربه‌ نویسندگی این بازی برای او بسیار لذت‌بخش بوده است.

امکان استفاده از انواع سلاح‌های سرد و گرم در بازی وجود دارد

بازی تأکید زیادی روی «The Masquerade» دارد: قانونی میان خون‌آشام‌ها که آنها را از فاش کردن هویت واقعی‌شان جلوی انسان‌ها منع می‌کند و شکستن آن عواقب ناگواری دارد. نیاز شما به خون وادارتان می‌کند که از طرق مختلف، با انسان‌ها تعامل کنید. خشونت و افراط در نوشیدن خون انسان‌ها موجب مرگ آنها خواهد شد که در صورت تکرار چندین باره، با واکنش سردسته خون‌آشام‌ها همراه می‌شود. به‌ پا کردن آشوب جلوی انظار عمومی و اعمال خشونت‌آمیز دیگر نیز رتبه Masquerade شما را پایین می‌آورد که برای جبران آن، باید به نیرو‌های پاک‌سازی خون‌آشام‌ها بپیوندید. این نیرو، شواهد و مدارک خرابکاری‌های خون‌آشام‌ها در شهر را پاک‌سازی می‌کند و طبق توصیفات سازندگان، مأموریت‌های مربوط به آن بسیار هیجان‌انگیز و گاهی ترسناک هستند.

تلاش سازندگان بر این بوده که بیشترین امکانات شخصی‌سازی کاراکتر با پیش‌روی در بازی در اختیار بازیکن قرار بگیرد تا خون‌آشام خود را همانطور که دوست دارد، پرورش دهد

قانون مخفی‌کاری خون‌آشام‌ها تنها گوشه‌ای از مکانیزم‌های متعددی است که در گیم‌پلی بازی تعبیه شده؛ طبق توضیحات سازندگان، تلاش بر این بوده که بیشترین امکانات شخصی‌سازی کاراکتر با پیش‌روی در بازی در اختیار بازیکن قرار بگیرد تا خون‌آشام خود را همانطور که دوست دارد، پرورش دهد. سیستم جدید «Resonance» نیز از نوآوری‌های HSL در Bloodlines 2 است که موجب می‌شود «طعم» خونی که مکیده می‌شود، اثرات مختلفی روی توانایی‌های کاراکتر داشته باشد. برای مثال اگر خون فردی عصبانی را بنوشید، توانایی مبارزه‌تان برای مدت کوتاهی تقویت می‌شود و در صورت ادامه نوشیدن خون مردم عصبانی، یک امتیاز ویژه دائمی نصیبتان خواهد شد.

انتخاب دیالوگ از مهم‌ترین عناصر Bloodlines 2 است

Hardsuit Labs با بازی Vampire: The Masquerade – Bloodlines 2 راه سختی در پیش دارد. از یک طرف کاستی‌های فراوان نسخه اول مطرح است که تکرار آنها یا وجود مشکلات دیگر در قسمت دوم به هیچ وجه قابل‌قبول نخواهد بود و از آن سو، استانداردهای فوق العاده‌ی وضع‌شده توسط این بازی کلاسیک در میان است که در زمان خود انقلابی و بسیار پیش‌رو بود و حال باید در نسخه دوم به سطوح جدیدی برسد. خوشبختانه، دیگر خبری از مصائبی که تیم تولیدکننده هنگام تولید نسخه اول با آن رو‌به‌رو بودند، نیست و با وجود موتور قدرتمند Unreal 4 و بودجه فراوان، دیگر بهانه‌ای باقی نمی‌ماند. Paradox Interactive را به شرکتی که در زمینه انتشار بازی‌های بزرگ استراتژی فعالیت می‌کند ، می‌شناسیم و Bloodlines 2 قطعاً تجربه‌ای متفاوت و البته مهم در تاریخ این شرکت خواهد بود. فارغ از این مسئله، همه ما دوست داریم که میراث یکی از نمادین‌ترین بازی‌های نقش‌آفرینی تاریخ به شکلی مناسب ادامه یابد.

بازی Vampire: The Masquerade – Bloodlines 2 در ماه مارس سال ۲۰۲۰ (اسفند ۹۸/ فروردین ۹۹) برای پلی‌استیشن 4، ایکس‌باکس وان و رایانه‌های شخصی عرضه خواهد شد.



مطالب مرتبط

دیگران نیز خوانده‌اند

نظرات

دیدگاه خود را اشتراک گذارید
اشتراک
به من اطلاع بده
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments