بازی Dreams

در حال بررسی: بازی Dreams

رویایی که به حقیقت پیوست

در حال بررسی: بازی Dreams هاشم حبیبیان ۱۷ ۳۰ بهمن ۱۳۹۸

وقتی خبر معرفی عنوان Dreams به گوشم رسید، مسیر جدیدی در زندگی من پدیدار شد. خبر تولید پروژه‌ی عجیب و غریب و جاه‌طلبانه‌ی مدیا مولکول با این مضمون منتشر شد که در این بازی می‌توان بازی خود را ساخت. حالا که بازی چند روزی‌ست عرضه شده، تصمیم گرفتم برداشتم از تجربه‌ی این بازی را تا به اینجا با شما به اشتراک بگذارم؛ با این تصور که شاید افرادی باشند که رویایی شبیه به رویای من دارند. همه‌ی ما رویاهای بزرگ و کوچکی داریم که شاید به بعضی از آن‌ها برسیم و ممکن است هیچ‌گاه به آن‌ها دست پیدا نکنیم. در تمام سال‌هایی که عاشق بازی‌های ویدیویی بوده‌ام، همیشه رویای ساختن بازی خودم را داشتم؛ یک بازی که از صفر تا صد آن را خودم کار کرده باشم؛ اگر شما هم رویای خلق یک اثر شخصی را در سر می‌پروراندید، Dreams آن را به واقعیت تبدیل می‌کند.

شش سال از خبر ساخت عنوان Dreams می‌گذشت تا این‌که در ماه آوریل ۲۰۱۹ این عنوان انحصاری پلی‌استیشن ۴ به صورت ارلی اکسس در اختیار کاربران این پلتفرم قرار گرفت. این عنوان انحصاری از همان ابتدای عرضه به خاطر خصوصیات منحصر به فردی که داشت، با تمام بازی‌هایی بود که تاکنون تجربه می‌کردیم متفاوت بود. درست در دوره‌ای که آرزوی بازی‌سازی را در سرم می‌پروراندم، عنوان Dreams به سراغم آمد. قصه همین‌جا تمام نشد و هر روز خبر از ساخت عناوین مشهوری که قبلا تجربه کرده بودیم، توسط یک کاربر بازی Dreams می‌آمد؛ رویاها به حقیقت تبدیل شده بودند و این باورنکردنی‌ترین چیزی بود که آن روزها می‌شنیدم. انتخاب Dreams به عنوان بهترین نمایش در مراسم گیمزکام سال ۲۰۱۹ هم مهر تاییدی بود تا بازی را پیش‌خرید کنم و روز ۲۵ بهمن بالاخره توانستم رویای خودم را زندگی کنم.

بخشی از محیط بازی Hat Kid's Summer Vacation Dream که در بخش Dream Surfing می‌توانید آن را مشاهده کنید

یک ابزار بامزه همان ابتدا در اختیارتان قرار می‌گیرد؛ ابزاری به نام imp که چیزی شبیه به نشانه‌ی ماوس در رایانه‌های شخصی است. شاید باورش سخت باشد اما از طریق همین ابزار ساده، شما به تعامل با محیط بازی خواهید پرداخت. این ابزار را در حد انتخاب رنگ می‌توانید شخصی‌سازی کنید و قابلیت تغییر ظاهر آن تا این قسمت از بازی که من پیش رفته‌ام، وجود ندارد.از همان ابتدا نحوه‌ی کنترل آن را تعیین می‌کنید؛ با جا‌به‌جا کردن کنترلر، آنالوگ کنترلر یا موشن کنترلر. شخصا تا الان با آنالوگ‌ها راحت‌تر بوده‌ام اگرچه ممکن است این جریان کاملا سلیقه‌ای باشد. بعد از عبور از این قسمت وارد بخش اصلی بازی می‌شوید؛ جایی که انتخاب می‌کنید بازی بسازید یا بازی‌هایی  که دیگران ساخته‌اند را تجربه کنید. در بخش Dream Surfing شما می‌توانید ساخته‌های دیگران را تجربه کنید. اولین بازی‌ای که در این بخش سراغش رفتم، بازسازی اثر ناتمام کوجیما یعنی P.T بود. از اکثر بازی‌های معروف بازسازی‌های ریز و درشت زیادی انجام شده است که برخی از آن‌ها صرفا به یک لوکیشن محدود شده‌اند و بعضی‌ها هم کامل هستند. توصیه می‌کنم بازی Hat Kid’s Summer Vacation Dream: Open World Edition را در این قسمت جستجو کنید تا به جادوی عنوان Dreams پی ببرید؛ اثری کم نقص و خاص که به راحتی می‌تواند به یک عنوان کامل تبدیل شود. بعضی بازی‌ها خیلی معمولی ساخته شده‌اند ولی بعضی از آن‌ها مثل همین عنوانی که پیشنهاد دادم، آن‌قدر خوب هستند که اعتماد به نفس‌تان را برای ساخت بازی بالا می‌برند. در این قسمت می‌توانید قسمت‌های مختلف بازی را در حالت Free Roam تجربه کند که نسبت به تمایل سازنده‌هایشان برای بعضی بازی‌ها فعال شده است. حتی می‌توانید محیط را حتی حضور دشمنان در حالت ساکن ببینید. پیشنهاد می‌کنم بازی Avatar را هم تجربه کنید و علاوه بر آن نیم‌نگاهی به مراحل طراحی آن داشته باشید. همچنین در این بخش می‌توانید سازنده‌ها یا بازی‌هایشان را دنبال کنید و با چند کلیک ساده به پروژه‌های ساخته‌شده‌ دسترسی داشته باشید.

رنگ‌بندی و طراحی منوی اصلی عنوان Dreams قاب کوچکی‌ است از دنیای رنگارنگی که بازی در اختیارتان قرار می‌دهد

در بخش Dream Shaping ماجرا متفاوت به نظر می‌رسد؛ این بخش برای ساخت بازی‌ای که مخاطب در نظر دارد طراحی شده است. سازندگان بخش آموزشی عنوان Dreams را به شدت راحت و قابل فهم ساخته‌اند به طوری که اگر بازیکن هیچ دانشی در زمینه‌ی ساخت بازی نداشته باشد هم با آموزش‌های موجود در این بخش، می‌تواند به راحتی به ساخت و ساز مشغول شود. در ابتدا شاید تصورتان از «بخش آموزشی» یک بخش کوتاه در ابتدای بازی باشد، اما پس از آن که اولین قسمت از آن را تمام می‌کنید، تازه متوجه وسعت و غنی بودن محتوای آن خواهید شد. در بررسی اصلی به طور مفصل به این بخش خواهم پرداخت. یکی دیگر از مواردی که در این قسمت با آن مواجه خواهید شد، بخش Enter The Community Jam است که بیشتر به بخش مسابقه‌ی آنلاین بازی‌ شباهت دارد. در این‌جا شما باید با توجه به موضوعی که خود بازی برای شما تعریف می‌کند، شروع به ساخت کنید و نهایتا با توجه به رای دیگر کاربران به اثر شما، در این مسابقه برنده شوید. البته این موضوعات هر چند هفته یک‌بار تغییر خواهند کرد. یکی از نکات مثبت قسمت Dream Workshop در بخش Dream Shaping تفکیک موضوعات آموزشی است؛ از آموزش‌های مقدماتی گرفته تا تفکیک موضوعی به صورت طراحی شخصیت، صداگذاری، انیمیشن و غیره.

این عنوان انحصاری پلی‌استیشن خیلی بزرگ‌تر و وسیع‌تر از آن چیزی است که تا الان خواندید و نمی‌توان با چند ساعت محدود از تجربه‌اش، توضیح کاملی در خصوص آن داد؛ هر چند که امیدوارم این مطلب مقدمه‌ای برای شرح وسعت بازی Dreams باشد. عنوان Dreams تحقق رویایی‌ست که مدت‌ها آن را در ذهن‌مان پرورش می‌دادیم؛ رویایی به وسعت ساختن یک سرگرمی.


نظرات

guest
17 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
View all comments
بالا