بررسی بازی Dreams

بررسی بازی Dreams

رویایی که به حقیقت پیوست

1%
  • 0/10
بررسی بازی Dreams ۹ ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ بررسی بازی کپی لینک

وقتی خبر معرفی عنوان Dreams به گوشم رسید، مسیر جدیدی در زندگی من پدیدار شد. خبر تولید پروژه‌ی عجیب و غریب و جاه‌طلبانه‌ی مدیا مولکول با این مضمون منتشر شد که در این بازی می‌توان بازی خود را ساخت. حالا که بازی چند روزی‌ست عرضه شده، تصمیم گرفتم برداشتم از تجربه‌ی این بازی را تا به اینجا با شما به اشتراک بگذارم؛ با این تصور که شاید افرادی باشند که رویایی شبیه به رویای من دارند. همه‌ی ما رویاهای بزرگ و کوچکی داریم که شاید به بعضی از آن‌ها برسیم و ممکن است هیچ‌گاه به آن‌ها دست پیدا نکنیم. در تمام سال‌هایی که عاشق بازی‌های ویدیویی بوده‌ام، همیشه رویای ساختن بازی خودم را داشتم؛ یک بازی که از صفر تا صد آن را خودم کار کرده باشم؛ اگر شما هم رویای خلق یک اثر شخصی را در سر می‌پروراندید، Dreams آن را به واقعیت تبدیل می‌کند.

شش سال از خبر ساخت عنوان Dreams می‌گذشت تا این‌که در ماه آوریل ۲۰۱۹ این عنوان انحصاری پلی‌استیشن ۴ به صورت ارلی اکسس در اختیار کاربران این پلتفرم قرار گرفت. این عنوان از همان ابتدای عرضه به خاطر خصوصیات منحصر به فردی که داشت، با تمام بازی‌هایی که تاکنون تجربه می‌کردیم متفاوت بود. درست در دوره‌ای که آرزوی بازی‌سازی را در سرم می‌پروراندم، عنوان Dreams به سراغم آمد. قصه همین‌جا تمام نشد و هر روز خبر از ساخت عناوین مشهوری که قبلا تجربه کرده بودیم، توسط یک کاربر بازی Dreams می‌آمد؛ رویاها به حقیقت تبدیل شده بودند و این باورنکردنی‌ترین چیزی بود که آن روزها می‌شنیدم. انتخاب Dreams به عنوان بهترین نمایش در مراسم گیمزکام سال ۲۰۱۹ هم مهر تاییدی بود تا بازی را پیش‌خرید کنم و روز ۲۵ بهمن بالاخره توانستم رویای خودم را زندگی کنم.

رنگ بندی و طراحی منوی اصلی عنوان Dreams قاب کوچکی‌ست از دنیای رنگارنگی که بازی در اختیارتان قرار می‌دهد

نوشتن از عنوان Dreams سخت‌تر از آن چیزی است که تصورش را می‌کردم. جزییات بازی به حدی زیاد است که اگر بخواهم تجربه‌ام از تک‌تک بخش‌های آن را با شما در میان بگذارم، به جای بررسی باید شروع به نوشتن یک کتاب قطور در خصوص این اثر کنم. تجربه‌ی عنوان P.T بازی ناتمام کوجیما یا Fallout 4 و حتی Ghost of Tsushima، که کاربران Dreams آن‌ها را بازسازی کرده بودند از همان ابتدا نشان داد که با یک عنوان معمولی سر و کار ندارم. سازندگان LittleBigPlanet با حذف محدودیت‌های این بازی و گسترش ابزارهایی که در اختیار کاربر قرار داده بودند، موفق به خلق عنوان Dreams شدند. اگر بخواهم مثال بهتری برای مقایسه بازی Dreams با LittleBigPlanet بزنم، حجم آب اقیانوس و حجم آبی که در یک لیوان می‌بینید می‌تواند به مقایسه‌ی آزادی عملی که این دو بازی در اختیارتان قرار می‌دهند، کمک کند. بازی با ابزارهایی ساده و دقیق، در کنار آموزش‌های سرگرم‌کننده، حتی به افرادی  که هیچ پیش زمینه‌ای در زمینه بازی‌سازی ندارند، توانایی خلق یک اثر را می‌دهد. 

عنوان Dreams در حقیقت یوتیوبی برای گیمر‌هاست

یک ابزار بامزه همان ابتدا در اختیارتان قرار می‌گیرد؛ ابزاری به نام imp که چیزی شبیه به نشانه‌ی ماوس در رایانه‌های شخصی است. شاید باورش سخت باشد اما از طریق همین ابزار ساده، شما به تعامل با محیط بازی خواهید پرداخت. این ابزار را در حد انتخاب رنگ می‌توانید شخصی‌سازی کنید. از همان ابتدا نحوه‌ی کنترل آن را با جا‌به‌جا کردن کنترلر، آنالوگ یا موشن کنترلر تعیین می‌کنید. شخصا تا الان با آنالوگ‌ها راحت‌تر بوده‌ام اگرچه ممکن است این جریان کاملا سلیقه‌ای باشد. در مجموع تنها ایرادی که می‌توان به بازی گرفت اندکی سخت بودن کنترل imp حتی با کنترلر است که در موقع ساخت و ساز ممکن است برایتان دردسر ساز شود. بعد از عبور از این قسمت می‌توانید منوی بازی را تماشا کنید که شامل دو بخش است؛ Dream Shaping و Dream Surfing. البته کمی که در بازی پیشروی کنید، موارد دیگری نیز به منوی بازی اضافه می‌شوند که در ادامه‌ی بررسی به آن‌ها خواهم پرداخت. به طور خلاصه در بخش Dream Shaping شما می‌توانید یک اثر خلق کنید و در بخش Dream Surfing این اجازه به شما داده می‌شود تا از آثار دیگران بازدید کنید. قبل از پرداختن به جزییات می‌خواهم با یک مثال ماهیت بازی Dreams را برایتان ملموس‌تر کنم؛ عنوان Dreams در حقیقت یوتیوب گیمرها است. همان طور که در یوتیوب می‌توانید محتوا تولید کنید در Dreams نیز می‌توانید یک بازی خلق کنید یا یک شخصیت طراحی کنید؛ اگر در یوتیوب محتواهای دیگران را مرور کرده یا آن‌ها را سابسکرایب می‌کنید در Dreams هم می‌توانید آثاری که دیگران ساخته‌اند را مشاهده و سازنده‌هایشان را دنبال کنید.

تصویری از بازسازی عنوان Ghost of Tsushima توسط یکی از کاربران Dreams

در بخش Dream Surfing، بیشترین بازدید و Thumbs Up مربوط به بازی Art’s Dream است؛ عنوانی که توسط سازندگان بازی Dreams با ابزارهای موجود در آن ساخته شده است. این تجربه‌ی دو ساعته در خصوص رویاهای یک آهنگساز است که به شکل خلاقانه‌ای طراحی شد، تا شما با توانایی‌های نامحدود Dreams برای بازی‌سازی بیشتر آشنا شوید. یکی از موارد مثبت عنوان Dreams موتور جستجوی مناسبی‌ست که برای آن طراحی شده است. شما به وسیله‌ی موتور جستجوی ذکر شده به راحتی می‌توانید عناوین ساخته شده‌ای را که به دنبالشان هستید، پیدا کنید. ابزار جستجوی پیشرفته‌ای که در این بخش برای شما در نظر گرفته شده دسترسی شما را به آثار محبوب‌تر، سریع‌تر می‌کند؛ آخرین بازی‌های بارگذاری شده، بازی‌هایی که بیشترین لایک را دریافت کرده‌اند یا بازی‌هایی که در حال حاضر ترند هستند و… همه بخش‌هایی از جستجوی پیشرفته بازی‌اند که برای سهولت کار در اختیارتان قرار دارند.

Annual IMPY Award نام بخشی در Dream Surfing است که بازیکن می‌تواند نامزدهای بهترین‌ عناوین ساخته شده در بازی Dreams را در آن مشاهده کند و در صورت تمایل به تجربه‌ی آن‌ها بپردازد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید نامزدهای این مراسم در شاخه‌های متعددی مورد بررسی قرار خواهند گرفت، درست همانند مراسم بازی سال، با این تفاوت که رقابت بین آثاری‌ است که در بازی Dreams خلق شده باشند؛ بهترین طراحی موسیقی، بهترین طراحی شخصیت، بهترین بازی اکشن و غیره همه شاخه‌های متعددی هستند که می‌توانید به راحتی خودتان را در آن مورد آزمایش قرار دهید. طبیعتا سونی با سرمایه‌گذاری روی عنوان Dreams تنها به فکر ایجاد یک سرگرمی ساده همانند دیگر بازی‌ها نبوده است. همین بستر به اشتراک‌گذاری بازی‌ها و انتخاب بهترین‌ خلاقیت‌ها، زمینه‌ساز جذب نیروهای با استعدادی‌ است که ممکن است بعدا به صنعت‌ بازی‌سازی راه پیدا کنند.

تصویر قسمتی از بازی Art's Dream، اثری که توسط سازندگان عنوان Dreams در این بازی طراحی شده است

گستردگی عنوان Dreams مانع از آن شد تا به تمامی بخش‌های آن بپردازم و سعی کردم تا بخش‌های اصلی آن را مورد بررسی قرار دهم. برای مثال در بخش Dream Surfing قسمتی وجود دارد که با توییچ سر و کار پیدا می‌کنید. این بخش آخرین استریم‌هایی که در توییچ از بازی‌های موجود در Dreams انجام شده است را به شما نشان می‌دهد. با توجه به محوریت کمی که بخش‌های این چنینی دارند، ترجیح می‌دهم خودتان آن‌ها را تجربه کنید. بلافاصله به سراغ قسمت Dream Shaping می‌روم؛ جایی که می‌تواند شما را از یک آماتور به یک بازی‌ساز تبدیل کند. قبل از هر چیز خیالتان را راحت کنم؛ لزوما شما نباید در Dreams یک بازی کامل بسازید. شما می‌توانید با خلق نوا و آهنگ و بارگذاری آن در محیط بازی و انتشار آن خود را به عنوان یک آهنگساز بازی‌های ویدیویی معرفی کنید. اگر به آهنگسازی علاقه‌ای ندارید می‌توانید شخصیت خودتان را بسازید یا حتی به عنوان یک طراح مرحله خلاقیت خود را در معرض دید دیگران قرار دهید. بنابر‌این اگر به بازی‌سازی و زیرشاخه‌های آن علاقه‌مند هستید و همیشه به دنبال راهی برای نشان دادن استعدادهایتان بوده‌اید، توصیه می‌کنم با پرداخت ۴۰ دلار در این کلاس آموزشی ثبت نام کنید.

نکته‌ی قابل توجه در  Dreams Workshop منحصر به فرد بودن تمرینات آموزشی برای هر فرد است

مهمترین بخشی که در Dream Shaping با آن سر و کار دارید، قسمت Dreams Workshop است. اگر در ابتدای تجربه بازی باشید به محض ورود به Dream Shaping مستقیما وارد کارگاه آموزشی خواهید شد و از همان ابتدا کلاس آموزشی مقدماتی را تجربه می‌کنید؛ البته اگر کمی در این بخش پیش‌روی کنید بخش‌های دیگر کارگاه نیز برای شما باز خواهند شد. قبل از آنکه به جزییات Workshop بپردازم، اجازه بدهید با یک مثال خیالتان را از این آموزش‌ها راحت کنم؛ امروزه زمانی که بحث از آموزش مطرح باشد، دو مورد بسیار مهم در جریان روند آموزش باید در نظر گرفته شوند؛ مورد اول سرگرم کننده بودن و مورد دوم قرار داشتن در محیط عملیاتی است. به عنوان مثال در مربی‌گری فوتبال برای رده سنی نوجوانان، تمرینات بدن‌سازی مثل دویدن به دور زمین فوتبال سال‌هاست که منسوخ شده و معمولا از تمریناتی استفاده می‌شود که بیشتر شبیه به بازی‌های کوچک با توپ یا بدون توپ‌ هستند. در این مکانیزم جدید آموزش، دانش‌آموز نه تنها در محیط عملی قرار دارد بلکه به طور ناخوداگاه به وسیله بازی‌های تمرینی در عین حال که سرگرم می‌شود، متوجه گذر زمان نیز نخواهد شد. این مکانیزم دقیقا در کارگاه آموزشی عنوان Dreams پیاده شده است. کاربر در حالی که تمرین‌های بازی‌سازی را در قالب یک بازی تجربه می‌کند به هیچ وجه از مراحل خسته نشده و با توجه به کوتاه و کامل بودن توضیحات، ساعت‌ها می‌تواند در محیط عملیاتی و با استفاده از ابزار‌های طراحی‌شده به تمرین آموز‌ه‌های خود بپردازد. نکته‌ی قابل توجه در Dreams Workshop، منحصر به فرد بودن تمرینات آموزشی برای هر فرد است. به بیان دیگر، خروجی سازه‌های شما در بازی بعد از هر آموزش، با دیگران کاملا متفاوت است.

تصویری از فضای کارگاه آموزش بازی(Homespace) در بخش مقدماتی

Homespace فضایی‌‌ست که کارگاه‌های آموزشی عنوان Dreams در آن برگزار خواهد شد. در بخش آموزش مقدماتی ۳۱ مرحله برای شما آماده شده است. در این مراحل بازیکن به وسیله‌ آموز‌ش‌های تصویری با نوار ابزار‌هایی که در اختیارش قرار دارد آشنا خواهد شد و بعد از توضیحات تصویری، تمرین‌های ساده‌ای برای او انتخاب می‌شود و در صورت انجام دادن درست تمرین‌ها، وارد قسمت بعد می‌شود. باید اشاره کنم این ۳۱ مرحله در پنج بخش مجزا قرار دارند که بعد از اتمام مراحل هر بخش شما با مبانی ساده‌ای مثل Placing Platfroms, Fandamental art of cloning objects، Selecting multiple Objects و غیره آشنا خواهید شد. شاید برای شما جالب باشد که بدانید بسته به میزان سرعت یادگیری شما، این ۳۱ مرحله می‌تواند بین ۵ الی ۲۰ ساعت طول بکشد. یکی از نکات قوت بازی Dreams این است که در هر زمان می‌توانید به بخشی که قبلا در آن آموزش می‌دیدید، برگشته و تمرینات را دوباره تکرار کنید. بسته به نوع عملکرد بازیکن در مرحله آموزش مقدماتی، بازی به او آموزش‌هایی را پیشنهاد می‌دهد که می‌توان برای بهبود عملکرد بعد از اتمام این بخش به سراغ آن‌ها رفت. جدای از این موارد، بخش آموزش پیشرفته‌ی بازی یک دسته‌بندی از عناوین آموزشی مانند هنر، منطق، طراحی شخصیت، انیمیشن، صداگذاری و گیم‌پلی در اختیارتان می‌گذارد که هر کدام از این عناوین شامل مراحل زیادی، درست مثل مرحله‌ی مقدماتی هستند.

شاید تا بدین جای کار فکر کرده باشید با نهایتا ۱۰۰ ساعت آموزش بخش آموزش عنوان Dreams را به پایان می‌رسانید؛ اما باید به شما این خبر خوش را بدهم که حتی بعد از اتمام آموزش مقدماتی و پیشرفته، این بازی دست از سرتان بر نخواهد داشت. محتواهای آموزشی دیگری نیز وجود دارند که در ادامه‌ی مسیر رویاسازی‌تان به کمک شما خواهند آمد. مراحلی مانند مسترکلاس‌ها که شامل بخش‌های مقدماتی‌، متوسطه و پیشرفته هستند. ویدیوهایی تحت عنوان How To هم اجزای دیگر این بدنه‌ی آموزشی را تشکیل می‌دهند که نه تنها  ساعت‌ها شمار را سرگرم می‌کنند، بلکه به مهارت‌های شما برای خلق یک اثر جدید نیز کمک خواهند کرد.

منوی بخش Community Jam که همانند منوی اصلی بازی از طراحی و رنگ‌آمیزی خوبی برخوردار است

Dream Shaping جدای از کارگاه آموزشی، شامل یک قسمت هیجان‌انگیز دیگر نیز می‌شود که به آن Community Jam می‌گویند. در یک بازه‌ی زمانی مشخص، عنوان Dreams برای این بخش یک موضوع مشخص خواهد کرد و با توجه به موضوع پیشنهادی، شما اقدام به ساخت یک بازی، شخصیت، مرحله یا … خواهید کرد و نهایتا بعد از اتمام بازه‌ی زمانی مشخص شده و همین‌طور با آرای کاربران، برندگان این بخش از بازی یک Badge دریافت خواهند کرد که روی پروفایلشان قرار می‌گیرد. این مسابقات هر چند هفته یک بار تکرار می‌شوند و موضوع جدیدی برای مرحله بعدی آن مشخص می‌شود. بازیکن می‌تواند به عنوان شرکت‌کننده، رای‌دهنده و یا هر دو در این رویداد شرکت کند. عنوان Dreams از لحاظ قدرت اجرایی قطعا در حد و اندازه‌ای نیست که بتواند جای موتورهایی مانند Unity یا Unreal را بگیرد ولی به دلیل این‌که سادگی استفاده از آن عموم کاربران علاقه‌مند به بازی‌سازی را جذب می‌کند، بستر مناسبی برای آن‌هایی است که به بازی‌سازی علاقه دارند و دانشی در این زمینه ندارند. از طرفی به دلیل وجود بخش‌هایی مانند Community Jam و Annual IMPY Award زمینه‌ی مناسبی برای فعالیت افرادی‌ که در زمینه بازی‌سازی و زیرشاخه‌های آن مطالعه یا تحصیلات داشته‌اند، فراهم شده است.

تصویری از منوی بازی Fallout 4 که توسط یکی از کاربران Dreams طراحی شده است

در نهایت عنوان Dreams آغازی‌ست که پایانی ندارد. بدون شک ساعت‌ها می‌توان در خصوص اجزای این انحصاری منحصر به فرد سخن گفت. همان‌طور که پیش از این اشاره کردم این بازی دقیقا ساز و کاری را در پیش‌ گرفته که امروزه یوتیوب در حال انجام آن است. تنها تفاوت بارز یوتیوب و عنوان Dreams جامعه‌ی مخاطب و نوع محتوای تولیدی‌ است. چشم‌انداز بزرگ سازنده برای خلق این اثر باعث شده تا شما در دنیای Dreams چیزی فراتر از یک بازی را تجربه کنید. من فقط در خصوص یک بازی با شما صحبت نمی‌کنم؛ در حقیقت عنوان Dreams تحقق رویایی‌ست که مدت‌ها آن را در ذهن‌مان پرورش می‌دادیم؛ رویایی به وسعت ساختن یک سرگرمی.


9.5 شاهکار
اگر شما هم مثل ما منتظر هستید تا با معرفی کنسول‌های جدید مایکروسافت و سونی ببینید که سرانجام این رقابت به کجا خواهد انجامید، کافی ‌است چند ساعت در دنیای شگفت‌انگیز عنوان Dreams سیر کنید. خیلی طول نمی‌کشد تا متوجه شوید سونی با انحصاری‌هایش، هنوز هم در رقابت کنسولی با رقیب دیرینه‌‌اش جلوتر است.
  • طراحی مراحل آموزش در بازی از مقدماتی تا پیشرفته
  • تمامی آموزش‌ها شدیدا سرگرم‌کننده طراحی شده‌اند
  • آموزش‌ها به نوعی طراحی شده‌اند که شما بدون داشتن دانشی از بازی‌سازی می‌توانید به خلق یک اثر جدید بپردازید
  • موتور جستجوی مناسب برای بخش Dream Surfing
  • ارزش خرید بالا با توجه به قیمت ۴۰ دلاری بازی با توجه به محتوای وسیعی که به بازیکن ارائه می‌کند
  • ایجاد فضای رقابتی بین کاربرها که باعث کشف بازی‌سازان با استعداد خواهد شد
  • به طور کلی کنترل ابزارها در بازی با کنترلرهای پلی‌استیشن سخت هستند

مطالب مرتبط

دیگران نیز خوانده‌اند

نظرات

دیدگاه خود را اشتراک گذارید
guest

9 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
View all comments