#مهسا_امینی

سی‌دی پراجکت: انتشار Cyberpunk 2077 درس بزرگی برای ما بود

آینده خوبی در انتظار این شرکت لهستانی است!

سی‌دی پراجکت: انتشار Cyberpunk 2077 درس بزرگی برای ما بود حمید توحیدلو ۰ ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ اخبار بازی
انتشار Cyberpunk 2077

شرکت لهستانی سی‌دی پراجکت (CD Projekt) چندی پیش در پیامی ضمن اعتراف به شکست یک سری از سیاست‌های خود، رسما اعلام کرد که انتشار Cyberpunk 2077 درس بزرگی برای آن‌ها بوده و هرگز اشتباهات گذشته را فراموش نخواهند کرد.

برهیچکس پوشیده و پنهان نیست که سایبرپانک 2077 یکی از مورد انتظارترین آثار نسل هشتم به شمار می‌رفت. اثر اکشن و نقش آفرینی استودیوی سی‌دی پراجکت رد که بعد از هشت سال صبر و انتظار، در اواخر سال گذشته میلادی در دسترس بازیکنان قرار گرفت. تا پیش از عرضه، سطح توقعات بازیکنان از این اثر به خاطر نمایش‌های خیره‌کننده و وعده‌های جاه طلبانه‌ی سازندگان حسابی بالا رفته بود، اما برخلاف این انتظارها، بازی انتشار چندان موفقی را تجربه نکرد. این عنوان اگرچه به دلیل جلوه‌های بصری عالی، داستان درگیرکننده و محیط زیبای خود مورد استقبال منتقدان قرار گرفت، لیکن از همان ابتدا با مشکلات فنی بسیار زیادی دست پنجه نرم می‌کند و این موضوع تا به امروز با واکنش‌ها و انتقادات گسترده‌ای به‌رو شده است.

در گام نخست، ارزش سهام سی‌دی پراجکت به یک باره سقوط کرد و به دنبال آن، جمعی از سرمایه‌گذاران به خاطر نقض قوانین و پنهان‌کاری مدیران علیه شرکت شکایت کردند. در طرفی دیگر، شرکت سونی فروش بازی در فروشگاه پلی‌استیشن را متوقف کرد و نزدیک به سیصد هزار بازیکن نیز به خاطر مشکلات فنی، بازی را به طور کامل استرداد کردند. با همه‌ی این معضلات، گزارش‌ها نشان می‌دهد که سایبرپانک 2077 در هفته‌های نخست انتشار از لحاظ تجاری عملکرد فوق‌العاده‌ای داشته و فروش بسیار خوبی را تجربه کرده است.

تیم توسعه‌دهنده از همان روزهای اول انتشار بازی تا به امروز، تمام تمرکز خود را روی بهبود و رفع ایرادات فنی آن قرار داده و تاکنون با انتشار چند آپدیت بزرگ و مختلف بخشی از مشکلات را برطرف کرده است. البته، تمام ماجرا به عرضه‌ی این به‌روزرسانی‌ها محدود نمی‌شود و سازندگان چندی پیش در پیامی اعلام کردند که هرگز سایبرپانک 2077 را به حال خود رها نمی‌کنند و با تلاش‌های مستمر، این عنوان را به جایگاه اصلی خود خواهند رساند. با این حال، به نظر می‌رسد که شرکت سی‌دی پراجکت از این اتفاق و تجربه‌ی تلخ درس بزرگی گرفته و دیگر اشتباهات قبلی خود را تکرار نخواهد کرد.

در همین راستا، سخنگوی سی‌دی پراجکت در جریان جلسه‌ی ارائه‌ی گزارش مالی چند ماه اخیر خود که چندی پیش با حضور جمعی از مدیران و سرمایه‌گذاران برگزار شد، اعلام کرد که تیم سازنده بازی از تک تک اتفاق‌های پیش آمده درس بزرگی گرفته و هرگز اشتباهات پیشین خود را تکرار نخواهد کرد. در خلال این صحبت‌ها، سی‌دی پراجکت رسما به شکست یک سری از سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های اشتباه خود اعتراف کرد و آن‌طور که به نظر می‌رسد، به تازگی تغییرات گسترده و زیادی در داخل شرکت صورت گرفته و آن‌ها به سال‌های آینده و دو مجموعه‌ی بزرگ ویچر و سایبرپانک امیدوار هستند.

سی‌دی پراجکت در این خصوص توضیح می‌دهد:

ما تصمیم گرفتیم تا یک بازی جدید را به بازیکنان در سراسر جهان معرفی کنیم. با احتساب بازی‌های سری ویچر، هم‌اکنون ما دو آی‌پی بزرگ و پرطرفدار در اختیار داریم که می‌توان سال‌های آتی شرکت سی‌دی پراجکت را به کمک این دو رقم زد. البته، ما به خوبی می‌دانیم که تمامی تصمیم‌ها و سیاست‌هایمان مطابق برنامه ریزی‌ها پیش نرفت. این اتفاق، درس بزرگی برای ما بود و هرگز آن را فراموش نخواهیم کرد. در داخل شرکت هم تغییر و تحول‌های زیادی صورت گرفته و ما معتقد هستیم که از تک تک این حوادث و شکست‌ها، درس‌های بزرگی گرفته‌ایم.

انتشار Cyberpunk 2077

این شرکت لهستانی هنوز از سیاست‌های جدید خود پرده برنداشته و حتی اطلاعات چندان زیادی در رابطه با تغییرات صورت گرفته در داخل کمپانی در دسترس نیست. با این وجود، ظاهرا سی‌دی پراجکت دیگر قصد ندارد که پروسه‌ی تبلیغات و بازاریابی را برخلاف اثر Cyberpunk 2077، طولانی کند. در واقع، از این پس مرحله‌ی تبلیغات و بازاریابی بازی‌های جدید این شرکت در فاصله‌ی چند ماه مانده به انتشار آن‌ها شروع خواهد شد. از طرفی، سازندگان دیگر کانسپت اولیه از طراحی بازی‌های جدید را به اشتراک نمی‌گذارد و فقط تصاویر واقعی و مربوط به نسخه‌ی نهایی بازی را در اختیار بازیکنان قرار خواهند داد. از طرفی، دیگر نمایش بازی‌های جدید به یک پلتفرم محدود نمی‌شود و تیم توسعه‌دهنده جزئیات و اطلاعات بازی در تمامی پلتفرم‌ها را منتشر خواهد کرد.

همان‌طور که اشاره کردم، سایبرپانک 2077 در هفته‌های نخست انتشار از لحاظ تجاری عملکرد خوبی از خود به نمایش گذاشته است. بر اساس تازه‌ترین گزارش‌ها، فروش بازی تا انتهای سال گذشته میلادی به بیش از ۱۳.۷ میلیون نسخه رسیده که به واسطه‌ی این فروش بی‌نظیر، سی‌دی پراجکت از نظر درآمد رکورد جدیدی را در تاریخ خود به ثبت رسانده است. این کمپانی هفته‌ی گذشته اعلام کرد که در سال ۲۰۲۰ میلادی بیش از ۵۶۲ میلیون دلار درآمد داشته و سود خالص آن‌ها به ۳۰۳ میلیون دلار رسیده است. رقمی که تقریبا سه برابر سود خالص این کمپانی در سال انتشار بازی The Witcher 3 است.

بد نیست بدانید که برای ساخت این عنوان چیزی در حدود ۳۱۷ میلیون دلار هزینه شده که با توجه به این رقم، سایبرپانک بعد از بازی موفق Red Dead Redemption 2، لقب پرهزینه‌ترین اثر صنعت بازی‌های ویدیویی را به خود اختصاص داده است. علاوه بر این‌ها، بیش از ۵۰۰ هزار و ۲۰۰ نفر در توسعه‌ی این پروژه نقش داشته‌اند که از این تعداد، ۵۳۰ نفر به عنوان توسعه‌دهنده مستقیما روی ساخت بازی فعالیت کرده‌اند.

در پایان، لازم به ذکر است که بازی Cyberpunk 2077 در حال حاضر روی کنسول‌های ایکس‌باکس وان، پلی‌استیشن 4 و همچنین پلتفرم ابری گوگل استادیا و رایانه‌های شخصی در دسترس قرار دارد. البته به لطف پشتیبانی کنسول‌های جدید مایکروسافت و سونی از بازی‌های نسل هشتم، بازیکنان به راحتی می‌توانند این عنوان را روی ایکس‌باکس سری ایکس | اس و پلی‌استیشن 5 تجربه کنند. در نظر داشته باشید که کیفیت بصری و گرافیک فنی بازی روی کنسول‌های مذکور مشابه نسل قبل خواهد بود. با این حال، عرضه‌ی نسخه‌ی نسل نهم بازی رسما تایید شده و آن‌طور که به نظر می‌رسد، این نسخه در اواخر سال جاری میلادی در دسترس دارندگان پلتفرم‌های جدید قرار خواهد گرفت.


guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments
بالا