#مهسا_امینی
کراش باندیکوت

۱۰ حقیقت که باید در مورد کاراکتر Crash Bandicoot بدانید

حقایقی که احتمالا درمورد این روباه بامزه نمی‌دانستید

کاراکتر کراش باندیکوت شخصیتی عجیب و دوست داشتنی، ستاره‌ی فرنچایز Crash Bandicoot و بازی‌های این سری محبوب است. در این مقاله به ۱۰ حقیقت جالب که احتمالا درمورد این شخصیت بامزه نمی‌دانستید، می‌پردازیم.

محبوبیت و خاص بودن سری Crash بر هیچ کس پوشیده نیست و عده‌ی زیادی از گیمرها طرفدار این عنوان هستند. اولین نسخه‌ی این فرنچایز تحت عنوان کراش باندیکوت در سال ۱۹۹۶ منتشر شد و پس از استقبال زیاد طرفداران، عناوین دیگری هم از این عنوان به مرحله‌ی عرضه رسید. توسعه‌دهندگان بسیاری از جمله ناتی داگ، یوروکام، تراولرز تلز، ویکریوس ویژن و رادیکال اینترتیمنت در طول سال‌ها در ساخت این مجموعه نقش داشته‌اند. جالب است بدانید این مجموعه بیش از ۵۰ میلیون نسخه در جهان فروش داشته است.

رخدادهای این سری جذاب در جزیره‌ی خیالی ان.سینیتی (N. Sanity Island) اتفاق میافتد که در جنوب استرالیا قرار دارد. البته در بازی‌های مختلف سری کراش باندیکوت، مکان‌های دیگری هم به عنوان محل به وقوع پیوستن داستان‌ها وجود دارند. همچنین، بازی‌های این مجموعه بیشتر در قالب بازی‌های اصلی منتشر شده‌اند. با این‌حال توسعه‌دهندگان در طی سال‌ها چندین بازی فرعی هم برای مجموعه ساخته‌اند که آن‌ها هم طرفداران خود را پیدا کرده‌اند. بخش داستانی این عنوان، پیرامون شخصیتی به نام کراش باندیکوت شکل گرفته است. این شخصیت خیالی نوعی باندیکوت شمرده می‌شود که توسط دکتر نئو کورتکس، زیر آزمایش‌های ژنتیکی و جهش‌های ژنتیکی بسیاری قرار گرفته است. کراش در جزیره‌ی ان.سینیتی زندگی آرامی دارد اما دکتر کورتکس همیشه برای او مشکلاتی را ایجاد می‌کند. در واقع در بازی‌های این فرنچایز، دکتر ان.کورتکس دشمن اصلی کراش به حساب می‌آید که همیشه چالش‌های بسیاری را سر راه او قرار می‌دهد. از آن‌جایی که کورتکس یک دانشمند دیوانه است، آرزو دارد تا جهان را به تسخیر خود دربیاورد و برای این کار، ابتدا باید کراش که توسط خود او ساخته شده را نابود کند.

آخرین نسخه‌ی این سری تحت عنوان Crash Bandicoot 4: It’s About Time هم‌اکنون در مرحله‌ی توسعه قرار دارد و در تاریخ ۲ اکتبر ۲۰۲۰ (مصادف با ۱۱ مهرماه ۱۳۹۹) عرضه می‌شود. ماجرای این بازی که توسط استودیوی Toys for Bob ساخته شده، بعد از اتفاقات Crash Bandicoot 3: Warped رخ می‌دهد. طبق گزارشات منتشر شده، این بازی توسط اکتیویژن برای پلتفرم‌های پلی‌استیشن 4، ایکس‌باکس وان و همچنین کنسول‌های نسل نهمی پلی‌استیشن 5 و ایکس‌باکس سری ایکس عرضه می‌شود.

کراش باندیکوت

۱۰. شخصیت کراش یک باندیکوت بزرگسال عاقل و بالغ است

عده‌ی زیادی به‌خاطر بامزه بودن و کوچک بودن جثه‌، کراش را با شخصیت پوکمون (Pokémon) مقایسه می‌کنند. در صورتی که کراش نه تنها یک حیوان شبه انسان است، بلکه با توجه به استانداردهای گونه‌ی خودش، یک جوان بالغ محسوب می‌شود. 
طرفداران زمانی به این حقیقت پی بردند که از معشوقه‌ی کراش، Tawna، رونمایی شد. همچنین رفتار شخصیت‌های دیگر با او نشان می‌دهد که کراش به معصومی و سادگی‌ای که مردم فکر می‌کنند نیست.

۹. مدیرعامل سونی از او متنفر بود

تقریبا بیشتر افراد به‌خاطر شخصیت دوست‌داشتنی و نوستالژیک کراش، او را دوست دارند اما جالب است بدانید کن کوتاراگی (Ken Kutaragi)، مدیرعامل سونی، به هیچ وجه طرفدار کراش نبود و همواره می‌خواست کراش از جلوی چشمش دور شود. 
علت این تنفر کوتاراگی، مخالفت او با وجود یک نماد کارتونی برای برند پلی‌استیشن بود؛ مقامی که کراش به‌صورت غیر رسمی به آن رسیده بود. همچنین گوتاراگی باور داشت که کراش پتانسیل اقتصادی خوبی در ژاپن نخواهد داشت و این‌گونه بود که باندیکوت هیچ‌گاه مورد محبت کسی که از او به‌عنوان “پدر پلی‌استیشن” یاد می‌شود، واقع نشد.

۸. شخصیت او بر اساس Willie The Wombat ساخته شد

موارد زیادی در روند ساخت کمیک بوک و بازی‌سازی تغییر می‌کنند و کراش هم از این قاعده مستثنی نبود. در حقیقت او در شخصیت‌ پردازی‌های اولیه حتی کراش باندیکوت نبود و قرار بود Willie The Wombat یا همان ویلی خرسه باشد. 
طی مراحل برنامه‌ریزی، گونه‌ جانوری اولیه‌ی این شخصیت یک نوع خرس بود اما پس از تصویر پردازی‌های و نمونه ‌سازی‌های بسیار، ویلی از سر راه کنار رفت تا مسیر کراش باندیکوت را برای رسیدن به هوادارانش هموار کند.

کراش

۷. علت انتخاب رنگ نارنجی برای کاراکتر کراش به‌خاطر رنگ پس‌زمینه‌ی بازی بود

حتی اگر کراش را با شخصیت‌های هم‌ترازش مقایسه کنیم، او باز هم کاراکتر عجیب و منحصر به‌فردی محسوب می‌شود. جالب است بدانید طراحی عجیب ظاهر این شخصیت مشهور، یه‌خاطر تنظیمات بازی بوده و بر اساس آن شکل گرفته است. این مسئله که شخصیت کراش می‌بایست نسبت به فضای کلی ویدیوگیم به چشم بیاید، خواسته‌ی ناتی‌ داگ (Naughty Dog) بود. دلیل آن هم این است که از لحاظ گرافیکی، رنگ قهوه‌ای به سادگی در فضا ترکیب می‌شود.

از آن‌جایی که باندیکوت‌ها به طور معمول خاکستری یا قهوه‌ای هستند، طراحان تصمیم گرفتند تا ستاره‌ی بازی رنگی داشته باشد که در میان رنگ‌های دیگر بازی بیشتر به چشم بیاید و در عین حال با فضای کلی باندیکوت هم هماهنگ باشد.

۶. معشوقه‌ی کراش از تعداد زیادی از‌ بازی‌ها کنار گذاشته شد

به طور کلی شخصیت‌های معروف اگر دارای احساسات عاشقانه باشند، بیشتر مورد تحسین طرفداران خود قرار می‌گیرند. با این‌ حال، عده‌ی زیادی فراموش کرده‌اند که شخصیت کراش یک مرد مجرد نیست و در واقع به یک باندیکوت دیگر علاقه ‌دارد.

همان‌طور که می‌دانید، نام معشوقه‌ی کراش Tawna بود. دلیل اصلی حذف این شخصیت از بیشتر ماجراهای کراش، این بود که این کاراکتر در جایگاه شخصیتی که در بازی‌های کودکانه حضور داشت، بیش از اندازه اغواکننده بود. آخرین حضور او در سری به عنوان کاراکتر قابل بازی، به عنوان Crash Team Racing Nitro-Fueled برمی‌گردد. این بازی در سال ۲۰۱۹ منتشر شد.

Crash Bandicoot

۵. گونه‌ی فسیل باندیکوت بعد از خلق شخصیت کراش شکل گرفت

جالب است بدانید محبوبیت شخصیت Crash Bandicoot آن‌قدر زیاد بوده که نام او به علم هم راه یافته است. فسیل‌هایی که از خانواده‌ی پاراملادی (Peramelidae) تشکیل شده‌ و جد باندیکوت‌ها شمرده می‌شوند، به عنوان گونه‌ی “Crash Bandicoot” نام‌گذاری شده‌اند.

۴. صداپیشه‌ی شخصیت‌های کراش و Neo Cortex یک نفر است

وجود یک صداپیشه‌ی حرفه‌ای و مناسب برای به یاد ماندنی شدن یک شخصیت بسیار ضروری است. عده‌ای از صداپیشه‌ها هم آن‌قدر با استعداد هستند که می‌توانند به جای چند کاراکتر ایفای نقش کنند. این موضوع در مورد Crash Bandicoot وجود داشت و یکی از صداپیشه‌های این عنوان، براندون اوبرایان (Brendan O’Brien)، به خوبی توانست از پس این مسئولیت بربیاید. این هنرمند علاوه‌بر کاراکتر اصلی بازی، ایجاد صدای شخصیت نیو کورتکس، نقش شرور و منفی بازی، را هم برعهده داشت.

Crash Bandicoot

۳. کم حرف بودن کراش کاملا عمدی است

همان‌طور که می‌دانید، شخصیت کراش در سری بازی‌های Crash Bandicoot معمولا ساکت است و صحبت چندانی نمی‌کند. عده‌ای دلیل این سکوت را عدم کیفیت شخصیت منفی داستان بازی یعنی نیو کورتکس می‌دانند که نتوانسته به خوبی کراش را به صحبت کردن و واکنش نشان دادن به اعمال او وادار کند. حقیقت این است که توسعه‌دهندگان و طراحان شخصیت کراش، از همان ابتدا برای کم حرف بودن این کاراکتر برنامه‌ریزی کرده بودند و سکوت او کاملا عمدی است.

طبق گفته‌ی اندی گوین (Andy Gavin)، خالق این شخصیت، کراش به طور کلی یک شخصیت گیج و سر به هوا است که توجه زیادی به اطرافش نمی‌کند. به همین دلیل توسعه‌دهندگان توافق کردند که ساکت بودن او می‌تواند جنبه‌ی سرگرم‌کننده‌‌ای برای مخاطب داشته باشد.

۲. ظاهر نسخه‌ی ژاپنی او کاملا متفاوت است

به طور کلی بازار ژاپن به سلیقه‌ی خاص خود معروف است به طوری که حتی تعدادی از طراحی‌ها هم با ترجیح مخاطب و بازار، فاصله‌ی زیادی دارند. یکی از این موارد، طرح اولیه‌ی شخصیت کراش بود که بعدها ظاهر او با تغییری اساسی مواجه شد. با توجه به نکته‌ی ذکر شده، توسعه‌دهندگان بازی‌های Crash Bandicoot به منظور ارتباط بیشتر مخاطب با کاراکتر اصلی بازی و طبیعت سرگرم‌کننده‌ی او، تصمیم گرفتند ویژگی‌های او را به صورت کارتونی نگه دارند.

کراش

۱. شخصیت او برای بیماران سرطان خون و غدد لنفاوی یک نماد بود

نام کراش نه تنها از فسیل‌های علمی گرفته شده، بلکه این اسم در میان قشر مدرسه‌ای و جوانان مبتلا به لوکمیا (سرطان خون) و لیمفوما (سرطان غدد لنفاوی) یک نماد به‌شمار می‌رفت. این اتحاد به کمک شرکت‌های گیمینگ Vivendi و Sierra شکل گرفت و تاثیرات مثبت زیادی هم داشت.

یکی از اهداف Crash Bandicoot پیرامون اتحادش با بیماران، افزایش آگاهی درمورد سرطان خون و غدد لنفاوی در بین کودکان و نوجوانان بود. اگر چه هیچوقت این شخصیت به صورت رسمی نماد سونی قرار نگرفت، با این وجود نام کراش به منظور هدفی مهم‌ و ارزشمند به جمع تعدادی از بیماران کم سن و سال وام داده شد.


نظرات

guest

1 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
View all comments
بالا