برگزیده
📣 پخش زنده مسابقات زولا هر روز ساعت 17 از آپارات
مقایسه آلن ویک 1 و آلن ویک 2 | تغییراتی که یک بازی جذاب را نوید می‌دهند!
1%
  • 0/10

مقایسه آلن ویک 1 و آلن ویک 2 | تغییراتی که یک بازی جذاب را نوید می‌دهند!

تکامل در طول ۱۳ سال

مقایسه آلن ویک 1 و آلن ویک 2 | تغییراتی که یک بازی جذاب را نوید می‌دهند! ۱ ۰۳ آبان ۱۴۰۲ مقالات جانبی (گیم) کپی لینک

در حالی که زمان زیادی به عرضه جهانی نمانده، می‌خواهیم به مقایسه آلن ویک 1 و آلن ویک 2 پرداخته و ببینیم چه تفاوت‌هایی میانشان وجود دارد.

در حالی که مدت زیادی از عرضه Spider-Man 2 نمی‌گذرد، گیمرهای سراسر جهان می‌توانند خودشان را برای انتشار یک بازی مورد انتظار و بزرگ دیگر آماده کنند: Alan Wake 2. سم لیک (Sam Lake) و رمدی اینترتینمنت (Remedy Entertainment) با گذشت بیش از یک دهه به خواسته خود رسیده و قرار است طی روزهای آتی ادامه ماجراجویی‌های آلن ویک را در قالب یک بازی ویدیویی به تصویر بکشند؛ بازی‌ای که تا به اینجای کار نمایش‌های خیره کننده و نویدبخشی داشته است.

در ادامه مقاله قصد داریم به مقایسه آلن ویک 1 و آلن ویک 2 پرداخته و ببینیم چه تفاوت‌هایی میانشان وجود دارد.

تفاوت در سبک

Alan Wake یک اکشن ماجراجویی است که المان‌های ترسناک را در خود جای داده اما Alan Wake 2 را باید یک بازی در سبک ترس و بقا در نظر گرفت. محصول جدید رمدی همچنین خشونت بیشتری را شامل می‌شود اما کاربران نباید قطع شدن اعضای بدن را انتظار داشته باشند.

کاراکترهای قابل کنترل

کاربر در قسمت اول تنها کنترل آلن ویک را در اختیار داشت. این شخصیت به برایت فالز آمده بود و قصد داشت از اتفاقاتی که می‌افتد سر دربیاورد. شخصیت‌های مختلفی سر راه آلن قرار گرفته اما همه آن‌ها غیرقابل کنترل بودند. شرایط متفاوتی را در دنباله شاهد هستیم و کاربر اینبار باید جا پای دو شخصیت بگذارد: آلن ویک و یک مامور اف بی آی بنام ساگا اندرسون. ساگا به برایت فالز آمده تا روی پرونده قتل‌های سریالی تحقیق کند و بطور ناخواسته درگیر ماجرایی می‌شود که آلن در آن گرفتار شده است.

پس از اینکه خط‌های داستانی ساگا اندرسون و آلن ویک بهم گره می‌خورند، کاربر گاهی اوقات ساگا و گاهی اوقات آلن را کنترل کرده و مراحل را پشت سر می‌گذارد. کایل رولی (Kyle Rowley)، کارگردان قسمت دوم، در یکی از مصاحبه‌ها گفت کاربر ۵۰ درصد داستان را با ساگا و ۵۰ درصد را با آلن پیش می‌برد.

شخصیت‌های قدیمی و جدید

الکس کیسی، یکی از شخصیت‌هایی بود که در جریان قسمت اول تنها به او اشاره شد و آلن ویک هیچ با او ملاقاتی نداشت. طبق گفته سازندگان، الکس در قسمت دوم حضور دارد. آن‌ها همچنین تاکید کرده‌اند کاربران باید خودشان را برای تجدید دیدار با دیگر شخصیت‌های قدیمی آماده کنند. با این حال، وارد جزئیات نشده و هیچ اشاره‌ای به آلیس ویک، همسر پروتاگونیست نداشته‌اند. در ضمن، رابرت نایتینگل که در قسمت اول یک مامور اف بی آی بود، در قسمت دوم بعنوان یکی از مامور‌های The Dark Presence بازمی‌گردد.

بازگشت به The Dark Place

The Dark Place را می‌توان یک بُعد از جهان واقعی دانست که به جزیره شباهت داشته و مدت‌ها است که از بوجود آمدنش می‌گذرد. این مکان بطور مداوم در حال تغییر بوده، وسعت زیادی داشته و می‌تواند به مفاهیم، ایده‌ها و شخصیت‌های تخیلی تجسم ببخشد. آلن ویک در قسمت اول چند باری به دارک پلیس دسترسی پیدا کرد تا اینکه طی اتفاقاتی در آنجا گرفتار شد.

دارک پلیس در بازی آلن ویک 2 نسخه کابوس وار نیویورک بوده و شخصیت اصلی در آنجا با شخصیت‌های متعلق به کتاب‌هایش از جمله الکس کیسی ملاقات می‌کند. مطابق انتظار، خطرات و تهدیدهای متعددی در گوشه و کنار دارک پلیس جا خوش کرده و کاربر باید نهایت احتیاط را حین گشت و گذار در آن داشته باشد.

منابع الهام

سم لیک برای تولید بازی Alan Wake از فیلم‌ها، سریال‌ها، بازی‌های ویدیویی، کتاب‌ها و نویسندگان متعددی الهام گرفت. یکی از آن‌ها، استیون کینگ (Stephen King) است که پیش از رمدی ایده «نویسنده‌ای که داستان‌هایش رنگ واقعیت به خود می‌گیرد» را کندوکاش کرده بود. به این موارد باید کتاب House of Leaves و سریال Twin Peaks را اضافه کرد.

طبق گفته کایل رولی در مصاحبه‌اش با رسانه Video Games Chronicles، هنگام تولید Alan Wake 2 از نسخه ریمیک Resident Evil 2 و مجموعه Silent Hill الهام گرفته شده است.

تغییرات گیم پلی

استفاده از چراغ قوه، یکی از مهمترین مکانیک‌های نسخه اول بود و کاربر با استفاده از آن می‌توانست به راحتی به دشمنان خود صدمه وارد کرده و آن‌ها را از سر راه بردارد. البته کاربر برای اینکار باید اشعه نور را روی دشمن نگه می‌داشت که اینکار مصرف باتری را بالا می‌بُرد. به همین دلیل، کاربر باید بخشی از تمرکز خود را روی گشت و گذار در محیط و پیدا کردن باتری قرار می‌داد.

اگرچه مکانیک‌های نشانه گیری، شلیک با اسلحه، جای خالی دادن و استفاده از چراغ قوه بازگشته‌اند، طبق گفته سم لیک تعداد درگیری‌ها در قسمت دوم کاهش یافته و تمرکز بیشتری روی مدیریت منابع و زمینه چینی برای مقابله با خطرات قرار گرفته است. همچنین انواع درگیری‌ها بیشتر شده تا تنوع بیشتری را در این زمینه شاهد باشیم.

مکانیک‌های جدید

کاربر وقتی کنترل ساگا اندرسون را در دست دارد، می‌تواند وارد جهانی به نام Mind Place شود. مایند پلیس جایی است که افکار، نتیجه گیری‌ها، سرنخ‌های یافته شده توسط ساگا، پرونده شخصیت‌ها و نحوه ارتباطشان بهم قابل مشاهده بوده تا کاربر راحت‌تر بتواند از راز تاریک برایت فالز سر در بیاورد. دیگر مکانیک جدید، سیستم انتخاب دیالوگ است.

محیط‌های وسیع‌تر

کاربر می‌توانست حین تجربه بازی Alan Wake به گشت و گذار در محیط‌ها پرداخته و صفحات دستنویس (صفحاتی که به اتفاقات پیش رو اشاره دارند)، باتری چراغ قوه، برنامه‌های رادیویی و برنامه‌های تلویزیونی را بیابد. با این حال، کاربر آزادی عمل چندانی در برایت فالز نداشت و می‌توان قسمت اول را یک تجربه خطی دانست.

کایل رولی گفته محیط‌های بازی Alan Wake 2 در مقایسه با قسمت اول مقدار کمی آزادی عمل بیشتری به کاربر می‌دهند؛ برای مثال، کاربر می‌تواند بطور آزادانه در جنگل‌های اطراف دریاچه Cauldron یا غذاخوری گشت و گذار کند. همچنین امکان بازگشت به لوکیشن‌های قدیمی فراهم شده است.

مدت زمان توسعه

تعیین مدت زمان توسعه آلن ویک بسیار سخت و چالش برانگیز است؛ زیرا این پروژه تغییرات زیادی کرد و در نهایت به چیزی تبدیل شد که می‌شناسیم. اگر بخواهیم خیلی ریشه‌ای به ماجرا نگاه کنیم، روند ساخت به سال ۲۰۰۳ میلادی و تلاش‌های رمدی اینترتینمنت برای تولید یک بازی پس از عرضه Max Payne 2 بازمی‌گردد. آن‌ها در ابتدا بدنبال ساخت یک بازی شبیه به GTA بودند که محیطی جهان باز داشته و المان‌های بقا را شامل می‌شود. حتی آن را پشت درهای بسته و در رویداد E3 به نمایش گذاشتند. با این حال، شرایط مطابق انتظار پیش نرفت و مجبور شدند برنامه ریزی‌های خودشان را تغییر دهند.

رمدی اینترتینمنت از سال‌ها پیش بدنبال ساخت قسمت دوم آلن ویک بود اما مایکروسافت با طرح‌شان مخالفت کرد تا شاهد Quantum Break باشیم. استودیوی فنلاندی بار دیگر سراغ Alan Wake 2 رفت ولی اینبار هم با موانع بزرگی روبرو و مجبور شد روی Control و CrossFire کار کند.

طبق گفته سم لیک، توسعه آلن ویک 2 حدوداً چهار سال زمان برده است.

بزرگترین پروژه رمدی تا به امروز

Alan Wake را نمی‌توان پروژه کوچکی برشمرد اما در مقابل پروژه‌های دیگر رمدی مانند Control بدون شک مقیاس کوچکتری دارد. طبق گفته سم لیک، Alan Wake 2 حتی از بازی کنترل هم پروژه بزرگتری است.

رهگیری پرتو

قسمت اول و دوم آلن ویک هر دو با انجین نورث لایت توسعه یافته‌اند که به رمدی اینترتینمنت تعلق دارد. به همین دلیل، همان‌طور که قسمت اول در زمان خود جلوه‌های بصری بسیار خوبی داشت، قسمت دوم از لحاظ گرافیک فنی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. جدا از این، گذشت زمان و پیشرفت نکنولوژی امکان اضافه کردن رهگیری پرتو (Ray Tracing) به بازی را در اختیار رمدی قرار داده است. البته Alan Wake 2 اولین بازی رمدی نیست که از رهگیری پرتو پشتیبانی می‌کند. چنین قابلیتی قبلاً در Control قرار داده شده بود.

نحوه عرضه

آلن ویک بصورت فیزیکی و دیجیتالی عرضه شد اما نسخه دوم تنها بصورت دیجیتالی برای خرید در دسترس قرار می‌گیرد. برخلاف اکثر بازی‌های بزرگ که این روزها برچسب قیمتی ۷۰ دلاری دارند، محصول رمدی روی کنسول‌های ایکس باکس و پلی استیشن با قیمت ۶۰ دلار و روی رایانه‌ شخصی با قیمت ۵۰ دلار بفروش می‌رسد.

طبق گفته سازندگان، عدم عرضه فیزیکی زمان بیشتری را در اختیارشان قرار داد تا بتوانند روی بازی کار کرده و عیب‌هایش را برطرف کنند.

مدت زمان گیم پلی

مانند بازی‌هایی که آن سال‌ها به بازار آمدند، کاربر می‌توانست با گذراندن ۱۱ ساعت در جهان Alan Wake آن را به انتها برساند. سم لیک در مصاحبه‌اش با رسانه PCGamesN گفت تکمیل آلن ویک 2 بیش از ۲۰ ساعت زمان می‌برد. متاسفانه وارد جزئیات نشد و نگفت این رقم برای اتمام داستان است یا شامل گشتن در محیط و یافتن موارد اضافی هم می‌شود.

جهان داستانی مشترک

پس از اینکه رمدی اینترتینمنت امتیاز آلن ویک را بدست آورد، تصمیم گرفت بر اساس بازی‌هایش یک جهان داستانی مشترک بسازد. از همین راستا، بسته الحاقی AWE برای Control توسعه یافت و از همه مهمتر، اتفاقات Alan Wake 2 قرار است حکم یک زمینه چینی را برای Control 2 داشته باشد.

بسته‌های الحاقی رایگان

توسعه دو بسته الحاقی برای بازی Alan Wake 2 برنامه ریزی شده که پس از آماده سازی بصورت رایگان عرضه خواهند شد. حتی امکان اضافه شدن نیو گیم پلاس (New Game Plus) هم وجود دارد. در ضمن، قسمت اول هم دو بسته الحاقی دریافت کرده بود که The Signal و The Writer نامگذاری شده بودند.

در انتها، لازم به ذکر است بازی آلن ویک 2 در تاریخ پنجم آبان (مصادف با ۲۷ اکتبر) عرضه خواهد شد.



مطالب مرتبط

دیگران نیز خوانده‌اند

نظرات

دیدگاه خود را اشتراک گذارید
اشتراک
به من اطلاع بده
guest

1 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
View all comments