نوآوری راکستار به هوش مصنوعی بالای کاراکترهای غیرقابلکنترل GTA 6 منجر خواهد شد
رفتار انپیسیها در هنگام رانندگی بهبود مییابد
راکستار گیمز ظاهرا موفق به توسعهی سیستمی شده که قادر است هوش مصنوعی کاراکترهای غیرقابلکنترل GTA 6 را به میزان قابلتوجهی افزایش دهد.
کاراکترهای غیرقابلکنترل یا Non-player characters، به شخصیتهایی گفته میشود که داخل محیط بازی قرار داشته و بر اساس دستورالعملهای مد نظر یا هوش مصنوعیای که برایشان در نظر گرفته شده عمل میکنند. رفتار کاراکترهای غیرقابلکنترل قبلا چندان مورد توجه قرار نمیگرفت اما پیشرفت تکنولوژی و افزایش تمرکز برخی از بازیسازان روی ارائهی یک تجربهی واقعگرایانه، انتظارها را در این زمینه افزایش داده است. البته این موضوع برای همهی استودیوها صدق نمیکند. تعدادی از آنها به دلایل مختلف از جمله محدودیتهای مالی سعی میکنند خود را به استانداردهای کنونی نزدیک کرده و تلاشی برای بهبود نمیکنند.
تیک-تو اینتراکتیو که شرکت مادر راکستار گیمز به شمار میرود، در اکتبر سال ۲۰۲۰ میلادی پتنت تازهای را تحت عنوان System And Method For Virtual Navigation In A Gaming Environment به ثبت رساند. طبق توضیحی که ثبت شده، هدف از طراحی و ساخت چنین سیستمی بهبود عملکرد هوش مصنوعی در شناسانی اجسام و موانع بوده است. به طور دقیق، این سیستم رفتارهای کاراکترهای غیرقابلکنترل در هنگام رانندگی را هدف گرفته است. انپیسیها در حال حاضر قادر به شناسایی اجسام در فاصلهی مشخصی از خود هستند. به همین دلیل، نه تنها با خودروی یکدیگر، بلکه با اجسام موجود در محیط بازی برخورد نداشته و از این لحاظ، عملکرد واقعگرایانهای دارند.
سیستم System And Method For Virtual Navigation In A Gaming Environment قابلیتی را به کاراکترهای غیرقابلکنترل میدهد تا مقصد خود را در نظر گرفته و بر اساس از ویژگیهای رفتاریای که بریشان تعریف شده، مسیر مناسبی را انتخاب کنند؛ برای مثال، یکی از کاراکترها علاقهای به انتظار در ترافیک ندارد. از همین رو، مسیرش را تغییر داده و یک جادهی فرعی را انتخاب میکند. یا کاراکتری هنوز نتوانسته در رانندگی به اعتماد به نفس لازم برسد. از همین رو، ترجیح میدهد با سرعت پایینتری نسبت به دیگران حرکت کند. نمونهی دیگر، تعدادی از رانندگان هستند که تمایل ندارند وارد خیابانهای خیس و مرطوب شوند. مواردی که به آنها اشاره شده، تنها فاکتورهایی نیستند که روی رانندگی انپیسیها تاثیر میگذارند.
سیستم جدید راکستار گیمز کاراکترهای غیرقابلکنترل را قادر میسازد تا بر اساس شرایط محیطی تصمیم بگیرند؛ برای مثال، اگر خیابان شلوغ شود، سرعت خود را کم میکنند. اتفاق مشابهی در هنگام تاریک شدن هوا رخ میدهد. انپیسیها همچنین حداقل و حداکثر سرعتهایی که برای یک خیابان تعیین شده را رعایت میکنند. در ضمن، در پتنت هیچ اشارهای به استفاده از این سیستم برای کاراکترهای غیرقابلکنترل GTA 6 نشده اما در بخشهای مختلف متن از عبارتهای معناداری مانند «تعقیب و گریزهای پرسرعت» و «ترافیک محیطی» استفاده شده است؛ عبارتهایی که میگویند سیستم مزبور در محصولی استفاده خواهد شد که داستانش در یک دنیای مدرن جریان دارد.
نسخهی جدید سری بازیهای Grand Theft Auto هنوز معرفی نشده اما عدهای از کارشناسان و کاربران فضای مجازی معتقد هستند روند ساخت آن از مدتی قبل آغاز شده و همچنان ادامه دارد. در ضمن، با مراجعه به این مطلب میتوانید تمامی شایعههای منتشر شده با محوریت GTA 6 را مرور کنید.
نظرات
دیدگاه خود را اشتراک گذارید