برگزیده
Wednesday
بازی Like A Dragon: Ishin

۸ مورد در بازی Like A Dragon: Ishin که با عقل جور در نمی‌آید!

وقتی باید قید منطق را زد!

1%
  • 0/10
۸ مورد در بازی Like A Dragon: Ishin که با عقل جور در نمی‌آید! ۱ ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ مقالات جانبی (گیم) کپی لینک

بازی Like A Dragon: Ishin مانند هر محصول مشابه دیگری مواردی را در خود جای داده که اصلاً و ابداً منطقی نیستند!

سپتامبر سال گذشته میلادی، ماه بسیار خوبی برای طرفداران سری بازی‌های یاکوزا بود؛ سری‌ای که با نام Like a Dragon هم شناخته می‌شود. استودیو Ryu Ga Gotoku در این برهه زمانی نه تنها ریمیک Like a Dragon: Ishin را معرفی کرد، بلکه از اسپین آف جدید فرنچایز با نام Like a Dragon Gaiden: The Man Who Erased His Name و همچنین Like a Dragon 8 پرده برداشت.

Like a Dragon Gaiden: The Man Who Erased His Name و Like a Dragon 8 در حال حاضر مراحل توسعه را پشت سر می‌گذارند اما نسخه ریمیک بازی Like A Dragon: Ishin مدت کوتاهی قبل در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت. محصول استودیو Ryu Ga Gotoku همزمان با عرضه پلی استیشن 4 وارد بازار ژاپن شد. حالا و با گذشت نزدیک به یک دهه، نسخه بازسازی آن نه تنها برای گیمرهای ژاپنی، بلکه برای تمامی کاربران در سراسر جهان منتشر شده است. اتخاذ چنین تصمیمی از سوی استودیو سازنده و ناشر را باید به پای موفقیت بازی‌هایی مانند Ghost of Tsushima نوشت که توانسته‌اند توجه‌ها را به سمت سامورایی‌ها و دوران تاریخی‌شان ببرند.

داستان در دهه ۱۸۶۰ و در سال‌های پایانی دوره تاریخی ادو (ادو به دوره‌ای از تاریخ ژاپن گفته می‌شود که بین  سال‌های ۱۶۰۳ الی ۱۸۶۸را در برمی‌گیرد) روایت می‌شود. مدتی از پهلو گرفتن نخستین کشتی‌های غربی به کشور می‌گذرد؛ اتفاقی که باعث شده شرایط در همه جای ژاپن بهم بریزد. شخصیت اصلی، یک سامورایی به نام ساکاموتو ریوما است که با اتمام آموزش شمشیرزنی خود، تصمیم می‌گیرد به زادگاهش یعنی شهر توسا بازگردد. او طی اتفاقاتی دستگیر شده و در آستانه اعدام قرار می‌گیرد اما استاد سابقش که حالا یک قاضی است، نجاتش می‌دهد. ساکاموتو در ادامه به استادش می‌پیوندد تا سیستم طبقه بندی اجتماعی ژاپن را یک بار برای همیشه نابود کند.

عرضه Like A Dragon: Ishin برای طرفداران فرنچایز یاکوزا، یک اتفاق بسیار خرسند محسوب می‌شود؛ زیرا استودیو ریو گا گوتوکو به خوبی توانسته از پس وظیفه‌اش بربیاید و محصولی را آماده کند که با وجود بهبودهای متعدد و مهم، حس و حال قدیمی را همچنان انتقال می‌دهد. در ضمن، اسپین آف یاکوزا مانند یک بندباز ماهر است که با ظرافتی تمام روی خطی بین واقع گرایی و سورئالیسم قدم برمی‌دارد. به بیان دیگر، اتفاقاتی که در بازی Like A Dragon: Ishin رخ می‌دهند به طور کلی واقع گرایانه هستند اما گاهی اوقات باید چشمانتان را روی برخی موارد ببندید و نادیده‌شان بگیرید تا بتوانید از تجربه محصول لذت ببرید.

البته وجود چنین مواردی در یک محصول سرگرمی را نمی‌توان نقطه ضعف دانست و نمونه‌های متعددش را می‌توان در تمامی آثار سینمایی، سریالی و … مشاهده کرد. در ادامه قصد داریم به ۸ مورد از همان چیزهای عجیب و غریبی بپردازیم که در بازی Like A Dragon: Ishin وجود دارند و به هیچ وجه با عقل جور در نمی‌آیند.

بخاری که می‌داند باید کجا برود!

ساکاموتو ریوما در جریان یکی از ماموریت‌ها به یکی از گرمابه‌های شهر می‌رود تا فردی را ملاقات کند. مطابق انتظار، فردی از راه رسیده و ملاقات دو نفره را خراب می‌کند. ساکاموتو و صاحب گرمابه در ابتدا مماشات می‌کنند اما تنش به تدریج افزایش یافته و شخصیت اصلی مجبور می‌شود از داخل آب گرم بیرون آمده و به فرد مزاحم درس عبرت بدهد.

اگر حداقل یکبار به گرمابه‌ها رفته یا حداقل دروس مدرسه را خوب مطالعه کرده باشید، باید بدانید که بخار آب به دلیل سبک بودن همیشه در بالاترین ارتفاع قرار دارد. اولین نکته عجیب Like A Dragon: Ishin به همین مسئله مربوط می‌شود. بخار آب در این بازی نزدیک به کف گرمابه قرار دارد تا تیم توسعه مجبور نباشد لباس زیر تنِ کاراکترهایش کند. به هر حال، آن‌ها علاقه نداشتند جدیدترین محصولشان رده بندی AO را دریافت کند؛ رده بندی‌ای که تاکید دارد یک محصول تنها برای بزرگسالان مناسب است. در ضمن، زد و خورد کاراکتر اصلی و فرد مزاحم طبیعتاً باید باعث جابجایی بخار موجود در فضا شود اما چنین اتفاقی را شاهد نیستیم.

وقتی ماهیگیر ماهری هستی!

ماهیگیری واقعاً چالش برانگیز بوده و در کنار قدرت بدنی بالا، به تجربه هم نیاز دارد. یک ماهیگیر مجبور است برای رسیدن به هدف خود همزمان با المان‌های طبیعی و ماهی‌هایی بجنگد که برای بقا تلاش می‌کنند. با دانستن همه این‌ها، به هیچ وجه نمی‌شود درک کرد ساکاموتو ریوما چطور با «یک دست» قلاب ماهیگیری را به داخل جریان آب انداخته و با همان یک دست هم پاروماهی را بیرون می‌کشد. ماجرا زمانی جالبتر می‌شود که بدانید پاروماهی جثه نسبتاً بزرگی دارد و ساکاموتو هم تنها با یک حرکت و بدون هیچ نشانی از تقلا شکارش را از دل آب بیرون می‌کشد.

خودتان تصور کنید: جریان آبی که با سرعت حرکت می‌کند، ماهی‌ای که وزن زیادی داشته و قلابی که نگه داشتنش انرژی زیادی می‌طلبد. همه این‌ها چالش‌های یک ماهیگیر هستند اما دلیل نمی‌شوند ساکاموتو ریوما یک دستی ماهی مورد نظرش را صید نکند!

 

اعتراض نکن، برقص!

ا جا نای کا (Ea Ja Nai Ka)، نام مجموعه‌ای از جشن‌های اعتراضی است که در سال‌های ۱۸۶۷ الی ۱۸۶۸در ژاپن رواج داشت. دلیل رواج یافتن رقص‌های دسته جمعی ا جا نای کا را باید شوگون‌ها یا حاکمان محلی آن زمان ژاپن جستجو کرد؛ زیرا آن‌ها علیرغم شنیدن انتقادات و اعتراضات هیچ گام مثبتی در راستای بهبود شرایط برنمی‌داشتند و همین مسئله هم نهایتاً باعث ناامیدی مردم و شکل گیری روش جدیدی از اعتراض شد. بد نیست بدانید «ا جا نای کا» به ژاپنی یعنی: چرا نه؟، کی اهمیت می‌ده!، به درک!

بازی Like A Dragon: Ishin مجموعاً ۷۲ داستان فرعی را در خود جای داده که یکی از آن‌ها Ea Ja Nai Ka نام دارد. پروتاگونیست در این داستان فرعی با گروهی از مردم مواجه می‌شود که در نقطه‌ای جمع شده و مشغول رقص و تکرار «ا جا نای کا» هستند. او که می‌خواهد از دلیل انجام چنین کاری سر دربیاورد، مجبور می‌شود برای عبور از جمعیت، ساختمان را دور بزند. نکته عجیب اینجاست که وقتی ساکاموتو ریوما به آن طرف جمعیت می‌رسد، ناگهان مشکل به وجود آمده (دفاع از یک فرد بیگناه در برابر یک زورگو) را فراموش کرده و درگیر رقص می‌شود!

 مردم، تنها سرجایشان ایستاده، دو دست را تکان داده و ا جا نای کا را مدام تکرار می‌کنند. هیچ نکته عجیبی در این موضوع نیست که باعث شود شخصیت اصلی ماجرای پیش آمده را فراموش کرده و شروع به تکان دادن دستانش کند. شاید در این حرکات و خواندن‌های تکراری، جادوی پنهانی هست که هر فردی را تسخیر می‌کند!

کتک کاری کن تا تقوایت بالا برود!

یکی از واحدهای داخل بازی، Virtue نام دارد که با استفاده از آن می‌توان به مکانیک‌های جدیدی را آنلاک کرد، به فروشگاه‌های بیشتری دسترسی یافت و پرک‌های جدیدتری را بدست آورد. راه‌های مختلفی برای بدست آوردن Virtue وجود دارد که برای مثال می‌توان به موارد پیش رو اشاره کرد: کمک به مردمی که مورد اذیت و آزاد قرار می‌گیرند، کمک به کسب و کارهای محلی و دعا در معابدی که در سطح نقشه واقع شده‌اند.

یکی دیگر از راه‌های بدست آوردن Virtue، مبارزه با اوباشی است که در گوشه و کنار خیابان‌های شهر ایستاده و منتظر دردسر هستند. اکثر اوباش به صورت خودکار به سمت کاراکتر اصلی آمده و دعوا راه می‌اندازند یا سعی می‌کنند جیبش را بزنند که این اقدام هم به درگیری منجر می‌شود. گرفتن Virtue در ازای کتکاری با این دسته از کاراکترهای غیرقابل کنترل عجیب نیست. نکته عجیب جایی است که برخی از اوباش کاری به کار شما نداشته و شما باید دعوا را آغاز کنید؛ اقدامی که باز هم به دریافت Virtue منجر می‌شود. ماجرا زمانی عجیبتر می‌شود که بدانید کلمه Virtue معانی مختلف دارد که یکی از آن‌ها «تقوا» است!

پس، هر چقدر می‌توانید در کوچه پس کوچه‌های شهر دعوا راه بیاندازید تا تقوایتان بالا برود!

گلوله‌ای که نمی‌کشد!

شخصیت اصلی در بازی Like A Dragon: Ishin می‌تواند از چهار سبک مبارزه بهره ببرد که هر کدام برای شرایط خاصی طراحی شده‌اند. سبک Brawler  بر پایه مبارزه با دستان خالی طراحی شده است؛ سبک Swordsman را می‌توان حین مبارزه با یک دشمن استفاده کرد؛ سبک Wild Dancer ترکیبی از شمشیر و سلاح گرم بوده و در انتها، به سبک Gunman می‌رسیم که تنها یک سلاح گرم را در اختیار پروتاگونیست قرار می‌دهد.

سلاح‌های گرم موجود در اسپین آف فرنچایز یاکوزا بر اساس مدل‌های واقعی طراحی شده‌اند اما تاثیر بسیار ضعیفی دارند. به بیان دقیقتر، میزان صدمه‌ای که یک گلوله به دشمن وارد می‌کند، فرق چندانی با یک مشت خالی ندارد. تنها فایده استفاده از سلاح گرم این است که می‌توانند به اهداف دور صدمه وارد کنند یا آن‌ها را برای مدت کوتاهی از جریان درگیری حذف کند تا کاربر فرصت بررسی اوضاع و اتخاذ تصمیم درست را داشته باشد.

دشمنانی با حافظه ماهی!

اگرچه شرایط در ابتدا مطابق میلش پیش نمی‌رود، ساکاموتو ریوما در ادامه به شین‌ سن‌ گومی پیوسته و به یکی از ماموران رسمی آن تبدیل می‌شود. در صورتی که نمی‌دانید، شین‌ سن‌ گومی را می‌توان نیروی ویژه پلیس در ژاپن قرن نوزدهم دانست. فعالیت‌های ساکاموتو به عنوان یک افسر پلیس باعث می‌شود شهرتش در مدت کوتاهی در تمام شهر بپیچد. به طوری که کاربر به هر گوشه از برود، می‌تواند صحبت‌های مردم را درباره «افسر جدید و شگفت انگیز شین‌سن‌گومی» بشنود.

با وجود افزایش شهرت ساکاموتو ریوما در شهر به عنوان یک شمشیرزن فوق العاده ماهر، اوباش همچنان با دیدن او به سمتش آمده و درگیری را آغاز می‌کنند؛ به خصوص اینکه ریوما لباس مخصوص افسران شین‌سن‌گومی را به تن دارد. البته توجیه کردن این قضیه چندان سخت نیست؛ احتمالاً سازندگان ترجیح داده‌اند تاثیر افزایش شهرت ریوما به گفتگوهای مردم خلاصه شده و به گیم پلی راه پیدا نکند تا درگیری‌های بیشتری شکل گرفته و کاربر، سریعتر پیشرفت کند. از همین رو، باید گفت حافظه اوباش در این بازی در حد و اندازه همان پاروماهی‌هایی است که ساکاموتو با یک دست صید می‌کند!

شمشیر در برابر توپ جنگی!

داستان در برهه‌ای از زمان روایت می‌شود که الکتریسیته و سرگرمی‌های بر پایه آن رواج نیافته‌اند اما این دلیل نمی‌شود سازندگان بازی Like A Dragon: Ishin از تخیل خود برای خلق مینی گیم‌ها و ماموریت‌های فرعی متنوع بهره نبرند. شخصیت اصلی در یکی از مینی گیم‌ها باید بتینگ را تمرین کند. بتینگ، حرکتی مخصوص ورزش بسیبال بوده و به زمانی گفته می‌شود که یک ورزشکار توپ را با تمام قدرت و سرعت به سمت فردی پرتاب می‌کند که با یک چوب به نام بت آماده زدن ضربه به توپی است که به سمتش می‌آید.

در اسپین آف یاکوزا، بت با یک شمشیر و توپ کوچک و سفید رنگ بیسبال هم با یک توپ جنگی جایگزین شده است! کاربر باید با زمان بندی درست، ضربه را به توپی که به سمتش می‌آید وارد کرده و آن را به دو نیم تقسیم کند. درست است که نصف کردن یک توپ جنگی با شمشیر عقلانی نیست اما قطعاً لذت خاصی را برای کاربر به همراه دارد.

ساکاموتو ریومای همه فن حریف!

انسان‌ها، استعدادهای مختلفی دارند اما این دلیل نمی‌شود در هر کاری موفق باشند. البته ساکاموتو ریوما را باید یک استثنای بزرگ در نظر گرفت؛ زیرا او تقریباً در هر کاری که به ذهنتان خطور کند، استعداد دارد.

شاید ساکاموتو ریوما در ابتدای بازی Like A Dragon: Ishin در قامت یک شمشیرزن به تصویر کشیده می‌شود، او می‌تواند با فلوت موسیقی عالی‌ای بنوازد، ماهیگیری کند و حتی با مهارتی بالا برقصد. البته لیست مهارت‌های ساکاموتو بلندبالا بوده و ترجیح می‌دهیم بقیه موارد را خودتان کشف کنید.

آیا ریمیک Like A Dragon: Ishin را تجربه کرده‌اید؟ نظرتان را پیرامون این بازی با ما در میان بگذارید.



مطالب مرتبط

دیگران نیز خوانده‌اند

نظرات

دیدگاه خود را اشتراک گذارید
اشتراک
به من اطلاع بده
guest

1 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
View all comments