پیش نمایش بازی The Medium

هر آنچه که از بازی The Medium، اولین انحصاری Xbox Series X|S می‌دانیم

یک وحشت روان‌شناختی خلاقانه که تابه حال نمونه مشابه‌اش را تجربه نکرده‌ایم

1%
  • 0/10
هر آنچه که از بازی The Medium، اولین انحصاری Xbox Series X|S می‌دانیم ۲ ۲۴ دی ۱۳۹۹ پیش‌نمایش (بازی) کپی لینک

بازی The Medium یک ترسناک روان‌شناختی نسل نهمی است که به طور همزمان در دو جهان موازی جریان پیدا می‌کند. یکی، جهان طبیعی و معمولی که ما در آن زندگی می‌کنیم؛ و دیگری، جهان ارواح که به طرز مشمئز کننده و خارق‌العاده‌ای ترسناک و حال‌بهم‌زن به نظر می‌رسد.

به لطف قدرت خیره‌کننده سخت‌افزارهای نسل جدید، مکانیزم بازی مدیوم به بازیکن این امکان را می‌دهد که به طور همزمان در هر دو جهان، بازی را جلو ببرد. بازی جدید و ترسناک استدیوی Bloober Team روایتی مرموز و کنجکاوی برانگیز را پیش روی بازیکن قرار می‌دهد تا در آن‌واحد در هردوی آن‌ها قدم بزند و معماهای مختلف را پشت سر بگذارد. شما در نقش شخصیت اصلی بازی Medium توانایی‌های روانی خود را مورد استفاده قرار داده، تا بتوانید پازل‌های مختلفی که به طرق گوناگون جهان واقعی و جهان ارواح را به هم متصل می‌کنند را حل کنید. از لایه‌های عمیق‌تر این جهان رو به زوال رفته پرده بردارید و از طرفی هم در مقابل هیولای وحشتناک بازی که ماو (Maw) نام دارد و طی یک تراژدی وصف‌ناپذیر متولد شده است، برای زنده ماندن تلاش کنید.

با سازنده بازی The Medium آشنا شوید

در طول یک دهه گذشته، استودیوی لهستانی Bloober Team محبوبیت زیادی را با توسعه و انتشار بازی‌های ترسناک بدست آورده است. بازی‌های ترسناکی که به خوبی نوشته شده‌اند و اتمسفرهای درگیرکننده و ایده‌آلی را خلق کرده‌اند. این استدیو با بازی Layers of Fear که در سال 2016 منتشر شد و یک دنباله موفق در سال 2019 دریافت کرد، توانست با خلق یک اثر اتمسفریک گوتیک که گویا از آثار ادگار الن پو (Edgar Allan Poe) نویسنده و شاعر شهیر آمریکایی الهام گرفته بود، شهرت و اعتبار زیادی نزد علاقمندان به ژانر ترسناک روان‌شناختی و همچنین منتقدین این صنعت دریافت کند.

دیگر ساخته استدیوی بلوبر تیم، بازی Observer بود که در سال 2017 منتشر شد و ترکیبی جذاب و پرطرفدار از ژانر ترسناک و سایبرپانک را ارائه می‌داد. این تیم لهستانی به خوبی با ساخت بازی Observer و خلق اتمسفری ترسناک و سایبرپانکی، ثابت کرد که همواره به دنبال ایده‌های نوآورانه و به دنبال آن خلق تجربیات کاملا تازه‌ای است که در تمام صنعت نمی‌توان نمونه مشابه‌شان را پیدا کرد. بازی Observer هم دقیقا این‌چنین جایگاهی در دنیای بازی‌ها داشت. پیش از آن، آثار سایبرپانکی بسیاری را مشاهده و تجربه کرده بودیم و از طرفی هم موج جدیدی از بازی‌های ترسناک در یک دهه اخیر باعث شده بود که طرفداران بسیاری به سمت این ژانر بزرگسالانه و تاثیرگذار جذب شوند. موجی که به نوعی با بازی Outlast آغاز شد و دموی افسانه‌ای P.T. آن را به تکامل رساند. استدیوی بلوبر تیم طی یک تصمیم‌گیری خلاقانه و در عین حال هوشمندانه، ژانر وحشت را با تم سایبرپانکی ترکیب کرد. به دنبال این تصمیم، بازی بسیار موفق و جذاب Observer منتشر شد و بازخوردهای بسیار مثبتی از سوی علاقمندان و طرفداران این هر دو سبک دریافت کرد. به دنبال عملکرد موفقیت‌آمیز این اثر، نسخه بهبودیافته‌تر و کامل‌تر آن در سال 2020 منتشر شد که جلوه‌های گرافیکی بازی را متناسب با سخت‌افزارهای نسل جدید، به تکامل رسانده بود.

آخرین ساخته استدیوی بلوبر تیم پیش از آنکه تمامی اعضای تیم به طور جدی روی بازی The Medium متمرکز شوند، بازی Blair Witch بود که با اقتباس از یک افسانه ترسناک محلی در آمریکا ساخته شده بود و تجربه‌ای بسیار وحشتناک و مرموز را ارائه می‌داد. تجربه‌ای کلاسیک همراه با یک سگ وفادار و یک دوربین قدیمی؛ که باید در آن رهسپار یک جنگل مرموز و تاریک شوید و در جزئیات پرونده یک فرقه خبیث و شیطانی سرک بکشید.

نقطه اشتراک اصلی بین تمامی این بازی‌ها قطعا ترسناک بودن آن‌ها است. این بازی‌ها به شکل شگفت‌انگیزی مورد استقبال بازیکن‌های علاقمند به بازی‌های ترسناک قرار گرفتند. این موضوع علاوه بر اینکه موجب محبوبیت زیاد بازی‌هایی مثل ابسرور و Blair Witch شد، توانایی بلوبر تیم را بالاتر برد و طرفداران را در عطش بازی بعدی این استدیو رها کرد.

بلوبر تیم حالا امتحان خودش را در خلق اتمسفرهای سنگین و روایت زیرکانه داستان‌های مرموز پس داده بود و همه منتظر رونمایی از بازی بعدی آن‌ها بودند. اتفاق میمونی که نهایتا در E3 2020 رخ داد و بازی مدیوم طی یک نمایش سینماتیک جذاب معرفی شد. یک ترسناک روان‌شناختی آخرالزمانی با ظاهری جدید و داستانی که مثل همیشه ترسناک و دلهره‌آور به نظر می‌رسید.

نمایش بازی The Medium در E3 2020 کاملا روی داستان و رونمایی از اتمسفر کلی بازی تمرکز داشت. این نمایش با ویرانه‌های درحال پودر شدن ساختمان‌های یک شهر آغاز شد و با نشان دادن زنی که بین دو بعد متفاوت جابجا می‌شود ادامه پیدا کرد. همانطور که گفته شد، تریلر سینماتیک مدیوم بیشتر روی جزئیات داستانی بازی تمرکز داشت و این بزرگ‌ترین سرنخی است که چگونگی داستان بازی در دست داریم. در ادامه به طور کامل درباره احتمالات و تئوری‌های داستانی بازی The Medium صحبت خواهیم کرد.

بازی The Medium
محیط‌های بازی و به طور کلی استایل هنری بازی به نوبه خود دارای شاخصه‌های ارزشمند بسیاری است که تنها در همین اثر به چشم می‌خورند

گیم‌پلی بازی مدیوم به چه شکل خواهد بود؟

بازی بعدی بلوبر تیم مثل همیشه یک بازی ترسناک کاملا متفاوت است که مثل هر یک از بازی‌های قبلی این استودیو، داستانی کاملا تازه و منحصربه‌فرد را روایت می‌کند و علاوه بر اینکه در بسیاری از مواقع می‌خواهد شما را بترساند، قصد به تصویر کشیدن یک دارک فانتزی جذاب را دارد. بلوبر تیم در این بازی هم مثل بازی‌ها قبلی، به جای به نمایش درآوردن اکشن‌های خون‌آلود و حال‌بهم‌زن برای ترساندن بازیکن، معماهای سخت و جالبی را در اتمسفری گیرا و تاثیرگذار پیش روی شما قرار می‌دهد و دلهره همیشگی موجود در یک بازی ترسناک را به طور پیوسته در طول بازی The Medium حفظ می‌کند.

شخصیت اصلی بازی مدیوم، ماریان نام دارد. یک زن با مشکلات شدید روانی که مدام تصویری از قتل یک کودک در ذهنش پدیدا می‌شود. این وسواس روانی درنهایت ماریان را رهسپار تحقیقات گسترده راجع به کودکی که در توهماتش به قتل می‌رساند، می‌کند. به دنبال این تحقیقات، ماریان سر از یک هتل رها شده قدیمی در می‌آورد. یک هزارتوی خاک‌گرفته که پر است از سرنخ‌های مخفی و البته، تهدیدات فراطبیعی!

ماریان در توصیفات Jacek Zięba (یاسک ژیوبا، یکی از تهیه‌کنندگان حاضر در بلوبر تیم) اینگونه توصیف شده است که «او یک قاتل شیاطین نیست». مقصود ژیوبا از اینگونه توصیف کردن ماریان، تا حد زیادی ما را با ساختار اصلی گیمپلی بازی آشنا می‌کند. «قاتل شیاطین» نبودن ماریان صرفا به این معناست که درصورت مواجه شدن با هیولاها و هر جانور دیگری که ممکن است در بعد ارواح وجود داشته باشد، اسلحه بدست گرفتن و سلاخی کردن آن‌ها به هیچ‌وجه یکی از امکانات درون بازی برای ماریان نخواهد بود.

از همین رو می‌توان پیش‌بینی کرد که طی بخش‌هایی از مراحل بازی، درصورت مواجه شدن با هیولاها و شیاطین، باید به مخفی‌کاری بپردازیم و بدون اینکه با آن‌ها به طور مستقیم درگیر شویم و اصطلاحا مبارزه کنیم، از خطر دور شویم. اما توانایی اصلی ماریان که بازی The Medium را از تمامی بازی‌های قبلی استدیوی Bloober Team جدا می‌کند، این است که او می‌تواند به طور همزمان هر دو بعد (جهان واقعی / جهان ارواح) را ببیند و در آن‌ها حرکت و زندگی کند. این مکانیزم که به طور کلی تمامی قسمت‌های مختلف بازی از جمله داستان و گیمپلی را مستقیما تحت تاثیر قرار داده، اصلی‌ترین شاخصه بازی مدیوم است که سال‌ها در ذهن سازندگانش کامل و کامل‌تر شده بود و نهایتا امسال، به لطف قدرت سخت‌افزاری بالای کنسول‌های نسل نهمی رنگ واقعیت به خود گرفت.

بازی کردن طبق ایده جدید اعضای بلوبر تیم به شیوه اسپلیت-اسکرین (Split-Screen) صورت می‌گیرد. هر دو جهان، یا بهتر است بگوییم هر دو بعد این جهان، به طور همزمان در دو صفحه مجزا به نمایش در می‌آیند و به طور کامل پردازش می‌شوند. کنترل ماریان در یک صفحه، به جریان افتادن همان حرکت‌ها در دیگر صفحه را به دنبال دارد. اگر ساده‌تر بخواهیم آن را توصیف کنیم؛ هرکاری که شما با کنترلر در نقش ماریان انجام می‌دهید، همزمان در هر دو جهان (هر دو صفحه نمایشگر) اتفاق می‌افتد.

اما تفاوت اصلی میان این دو جهان، در ظاهر کلی آن‌ها به خوبی قابل مشاهده است. یک میز خاک گرفته که رویش چند کتاب و پوشه بهم‌ریخته قرار گرفته‌اند، در بعد موازی به شکل یک گیاه ناآشنا با ظاهری عجیب و غریب که شاخک‌های درخشان دارد، در می‌آید. این تفاوت ظاهری شامل خود ماریان نیز می‌شود و شاهد رنگ مو و استایل متفاوت آن در دو جهان هستیم.

این ایده‌ای است که اعضای بلوبر تیم از سال 2012 در سر خود می‌پروراندند و به آن شاخ و برگ می‌دادند. اما سال‌ها تلاش و آزمایش، در کنار روی کار آمدن نسل جدیدی از سخت‌افزارها لازم بود تا بتوان دو جهان را کاملا نرم و یکنواخت در کنار هم به طور همزمان به اجرا درآورد.

بازی The Medium دو جهان را در یک‌جا کنار هم قرار داده است. به‌ همین خاطر ما باید دو محیط را همزمان پردازش می‌کردیم. به نوعی می‌توان گفت کار ما مثل ساختن دو بازی مجزا بود که همزمان با هم اجرا می‌شوند. نسل جدید کنسول‌ها تنها راهی بود که انجام این کار را ممکن می‌ساخت. انجام این کار به طور کلی یک چالش سخت برای تیم تولید بود. دو محیط متفاوت که جدا از هم، اما به طور همزمان، بارگذاری می‌شوند و المان‌ها و انیمیشن‌ها و حتی کات سین‌های مخصوص به خود را دارند. اما در کل کاملا ارزشش را داشت. چون توانسته‌ایم یک چیز کاملا جدید و منحصربه‌فرد را به بازیکنان ارائه کنیم.

بازی The Medium
شخصیت‌های مختلفی در طول داستان ماریان را همراهی می‌کنند و اینطور که از نمایش‌ها پیداست، خلقیات جالبی دارند

در دنیای بازی The Medium غرق شوید

جهان بازی The Medium به دو واقعیت جدا از هم تقسیم می‌شود که هرکدام از آن‌ها دارای طراحی محیط منحصر به فرد خود، استایل هنری اختصاصی و به طور کلی اتمسفر مختص به خودش است. این مهم از همان ثانیه‌های ابتدایی نمایش‌های بازی پیداست و به خوبی می‌توان تفاوت‌های ظاهری و ساختاری موجود بین دو جهان را مشاهده کرد. سازندگان بازی در ایجاد حس منحصر به فرد هر یک از این دو جهان سنگ تمام گذاشته‌اند و تفاوت‌ها را وارد حیطه صوتی و موزیکال بازی کرده‌اند.

به طوری هر یک از این دو جهان دارای موسیقی متن‌ها و حتی نوازنده اختصاصی خودش است. استدیوی Bloobler Team آرکادیوش ریکوفسکی را به عنوان آهنگساز جهان واقعی و مشابه جهان خودمان انتخاب کرده است و وظیفه تولید موسیقی متن‌هایی که در دنیای واقعی به صدا در می‌آیند را برعهده دارد. اما آهنگساز جهان ارواح در بازی مدیوم را می‌توان یکی از دلایلی دانست که خیلی از طرفداران قدیمی ژانر ترس و وحشت و به‌ویژه ترسناک روان‌شناختی را به سمت مدیوم جذب می‌کند. آکیرا یامائوکا، آهنگساز محبوب و افسانه‌ای سری بازی Silent Hill مسئولیت تولید موسیقی متن‌های جهان ارواح را برعهده دارد. دو جهان، دو آهنگساز و دو سبک و رویکرد کاملا متفاوت که در یکجا بایکدیگر ادغام می‌شوند.  حضور این آهنگساز در تیم توسعه بازی The Medium باعث شده است که خیلی از طرفداران ژانر وحشت حساب ویژه‌ای برای این اثر باز کنند. با توجه به شباهت داستانی بازی مدیوم با سری سایلنت هیل (در هر دو اثر شاهد یک جهان موازی تاریک هستیم) و همچنین نزدیک بودن ظاهر هنری جهان ارواح با دنیای سایلنت هیل، می‌توان گفت برگیزدن آکیرا یامائوکا به عنوان آهنگساز این بازی، یکی از بهترین تصمیماتی بوده است که سازندگان بازی در استدیوی بلوبر تیم اتخاذ کرده‌اند. 

همانطور که پیشتر به آن اشاره کردیم، جزئیات داستانی بسیار کمی از بازی در اختیار داریم و سازندگان تنها به ارائه سرنخ‌های مبهمی درباره آن بسنده کرده‌اند. تا اینجای کار می‌دانیم که ماریان شخصیت اصلی بازی یک زن میانسال با عارضه روانی بسیار شدید است که مدام توهماتی درباره به قتل رساندن یک کودک را در ذهنش مشاهده می‌کند. از طرفی هم در طول نمایش‌های بازی فهمیدیم که در طول داستان شاهد فلش‌بک‌هایی به گذشته و دوران کودکی ماریان نیز خواهیم بود و احتمالا دلیل ایجاد این عارضه روانی را مشاهده خواهیم کرد.

اولین تریلری که از بازی به نمایش درآمد، ماریان را در بیمارستان و حین تماشای کودکش با استفاده از دستگاه سی‌تی اسکن دیدیم. اما در ادامه نه خبری از کودک بود و نه باردار بودن ماریان. از طرفی نیز در جزئیات داستانی بازی ذکر شده است که آنتاگونیست اصلی بازی یک هیولا به نام Maw است که طی یک تراژدی غیرقابل توصیف متولد شده است. این دو سرنخ سبب بوجود آمدن تئوری‌های بسیاری در دنیای اینترنت شده‌اند. با توجه به یکی از همین تئوری‌ها که احتمال واقعی بودنش بسیار بالاست، این است که فرزندی که ماریان در همین بعد، یعنی در جهان واقعی به دنیا آورده است، همان Maw است که در جهان ارواح در قالب یک هیولای بزرگ و وحشتناک درآمده است. حالا اینکه چرا همچین سرنوشتی برای فرزند ماریان رقم خورده و چرا ماریان دارای قدرت سرک کشیدن در جهان ارواح است، از جمله پرسش‌هایی است که باید پاسخشان را در طول تجربه کردن بازی پیدا کنیم.

داستان بازی مدیوم چه اتفاقی را روایت می‌کند؟

آخرین تریلر به نمایش درآمده از بازی جزئیات بیشتری از گیمپلی و داستان آن به اشتراک می‌گذارد. این نمایش نسبتا طولانی با ورود ماریان به یک در جهان واقعی آغاز می‌شود. با توجه به این قسمت از تریلر، در طول بازی شاهد اشباح و صداهای مبهمی در گوشه و کنار هستیم که خبر از اتفاقات گذشته می‌دهند.

در ادامه ماریان با یک دختربچه عجیب روبه‌رو می‌شود که خود را Sadness (ناراحتی) معرفی می‌کند. صفحه به دو قسمت تقسیم می‌شود. سدنس با نقابی شکسته روی صورتش و یک دست قطع شده، از در دوستی ظاهر می‌شود و با ماریان شروع به حرف زدن می‌کند. سدنس از دوست‌های قدیمی‌اش می‌گوید و به این اشاره می‌کند که قبلا اسم دیگری داشته، اما حالا آن را فراموش کرده. در اینجا تاحدودی با نحوه اسپلیت اسکلین و شیوه خاص روایت مدیوم آشنا می‌شویم.

به دنبال صحبت‌های ماریان و سدنس، سدنس به او می‌گوید که برای پیدا کردن فردی که به دنبالش است (توماس) باید به طبقه بالای هتل برود. اما ماریان نمی‌تواند در بُعد واقعی از پله‌ها برود. چون پله‌ها در این جهان تخریب شده‌اند و فقط در جهان ارواح سالم باقی مانده‌اند. همسان بودن محیط در هردو بُعد، لازمه اصلی ماریان برای حرکت در هردوی آن‌ها به طور همزمان است. ماریان چنددقیقه‌ای را در بعد ارواح از بدنش جدا می‌شود و در قالب یک بدن روحانی در محیط چرخ می‌زند.

این یکی دیگر از قابلیت‌های ماریان در گیمپلی بازی است که می‌تواند در صورت مسدود بودن راه در جهان واقعی، بدن فیزیکی‌اش را ثابت نگه دارد و برای مدت زمان محدودی در جهان ارواح قدم بزند. ماریان دقیقا یکی از آن آدم‌های دیوانه‌ای است که فکر می‌کینم دارد با خودش حرف می‌زند. اما اینطور نیست. انیمیشن‌های طولانی با بهره‌گیری هوشمندانه از سیستم اسپلیت اسکرین بازی و همچنین حضور تروی بیکر (Troy Baker) در نقش Maw، همگی خبر از بالا بودن سطح روایی بازی The Medium می‌دهند.

سیستم مورد نیاز بازی The Medium

بر اساس آن چه که بلوبر تیم منتشر کرده، شما برای اجرای بازی مدیوم روی کامپیوترهای شخصی به حداقل یک کارت گرافیک 1060 انویدیا یا R9 390 نیاز دارید. اگر به خاطر داشته باشید، سازندگان این عنوان دلیل عدم انتشار بازی مدیوم روی کنسول ایکس‌باکس وان را ضعف سخت‌افزاری این پلتفرم نسل هشتمی بیان کرده بودند؛ بنابراین، نمی‌توانید انتظار داشته باشید که برای اجرای بازی The Medium روی PC داشتن یک کانفیگ معمولی کفایت کند. با این حال، شما می‌توانید سیستم مورد نیاز بازی مدیوم را به صورت کامل در وب سایت سرگرمی مشاهده کنید.

تاریخ عرضه‌ی بازی مدیوم برای ایکس باکس و PC

پیش از این، انتظار می‌رفت تا بازی مدیوم به عنوان یکی از بازی‌های لانچ کنسول ایکس‌باکس سری ایکس | اس به بازار عرضه شود اما مایکروسافت اعلام کرد که این اثر با یک ماه تاخیر و در دسامبر ۲۰۲۰ میلادی (آذر ماه ۹۹) منتشر خواهد شد.

با این حال، موانع مختلفی از جمله کمبود وقت و دورکاری‌های ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا یا همان کووید-۱۹، تاریخ انتشار بازی The Medium را تا روز ۲۸ ژانویه‌ی ۲۰۲۱ میلادی (مصادف با ۹ بهمن ۹۹) به تاخیر انداخت.

آیا بازی The Medium به عنوان اولین انحصاری Xbox Series X می‌تواند موفق شود؟

بیایید تمامی این موارد را کنار هم بگذاریم. بازی The Medium یک بازی ترسناک روان‌شناختی است که بازیکن را در نقش ماریان، وارد یک روایت پیچیده از یک دارک فانتزی بسیار عجیب می‌کند. ماریان می‌تواند به طور همزمان هم در این جهان و هم در بعد موازی که جهانی به مراتب تاریک‌تر و ترسناک‌تر است، زندگی کند. او به دنبال سرنخ‌هایی که از توهمات بصری اذیت‌کننده‌اش در دست داشت، به یک هتل قدیمی متروکه می‌رسد که حتی در همین بعد و در دنیای واقعی نیز بسیار ترسناک و عجیب به نظر می‌رسد. The Maw به عنوان شیطان اصلی و آنتاگونیست درون بازی به طور پیوسته ماریان را تعقیب می‌کند و به نوعی مالک شرور جهان ارواح محسوب می‌شود.

بازی مدیوم یک مکانیزم کاملا جدید و خلاقانه را به دنیای بازی‌ها معرفی کرده که در آن می‌توانید به طور همزمان در دو جهان موازی حرکت و با اشیای مختلف تعامل برقرار کنید. بسته به طراحی مراحل در محیط‌های مختلف، می‌توانید پیشروی در یکی از ابعاد را متوقف کرده و با تمرکز بیشتری در بعد دیگری به جستجو بپردازید. برای درک کامل این مکانیزم حتما تریلر گیمپلی بازی را مشاهده کنید.



مطالب مرتبط

دیگران نیز خوانده‌اند

نظرات

دیدگاه خود را اشتراک گذارید
guest

2 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
View all comments