بررسی بازی Sniper Ghost Warrior Contracts

بررسی بازی Sniper Ghost Warrior Contracts

جستجوگر به دنبال هدف

همیشه قرار نیست که اهدافمان جلوی چشم باشند. گاهی اوقات باید آن‌ها را پیدا کرد و از راه دور حسابشان را رسید. عناوین مخفی‌کاری همیشه از این قانون پیروی کرده‌اند و مجبوریم به ابتکار و خلاقیت‌هایی روی آوریم تا اهدافمان را از میان برداریم. بازی Sniper Ghost Warrior Contracts هم یک عنوان مخفی کاری است ولی بر خلاف دیگر عناوین این سبک، این اثر روی تیراندازی مخصوصا با سلاح تک‌تیرانداز سرمایه‌گذاری کرده. Contracts عنوان خوبی است اما مشکلاتی بسیار واضحی دارد که اجازه نمی‌دهند آن گونه که باید و شاید، از بازی لذت ببرید.

اولین مشکل و حتی بزرگ‌ترین ایراد بازی Sniper Ghost Warrior Contracts داستان آن است. داستان این عنوان در خصوص یک دوره اتفاقات خیالی روایت می‌شود. سیبری از روسیه جدا شده و استقلال خود را به دست آورده است. افرادی که کنترل کشور را به دست گرفته‌اند، به دنبال جنگ و خون‌ریزی هستند که همین باعث به وجود آمدن تهدیدی برای جهانیان شده است. بازیکن در نقش یک جستجوگر (Seeker) است؛ فردی ماهر در مخفی شدن و ‌تک‌تیراندازی که از طرف سازمانی انتخاب شده تا افراد کلیدی که نابودی دنیا را می‌خواهند را بکشد.

به سیبری خوش آمدید؛ کل داستان بازی توسط کات‌سین‌های قبل از شروع مراحل برای شما تعریف می‌شود

متاسفانه داستان بازی آن کششی که باید را ندارد. داستان بازی در خصوص جنگ و سیاست روایت می‌شود و همین موضوع کلیت اصلی آن را به خودی خود جذاب کرده است، وقتی اسم جنگ و سیاست در بازی‌های ویدیویی می‌آید، معمولا یاد بازی‌هایی مانند سری Call of Duty می‌افتیم که به خوبی داستان‌های سیاسی را با شخصیت‌پردازی شخصیت اصلی گره زده بودند. در بازی Sniper Ghost Warrior Contracts شخصیت‌پردازی معنی ندارد و Seeker هیچ وقت در خصوص هویت گروهی که او را اجیر کرده‌اند تا این افراد بکشد، تحقیق نمی‌کند. در این میان حتی صحبتی در خصوص انگیزه‌ی شخصی خودش برای انجام این کارها به میان نمی‌آید. هر چند که بازی گاها با دیالوگ‌هایی می‌خواهد این موضوع را به بازیکن منتقل کند که Seeker هم مانند آن‌ها سوالاتی برایش به وجود آمده، اما این دیالوگ‌ها پیوسته و جذاب نیستند و عملا نمی‌توان نتیجه‌ای از آن‌ها گرفت. پیشنهاد می‌کنم از اهداف اصلی در مرحله‌ی آخر بازی اعتراف بگیرید تا شاید با شنیدن حرف‌هایشان، روند داستان کمی برایتان جذاب‌تر جلوه کند.

به نظرم تیراندازی با سلاح اسنایپر در دنیای واقعی یک هنر است و هنری که شدیدا به علم متکی است

شخصا هیچ تجربه‌ای در خصوص قسمت‌های قبلی Sniper Ghost Warrior نداشتم و این بازی اولین تجربه‌ی من از این سری بود. گیم‌پلی تنها چیزی است که Contracts را می‌توان با آن معرفی کرد و در واقع نقطه‌ی قوت بازی به حساب می‌آید. باید توجه کرد که هسته‌ی اصلی بازی را تیراندازی با سلاح تک‌تیرانداز شکل داده است؛ بنابراین نباید انتظار یک بازی نرم و اکشن سریع مانند سری Call of Duty یا یک بازی مخفی‌کاری مثل Hitman را داشت. به نظرم تیراندازی با سلاح اسنایپر در دنیای واقعی، یک هنر است و شدیدا به علم متکی است. هر چند که تا به حال شانس تجربه‌ی سلاح تک‌تیرانداز در واقعیت را نداشتم ولی بازی Sniper Ghost Warrior Contracts دید خوبی از استفاده از این سلاح را به من نشان داد.

دو فاکتور بسیار مهم در مورد تیراندازی بازی وجود دارد؛ بازیکن باید میزان قدرت باد و فاصله‌ی خود با هدف را بداند تا بتواند یک شلیک درست داشته باشد. اگر مثل من برای اولین بار این بازی را تجربه می‌کنید، باید بگویم که ابتدا برای مدت کوتاهی ممکن است در بازی گیج شوید ولی به محض اینکه مکانیک تیراندازی بازی را یاد بگیرید، بازی لذت‌بخش‌تر خواهد بود. بازی شامل سه درجه سختی است که تفاوت‌ آن‌ها با هم در بازی مشهود است. در درجه سختی‌های آسان‌تر، معمولا حواس دشمنان ضعیف بوده و شما می‌توانید به دل دشمن زده و ماموریت را انجام دهید. به دل دشمن زدن در درجات سختی بالاتر، روند بسیار سخت‌تری دارد؛ دشمان باهوش‌تر و شما را از راه دور پیدا خواهند کرد. وجه مشترک بین تمام درجات سختی بازی، رفتارهای عجیبی است که هوش مصنوعی از خود نشان می‌دهد. اکثرا موارد هوش مصنوعی ثبات خاصی ندارد؛ گاهی اوقات ممکن است شما را سریعا ببینند و گاهی هم هر چقدر که در دید آن‌ها باشید، باز هم پیدایتان نخواهند کرد.

بازی Sniper Ghost Warrior Contracts
همیشه در بازی می‌توانید نقاط بلند نقشه را پیدا کرده و به منطقه اشراف داشته باشید

کل بازی Contracts در پنچ ناحیه روی نقشه خلاصه شده و هر ناحیه‌ی آن نقشه‌ی خودش را دارد. بازی یک اثر سندباکس و ماموریت محور بوده و بازیکن می‌تواند هر کدام از ماموریت‌هایی را که علاقه به انجام آن دارد را زودتر انجام دهد. در نهایت برای باز شدن ناحیه‌ی جدیدی از نقشه، باید تمام ماموریت‌های ناحیه‌ی قبلی را تمام کرده باشید. بازی فقط در کشتن اهداف هر مرحله خلاصه نمی‌شود و بعد از پایان هر ماموریت، بازیکن باید به محل‌هایی رفته تا دیتای ماموریت خود را آپلود کند. بنابراین بعد از انجام هر ماموریت، باید به فکر فرار کردن از محل هم باشید.

درخت مهارت در بازی Sniper Ghost Warrior Contracts وجود دارد. بازیکن می‌تواند از پول‌هایی که بعد از اتمام ماموریت‌ها به دست می‌آورد، برای ارتقا بخش‌های مختلف لباس استفاده کند. هر کدام از آن‌ها می‌تواند گیم‌پلی بازی را برای شما جذاب‌تر کند. خوشبختانه به دلیل تعادل بسیار خوب در این توانایی‌ها، با فعال کردن آن‌ها روند بازی برای شما آسان نخواهد شد و فقط روند گیم‌پلی شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

اگر کمی حوصله کنید و ماموریت‌های اصلی، فرعی و چالش‌ها را در همان مرحله‌ی اول بازی به صورت تمام و کمال انجام دهید، می‌توانید نصف سلاح‌ها را در همان ابتدا خریداری کنید

تنوع اسلحه‌ها قابل قبول است. بازیکن می‌تواند قبل از شروع مرحله به بخش Loadout رفته و نوع سلاح اسنایپر و تجهیزات دیگر را انتخاب کند. مانند تمام بازی‌های تیراندازی، هر سلاحی میزان آسیب و قدرت‌های به خصوصی دارد که روی نوع گیم‌پلی شما تاثیر مستقیم خواهند گذاشت. به عنوان مثال می‌توان به دو نوع مختلف اسنایپر اشاره کرد که یکی از آنها به دلیل نوع طراحی آن صدای زیادی پخش نمی‌کند و می‌توانید با آن سلاح‌ها به دل دشمن زده و آن‌ها را از فاصله‌ای نسبتا دور بکشید. نوع دیگر سلاح اسنایپر که توانایی اضافه کردن صداخفه‌کن را ندارد و حتی صدای بسیار زیادی پخش می‌کند ولی میزان آسیب و برد آن به قدری زیاد است که می‌توانید از راه دور به راحتی دشمنان را از پا در بیاورید.

انتظار من به عنوان یک مخاطب در سبک تیراندازی این است که بعد از پایان هر مرحله، تعداد سلاح‌هایی که می‌توانم آن‌ها را خریداری کنم بیشتر شود. متاسفانه در بازی Sniper Ghost Warrior Contracts همچنین چیزی دیده نشد و تمام سلاح‌هایی که تا انتهای بازی در دسترس من قرار گرفت، همان‌هایی بود که از اول می‌توانستم آن‌ها خریداری کنم. در واقع اگر کمی حوصله کنید و ماموریت‌های اصلی، فرعی و چالش‌ها را در همان مرحله‌ی اول بازی به صورت تمام و کمال انجام دهید، می‌توانید نصف سلاح‌ها را در همان ابتدا خریداری کنید. هر چند که کوتاه بودن بازی شاید دلیلی برای فقدان سیستم پاداش باشد، ولی شخصا انتظار داشتم که تنوع سلاح‌ها اسنایپر با صدای کم، در بازی بیشتر باشد و من بتوانم در هر مرحله با سلاح جدیدی بازی را پیش ببرم.

یکی از مواردی که در طول بازی مدام آزارم می‌داد، نورپردازی بازی بود که تاثیر مستقیمی روی گیم‌پلی بازی گذاشته است. در برخی از ماموریت‌ها باید به مکانی رفته و کاری را انجام دهید؛ حال تصور کنید این مکان یک ساختمان نیمه‌کاره باشد و نور آفتاب از پشت به سمت دشمنان در حال تابش است. همان طور که گفته شد، شما آنها را نشانه‌گذاری کرده و فاصله‌ی خود تا هدف را می‌سنجید. در موقعیت‌هایی که که نور خورشید مستقیم به سمت دشمن است، عددی فاصله‌ی شما با دشمنان، به صورت محو نمایش داده می‌شود. اشتباه نکنید! این یک باگ نیست، بلکه استفاده‌ی اشتباه سازندگان از رنگ سفید در طراحی رابط کاربری (UI) است که باعث ایجاد این مشکل شده است.


6 قابل قبول
Sniper Ghost Warrior Contracts بازی خوبی است و می‌تواند شما را چند ساعتی سرگرم کند. این بازی هنر تیراندازی با اسنایپر را به خوبی به نمایش گذاشته و از گیم‌پلی نسبتا خوبی بهره می‌برد. بازی با مشکلات داستانی و گرافیکی مختلفی دست و پنچه نرم می‌کند که می‌توانند لذت بازی را از شما بگیرند.
  • تاثیر درجه‌های سختی مختلف روی تجربه
  • تجربه‌ی منحصر به فرد از تک‌تیراندازی در یک بازی
  • تنوع محیطی قابل قبول در نواحی مختلف
  • نبود شخصیت پردازی و هدف مشخص در داستان
  • بی‌ثباتی هوش مصنوعی
  • نبود سیستم پاداش بعد از اتمام مراحل
  • استفاده نادرست از موتور گرافیکی و تاثیر منفی آن روی گیم‌پلی
راهنمای امتیازات

نظرات

guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments
بالا