رده بندی بازی‌های کال آف دیوتی

بهترین بازی‌های سری Call of Duty از نگاه سرگرمی

دیدگاه تیم تحریریه سرگرمی به سری بازی‌های کال آو دیوتی چیست؟

ژانر شوتر اول شخص با نام Call of Duty گره خورده و هر سال با انتشار نسخه‌ی جدیدی از این مجموعه‌ی محبوب، یک سوال ذهن همه‌ی طرفداران را مشغول می‌کند؛ بهترین بازی‌های سری Call of Duty کدامند؟

این سوال نیز اخیرا بین تیم تحریریه‌ي سرگرمی مطرح شد و به همین مناسبت تصمیم گرفتیم از تک تک اعضای تحریریه بخواهیم که نسخه‌های مختلف را بر اساس تمامی بخش‌های بازی (یعنی کمپین و مولتی‌پلیر) رتبه‌بندی کنند. ما هم از تمامی رتبه‌بندی‌ها، میانگین گرفتیم و به یک لیست نهایی رسیدیم که بی‌صبرانه مشتاقیم تا آن را با شما در میان بگذاریم.

۱۶. Call of Duty: Black Ops 4

سال انتشار: ۲۰۱۸

پلتفرم‌ها: Windows, PlayStation 4, Xbox One

استودیوی Treyarch با انتشار Black Ops 4 ریسک بسیار بزرگی کرد. آن‌ها در این نسخه تصمیم گرفتند بخش داستانی بازی را به‌طور کامل حذف کنند و به‌جایش روی بخش مولتی‌پلیر و زامبی تمرکز کنند. این ایده در تئوری جالب بود، چون اکثر طرفداران این فرنچایز فقط به خاطر این دو بخش به سری کال آو دیوتی وفادار مانده‌اند. مشکل از جایی شروع شد که با حذف شدن کمپین بازی، بخش‌های دیگر پیشرفت چشم‌گیری نکردند و تقریبا همانی هستند که بودند. طرفداران مود زامبی – به جز مپ Nine که بسیار پرطرفدار بود – احساس کردند که این بخش هویت خود را از دست داده است. بخش مولتی‌پلیر نیز یک تغییر کوچک اما چشم‌گیر داشت که سد جریان روان بازی می‌شد. این تغییر، حذف پر شدن اتوماتیک HP و اضافه شدن Items Stim بود که باعث شد بازیکنان، بسیار محتاطانه‌تر بازی کنند.

البته همه‌چیز آن‌قدر هم بد نبود، اکتیویژن با دیدن موفقیت ژانر بتل رویال تصمیم گرفت بخش Blackout را به بازی اضافه کند. بلک‌اوت در زمان انتشارش مورد استقبال بسیاری از طرفداران بتل رویال قرار گرفت اما با انتشار نسخه‌ی بعدی کال آو دیوتی و به خصوص Warzone، به سرعت از حافظه‌ی تمام گیمرها پاک شد. استودیوی Treyarch اهداف بلندپروازانه‌ای با این نسخه داشت و می‌خواست آن را به یکی از بهترین بازی‌های سری Call of Duty تبدیل کند، اما با حذف بخش کمپین این عنوان هویت خود را به طور کامل از دست داده بود و بازیکنان نمی‌توانستند با آن هیچ ارتباطی برقرار کنند.

۱۵. Call of Duty 3

سال انتشار: ۲۰۰۶

پلتفرم‌ها: PlayStation 2, PlayStation 3, Wii, Xbox, Xbox 360

این بازی در سال ۲۰۰۶ منتشر شد و اولین باری بود که Treyarch برای ساخت یک بازی اصلی در فرنچایز Call of Duty آستین‌هایش را بالا می‌زد. تری‌آرک قبل از این اثر، یک بازی فرعی به نام Call of Duty 2: Big Red One ساخته بود که توسط اکتیویژن (ناشر مجموعه) مورد ستایش قرار گرفت و به همین دلیل تری‌آرک اجازه گرفت تا نسخه‌ی بعدی کال آو دیوتی را بسازد. این استودیو Call of Duty 3 را تنها در مدت زمان ۸ ماه تولید کرد و قطعا این مهلت کم، اثر محسوسی در کیفیت محصول نهایی گذاشت. نقطه‌ی ضعف کال آو دیوتی 3، باگ‌ها و گلیچ‌های فراوان بازی بود و اولین باری بود که یک بازی Call of Duty برای پی‌سی منتشر نمی‌شد.

مولتی‌پلیر بازی نیز با چیزی که از مجموعه‌ی Call of Duty انتظار داشتیم، بسیار تفاوت داشت و گویا تری‌آرک از سری Battlefield الهام زیادی گرفته بود. تانک‌ها و ماشین‌های زرهی به بخش چند نفره اضافه شده بودند و همچنین نمی‌توانستید تفنگ‌های پیاده‌نظام‌ها را به طور کامل شخصی‌سازی کنید. متاسفانه فاصله گرفتن بازی از ریشه‌هایش با نارضایتی طرفداران مواجه شد و کال آو دیوتی 3 اولین نقطه از فرنچایز بود که اکتیویژن تصمیم گرفت هر سال یک عنوان از سری منتشر کند.

۱۴. Call of Duty: Ghosts

سال انتشار: ۲۰۱۳

پلتفرم‌ها: Windows, PlayStation 3, PlayStation 4, Wii U, Xbox 360, Xbox One

بازی Call of Duty: Ghosts اولین عنوانی بود که سری پا به نسل هشتم می‌گذاشت. این عنوان بسیاری از طرفداران را بعد از موفقیت Black Ops 2 ناامید کرد؛ چون که هیچ نوع تکاملی در زمینه‌ی گیم‌پلی در آن شکل نگرفت و خیلی حال و هوای «مدرن وارفر» داشت. افت گرافیک بازی نیز با این‌که به نسل بعد کنسول‌ها رفته بود، به وضوح حس می‌شد.

بخش کمپین بازی، جنگ بین آمریکای شمالی و جنوبی را روایت می‌کرد اما شالوده‌ی آن، بسیار معمولی بود، البته رابطه‌ی شخصیت اصلی با سگ خود Riley یکی از نقاط عطف معدودی بود که این عنوان داشت. هم‌چنین برای اولین و آخرین بار، بخشی به نام Extinction به بازی اضافه شد. درون این مود شما باید در حالی که صدها موجود فضایی را قتل عام می‌کردید، از یک نقطه به نقطه‌ای دیگر از دنیای بازی می‌رفتید و در نهایت با یک هلیکوپتر از مناطق اشغال شده توسط فضایی‌ها فرار می‌کردید. بخش جدید Extinction نسبت به بخش بسیار پرطرفدار زامبی یک شکست کمرشکن تلقی شد، هر چند طرفداران خاص خود را داشت.

احساسات طرفداران درباره‌ی بخش مولتی‌پلیر (چند نفره‌) بازی نیز بسیار متفاوت است. از یک جهت، موقعی که بازی منتشر شد، بسیاری از بازیکنان از مود مولتی‌پلیر ناراضی بودند چون کند شدن جریان گیم‌پلی، حس خوبی به بازیکنان نمی‌داد. از طرف دیگر این عنوان برای سال‌ها، آخرین بازی‌ای بود که تِم فضایی و تخیلی نداشت و طرفدارانی که از آن جو آینده‌گرایانه خسته شده بودند، هنگام مرور خاطرات از Ghosts به خوبی یاد می‌کردند.

۱۳. Call of Duty: Infinite Warfare

سال انتشار: ۲۰۱۶

پلتفرم‌ها: Windows, PlayStation 4, Xbox One

Infinite Warfare در سال ۲۰۱۶ منتشر شد و اولین باری بود که این فرنچایز، بازیکنان را به فضا می‌برد. این سومین سال پیاپی بود که تغییر خاصی در محیط و گیم‌پلی سری به وجود نیامده بود. با توجه به این‌که مجموعه‌ی کال آو دیوتی با انتشار نسخه‌ی مختلف، دائما محیط و جو بازی را تغییر می‌دهد، درجا زدن فرنچایز خشم طرفداران را برانگیخت و آن‌ها خواستار این بودند که Call of Duty به ریشه‌هایش در جنگ جهانی دوم بازگردد.

با این حال داستان بازی از انتظارات فراتر رفت و سازندگان، صحنه‌های سینماتیک زیادی را درون بازی خود جای داده بودند. Kit Harington (بازیگر نقش Jon Snow در سریال Game of Thrones) نیز در نقش منفی کمپین ظاهر شد و این در زمانی بود که سریال گیم آو ترونز، در اوج قرار داشت و اکتیویژن با آوردن هرینگتون، توانست مخاطبین جدیدی را برای سری محبوبش جذب کند. با این اوصاف حتی آوردن یک بازیگر بسیار خوب نتوانست آن‌طور که باید و شاید به بازی کمک کند.

اگر بخواهیم به بخش چند نفره‌ی Infinite Warfare نیز نگاه کنیم،‌ می‌بینیم که هواداران سری از جریان بسیار سریع بازی ناراضی بودند. با جت‌پک‌ها و حرکات سریع بازیکنان در مولتی‌پلیر، موفق شدن در آن به هوش و دانش شما از بازی ربط نداشت، بلکه واکنش‌های سریع برد یا باختتان را تعیین می‌کردند. با همه‌ی این‌ها، نمی‌توان گفت که اینفینیت وارفر یکی از بهترین بازی‌های سری Call of Duty است چون مشکلات زیادی گریبان‌ بازی را گرفته بودند. بد نیست اشاره کنیم که تریلر معرفی بازی،  یکی از بیشترین تعداد رای منفی را در وبسایت یوتیوب به ثبت رسانده است.

۱۲. Call of Duty: Black Ops 3

سال انتشار: ۲۰۱۵

پلتفرم‌ها: Windows, PlayStation 3, PlayStation 4, Xbox 360, Xbox One

بازه‌ی ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶ برای طرفداران فرنچایز Call of Duty بسیار ناامید کننده بود. همه از حال و هوای آینده‌گرایانه‌ی سری خسته شده بودند و بلک آپس 3 هم کمکی به این وضعیت نکرد. استودیوی Treyarch با اضافه کردن Specialistها – که قابلیت‌های منحصر به‌فردی داشتند – در بخش چند نفره‌ی بازی، تنوع جالب اما نسبتا ناموفقی در آن به وجود آورد. همچنین با معرفی شدن یک سیستم پیچیده‌ی طراحی سلاح، می‌توانستید تفنگتان را هر طور که دوست داشتید طراحی کنید. بخش زامبی بازی یکی از بهترین‌های سری کالاف دیوتی بود. سیستم جدید Gobblegum تغییر معناداری برای این مود بود، اما متاسفانه پول‌دوستی اکتیویژن گریبانش را گرفت و تنها به یک پلتفرم برای دریافت پول بیشتر از مخاطب تبدیل شد.

بزرگترین جرمی که بلک آپس 3 مرتکبش شد، بدون شک بخش داستانی ضعیف آن بود. کمپین بازی به‌قدری خشک و بی‌ربط به دنباله‌ی Black Ops بود که حتی یک صحنه یا یک شخصیت از آن درون ذهن طرفداران باقی نمانده است. گویا Treyarch می‌خواست با ساختن این بخش داستانی رفع تکلیف کند و در نهایت در بلک آپس 4 کمپین بازی را به طور کلی حذف کرد. چیزی که همه روی آن توافق دارند، این است که بازی محتوای بسیار زیادی داشت و طرفداران را برای ساعات طولانی سرگرم می‌کرد. متاسفانه کمیت بالا به کیفیت آسیب می‌رساند و بلک آپس 3 نمونه‌ی بارز این ادعا است.

۱۱. Call of Duty: WWII

سال انتشار: ۲۰۱۷

پلتفرم‌ها: Windows, PlayStation 4, Xbox One

پس از کلافگی طرفداران از تِم فضایی و تخیلی فرنچایز در سال‌های اخیر، Sledgehammer Games در سال ۲۰۱۷ با انتشار WWII یا همان World War 2 به نجات هواداران شتافت. نقطه‌ی قوت این عنوان، کمپین بازی بود. مرحله‌ی اول بازی، وقایع حمله به نرماندی را روایت می‌کرد و از به‌یاد ماندنی‌‌ترین قسمت‌های کل مجموعه‌ی کال آو دیوتی بود. در این نسخه از داستان، دقت Sledgehammer را در ارائه‌ی یک تجربه‌ی سینماتیک حس کردیم و مرحله‌ای بسیار با کیفیت دست‌گیرمان شد. دیالوگ‌ها و کات‌سین‌های این اثر در کنار بهترین بازی‌های سری Call of Duty می‌درخشد. پس اگر دنبال یک کمپین خوب هستید، بخش داستانی World War 2 می‌تواند شما را راضی کند.

جایی که بازی در آن شکست خورد، بخش چند نفره‌ی این عنوان بود. برای یک بازی که گیم‌پلی سریع ندارد، نقشه‌های بخش چند نفره‌ی آن بسیار بزرگ بودند و هیجان کافی که سری با آن شهرت یافته بود را نداشتند. در کل این اثر یک تجربه‌ی خوب بود، ولی نه بیشتر. بازیکنان با بازگشت سری به ریشه‌هایش در این عنوان بسیار راضی بودند اما زیر این لایه از خوشحالی، بازی‌ای متوسط پنهان شده بود که چنگی به دل نمی‌زد.

۱۰. Call of Duty: Advanced Warfare

سال انتشار: ۲۰۱۴

پلتفرم‌ها: Windows, PlayStation 3, PlayStation 4, Xbox 360, Xbox One

سال ۲۰۱۴ با انتشار Advanced Warfare تحول عظیمی در سری کال آو دیوتی به‌وجود آورد. این بازی اولین عنوانی بود که Sledgehammer سرپرستی تولید یکی از آقار سری را به دست می‌گرفت. جالب است بدانید که قبلا اسلج‌همر در ساخت Modern Warfare 3 نیز کمک زیادی به Infinity Ward کرده بود. اسلج‌همر برای ساخت Advanced Warfare یک موتور بازی‌سازی کاملا جدید ساخته و گفته بود: «ما می‌خواهیم این بازی حس یک عنوان کاملا جدید را داشته باشد». نتیجه‌ی این کار گرافیک خیره‌کننده‌ و گیم‌پلی نرم محصول نهایی بود.

بخش داستانی بازی نیز پیشرفت چشمگیری نسبت به Ghosts کرده بود. اسلج‌همر سنگ تمام گذاشت و یک بازیگر بسیار توانمند هالیوودی که برنده‌ی ۲ جایزه‌ی اسکار نیز بود، به تیم بازیگران خود دعوت کرد؛ و آن شخص کسی نبود جز Kevin Spacey. اسپیسی به عنوان شخصیت منفی بازی ایفای نقش می‌کرد و برای آن‌که اسلج‌همر بتواند از استعدادهای او نهایت استفاده را ببرد، از آخرین تکنولوژی ضبط چهره استفاده کرد. محصول نهایی یک کمپین نفس‌گیر با بازیگری و دیالوگ‌های خاص و به‌یاد ماندنی بود.

گیم‌پلی بازی نیز از یک جهت تغییری اساسی کرده بود؛ اضافه شدن Exo-Suit که به بازیکنان اجازه می‌داد به ارتفاعات زیادی بپرند و در هوا جاخالی دهند. این اولین باری بود که فرنچایز به این سمت از گیم‌پلی سریع می‌رفت و خشم طرفداران نسخه‌های اصیل سری را برانگیخته بود. این روند در سال‌های آینده نیز بهتر نشد و تا سال ۲۰۱۶ همه‌ی عناوین کال آو دیوتی بسیار تخیلی شده بودند. ادونسد وارفر یک بخش زامبی نیز داشت، با این تفاوت که درون آن می‌توانستید از همان Exo-Suitهایی که گفتیم استفاده کنید. متاسفانه این مود نیز نسبت به بخش زامبی‌ای که در سری بلک آپس می‌بینیم بسیار بی‌کیفیت بود و به دل طرفداران زامبی نچسبید. در نهایت ادونسد وارفر محصولی بود که پس از ۳ سال زحمت اسلج‌همر، دستاوردهای بزرگی داشت اما بسیاری از چیزهایی که کال آو دیوتی به آن مشهور بود را نابود کرد.

۹. Call of Duty

سال انتشار: ۲۰۰۳

پلتفرم‌ها: Windows

به بازی‌ای رسیدیم که کلید این فرنچایز محبوب را زد؛ نسخه‌ی اصلی کال آو دیوتی. در سال ۲۰۰۲ تعدادی از توسعه‌دهندگان بازی Medal of Honor: Allied Assault تصمیم گرفتند از EA جدا شوند و استودیویی به نام Infinity Ward را تاسیس کنند. آن‌ها بلافاصله دست به‌کار شدند و کال آو دیوتی را خلق کردند؛ بازی‌ اول شخصی که در میان جریانات جنگ جهانی دوم رخ می‌داد و درون موتور بازی‌سازی id Tech 3 ساخته شده بود. بازی‌های شوتر اول شخصی که تا کنون عرضه شده بودند، روی یک سرباز بسیار قدرتمند تمرکز داشتند که می‌توانست یک‌ تنه، یک ارتش را با خاک یکسان کند. اینفینیتی وارد قصد داشت در خلاف جهت این جریان حرکت کند و بازی‌ای را بسازد که (مانند دنیای واقعی) روی تاکتیک‌های تیمی ارتش متمرکز است. هوش مصنوعی بازی نسبت به زمانی که بازی منتشر شد، بسیار پیشرفته بود و دشمنان می‌توانستند با دور زدن بازیکن و رهیابی فوق‌پیشرفته، او را پیدا کنند. این هوش مصنوعی به مراحل بازی تنوع می‌بخشید و هر باری که یک مرحله را تمام می‌کردید، حس می‌کردید که یک تجربه‌ی کاملا جدید است. البته الآن مدت زمان زیادی از انتشار بازی گذشته است و گذر زمان در این عنوان بسیار محسوس است. به هر حال این بازی ۱۷ سال پیش برای رایانه‌های شخصی منتشر شد و یک محصول انقلابی بود که تا ابد ژانر شوتر اول شخص را متحول کرد و الهام‌بخش بسیاری از بازی‌های دیگر شد.

۸. (2019) Call of Duty: Modern Warfare

سال انتشار: ۲۰۱۹

پلتفرم‌ها: Windows, PlayStation 4, Xbox One

با توجه به این‌که مدرن وارفر آخرین نسخه‌ی فرنچایز تا زمان نوشتن این مقاله است، از نظر گرافیک و طراحی صدا از بهترین بازی‌های سری Call of Duty است. پس از حذف شدن کمپین بازی در بلک آپس ۴، اینفینیتی وارد با مدرن وارفر بخش داستانی را به بازی برگرداند. کمپین بازی بسیار خوب بود و در برخی از قسمت‌ها اخلاقیات بازیکن را به چالش می‌کشید. باید منتظر ماند و دید که اینفینیتی وارد دنباله‌ی مدرن وارفر را به کجا می‌کشاند.

به بخش مولتی‌پلیر بازی می‌رویم و می‌بینیم که مودهای 2v2 Gunfight و Ground War بسیار جذاب هستند. سیستم طراحی اسلحه نیز یک سر و گردن از هر چیز دیگری که در کال آو دیوتی دیده‌ایم، بهتر است. شما می‌توانید به هزاران شکل مختلف تفنگ خود را شخصی‌سازی کنید تا به سبک بازی شما سازگار شود. بزرگترین مشکلی که بازیکنان با مدرن وارفر دارند، نقشه‌های بازی است که نسبت عناوین قبلی سری بسیار ضعیف طراحی شده‌اند. اینفینیتی وارد چند وقت قبل مود Warzone را نیز به‌طور رایگان – حتی برای کسانی که مدرن وارفر را نخریدند – منتشر کرد که مورد استقبال انواع پلیرها گرفته است. مکانیزم Gulag وارزون سیستم بسیار جالبی است که طعم خاص و منحصر به‌فردی به این بتل رویال می‌دهد. طرفداران پس از ناامیدی از بلک آپس 4 حاضر بودند تا فرنچایز را برای همیشه کنار بگذارند اما با آمدن مدرن وارفر امیدی در دل هواداران زنده شده که شاید آینده‌ی روشن‌تری برای سری در راه است.

۷. Call of Duty: World at War

سال انتشار: ۲۰۰۸

پلتفرم‌ها: Windows, PlayStation 3, Wii, Xbox 360

World at War دومین باری بود که Treyarch شانس خود را در سری کال آو دیوتی امتحان می‌کرد. کمپین این بازی یکی از بهترین داستان‌های جنگ جهانی دوم بود و روایتی خشن و تاریک را بازگو می‌کرد. گرافیک بازی و نویسندگی آن در زمان خود شاهکار محسوب می‌شدند که مورد استقبال منتقدین و بازیکنان قرار گرفتند. موتور بازی‌سازی که تری‌آرک در World at War استفاده کرد، همان موتور بازی‌سازی سری مدرن وارفر بود. همچنین این عنوان برای اولین بار بخش کوآپ چهار نفره را به صورت آنلاین به مجموعه معرفی کرد.

World at War محل تولد مود بسیار ‌محبوب زامبی بود که تا به امروز طرفداران بسیار وفاداری را برای خود جمع کرده است. به همین دلیل World at War جای ویژه‌ای در قلب طرفداران زامبی دارد و توسط آن‌ها از بهترین بازی‌های سری Call of Duty تلقی می‌شود. تری‌آرک از آن موقع بخش زامبی را رها نکرده و در هر نسخه از بازی‌های خود، آن را به کار می‌گیرد.

۶. Call of Duty 2

سال انتشار: ۲۰۰۵

پلتفرم‌ها: Windows, Xbox 360

کال آو دیوتی 2 ورود فرنچایز به سرزمین کنسول‌ها را در سال ۲۰۰۵ رقم زد. این بازی داستان چهار شخصیت مختلف در چهار کمپین متفاوت را بازگو می‌کرد. موتور بازی‌سازی id Tech 3 که در نسخه‌ی اول استفاده شده بود، در این عنوان بازگشت اما به دلیل تغییرات زیادی که در آن ایجاد شده بود، Infinity Ward 2 Engine نامیده شد. اینفینیتی وارد تمرکز ویژه‌ای روی سیستم آب و هوایی این اثر داشت و در نتیجه، طوفان‌های آب و خاک و شن بسیار طبیعی‌ای در بازی به تصویر کشیده شدند. همچنین سیستم Battle Chatter – که قبلا در Medal of Honor استفاده شده بود – در این عنوان به کار گرفته شد. این سیستم کاری می‌کرد که شخصیت‌های درون بازی در مورد وقایعی که در اطرافشان رخ می‌دهد، نظر بدهند؛ به‌طور مثال اگر دشمنی سمت راست شما قرار داشت و شما او را نمی‌دیدید، شخصیت‌های بازی حضورش را به شما گوشزد می‌کردند. سیستم انقلابی Regenerative Health در کال آو دیوتی ۲ به وجود آمد. این مکانیزم به شکلی است که اگر شما تیر بخورید و جان شما کم شود، با پنهان شدن پشت یک مانع HPتان به آرامی شروع به پر شدن می‌کند. بازیکنان آن زمان اعتراض کردند که این سیستم بسیار بازی را آسان و غیرطبیعی می‌کند. متاسفانه یا خوشبختانه اعتراضات آنان بی‌اثر بود و امروزه سیستم Regenerative Health درون شوترها یک استاندارد محسوب می‌شود.

۵. Call of Duty: Black Ops 2

سال انتشار: ۲۰۱۲

پلتفرم‌ها: Windows, PlayStation 3, Wii U, Xbox 360

استودیوی Treyarch در سال ۲۰۱۲، Black Ops 2 را منتشر کرد. بلک آپس 2 اولین باری بود که کال آو دیوتی، تکنولوژی آینده را به امروز آورد. داستان بلک آپس 2 در سال ۲۰۲۵ جریان دارد. با توجه به این‌که این عنوان دنباله‌ی بازی‌ای بود که در سال ۱۹۸۶ رخ می‌افتاد، این پرش زمانی بسیار عجیب بود. همچنین بلک آپس 2 اولین باری بود که سازندگان کمپین را چندشاخه می‌کردند. شما می‌توانستید در نقاط مشخصی از داستان، بین دو دیالوگ یکی را انتخاب کنید که این تصمیم، ادامه‌ی کمپین را تحت تاثیر قرار می‌داد.

 بخش زامبی تحول خاصی ایجاد نکرد، اما از هر لحاظ نسبت به نسخه‌ی اول پیشرفت کرده بود. با این حال شخصیت‌های اصلی زامبی بر دل طرفداران ننشستند و فراموش‌شدنی بودند. گیم‌پلی این نسخه یکی از بهترین‌های سری بود و تیر زدن با تفنگ‌های آن حس خیلی خوبی به مخاطب می‌دادند. خیلی از طرفداران دوران نوجوانی خود را با مولتی‌پلیر بلک آپس 2 گذراندند و به همین دلیل قسم می‌خورند که از بهترین بازی‌های سری Call of Duty است.

۴. Call of Duty: Modern Warfare 3

سال انتشار: ۲۰۱۱

پلتفرم‌ها: Windows, PlayStation 3, Wii, Xbox 360

پایان سه‌گانه‌ی مدرن وارفر در رتبه‌ی چهارم ما قرار دارد. اینفینیتی وارد در سال ۲۰۱۱ با انتشار مدرن وارفر 3 داستان این سری بازی را به نحو احسن خاتمه داد. بخش پایانی این عنوان با مرگ Soap از احساسی‌ترین بخش‌های داستانی کل فرنچایز است. از صحنه‌های بسیار به‌یاد ماندنی دیگر می‌توان به قتل Makarov توسط کاپیتان Price اشاره کرد که سیگار کوبایی مشهورش را نیز برای آخرین بار در آن سکانس می‌کِشد.

در بخش چند نفره‌ی مدرن وارفر نیز یک تحول اساسی رخ داده بود که سبک بازی پلیرها را به شدت تغییر داد و این تحول، عوض شدن Killstreak به Pointstreak بود. نتیجه‌ی این تغییر، آن بود که بازیکنان توجه بیشتری به Objectiveهای بازی می‌کردند و نمی‌توانستند صرفا به کشتن دیگران اکتفا کنند. بسته به آن‌که از چه کسی بپرسید، بعضی‌ها می‌گویند که این تغییر قدمی در جهت پیشرفت سری بود، و بعضی دیگر می‌گویند خیر.

۳. Call of Duty: Black Ops

سال انتشار: ۲۰۱۰

پلتفرم‌ها: Windows, PlayStation 3, Nintendo DS, Wii, Xbox 360

اولین نسخه از سری بلک آپس که در سال ۲۰۱۰ منتشر شد، توسط خیلی‌ها یکی از بهترین بازی‌های Call of Duty نامیده شد. تری‌آرک از نسخه‌ی تکامل‌یافته‌ی موتور بازی‌سازی World at War برای ساخت بلک آپس استفاده کرد. داستان بازی در دهه‌ی شصت میلادی جریان داشت و هنگامی رخ می‌داد که جنگ سرد بین آمریکا و شوروی تنش‌های زیادی را میان آن‌ها ایجاد کرده بود.‌ نویسندگی این نسخه یکی از جذاب‌ترین و گیراترین‌های کل صنعت گیم است و بازیکنان زیادی با همین اثر عاشق فرنچایز شدند.

بلک آپس همچنین بخش زامبی را به طور چشم‌گیری پیشرفت داد. استودیوی Treyarch با انتشار نقشه‌های جدیدی برای بخش زامبی و مولتی‌پلیر، طرفداران را به مدت یک سال میخکوب این بازی کرده بود. برای خیلی‌ها بهترین بخش بلک آپس، مولتی‌پلیر آن بود. بخش چندنفره‌ی بازی جالب‌ترین نقشه‌ها و تفنگ‌های کل مجموعه را داشت. همچنین سیستمی به وجود آمد که به شما اجازه می‌داد پولی را که از پیروزی در بازی‌ها پاداش گرفتید، در آینده با پرداختش آیتم‌هایی را برای خود تهیه کنید. در کل، بلک آپس یکی از خوش‌ساخت‌ترین بازی‌های مجموعه بود که طرفداران، خاطرات خوب زیادی را با آن دارند.

۲. Call of Duty 4: Modern Warfare

سال انتشار: ۲۰۰۷

پلتفرم‌ها: Windows, Mac OS, PlayStation 3, PlayStation 4, Wii, Xbox 360, Xbox One

اینفینیتی وارد در سال ۲۰۰۷ با انتشار مدرن وارفر کاری کرد که منتقدین و بازیکنان، این مجموعه را بیش از پیش جدی بگیرند. این اولین باری بود که سری کال آو دیوتی از ریشه‌هایش در جنگ جهانی دوم فاصله می‌گرفت و به سمت مدرنیزه شدن می‌رفت. همچنین در این عنوان با شخصیت‌های بسیار محبوبی آشنا شدیم. یکی از این شخصیت‌ها کاپیتان پرایس بود که تا به امروز به عنوان نماد فرنچایز شناخته می‌شود.

مولتی‌پلیر این عنوان از اثرگذارترین‌های کل صنعت بازی بود. درون مدرن وارفر بود که Killstreak به فرنچایز معرفی شد. همچنین بازیکنان با تمام کردن هر مَچ و کشتن دشمنان در بخش چند نفره، XP می‌گرفتند که با آن لول آپ کرده و تفنگ‌های جدیدی آزاد می‌کردند. نقشه‌های مولتی‌پلیر مانند Crash و Shipment نیز مثال‌زدنی هستند و تا ابد در تاریخ بازی‌های ویدیویی ماندگارند. با همه‌ی این اوصاف، هیچ کس نمی‌تواند منکر این حقیقت شود که مدرن وارفر یکی از بهترین بازی‌های شوتر اول شخص در تاریخ است.

۱. Call of Duty: Modern Warfare 2

سال انتشار: ۲۰۰۹

پلتفرم‌ها: Windows, Mac OS, PlayStation 3, PlayStation 4, Xbox 360, Xbox One

اینفینیتی وارد در سال ۲۰۰۹ با مدرن وارفر 2، هر آن‌چه که نسخه‌ی اول را به یک شاهکار تبدیل کرده بود، برداشت و به‌طور معجزه‌آسایی تک‌تک آن‌ها را تا حد اعلی پیشرفت داد. اگر بخواهیم به بخش کمپین بازی نگاه کنیم، می‌بینیم که مدرن وارفر 2 ما را در دنیایی می‌اندازد که با مراحل فراموش‌نشدنی‌اش، نمی‌خواهیم از آن خارج شویم. بازی دقیقا از جایی شروع می‌شود که مدرن وارفر اصلی پایان یافت و اتفاقات غیر‌منتظره‌ای در بازی می‌افتد که دائما ما را به تعجب وا می‌دارد. دو شخصیت پرطرفدار Ghost و Soap در کنار کاپیتان پرایس ایفای نقش می‌کنند که در آن واحد، محبوب دل گیمر‌ها شدند.

از طرفی دیگر اگر بخواهیم بخش آنلاین بازی را زیر ذره‌بین قرار دهیم، خواهیم دید که گیم‌پلی بسیار لذت‌بخشی را شامل می‌شود. تمام نقشه‌های بازی با دقت، عشق و ظرافت خاصی طراحی شده‌اند و به همین دلیل است که مپ Rust مدرن وارفر 2، مشهورترین و محبوب‌ترین نقشه‌ی کل بازی‌های ویدیویی است. تفنگ‌ها و Perkهای بازی نیز نسبت به نسخه‌ی اول تحول یافته و بهتر شده بودند. بعضی از سلاح‌ها از دیگران قوی‌تر بودند اما مدرن وارفر 2 هیچ موقع کسل‌کننده نمی‌شد و همواره هیجانی را به همراه داشت که باعث می‌شد روی لبه‌ی صندلی خود بنشینید. به همین دلیل است که بازی Call of Duty: Modern Warfare 2 – از نگاه سرگرمی – لقب بهترین بازی سری Call of Duty را می‌گیرد.


نظرات

guest
14 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
View all comments
بالا