جدیدترین ساختهی خالقان Don’t Starve، متفاوتترین تجربهای است که میتوانید از یک بازی سروایول داشته باشید.
بازی Oxygen Not Included دو سال پیش برای اولین بار روی استیم به صورت Early Access قرار گرفت. این بازی توانست بازخوردهای مثبتی به همراه داشته باشد، چرا که مردم میخواستند ساختهی جدید استودیو Klei Entertainment را تجربه کنند. این بازی که به نوعی عجیبترین ساختهی این استودیو تا به امروز است، مسیر پر فراز و نشیبی را در این دو سال طی کرده تا نهایتا در جولای ۲۰۱۹ از حالت Early Access خارج شود.
استودیو Klei را با آثار متفاوتی در سبکهای مختلف مثل Shank به عنوان یک اکشن سایداسکرولر و Mark of the Ninja به عنوان یک بازی مخفیکاری میشناسیم. آنها حتی با سبک سروایول هم میانهی خوبی دارند و بازی Don’t Starve یکی از موفقیتترین ساختههایشان به حساب میشود. عنوان Oxygen Not Included با این که به نظر میرسد بیشتر شبیه یک بازی سروایول باشد، اما رگههایی از بازیهای مدیریتی (Management) نیز در آن دیده میشود که تا حدودی آن را از تبدیل شدن به یک اثر سروایول صرف نجات میدهد.
اولین برخورد با بازی عجیب و شاید غیرقابل انتظار است. شما برای تجربهی یک بازی سروایول آماده شدهاید، اما هنوز آمادگی روبهرو شدن با صدها صفحهی مختلف که همگی مبتنی بر آموزشهای متنی هستند را ندارید. احتمالا به همین دلیل اول ابزارهای مختلف مثل کندن و یا منوهای مختلف بازی را برای پیدا کردن جواب بررسی میکنید. بازی جدید Klei یک شبیهساز کلونی است و کنترل چند عضو باقیمانده از آن را به دست شما میدهد. با این که ظاهر بازی ساده به نظر میرسد، اما با کمی بازی کردن متوجه عمیق بودن داستان آن میشوید. هدف این کلونی در ابتدا زنده ماندن است، اما در ادامه به یافتن فرصتهایی برای زندگی بهتر نیز ختم میشود.
سازندهها برای بازی جدیدشان از مکانیزمهای شبیه به دیگر بازی خود Don’t Starve – اما این بار در قالب یک بازی مدیریتی – استفاده کردهاند. اینجا هم باید حواستان را به سطح استرس شخصیتهایی که در کنترل خود دارید، جمع کنید وگرنه عواقب عجیب و غریبی مثل مواجهه با اتفاقات غیرمنتظره را باید به جان بخرید. اولین نیاز شخصیتهایی که در اختیار دارید، غذاست. پروسهی زنده ماندن در Oxygen Not Included هم درست مثل Don’t Starve هم خندهدار و هم بهشدت جدی است. به همین دلیل اولین و سادهترین واحد غذایی که برای تغذیهی افراد خود استفاده میکنید، شپش خواهد بود. شپشهایی که از طریق یک گیاه باید آنها را پرورش دهید و حتی با یک دستگاه میکروبساز، از آنها غذاهای مختلف بسازید. البته که کلونی شما از غذایی که قرار است بخورند اصلا راضی نیستند اما چارهی دیگری وجود ندارد.
باید حواستان را به سطح استرس شخصیتهایی که در کنترل خود دارید، جمع کنید وگرنه عواقب عجیب و غریبی مثل مواجهه با اتفاقات غیرمنتظره را باید به جان بخرید
از طرف دیگر هیچ کدام از شخصیتهایی که در اختیار دارید، واکنش مشابهی به تهدیدهای روانشناختی ندارند. مثلا یکی از شخصیتها ممکن است در شرایطی که اسکان خوب نیست، خیلی سریع واکنش منفی داشته باشد اما دیگر شخصیتها نسبت به این تغییر مقاومتر عمل کنند و حساسیتهای دیگری را تجربه کنند. در Oxygen Not Included هر واکنشی ممکن است، بنابراین حتما باید خودتان را برای مواجهه با تهدیدهای خارجی آماده کرده و کلونی خود را مجهزتر از قبل کنید. سطح رضایت زندگی در کلونی شما به همان اندازهای اهمیت دارد که سیر نگه داشتن آنها میتواند کارساز باشد.
یکی دیگر از نیازهای مهم این کلونی، متعادل نگه داشتن سطح دماست. اگر هوا خیلی سرد باشد، یخ میزنید و اگر خیلی گرم باشد، از کوره در خواهید رفت. تاثیر دما روی بازی، یکی از دقیقترین و جالبترین نمونههای موجود در بین بازیهای ویدئویی مشابه است و کنترل کردن آن به ساختن یک اتمسفر دوستانه و یک خانهی دنج کمک خواهد کرد.
در Oxygen Not Included برای ساخت هر چیزی یک سری اصول و مقررات ابتدایی وجود دارد. برای حفظ بهداشت کلونی خود باید دوش بسازید که خودش نیاز به یک دستگاه تصفیهی آب خواهد داشت. دستگاه تصفیهی آب به لولهکشی و البته سیمکشی نیاز دارد که به نیاز دیگر یعنی الکتریسیسته میرسید. با این که بازی شما را با ساده بودن مکانیزمها فریب میدهد، اما پس از چند ساعت بازی کردن و یک اشتباه کوچک میفهمید که Oxygen Not Included آنقدر هم بازی ساده یا آرامشبخشی هم نیست. این فکر هم زمانی به ذهنتان میرسد که در اولین کلونی خود متوجه میشوید که آب لولهکشی حمام با آب آشامیدنی قاطی شده و تمام شخصیتهایتان به واسطهی آن بیمار شدهاند.
بازیافت کردن مصالح، یکی از نکات حائز اهمیت برای ادامهی بقا در بازی است. از بازیافت زبالهها برای دریافت سوخت ارزشمند گرفته تا تصفیهی هوای کثیف به هوایی قابل استشمام همگی از کاربردهای بازیافت مواد اولیه در بازی هستند. به طور کلی هدف اصلی بازی همان زنده ماندن است و همه میدانیم که غریزهی اول هر انسانی برای بقا، پیش از هر چیزی به دنبال پیدا کردن اکسیژن است. هوای مسموم و با درصد بالای کربن دیاکسید یکی از چیزهای معمول در Oxygen Not Included هستند. این هوا برای تبدیل شدن به هوایی قابل استشمام نیاز به تصفیه و پاکسازی دارد. در غیر این صورت اعضای کلونی شما بیمار میشوند و پروسهی احیای آنها از جلوگیری آن سختتر است.
به طور کلی هدف اصلی بازی همان زنده ماندن است و همه میدانیم که غریزهی اول هر انسانی برای بقا، پیش از هر چیزی به دنبال پیدا کردن اکسیژن است
این بازی احتمالا یکی از بهترین بازیهای Klei از نظر دقت به جزئیات و سرگرمی است، اما جذابیت آن یک فاکتور کاملا نسبی است. به طور دقیقتر، Oxygen Not Included در مورد آغاز یک کلونی، مدیریت و حل مشکلاتی است که پیش روی آنها برای بقا نیاز دارند. بازی میتواند سخت باشد و در این زمینه کاملا به عملکرد شما بستگی دارد. میتوانید بازیکنی باشید که تمام آموزشهای بازی را دنبال میکند و طبق آن پیش میرود یا بازیکنی باشید که از راه تجربی و شکستهای بسیار قواعد بازی را یاد میگیرد. به هر حال باید خودتان را برای یک تجربهی چند ده ساعته آماده کنید که هر زمان ممکن است جایی در آن بین با یک چالش جدید روبهرو شوید. در Oxygen Not Included قرار است شکست بخورید و این ماجرا همین جا تمام نمیشود. هر شکست راهی برای یاد گرفتن روشهای جدید برای بقا اتفاق میافتد و از این نظر میتوانید مطمئن باشید که با یک بازی کاملا اصولی طرف هستید. شاید حتی بتوان آن را اصولیترین بازی Klei نامید.
میتوانید بازیکنی باشید که تمام آموزشهای بازی را دنبال میکند و طبق آن پیش میرود یا بازیکنی باشید که از راه تجربی و شکستهای بسیار قواعد بازی را یاد میگیرد
بیربط نیست که بگویم حین تجربهی بازی، چند بار از آموزشهای مختلف برای پیشرفت سریعتر در بازی استفاده کردم. در واقع اینجاست که فاز ارلی اکسس دو سالهی بازی به کمک بازیکنهای جدیدتر میآید و میتوان روی حجم خوبی از محتواهای آنلاین در دسترس حساب باز کرد. به این آمار، چیزهایی مثل ورکشاپ استیم را هم اضافه کنید که کاربران خوشذوق توانستهاند دست به خلق و دستکاری قسمتهای مختلف بازی کردهاند. به طور کلی Oxygen Not Included از نظر حس تجربی، یک اثر متفاوت در ژانر خودش به حساب میآید. بازیکنهای باحوصلهتر میتوانند ساعتها برای خواندن آموزشهای مختلف وقت بگذارند، چون تقریبا هر چند دقیقه یکبار میتوانید با یک تهدید یا مورد ناشناختهی جدید روبهرو شوید که پروسهی بازیتان را خراب کند. از طرفی بازیکنهایی که خیلی طرفدار خواندن آموزشهای طولانی نیستند، خودشان دل را به دریا زده و دست به کاوش خودسرانه در این دنیای ناشناخته میکنند. جایی که ممکن است با یک کلیک راه کربن دیاکسید را به کلونیای که چند ساعت برایش وقت گذاشتهاید را باز کنید و البته راهی هم برای مهارش نداشته باشید.
ساعات زیادی که برای یاد گرفتن بازی صرف میکنید، در نهایت میتوانند خیلی سریع به چند تلاش ناموفق برای بقای یک کلونی ختم شوند. هر چند که بازی سعی میکند تمام جزئیات بازی را به شیوهی خودش به شما آموزش دهد، اما در نهایت یاد گرفتن راه و چاه بازی برای بسیاری از ما، همان آزمون و خطای مکانیکهای مختلف بود. با این که Oxygen Not Included پس از دو سال سپری کردن فاز ارلی اکسس یک بازی کاملا تر و تمیز به حساب میآید، اما نمیتوان آن را به هر مخاطبی پیشنهاد کرد. اگر مخاطب بازیهایی هستید که در آنها بیشتر از بازی کردن باید امتحان کنید و منوهای مختلف را برای خواندن آموزشهای مختلف بخوانید، این بازی برای شماست. اگر فکر میکنید که تمام اینها برایتان بیمعنی است و از بازی یک تجربهی کوتاه را انتظار دارید، احتمالا باید بازی جدید Klei را از لیست خریدتان خارج کنید.
- جا افتادن بازی پس از دو سال گذراندن فاز ارلی اکسس
- جزئیات زیاد و پیامدهای متعددی که برای کوچکترین کارها در بازی وجود دارند
- ضعف بخش آموزشی بازی در راضی نگه داشتن گروههای مختلف از کاربران
نظرات
دیدگاه خود را اشتراک گذارید