مدیر ایکس باکس مطمئن است که کالاف دیوتی در تمامی پلتفرم‌ها خواهد ماند!
1%
  • 0/10

مدیر ایکس باکس مطمئن است که کالاف دیوتی در تمامی پلتفرم‌ها خواهد ماند!

برخلاف کاری که سونی با میراث هاگوارتز کرد..

مدیر ایکس باکس مطمئن است که کالاف دیوتی در تمامی پلتفرم‌ها خواهد ماند! ۲ ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ یادداشت (گیم) کپی لینک

فیل اسپنسر (Phil Spencer)، مدیر ایکس باکس به بازیکنان اطمینان ‌‌می‌دهد که مجموعه بازی Call of Duty با محتوای کامل در همه‌ی پلفترم‌ها منتشر خواهد شد.

سال قبل کمپانی مایکروسافت (Microsoft) از خرید استودیوی اکتیویژن بلیزارد (Activision Blizzard) با قیمت 68.7 میلیارد دلار خبر داد. اکتیویژن با عرضه‌ی عناوینی مثل سری بازی Call of Duty، بازی Warcraft، و بازی Crash Bandicoot، یکی از بزرگ‌ترین ناشران صعنت بازی‌های ویدیویی است. خرید این استودیو به مایکروسافت کمک می‌کند تا لیست بزرگی از بازی‌ها را به سرویس ایکس باکس گیم پس وارد کند. چه چیزی بهتر از این برای طرفداران سرویس گیم پس؟

با این حال اما قضیه به همین سادگی نیست. سال قبل مدیر ایکس باکس انقدر به نهایی شدن خرید استودیوی اکتیویژن اطمینان داشت که بلافاصله این خبر را منتشر کرد. اما ظاهرا هرچه به جلو می‌رویم، نهایی شدن خرید اکتیویژن، غیرممکن‌تر به نظر می‌رسد. کمپانی سونی (Sony) معتقد است خریده شدن اکتیویژن توسط مایکروسافت، نظم و رقابت بازار را خراب می‌کند و مجموعه‌ی Call of Duty از اکوسیستم پلی استیشن خارج می‌شود.

با تمام این موضوعات، مایکروسافت سعی می‌کند تا با تعهدها یا تنظیم قراردادهای مختلف، حسن نیت خودش را ثابت کند. چندی پیش کمپانی مایکروسافت، یک تعهد ۱۰ ساله برای عرضه‌ی سری بازی Call of Duty روی پلی استیشن ارائه کرد که چندان مورد تایید سونی قرار نگرفت. از طرفی مدیر ایکس باکس در مصاحبه‌ای گفت تا زمانی که پلی استیشن وجود دارد، بازی Call of Duty هم برای آن عرضه می‌شود. اما این صحبت‌ها هیچ‌کدام برای کمپانی سونی کافی نیست.

اهمیت مجموعه بازی Call of Duty برای سونی

شاید از خودتان بپرسید کمپانی سونی با وجود بازی‌های با کیفیت انحصاری متعدد، چرا انقدر به سری بازی Call of Duty اهمیت می‌دهد؟ خب حقیقت ماجرا این است که حتی بقال سر کوچه هم با این مجموعه آشنایی دارد. در واقع نیازی نیست کسی حتما گیمر باشد تا این بازی را تجربه کند یا چیزی از آن بشنود. حتی ضعیف‌ترین بازی‌های مجموعه Call of Duty هم فروش‌های میلیونی را تجربه می‌کنند. این قضایا باعث می‌شود تا حفظ Call of Duty روی پلی استیشن، اهمیت ویژه‌ای برای سونی پیدا کند. از طرفی این‌ها دقیقا همان دلایلی هستند که‌ نهایی شدن این خرید را برای مدیر ایکس باکس، با اهمیت می‌کند. در صورت خرید کمپانی اکتیویژن توسط مایکروسافت، رشد بسیار بزرگی در سرویس گیم پس ایجاد می‌شود.

عرضه‌ی بازی یا محتوای انحصاری در کنسول‌ها، موضوع جدیدی نیست. همان‌طور که اشاره کردم، کمپانی سونی لیست بازی‌های با کیفیت متعددی مثل The Last of Us یا God of War را در کارنامه‌اش دارد. ارائه‌ی بازی و محتوای انحصاری، یکی از مهم‌ترین دلایل فروش کنسول‌ها است. بسیاری از کاربران، با در نظر گرفتن محتوای انحصاری هر کدام از کنسول‌ها، کنسول مورد نظرشان را انتخاب می‌کنند. از جدیدترین محتوای انحصاری در اکوسیستم پلی استیشن، می‌توان به محتوای اختصاصی بازی Hogwarts Legacy برای کنسول پلی استیشن اشاره کرد.

بازی Hogwarts Legacy در تقریبا روی همه‌ی پلتفرم‌ها دارای محتوای یکسانی است. البته چندی پیش در بررسی دیجیتال فاندری، مشخص شد که Hogwarts Legacy از نظر فنی، عملکرد بهتری روی کنسول پلی استیشن 5 دارد. ولی آن مسئله کاملا بحثش از مطلب ما جدا است. بازی Hogwarts Legacy یک مرحله کاملا انحصاری با تم وحشت برای کنسول پلی استیشن را در خودش جای می‌دهد. انتظار می‌رود این مرحله حداقل به مدت یک سال در انحصار کنسول‌های پلی استیشن 4 و پلی استیشن 5 باقی بماند. مدیر ایکس باکس به تازگی در مصاحبه‌ای، به همین مسئله اشاره کرد و به بازیکنان اطمینان داد که این قضیه در مورد بازی Call of Duty تکرار نخواهد شد.

مدیر ایکس باکس در مورد عدم عرضه محتوای انحصاری برای بازی Call of Duty توضیح می‌دهد

فیل اسپنسر، مدیر ایکس باکس در مصاحبه‌ی Xbox On توضیح داد که ایکس باکس قصد دارد مکان‌هایی که بازی Call of Duty در آن قابل بازی کردن است را افزایش دهد. فیل اسپنسر توضیح می‌دهد که هرگز نمی‌توان افرادی که هم اکنون در حال تجربه‌ی این بازی هستند را از آن محروم کرد و انتظار بزرگ‌تر شدن این فرنچایز را داشت. مدیر ایکس باکس اشاره کرد که هم اکنون 58 بازی از مجموعه‌ی ایکس باکس، در فروشگاه پلی استیشن موجود است. در ادامه از اسپنسر در مورد ارائه‌ی محتوای انحصاری بازی Call of Duty پرسشی مطرح شد. اسپنسر در پاسخ به این سوال، به محتوای انحصاری در بازی Hogwarts Legacy اشاره کرد و گفت ما قصد نداریم این مسئله را در Call of Duty تکرار کنیم.

خب محتوای انحصاری همیشه بخشی از صنعت بازی‌های خواهد بود. اما ایکس باکس در مورد بازی Call of Duty قصد ندارد پس از خرید کمپانی اکتیویژن، مواردی مثل پوسته‌ی اسلحه‌ها یا برخی از حالت‌های بازی را به انحصار درآورد. نسخه‌ی یکسان از بازی Call of Duty در همه‌ی کنسول‌ها عرضه می‌شود و همین الان هم همینکار را با سایر بازی‌های مولتی پلتفرم ایکس باکس انجام داده‌ایم. برای مثال اگر از بازیکنان بازی Minecraft در کنسول پلی استیشن هستید، هرگز حس نمی‌کنید که نسخه‌ی محدود این بازی در اختیار شما است.

تلاش مدیر ایکس باکس برای اطمینان خاطر دادن به بازیکنان، قابل ستایش است. با این حال همه‌ی حرف‌های او صحیح نیست. فیل اسپنسر ادعا می‌کند بازی‌های مولتی پلتفرم ایکس باکس در سایر کنسول‌ها، تفاوتی با هم ندارند. این در حالی است که نسخه‌ی نسل نهمی بازی Psychonauts 2 برای پلی استیشن 5 عرضه نشد. یا پس از خرید استودیوی نینجا تئوری (Ninja Theory) توسط مایکروسافت، خبری از به‌روزرسانی گرافیکی بازی Hellblade برای پلی استیشن 5 نبود. بازی Hellblade که از ابتدا روی ps4 حضور داشت و Psychonauts 2 هم قرار بود برای پلی استیشن عرضه شود. اما پس از خرید استودیوهای سازنده، کمپانی مایکروسافت چندان به برابری محتوا در پلتفرم ایکس باکس و پلی استیشن اهمیتی نداد. با این اوصاف چقدر می‌توان به حرف‌های مدیر ایکس باکس در مورد برابری محتوای بازی Call of Duty اعتماد کرد؟

پیش از این کمپانی مایکروسافت، استودیوی بتسدا (Bethesda) را با قیمت 7.5 دلار خرید. در نتیجه‌ی این اقدام، بازی‌های بزرگی مثل Starfield به انحصار کنسول ایکس باکس درآمدند. اما کمپانی سونی از قبل، قراردادی انحصاری را در مورد بازی‌های Deathloop و ghostwire: Tokyo با بتسدا امضا کرده بود. با این حال کمپانی مایکروسافت حتی بعد از خرید بتسدا، همچنان به قراردادها پایبند بود و به آن‌ها عمل کرد.

اما انحصاری شدن بازی Starfield، حسابی طرفداران را ناراحت کرد و حتی باعث شد تا بسیاری، سرنوشت بازی Call of Duty را با آن بازی تشبیه کنند. با این حال فیل اسپنسر، مدیر ایکس باکس در این‌باره چنین بیان می‌کند که قبلا هیچ وعده‌ای در مورد عرضه‌ی بازی‌های بتسدا به صورت مولتی پلتفرم، داده نشد. مایکروسافت اعلام کرد که هرکدام از بازی‌های بتسدا، به صورت تک به تک برای عرضه به صورت مولتی پلتفرم، بررسی می‌شود.

صحبت مدیر ایکس باکس در این موضوع صحیح است. با این حال صحبت‌های قبلی او را نسبت به ارائه‌ی محتوای یکسان در همه‌ی کنسول‌ها، نقض کردیم. از طرفی هم مایکروسافت پس از خریداری کمپانی بتسدا، همچنان به قراردادهای بتسدا و سونی پایپند ماند. پس شاید بتوان این‌طور نتیجه گیری کرد که در صورت امضای یک قرارداد و تعهد رسمی، بازی Call of Duty هیچ‌گاه به انحصار ایکس باکس در نمی‌آید. اما تعهد‌های ده ساله‌ی ایکس باکس، یا حتی قراردادهای بلندمدت‌تر، نمی‌تواند آینده‌ی طولانی مدت سری Call of Duty را در اکوسیستم پلی استیشن تضمین کند. هیچ مشخص نیست که آیا پس از اتمام این قراردادها، بازی Call of Duty همچنان برای پلی استیشن عرضه می‌شود یا خیر. از طرفی ارائه‌ی یک قراداد دائمی از سوی ایکس باکس بعید به نظر می‌رسد چرا که مدیر ایکس باکس، این کار را “احمقانه” خطاب می‌کند.

باید اشاره کنم که سونی و ایکس باکس هر دو برای مدتی، قراردادهای انحصاری‌ برای مجموعه بازی Call of Duty داشتند. قبلا یکی از بسته‌های الحاقی بازی Call of Duty به مدت یک ماه در انحصار کنسول ایکس باکس بود و سپس برای پلی استیشن هم عرضه شد. از طرفی بازی‌های اخیر Call of Duty، بارها میزبان حالت‌های مخصوص انحصاری به مدت یک سال برای کنسول پلی استیشن بودند. باید ببینیم آیا این چرخه‌ی محتوای انحصاری مجموعه بازی Call of Duty، با خریده شدن کمپانی اکتیویژن توسط مایکروسافت، به اتمام می‌رسد یا خیر. هر چند هنوز موانع زیادی برای نهایی شدن این خرید، جلو پای مایکروسافت قرار دارد.

تعهد به عرضه‌ی بازی Call of Duty روی پلتفرم‌های استیم و نینتندو

کمپانی مایکروسافت همچنین نسبت به عرضه‌ی بازی Call of Duty به مدت ده سال روی پلتفرم‌های استیم و نینتندو هم تعهد داده است. عرضه‌ی بازی Call of Duty روی استیم که نکته‌ی عجیبی نیست چون مدتی می‌شود که کمپانی اکتیویژن دوباره به پلتفرم استیم روی آورده است. از طرفی کمپانی مایکروسافت از از سال 2019 و از زمان عرضه‌ی بازی Gears 5 تاکنون، همه‌ی بازی‌هایش را روی استیم منتشر می‌کند. اما عرضه‌ی Call of Duty روی نینتندو بسیار جالب است و باید ببینیم این کنسول دستی، چگونه از پس اجرای بازی Call of Duty برمی‌آید. البته علاوه بر این کنسول دستی، بعضا شاهد عرضه‌ی برخی از بازی‌های Call of Duty از جمله Warzone روی موبایل هم هستیم.

صحبت‌ها در مورد بازی Call of Duty زیاد است. اما کسی در مورد سایر IPهای کمپانی اکتیویژن و محبوبیت آن‌ها نزد بازیکنان سونی، حرفی نمی‌زند. برای مثال مجموعه بازی محبوب Crash که اصلا زمانی به کنسول پلی استیشن تعلق داشت و در ابتدا توسط استودیوی Naughty Dog به صورت انحصاری برای کنسول پلی استیشن 1 عرضه شد. باید ببینیم در صورت نهایی شدن خرید اکتیویژن توسط مایکروسافت، آینده‌ی چنین عناوینی چگونه رقم خواهد خورد.

نظر شما در مورد خریداری کمپانی اکتیویژن توسط مایکروسافت چیست؟ فکر می‌کنید فیل اسپنسر، مدیر ایکس باکس در مورد عدم عرضه‌ی محتوای انحصاری برای بازی Call of Duty، با بازیکنان صادق است؟ در ادامه حتما نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.



مطالب مرتبط

دیگران نیز خوانده‌اند

نظرات

دیدگاه خود را اشتراک گذارید
guest

2 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
View all comments