درآمد ۲۰ میلیارد دلاری لوت باکس‌ها تا چند سال دیگر

بیش از ۲۳۰ میلیون نفر به خرید لوت‌ باکس روی می‌آورند!

درآمد لوت باکس‌ها

شرکت تحقیقاتی جونیپر (Juniper) در تازه‌ترین گزارش خود اشاره کرده که درآمد حاصل از فروش لوت باکس‌ها تا سال ۲۰۲۵ میلادی از مرز ۲۰ میلیارد دلار عبور خواهد کرد.

یکی از پدیده‌هایی که در طول نسل هشتم حسابی سر و صدا به پا کرد، پدیده لوت باکس‌ها بود. در وهله‌ی اول، بسیای از تحلیل‌گران بر این باور بودند که سیستم پرداخت درون برنامه‌ای به هیچ عنوان مورد استقبال بازیکنان قرار نمی‌گیرند، اما طولی نکشید که گذر زمان خلاف این ادعاها را ثابت کرد. در حال حاضر لوت باکس‌ها که شاید بدترین نوع سیستم درآمد در صنعت بازی‌های ویدیویی است، اما در واقع یکی از بهترین منابع برای درآمد بازی‌سازان هستند و درآمد حاصل از این بخش گاها به قدری است که حتی توسعه‌دهندگان حاضر به انتشار بازی‌های خود به صورت رایگان هستند و در عوض، با استفاده از سیستم پرداخت درون برنامه‌ای به کسب درآمد می‌پردازند.

بدون هیچ شک و تردیدی، عرضه‌ی بازی‌های بتل رویال، گیمرهای زیادی را به سمت استفاده از لوت باکس‌ها سوق داد. برای مثال، بازی فورتنایت که از زمان انتشار تا به امروز به صورت رایگان در دسترس بازیکنان قرار دارد، جزء پردرآمدترین آثار صنعت بازی‌های ویدیویی به شمار می‌رود که شرکت اپیک گیمز بخش عمده‌ای از این درآمد هنگفت را مدیون لوت باکس‌های بازی است. با این حال، هر از چند گاهی هم لوت باکس‌ها خشم و اعتراض بازیکنان را به دنبال دارند! در سال ۲۰۱۷ میلادی بود که سیستم پرداخت درون برنامه‌ای Star Wars Battlefront 2 باعث برهم زدن تعادل گیم‌پلی بازی می‌شد و در واقع افرادی که پول واقعی پرداخت می‌کردند، همواره یک قدم از دیگر بازیکنان جلو بودند.

حال که چند سالی از وجود لوت باکس‌ها در بازی‌ها می‌گذرد، سازندگان تا حدی با نحوه‌ی استفاده معقول از آن‌ها آشنا شده‌اند و در حال حاضر بخش عمده‌ای از درآمد بازی موفق GTA V نیز از سیستم پرداخت درون برنامه‌ای حاصل می‌شود. با توجه به این که درآمد سیستم لوت باکس بسیار بالاتر از حد تصورها است و نمی‌توان منکر درآمدزایی بیش از اندازه‌ی آن‌ها شد، تحلیل‌گران معتقد هستند که توسعه‌دهندگان به این راحتی قید آن‌ها را نمی‌زنند و علی‌رغم اعتراض‌های بسیار و حاشیه‌های فراوان و حتی ممنوعیت از استفاده از آن‌ها در برخی کشورها، همچنان شاهد حضور سیستم پرداخت درون برنامه‌ای در اغلب عناوین ویدیویی خواهیم بود.

در همین راستا، یک شرکت تحقیقاتی به نام Juniper Research با دقت موضوع لوت باکس‌ها و سهم آن‌ها از درآمد کل بازی‌سازان را بررسی کرده و با استناد بر نتایج حاصل، پیش‌بینی‌هایی درباره‌ی عملکرد مالی آن‌ها در سال‌های پیش‌رو کرده است. بر اساس گفته‌ی این موسسه، ارزش لوت باکس‌ها تا سال ۲۰۲۵ میلادی به بیش از ۲۰ میلیارد دلار خواهد رسید که بی‌شک رقم بزرگ و قابل توجهی است. این شرکت مدعی است که گیمرهای پلتفرم موبایل بیشتر از سایر بازیکنان به استفاده از لوت باکس‌ها تمایل دارند و به همین خاطر، بازی‌های موبایل بیشترین سود را از رشد درآمد لوت باکس‌ها در سال‌های آینده خواهند برد.

جونیپر ریسرچ در گزارش خود اشاره کرده که بازیکنان کشور چین بیشترین هزینه را برای صرف خریدهای آیتم‌های درون بازی و لوت باکس‌ها می‌کنند و بعد از آن‌ها، گیمرهای کشور ایالات متحده آمریکا و کانادا در جایگاه دوم این جدول قرار دارند. البته، پیش‌بینی شده که تا سال ۲۰۲۵ میلادی، بیش از ۲۳۰ میلیون نفر به خرید لوت باکس‌ها روی خواهند آورد که بخش عمده‌ی این جامعه را بازیکنان پلتفرم موبایل تشکیل می‌دهند. در ادامه، موسسه‌ی تحقیقاتی جونیپر اعلام کرده که درآمد حاصل از سیستم پرداخت درون برنامه‌ای در سال ۲۰۲۰ میلادی از مرز ۱۵ میلیارد دلار عبور کرده که این رقم در مقایسه با بازه‌ی مشابه سال قبلی، چیزی در حدود پنج درصد افزایش یافته است.

درآمد لوت باکس‌ها

در خلال این گفته‌ها، ذکر این نکته مهم است که در حال حاضر بسیاری از کشورها با سیستم پرداخت درون برنامه‌ای و لوت باکس‌ها در بازی‌ها به کلی مخالف هستند. کشور هلند جزء اولین کشورهایی است که در راستای مقابله با لوت باکس‌ها قدم برداشت و به دنبال آن، کشور بلژیک نیز با تدوین قوانین جدید، استفاده از سیستم پرداخت درون برنامه‌ای و لوت باکس‌ها در بازی‌ها را ممنوع کرد و چه بسا مجازات سنگینی برای متخلفان در نظر گرفته است. سازمان رده‌بندی سنی بازی‌ها یعنی ESRB نیز چند وقتی است که علامت هشدار آمیزی روی جلد عناوینی که به لوت باکس مجهز هستند، درج می‌کند. در تازه‌ترین این اقدام‌ها، چندی پیش یکی از سناتورهای آمریکایی از تلاش خود برای حذف سیستم لوت باکس و تراکنش‌ها از بازی‌ها خبر داد و سیاست‌مداران آلمان هم با اصلاح قانون حمایت از جوانان، به تمامی بازی‌های دارای لوت باکس برچسب سنی +۱۸ سال می‌زند.

در هر حال، برهیچکس پوشیده و پنهان نیست که لوت باکس‌ها حسابی برای بازی‌سازان پول‌ساز هستند و با وجود تمامی حواشی‌ها، درآمد شرکت‌های بازی‌سازی از فروش آن‌ها هر سال بیشتر از گذشته می‌شود. از این رو، تداوم حضور سیستم پرداخت درون برامه‌ای در اغلب عناوین قطعی است و باید منتظر ماند و دید که سیاست‌مداران در اقصی نقاط جهان قوانین سفت و سختی برای عدم استفاده از آن‌ها در بازی‌ها تدوین خواهند کرد یا خیر!

در پایان این خبر، دیدگاه شما در رابطه با درآمد حاصل از لوت باکس‌ها چیست؟ آیا شما تا به حال تجربه‌ی خرید لوت باکس را داشته‌اید؟ به نظر شما، در صورتی که اعتراض‌ها کمی جدی‌تر از همیشه دنبال شوند، توسعه‌دهندگان به ناچار قید استفاده از سیستم پرداخت درون برنامه‌ای را می‌زنند؟ فراموش نکنید که نظرات شخصی خود را با ما و دیگر کاربران رسانه سرگرمی به اشتراک بگذارید.


guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments
بالا