#مهسا_امینی
فیلم From Russia With Love

تفاوت‌های میان کتاب و فیلم From Russia With Love

از تغییر آنتاگونیست تا یک پایان‌بندی متفاوت برای جیمز باند

در جدیدترین مقاله‌ی وب سایت سرگرمی سعی داریم مهم‌ترین تفاوت‌های میان رمان و فیلم From Russia With Love را به صورت خلاصه‌وار مرور کنیم.

نخستین اقتباس سینمایی جیمز باند تحت عنوان Dr. No در سال ۱۹۶۲ میلادی روی پرده‌ی نقره‌ای رفت و با وجود دریافت نقدهای متوسط از سوی منتقدان، عملکردی عالی را در بحث تجاری به ثبت رساند. محصول مشترک یونایتد آرتیتس (United Artists) و ایان پروداکشنز (Eon Productions) در مقابل بودجه‌ی یک میلیون و ۱۰۰ هزار دلاری خود نزدیک به ۶۰ میلیون دلار فروخت. البته شهرت این اثر به مرور زمان افزایش یافت و در حال حاضر یکی از بهترین فیلم‌های سینمایی جیمز باند به شمار می‌رود. در ضمن، فروش بالای این فیلم باعث شد شاهد شکوفایی سینمای جاسوسی در دهه‌ی ۶۰ میلادی باشیم.

در پی موفقیت‌های Dr. No، یونایتد آرتیتس به ساخت فیلم From Russia With Love چراغ سبز نشان داد و بودجه‌ی مورد نیاز را دو برابر کرد تا دست تیم تولید برای خلاقیت بازتر باشد. با وجود چنین اتفاقی، هزینه‌ها در میانه‌ی فرایند تولید از حد مد نظر افزایش یافت. ساخته‌ی ترنس یانگ نهایتا در مه سال ۱۹۶۳ میلای روی پرده‌ی نقره‌ای رفت و عملکردی بهتر از برادر بزرگتر خود، یعنی فیلم Dr. No به نمایش گذاشت. این اثر ضمن فروش ۸۰ میلیون دلاری در سراسر جهان، موفق شد بازخوردهای مثبتی را از سوی منتقدان دریافت کند.

از آن‌جایی که From Russia, With Love یکی از فیلم‌های ارزشمند جیمز باند به شمار می‌رودف تصمیم گرفتیم در قالب مقاله‌ای به تفاوت‌های آن با رمان بپردازیم.

جایگاهی متفاوت در تایملاین

رمان‌های ایان فلمینگ از لحاظ ساختار به سریالی تلویزیونی شبیه هستند که هر قسمتش روی داستانی نسبتا مستقل تمرکز دارد؛ این موضوع باعث شد خبر ساخت اقتباس سینمایی From Russia With Love بسیاری از طرفداران را غافلگیر کند.

ایان پروداکشنز برای اولین محصول خود به سراغ رمان Dr. No رفته بود که ششمین رمان به شمار می‌رفت. با اکران این فیلم، طرفداران انتظار داشتند For Your Eyes Only یا Thunderball به فیلم سینمایی تبدیل شود اما «از روسیه، با عشق» روی پرده‌ی نقره‌ای آمد که پنجمین رمان محسوب می‌شود.

از آن‌جایی که اتفاقات From Russia With Love پیش از Dr. No رخ می‌دهد، فیلمنامه‌نویس مجبور شد تغییرات قابل‌توجهی را در داستان، به خصوص پایان‌بندی آن به وجود بیاورد تا مخاطبان حس و حال یک فیلم مستقل را دریافت کنند.

اسپکتر وارد می‌شود!

اگر کلمه‌ی اسپکتر را برای یک علاقه‌مند به فیلم‌های جاسوسی به زبان بیاورید، ذهنش به سرعت سمت فیلم‌های جیمز باند می‌رود اما چنین موضوعی برای اوایل دهه‌ی ۶۰ میلادی صادق نیست. آن زمان، جیمز باند در ماجراجویی‌های خود باید مقابل سازمانی به نام اسمرش می‌ایستاد؛ سازمانی که وظیفه‌اش یافتن جاسوس‌های غربی و مقابله با آن‌ها بود. حالا که بحث اسمرش به میان آمد، بد نیست بدانید ایان فلمینگ برای خلق سازمان مخوف اسمرش از یک سازمان متعلق به شوری الهام گرفت که از قضا نامش اسمرش بود. البته تفاوت‌هایی میان وظایف و نحوه‌ی عملکردشان وجود دارد.

ایان فلمینگ اوایل دهه‌ی ۶۰ میلادی با کوین مک‌کلوری و جک ویتینگهام وارد همکاری شد تا فیلمنامه‌ی Longitude 78 West را با محوریت جیمز باند نوشته و آن را به فیلم تبدیل کند. این پروژه به دلیل هزینه‌های بالای ساخت لغو شد اما داستانش در قالب یک رمان در سال ۱۹۶۱ میلادی به بازار آمد. در این کتاب خواننده با سازمان مخفی جدیدی آشنا می‌شود که اسپکتر نام دارد.

جیمز باند در رمان «از روسیه، با عشق» با اعضای اسمرش مواجه می‌شود اما سازندگان فیلم From Russia With Love ترجیح دادند این سازمان را با اسپکتر عوض کنند.

خبری از بلوفلد نیست!

پس از اینکه نویسنده و تهیه‌کنندگان From Russia With Love تصمیم گرفتند اسمرش را حذف کرده و اسپکتر را جایگزین کنند، طبیعتا آنتاگونیست داستان هم تغییر کرد. در نتیجه‌ی اتخاذ چنین تصمیمی، ارنست استاروو بلوفلد به عنوان شخصیت منفی انتخاب شد، در حالی که آنتاگونیست رمان فرد دیگری بود.

نکته‌ی جالب اینجا است که چهره‌ی شماره‌ی یک (رئیس سازمان اسپکتر) هرگز به تصویر کشیده نشد؛ زیرا نماهایی که با محوریت او ضبط شده‌ بودند، تماما گردن به پایین بوده و او را در حال نوازش گربه‌ی سفید رنگش نشان می‌دادند. البته بعدها مشخص شد آنتونی داوسون نقش منفی را ایفا کرد.

نامی متفاوت برای دستگاه رمزخوان

جیمز باند در رمان به استانبول می‌رود تا یکی از کارمندهای سفارت شوروی در ترکیه را ملاقات کند. این کارمند تاتیانا رومانوا نام داشته و به واسطه‌ی چیزهایی که خوانده و تصاویری که دیده، به جیمز باند علاقه‌مند شده است. از همین رو، مخفیانه به بریتانیایی‌ها می‌گوید اگر باند را به سراغش بفرستند، دستگاه رمزگشای اسپکتر را در اختیارشان می‌گذارد؛ دستگاهی که به واسطه‌ی آن می‌توان پیام‌های رمزنگاری شده‌ی روس‌ها را متوجه شد.

پس از اینکه تصمیم گرفته شد اسپکتر جاس اسمرش را در فیلمنامه‌ی From Russia, With Love بگیرد، نویسنده مجبور شد نام دستگاه رمزخوان را از اسپکتر به لکتور تغییر دهد. در غیر این صورت، ممکن بود مخاطب با سردرگمی مواجه شود.

سیلویا ترنچ وجود خارجی ندارد

سیلویا ترنچ با نقش‌آفرینی یونیس گیسون، نخستین باند گرل تاریخ سینما به شمار می‌‎رود. اگر با باندگرل آشنایی ندارید، باید بگوییم این اصطلاح برای شخصیت‌هایی به کار می‌رود که در جریان فیلم یا رمان به معشوقه‌ی جیمز باند تبدیل می‌شوند.

سیلویا ترنچ نخستین بار در بخش‌های ابتدایی Dr. No معرفی شد و دومین حضورش را در فیلم From Russia With Love تجربه کرد. نکته‌ی جالب ماجرا اینجا است که در رمان‌های ایان فلمینگ هیچ شخصیتی به نام سیلویا ترنچ وجود نداشته و او ساخته‌ی ذهن نویسندگان اولین فیلم مامور ۰۰۷ است.

جیمز باند و ام چندان هم احمق نیستند!

در رمان «از روسیه، با عشق»، ام و جیمز باند به محض دریافت پیشنهاد تاتیانا رومانوا تصمیم می‌گیرند جیمز به استانبول رفته و دستگاه رمزخوان را به دست بیاورد. در نوشته‌ی ایان فلمینگ، ام و باند کوچک‌ترین شکی به ماجرا نداشته و اصلا احتمال نمی‌دهند این ماجرا نقشه‌ای از سوی دشمنانشان باشد.

این روند در فیلم From Russia, With Love تفاوت‌های جزئی‌ای دارد. ام و جیمز باند به محض دریافت پیشنهاد از سوی تاتیانا رومانوا تصمیم می‌گیرند مامور ۰۰۷ به پایتخت ترکیه برود اما هر دو از همان ابتدای کار احتمال می‌دهند تمام ماجرا نقشه‌ای از سوی شوروی باشد. با اینحال، پای لکتور در میان است که دستگاه بسیار حائز اهمیتی به شمار می‌رود. از همین رو، ریسک عملیات را می‌پذیرند.

شخصیت‌پردازی‌ای متفاوت برای رزا کلب

رزا کلب، یکی از شخصیت‌های منفی «از روسیه، با عشق» به شمار می‌رود که در اقتباس سینمایی هم حضور دارد. در زمان نوشتن رمان، دیدگاه عموم مردم نسبت به اقلیت‌های جنسی چندان مثبت نبود. ایان فلمینگ هم این ویژگی را به کلب داده و شرور بودنش را اینگونه توجیه می‌کند.

آلبرت آر. براکولی و هری سالتزمن، تهیه‌کنندگان From Russia, With Love بودند. آن دو تصمیم می‌گیرند تنها به صورت غیرمستقیم به گرایش جنسی رزا کلب اشاره داشته باشند تا از به وجود آمدن هر گونه حاشیه‌ای جلوگیری کنند.

رد گرنت و انگیزه‌ای که هرگز فاش نمی‌شود

رد گرنت، یکی دیگر از شخصیت‌های منفی «از روسیه، با عشق» است که در اقتباس سینمایی دیده می‌شود. او در رمان ویژگی‌های عجیب و غریبی دارد؛ برای مثال، زمانی که ماه کامل می‌شود، انگیزه‌ی بیشتری برای قتل پیدا می‌کند. ویژگی که بدون شک از گرگینه‌ها الهام گرفته شده است. علاوه بر این، نوشته‌ی ایان فلمینگ اطلاعات بیشتری را درباره‌ی سرگذشت او در اختیار مخاطب قرار می‌دهد.

نسخه‌ی سینمایی رد گرنت نه تنها سرگذشت مبهمی دارد، بلکه از هیچ گونه ویژگی‌های عجیب و غریبی برخوردار نیست. با این حال، قاتلی بی‌رحم، قدرتمند و درشت‌هیکل است.

سرنوشت شوم کرونستین

کرونستین، یک شطرنج‌باز حرفه‌ای بوده و از هوش و ذکاوت خود، برای سازمان اسپکتر استفاده می‌کند. پس از اینکه نقشه‌ی قتل جیمز باند با شکست مواجه می‌شود، او و رزا کلب به اتاق شماره‌ی یک فراخوانده می‌شوند. در حالی که ترس تمام وجود کلب را فرا گرفته و انتظار می‌رود این شخصیت با سرنوشت شومی مواجه شود، ناگهان کرونستین به وسیله‌ی چاقویی زهرآگین کشته می‌شود.

اطلاعات چندانی از سرنوشت کرونستین در رمان «از روسیه، با عشق» موجود نیست اما قطع به یقین او در پایان داستان زنده ماند.

 پایان‌بندی متفاوت

در رمان «از روسیه، با عشق»، جیمز باند رد گرنت را کشته و سپس به سراغ رزا کلب می‌رود تا کار را یکسره کند. در جریان نبرد، کلب موفق می‌شود با چاقوی زهرآهگین شخصیت اصلی را زخمی کند؛ اتفاقی که رمان بعدی را زمینه‌چینی می‌کند.

از آن‌جایی که رمان بعدی، یعنی Dr. No به فیلم تبدیل شده بود، نویسنده مجبور شد پایان‌بندی را تغییر دهد. در فیلم، رزا کلب شخصا به سراغ جیمز باند آمده و در یک درگیری کشته می‌شود.


نظرات

guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments
بالا