Skyrim

چگونه بتزدا یکی از باورپذیرترین دنیاهای مجازی را با Skyrim خلق کرد

نگاهی دقیق‌تر به جادوی بتزدا

1%
  • 0/10
چگونه بتزدا یکی از باورپذیرترین دنیاهای مجازی را با Skyrim خلق کرد ۰ ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ یادداشت (گیم) کپی لینک

اولین تجربه­‌ام از اسکایریم را هرگز فراموش نمی‌کنم. بعد از ساعت­‌ها وقت گذراندن برای ساختن شخصیت اصلی خودم و گذراندن قسمت کوتاه آموزشی اول بازی و فرار کردن از آلدوئین، درهای این دنیای مجازی به رویم باز شد و من آزاد بودم در این دنیا بگردم. بتزدا انتخاب­‌های زیادی روبه­‌روی من قرار داده بود؛ می‌توانستم به پیشنهاد بازی به روستای  ریوِروود (Riverwood) بروم، می­‌توانستم به پیشنهاد کنجکاوی درونم به غاری که روی قطب‌نمای درون بازی نشان داده می‌­شد بروم تا رازهای درونش را آشکار کنم و یا می­‌توانستم از طبیعت لذت ببرم و با ادامه دادن مسیر سنگی به یک گله گرگ که منتظر طعمه‌­شان (یعنی من) بودند برسم و به سختی جان سالم به در ببرم. ولی به یک چیز اطمینان داشتم؛ بتزدا قصد دارد با جادوی خود من را صدها ساعت غرق این دنیای عمیق کند، و بعد از خاموش کردن کنسول متوجه شدم که در این کار موفق شده بود. الآن ۹ سال از آن روز گذشته و تجربه­‌های زیادی کسب کرده‌­ام ولی با وجود پیشرفت چشم‌گیر صنعت بازی­‌سازی، هیچ کدام جادوی اسکایریم در زمینه باورپذیری دنیا را ندارند. در این یادداشت سعی خواهم کرد این جادو را در حد خودم تحلیل کنم تا شاید درک بهتری از آن به دست بیاوریم.

پیشینه شخصیت­‌ها و رابطه‌­ی بین آن‌ها

یکی از تفاوت‌­های چشم‌گیری که اسکایریم را از سایر بازی‌­های این ژانر و سری Assassin’s Creed که سعی کرده کورکورانه از اسکایریم تقلید کند، پیشینه­‌ی شخصیت­‌ها و ارتباط بین­ آن‌ها است. هر شخصیتی داستانی از خود برای گفتن دارد. گذشته­‌ای دارد که بر روی دیدگاه‌­های حال حاضرش اثر گذاشته است و آن را به معنای واقعی منحصر به­‌فرد کرده است. نژاد این شخصیت‌­ها روی فرهنگ و رفتاری که درون بازی دارند اثر گذاشته و مشهود است. برای آن‌که بیشتر متوجه منظورم شوید،یکی از شخصیت­‌های فرعی بازی را مثال می‌زنم؛ فایندال. این شخصیت از نژاد Wood Elf هست. نژاد او باعث شده شخصیت­‌های روستای ریوروود به او بدبین شوند و دیدگاه نژادپرستانه به او داشته باشند. این شخص شکارچی روستا است و مهارت خاصی در تیراندازی دارد و این‌گونه جایگاه خود را در بازی و روستا استوار کرده است. همچنین این شخصیت درون بازی دچار یک مثلث عشقی شده است؛ او و مرد دیگری به نام سوِن همزمان برای به دست آوردن دل خانمی به نام کامیلا رقابت می­‌کنند و به این رابطه درون مرحله‌­ای فرعی پرداخته می­‌شود؛ وظیفه­­‌ی شما این است که با خراب کردن وجهه­‌ی یکی از این دو مرد، به مرد دیگر برای رسیدن به معشوق کمک کنید. این فقط مثال یک شخصیت است که شبکه‌­ی گسترده‌­ای از ارتباطات درون بازی دارد. حال فرض کنید به تمامی شخصیت­‌های درون بازی به این شکل پرداخته شده است و جامعه­‌ای بسیار پویا و زنده درون بازی به وجود آورده، به‌­طوری که هیچ کس در دنیا فرد خنثی و بی­‌اثری نیست. نکته­‌ای که اسکایریم را از سایر بازی‌­ها جدا می­‌کند و برتری می­‌بخشد این است؛ علاوه بر شخصیت‌­پردازی شخصیت­‌ها به صورت مستقل و مجزا از یکدیگر، لایه عمیق­‌تری از شخصیت­‌پردازی وجود دارد که به وجود هر شخصیت در هر جامعه­‌ای از بازی ارزش و معنا می­‌دهد. بتزدا با توجه به این اصل مهم (و گویا فراموش شده) در طراحی توانسته این جامعه‌­های مجازی را به جامعه­‌های واقعی بسیار نزدیک کند. هر شخصی در جامعه ارزشمند است.

 

طراحی هنری الهام گرفته از «واقعیت افسانه‌ای» را در این آبشار می‌بینیم

واقعیت افسانه‌­ای

در مصاحبه‌­­ی گیم اینفورمر با آقای مَت کارافانو، کارگردان هنری اسکایریم، ایشان گفتند که تنها یک عبارت دو کلمه­‌ای فلسفه‌­ی پشت طراحی محیط بازی است، و آن عبارت «واقعیت افسانه­‌ای» است. محیط اسکایریم روی مرز نازک بین واقعیت و افسانه قدم می­‌زند و در حین طبیعی بودن محیط، تمام مناظر گویا مونتاژی از بهترین و جذاب‌ترین مناظر کره‌­ی زمین هستند که استادانه در کنار هم قرار گرفته شده­‌اند تا باورپذیر شوند. نتیجه‌­ی این طراحی این است که شما دائما میخ‌کوب جذابیت بازی شده‌­اید و به تمام کوه‌­ها، دشت­‌ها، رودخانه­‌ها، جنگل‌­ها، شفق­‌های قطبی شبانه و … نهایت توجه را دارید و این اجازه را به بازی می­‌دهید که شما را در خود غرق کند.

دنیای خارج از محیط بازی و تفاوت فرهنگی نژادهای مختلف

دنیای اسکایریم فقط به محوطه­‌ای که درونش بازی می‌­کنید مختصر نمی‌­شود، بلکه داستان و تاریخ کل سرزمین تامریل (Tamriel) و نژاد و قوم‌­های مختلفی که در آن زندگی می‌­کنند به شکل‌­های مختلفی برای شما بازگو می‌شود. هر نژاد درون اسکایریم فرهنگ و رفتارهای منحصر به­‌فردی دارد؛ به طور مثال نوردها بر روی سرزمین مادریشان، یعنی اسکایریم، تعصب خاصی دارند و حاضرند جان خود را فدا کنند تا این‌که اجازه دهند نژاد دیگری بر سرزمینشان حکومت کند. یک نژاد دیگر درون دنیای بازی نژاد اُرک­‌هاست (Orc) که به صورت قبیله‌­ای در دورترین نقاط اسکایریم زندگی می­‌کنند و دیدگاه سایر نژادها به آن‌ها این است که این نژاد قومی وحشی و خون‌خوار هستند که مهارت بسیار بالایی در نبرد تن به تن دارند، که البته این دیدگاه نسبت به واقعیت اغراق شده است. این تنها سطحی­‌ترین توضیحی بود که راجع به دو نژاد از ده نژاد موجود در بازی به شما دادم. تعامل­‌های بین این نژادها و مسائل نژادپرستی که یکی از اصلی‌­ترین موضوع­‌هایی است که درون بازی به آن پرداخته می­‌شود به واقع­‌گرایانه بودن بازی کمک چشم‌گیری می­‌کند. به‌طور مثال در شهر Windhelm، نژاد Dark Elves مجبور هستند در منطقه‌­ی فقیرنشینی زندگی کنند چون نژاد نورد که بر شهر حاکمیت دارد آن‌ها را مورد تبعیض نژادی قرار می­‌دهد و شهروندان نورد شهر نیز از این قضیه مستثنی نیستند. طبیعتا مشاهده‌ی این تعاملات درون بازی ما را یاداور مسائل نژادپرستی در دنیای واقعی می‌­کند و این مشکلات باعث می‌­شوند که دنیای بازی را به صورت دنیای ایده‌آل رویاهایمان نبینیم و تقارنی بین این دنیای مجازی و دنیای واقعی خود تجسم کنیم که قطعاً کمک چشم‌گیری به باورپذیری دنیا می‌­کند.

نژادها از راست به چپ: Dark Elf، Khajiit، Orc

پاداش­‌های متنوع و منحصر به‌­فرد

درون اسکایریم از قارچ­‌هایی که روی درخت می‌­رویند گرفته تا شمشیر منحصر به‌فردی که از شکست دادن یکی از باس‌­های بازی به دست می‌­آورید، همه و همه برای شما کارآمد هستند. می­‌توانید از گیاهانی که در بازی پیدا می­‌کنید درون معجون­­‌های مختلف و ارزشمندی استفاده کنید. می‌­توانید از اسلحه‌­ای که از شکست دادن یک باس پاداش می­‌گیرید، برای شکست دادن باسی دیگر استفاده کنید و اگر هر کدام از این‌ها برای شما کارامد نیستند، می‌­توانید به شهر بازگردید و آن‌ها را بفروشید تا برای خرید چیزی که برای شما ارزش دارد، سکه جمع‌­آوری کنید. با همه­‌ی این‌ها، یک واقعیت غیرقابل انکار است؛ در تمام نقاط بازی آیتم­‌های ارزشمندی قرار داده شده است که اگر لحظه­‌ای بخواهید از محیط بازی غافل شوید، آن‌ها را از دست می­‌دهید. بتزدا با استفاده از این استراتژی در تمام لحظاتی که در حال لذت بردن از سرزمین وسیع اسکایریم هستید، قلابی را در تمرکز شما فرو برده و آن را به سمت زیبایی‌­های بازی می‌کشد.

با همه­‌ی این فاکتور­هایی که بسیار هوشمندانه توسط بتزدا درون بازی کار گذاشته شده، درک بهتری از این پیدا می‌­کنیم که چرا این بازی با گذشت این همه سال و پیشرفت چشم‌گیر تکنولوژی هنوز هم یکی از واقع‌گرایاته‌ترین دنیاهای مجازی است و چرا بازی­‌های دیگر با وجود این‌که تلاش کردند از اسکایریم تقلید کنند، نتوانستند جادوی اسکایریم را بازسازی کنند و ناکام ماندند.



مطالب مرتبط

دیگران نیز خوانده‌اند

نظرات

دیدگاه خود را اشتراک گذارید
guest


0 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
View all comments