بازی های سری GTA

توضیح خط زمانی سری بازی‌های GTA | از دوران دو بعدی تا نسل نهم کنسول‌ها!

تایم لاین سرقت بزرگ در شهر

1%
  • 0/10
توضیح خط زمانی سری بازی‌های GTA | از دوران دو بعدی تا نسل نهم کنسول‌ها! ۱ ۰۹ تیر ۱۴۰۰ مقالات جانبی (گیم) کپی لینک

بازی های سری GTA از سه دهه پیش عرضه شده‌اند، اما ایده ساخت عناوین آن به ۱۹۶۰ هم بازمی‌گردد تا شاهد یکی از طولانی‌ترین مجموعه‌ها در تاریخ بازی‌های ویدیویی باشیم. به همین منظور در این مطلب قصد داریم تا خط زمانی کلی سری GTA را یکبار به صورت جامع مرور کنیم.

عناوین سری جی تی ای از حدود ۴۰ سال پیش تاکنون بیش از ۱۵ عنوان را شامل می‌شوند که در مجموع ۱۵۰ نسخه فروش داشته‌اند. با این وجود اگر به نام بازی‌های آن دقت کرده باشید، حتما متوجه شده‌اید که تنها ۵ عنوان اصلی تا GTA V وجود دارد و در کنار آن‌ها، ۱۰ عنوان اسپین آف داستان‌هایی را درباره اتفاقات خارج از جریان اصلی را بیان می‌کنند. همچنین جالب است بدانید که هرکدام از بازی های اصلی سری GTA در یک زمان متفاوت رخ می‌دهند.

راه دور و دراز مجموعه GTA عملا با بازی Grand Theft Auto در سال ۱۹۹۷ شروع می‌شود؛ عنوانی که بر پایه یک بازی به نام Race ‘n Chase ساخته شده بود تا بازیکنان در آن به عنوان یک پلیس یا مجرم نقش‌آفرینی کنند. در واقع پروژه Race ‘n Chase که هرگز عملی نشد را می‌توان عنوانی مشابه با Need For Speed: Rivals یا Hot Pursuit دانست که در سبک مسابقه‌ای بوده و بازیکن در آن حق انتخاب بین پلیس و مجرم را دارد. با این حال محصول نهایی سرقت بزرگ تبدیل به چیزی کاملا متفاوت یا شاید هم از جهاتی مشابه شد.

دوران دو بعدی؛ بازی‌های GTA I و GTA II

در اکتبر سال ۱۹۹۷ اولین بازی در سری GTA عرضه شد که سبک آن به صورت دو بعدی و نمای بالا بود که در آن بازیکن می‌توانست همه چیز از دید عمودی تماشا کند. همانطور که از نام بازی پیداست، ماموریت‌های آن نیز درباره سرقت و ارتکاب به جرم و در نهایت فرار کردن از دست پلیس بودند؛ درست به مانند چیزی که در سایر عناوین جی تی ای طی سالیان گذشته دیده‌ایم، اما با کیفیتی به مراتب پایین‌تر و ضعیف دهه ۹۰ که البته هیجان خاص خود را داشت.

در سال ۱۹۹۹ نیز دو دنباله برای این بازی با عنوان‌های London 1961 و London 1969 عرضه شدند که در دسته بازی های اصلی سری GTA قرار نمی‌گیرند. اما بعدها عنوان GTA II ادامه دهنده راه بازی اصلی شد و مکانیزم تیراندازی و رانندگی را تا حدودی پیشرفت داد تا زمینه برای ساخت عناوین سه بعدی فراهم شود. با این وجود درباره داستان بازی، می‌توان گفت که همه چیز در آن عجیب بود. زمان بازی نامشخص و شهر آن ناکجا آبادی به نام Anywhere با المان‌های آینده‌گرایی ساخته شده بود.

تاریخ عرضه این بازی اواخر ۱۹۹۹ و پس از دو عنوان اسپین آف London بود، اما از نظر داستانی کمترین ارتباط را با این عناوین داشت. با این حال سبک بازی همان دزدی و سرقت بود که پیش‌تر نیز دیده بودیم، جایی که بازیکن باید پلیس را بکشد، ماشین‌های گران‌قیمت و ارزان‌قیمت را بدون کلید روشن کند و در نهایت با دار و دسته دزد خود از زندگی خلاف لذت ببرد! اما این عنوان پیشرفت‌ها و قابلیت‌های بسیاری را هم با خود به سری GTA اضافه کرد که از جمله آن می‌توان به ذخیره شدن روند بازی بعد از مراحل و اضافه شدن مرحله‌های فرعی مثل کار کردن به عنوان راننده تاکسی اشاره کرد. اما بدون شک مهم‌ترین آن‌ها آوردن گاراژ بود تا بازیکنان بتوانند در آن خودروهای سرقتی خود را قرار دهند تا آن‌ها ارتقا داده و چند دقیقه بعد با خاک یکسان کنند.

همچنین در بازی انواع ماشین و اسلحه برای کشتار جمع و رد کردن مراحل مختلف وجود داشت تا بتوانید مانند هر عنوان دیگری از سری بازی های GTA شهر را بهم بریزید‌. به علاوه، در این عنوان تنها یک شهر برای رفتن بود که پس از رد کردن چند مرحله، قسمت‌های مختلفی از آن باز می‌شد. اما شاید از نقاط ضعف بزرگ در این بازی‌، بتوان به این مورد اشاره کرد که داستان آن حتی با وجود صحنه‌های لایو اکشن ساخته شده توسط استودیو راک استار گیمز (Rockstar Games)، باز هم بسیار خطی و تکراری بود. موردی که بعدها بازی‌های دیگر GTA به کلی از آن فاصله گرفتند.

دوران سه بعدی؛ از GTA III تا Liberty City Stories

در سال ۲۰۰۱ بود که عنوان GTA III عرضه شد تا همه چیز درباره بازی‌های سری سرقت بزرگ تغییر کند و کاراکترهای آن به جهان سه بعدی قدم بگذرارند. با این حال تفاوت بزرگی که باعث برتری این عنوان نسبت به سایر عناوین پیشین می‌شد، جدای از بحث گرافیک، بخش داستانی آن بود که بسیار عمیق‌تر بوده و به کاربر اجازه می‌داد تا به هر حالتی که دوست دارد آن را تکمیل کند و هر زمان که می‌خواهد به انجام دادن ماموریت‌های فرعی یا خراب کردن شهر بپردازد. با این حال جریان اصلی بازی به قدری جذاب بود که بازیکن را تنها به فکر رد کردن ماموریت‌های اصلی وادار می‌کرد.

در این بازی بالاخره نقشه کوچک کنار صفحه (Mini Map) اضافه شد و مکانیزم رانندگی و راه رفتن در حالت سه بعدی به بهترین شکل طراحی شده بود. با این حال نقطه قوت GTA III همانطور که اشاره شد، داستان آن است. جایی که کلاد اسپید (Claude Speed)، شخصیت اصلی بازی، هیچ چیز از دنیای خلاف نمی‌داند، اما رفته رفته در شهر Liberty City در میان مجرمان بزرگ به محبوبیت می‌رسد و دشمن خود یعنی کاتالینا را برای همیشه نابود می‌کند. بدون شک داستان این عنوان یکی از بهترین‌های مجموعه بوده و خواهد بود.

بین خط زمانی دو عنوان GTA III و GTA IV پنج بازی دیگر در این سری عرضه شد که همه آن‌ها داستانی پیش از وقایع GTA III دارند تا به داستان کلی آن شاخ و برگ بیشتری داده باشند. اولین بازی از پنج عنوان ذکر شده، GTA: Vice City بود که در آن شهر Vice City در ایالت فلوریدا (Florida) همراه با تامی ورستی (Tommy Vercetti) به عنوان شخصیت اصلی معرفی شد. بعد از آن نیز نوبت به بازی GTA: San Andreas می‌رسد که یکی از بزرگ‌ترین و بهترین عناوین سری محسوب می‌شود که یک خط داستانی بسیار فوق‌العاده پرطرفدار را در قالب یک بازی ویدیویی ارائه می‌کرد. وقایع این عنوان بعد از Vice City هستند و همچنان پیش از GTA III رخ می‌دهند.

در سال ۲۰۰۵ نیز سومین عنوان اسپین آف با نام Liberty City Stories عرضه شد که نقش یک پل بین دو عنوان San Andreas و GTA III را بازی می‌کرد. با این وجود عنوان Vice City Stories که وقایع قبل از GTA: Vice City را بیان می‌کرد، عملا قدیمی‌ترین خط داستانی در میان بازی های دوران سه بعدی GTA محسوب می‌شود‌. این بازی در واقع یک عنوان انحصاری برای کنسول دستی PSP در سال ۲۰۰۶ در نظر گرفته شده بود، اما محبوبیت آن باعث شد تا بعدها برای PS2 و PS3 نیز عرضه شود.

همچنین یک بازی به نام GTA Advance برای کنسول Game Boy عرضه شده بود که موفقیت چشمگیری نداشته و آخرین بازی در شروع دوران سه بعدی بازی های سری GTA محسوب می‌شود.

دوران ارتقا کیفیت به HD؛ بازی‌های GTA IV و GTA V

آخرین دوران بازی‌های GTA از سال ۲۰۰۸ شروع می‌شود که تاکنون ادامه داشته و با بازی GTA IV استارت زده شده است. این عنوان پیشرفت‌های گرافیکی بسیاری را شامل می‌شود، اما از نظر داستانی و همچنین گیم پلی نیز در بسیاری از موارد ارتقا پیدا کرده است. مانند داشتن ماشین‌های بیشتر، انیمیشن بهبود یافته و همچنین انواع جدید اسلحه برای ترکاندن ماشین‌ها و جراحی مغز مردم بیچاره شهر، بدون نیاز به دخالت مستقیم دست!

به هر حال داستان طولانی این عنوان خود بخش بسیار مهمی از آن حساب می‌شود، اما جالب است بدانید که دو بسته الحاقی The Lost And The Damned و The Ballad of Gay Tony عرضه شده در سال ۲۰۰۹ این جریان را حتی طولانی‌تر می‌کردند و ارتباط مستقیمی با داستان اصلی داشتند. همچنین جالب است بدانید که در همین سال یک بازی به نام GTA: China Town Wars برای گوشی‌های موبایل عرضه شد که داستان آن ارتباطی را با سایر عناوین سری نداشته و در حالت دو بعدی، شهر Liberty City را نشان می‌داد.

اما در نهایت، بازی GTA V در سال ۲۰۱۳ عرضه شد تا بالاخره یک نتیجه‌گیری فوق‌العاده را برای مجموعه بزرگ جی تی ای رقم بزند. گرافیک بالا، داستان جذاب و همچنین حضور دوباره در شهر لس سانتوس (Los Santos) باعث می‌شود تا دوباره و چندباره این عنوان محبوب را پس از گذشت چندین سال بازی کنیم. پس از آن نیز اگر از تجربه حالت تک‌نفره و زدن رمزهای مختلف برای کشتن مردم شهر خسته شده‌اید، می‌توانید سری به GTA Online بزنید تا با دیگر بازیکنان به صورت مستقیم در شهر تعامل داشته باشید و با دوستان خود به کار کردن برای درآوردن پول یا حتی سرقت مشغول شوید.

به هر حال بازی های سری GTA در ابتدا شروع بسیار کند و ضعیفی داشتند که محدود بودن آن‌ها به نحوی ریشه در محدودیت‌های تکنولوژی در روند ساخت بازی‌های ویدیویی نیز داشته است. با این حال بازی GTA III همه چیز را عوض کرد و باعث شد تا GTA ارزش چندین بار بازی کردن و زندگی در یک شهر مجازی را داشته باشد. بعد از آن نیز GTA IV فرمت کار را از نظر گرافیکی تغییر داد و در نهایت GTA V به یکی از بهترین بازی‌های تاریخ تبدیل شد که بعد از گذشت نزدیک به یک دهه هنوز هم توسط کاربران تجربه می‌شود.

اما به نظر شما قدم بعدی راک استار گیمز برای ادامه ساخت بازی‌های GTA چه خواهد بود؟ آیا بازسازی یک عنوان قدیمی مانند GTA: San Andreas در دست کار قرار می‌گیرد؟ یا اینکه GTA VI با زمینه آینده‌گرایی و داستانی که در سال‌های ۲۰۶۰ رخ می‌دهد، ساخته خواهد شد؟



مطالب مرتبط

دیگران نیز خوانده‌اند

نظرات

دیدگاه خود را اشتراک گذارید
guest

1 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
View all comments