#مهسا_امینی
بررسی تاثیرات آثار آکیرا کوروساوا بر Ghost of Tsushima

بررسی تاثیرات آثار آکیرا کوروساوا بر Ghost of Tsushima

شبح آکیرا کوروساوا در سوشیما

فرقی ندارد که متولد ژاپن باشید یا نه، در هر کجای زمین و در هر زمینه‌ای که فعالیت کنید، قطعا یک بار نام آکیرا کوروساوا به گوش‌تان خورده است. آکیرا کوروساوا که یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین کارگردان‌های تاریخ سینما است، در هر بخشی از دنیای سرگرمی تاثیرات زیادی از خود باقی گذاشته است. از فیلم‌های سینمایی گرفته تا بازی‌های ویدیویی، آثار زیادی به چشم می‌خورند که تحت تاثیر او ساخته شده باشند. انتشار بازی مورد انتظار Ghost of Tsushima که به یکی از بهترین بازی‌های انحصاری پلی‌استیشن 4 تبدیل شد، به بنده این بهانه را داد تا باری دیگر پای آکیرا کوروساوا را به دنیای ویدیو گیم باز کنم و به تاثیراتی که این کارگردان بزرگ بر ساخت این بازی گذاشته است نگاهی بیندازیم. با بررسی تاثیرات آکیرا کوروساوا بر جدیدترین بازی استودیوی Sucker Punch با سرگرمی همراه باشید.

Ghost of Tsushima
Ghost of Tsushima نیز مانند بسیاری از آثار ژاپنی دیگر تحت تاثیر آکیرا کوروساوا قرار گرفته است

آکیرا کوروساوا یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین کارگردان‌های تاریخ سینما محسوب می‌شود. آثار بزرگی نه تنها در دنیای سینما، بلکه در دنیای ویدیو گیم تحت تاثیر او ساخته شده‌اند و از آثار او الهام گرفته‌اند. کارگردان‌های بزرگی مانند جرج لوکاس – خالق Star Wars – همیشه از تاثیراتی که از آثار آکیرا کوروساوا گرفته‌اند، سخن گفته‌اند و اهمیت این کارگردان بزرگ ژاپنی بر تاریخ سینما بر هیچ‌کسی پوشیده نیست. او در زندگی خود 30 فیلم سینمایی تولید کرد که هر کدام از آنان را می‌توان الهام‌بخش آثار دیگر کارگردان‌های بزرگ سینما مانند مارتین اسکورسیزی، استیون اسپیلبرگ و … دانست و کارگردانی نیست که آکیرا کوروساوا و آثارش را تحسین نکرده باشد. اما همانطور که گفته شد، فقط سینما نیست که از آثار او الهام می‌گیرد و بازی‌های ویدیویی و خصوصا آنانی که با ژاپن و فرهنگ آن ارتباط مستقیمی دارند نیز به نوبه‌ی خود سهم خود را در این قضیه ایفا کرده‌اند که جدیدترین آنان Ghost of Tsushima، آخرین ساخته‌ی استودیوی آمریکایی Sucker Punch است که تحسین دنیا را به دنبال داشته است.

پس از سالیان سال انتظار، دو هفته پیش بود که Ghost of Tsushima منتشر شد و با امتیازات و بازخوردهای خوبی از سوی منتقدین و طرفداران مواجه شد. این بازی، داستان جین ساکای، سامورایی جوانی را روایت می‌کند که به دنبال دفاع از وطن خود در برابر اولین حمله‌ی مغول است. اگر این بازی را بازی کرده باشید و ساعات زیادی را به ماجراجویی در جزیره‌ی سوشیما گذرانده باشید و چند فیلم نیز از آکیرا کوروساوا دیده باشید، متوجه حضور شبح آکیرا کوروساوا در جزیره‌ی سوشیما می‌شوید. چندی پیش و قبل از انتشار Ghost of Tsushima بود که Nate Fox – یکی از کارگردانان بازی – در مصاحبه‌ی خود با GameSpot از تاثیراتی که تیم بازی‌سازی استودیوی Sucker Punch از آثار آکیرا کوروساوا گرفته است، سخن گفت و به طرفداران پیشنهاد داد تا قبل از تجربه‌ی بازی، دو فیلم هفت سامورایی (Seven Samurai) و یوجیمبو (Yojimbo) از آکیرا کوروساوا را تماشا کنند. به این مناسبت، تاثیرات و الهامات آثار آکیرا کوروساوا بر بازی Ghost of Tsushima را بررسی می‌کنیم.

Ghost of Tsushima
وزش باد در Ghost of Tsushima که همانند فیلم‌های آکیرا کوروساوا، جزییات خیره‌کننده‌ای به بازی اضافه کرده است

آب و هوا

اگر برای اولین به آثار آکیرا کوروساوا نگاهی بیندازید، به احتمال زیاد متوجه خصوصیات آب و هوایی متفاوت فیلم‌های او که در اکثر اوقات با فیلمبرداری مخصوصی به نمایش در می‌آیند، می‌شوید. باد و باران یکی از المان‌های بصری آثار کوروساوا محسوب می‌شوند. برای مثال اگر با دقت به فیلم هفت سامورایی (Seven Samurai) او نگاهی بیندازید، متوجه تاثیر استفاده از باد و باران و جزییاتی که این المان‌های آب و هوایی به فیلم اضافه کرده‌اند، خواهید شد. طوری که او در برخی از سکانس‌های فیلم با کمک باد و ایجاد گرد و خاک و جنبش و جوش لباس‌ها و شاخ و برگ‌ درختان یک صحنه را خلق می‌کند، شما را قانع می‌کند که دیگر نیازی به استفاده از دیالوگ در آن سکانس نیست و خودبخود مفهوم سکانس را دریافت خواهید کرد.

اگر در میانه‌ی بازی هستید و یا قصد تجربه‌ی Ghost of Tsushima را دارید، به شما پیشنهاد می‌کنم هر از چند وقت و زمانی که بازی آرام شد، کنترلر خود را زمین بگذارید و هندزفری/هدست خود را متصل کنید و برای دقایقی از این جزییات بازی به همراه موسیقی متن فراموش‌نشدنی آن لذت کافی را ببرید تا متوجه تاثیراتی که آکیرا کوروساوا در ساخت این بازی گذاشته است شوید.

اگر کمپین تبلیغاتی Ghost of Tsushima را دنبال می‌کردید و یادتان باشد، یکی از ویژگی‌های بازی که پس از انتشار تریلرهای مختلف، مورد تحسین طرفداران و منتقدان قرار گرفته بود، جزییات خارق‌العاده بازی در زمینه‌ی آب و هوا و باد و باران و … بود که پس از انتشار بازی نیز طرفداران را بیش از پیش تحت تاثیر قرار داد و با بازخوردهای خیلی خوبی مواجه شد. تحرکات چمن وقتی باد می‌وزد و جنب و جوش شاخ و برگ گیاهان در هوا و همچین ویژگی‌های آب و هوایی که در بازی شما را مجذوب خود کرد، قطعا واضح‌ترین نشانه‌ی تاثیراتی است که بازی‌سازان از آثار آکیرا کوروساوا گرفته‌اند و در سرتاسر بازی آن را به عنوان یکی از ویژگی‌های تاثیرگذار بازی تماشا می‌کنیم و مجذوب آن می‌شویم. اگر بازی را تا اینجا تمام کرده‌اید که هیچ، اما اگر در میانه‌ی بازی هستید و یا قصد تجربه‌ی Ghost of Tsushima را دارید، به شما پیشنهاد می‌کنم هر از چند وقت و زمانی که بازی آرام شد، کنترلر خود را زمین بگذارید و هندزفری/هدست خود را متصل کنید و برای دقایقی از این جزییات بازی به همراه موسیقی متن فراموش‌نشدنی آن لذت کافی را ببرید تا متوجه تاثیراتی که آکیرا کوروساوا در ساخت این بازی گذاشته است شوید.

Ghost of Tsushima
مود جدیدی در Ghost of Tsushima به نام Kurosawa Mode که بازی را همانند فیلم‌های آکیرا کوروساوا، سیاه و سفید می‌کند

رنگ

یکی از ویژگی‌های فیلم‌های آکیرا کوروساوا که هنوز که هنوز است کمک چندانی به ارتباط بیننده و فیلم می‌کند، سیاه و سفید بودن آنان است و باید خدا را شاکر باشیم از اینکه آکیرا کوروساوا در دورانی زندگی می‌کرد که آثار سینمایی سیاه و سفید هنوز از بین نرفته بودند و استفاده‌ی هوشمندانه‌ی او از این ویژگی، باعث شده است تا قاب‌های فراموش‌نشدنی زیادی از فیلم‌های او در یادمان باقی بمانند. استودیوی Sucker Punch نیز برای القای حس نوستالژی سینمای ژاپن و فیلم‌های سیاه و سفید آکیرا کوروساوا، مود جدیدی برای این بازی طراحی کرد که به شما این امکان را می‌دهد که بازی را بصورت سیاه و سفید تجربه کنید و خود را در دنیای فیلم‌های آکیرا کوروساوا تصور کنید. بازی‌سازان Ghost of Tsushima در مصاحبه‌های مختلفی از این ویژگی و تاثیری که آکیرا کوروساوا بر وجود این ویژگی در بازی گذاشته است، صحبت کرده‌اند و وجود این مود از بازی را مدیون آثار شاهکار این کارگردان بزرگ ژاپنی می‌دانند. Jason Connel – یکی از کارگردانان بازی – در گفت‌وگویی که با Entertainment Weekly داشت، از همین تاثیرات سخن گفت و آثار آکیرا کوروساوا را یکی از بزرگ‌ترین منابع الهام استودیوی Sucker Punch معرفی کرد. 

البته ناگفته نماند که در ابتدای رونمایی از این ویژگی بازی، انتقاداتی نیز به آن شد و خیلی از منتقدان و طرفداران این حرکت استودیوی Sucker Punch را یک ریسک بزرگ برای بازی دانستند. Gene Park – نویسنده‌ی روزنامه‌ی The Washington Post – در همان ابتدا اذعان کرد که این ویژگی بازی به درستی اجرایی نخواهد شد و ایده‌ی خوبی از سوی سازندگان Ghost of Tsushima نیست. هرچند با انتشار بازی مشخص شد که بنظر می‌آید ایرادات زیادی به این ویژگی بازی ضربه‌ای نزده است و طرفداران تا حد زیادی از آن راضی هستند. در هر حال اگر شما از آنانی هستید که از این ویژگی بازی استفاده می‌کنند و غرق آن شده‌اید، باید وجود آن را مدیون آثار بزرگ آکیرا کوروساوا باشید، چرا که آثار سیاه و سفید او، شاخص‌ترین آثار سیاه و سفید تاریخ سینما محسوب می‌شوند و سازندگان Ghost of Tsushima نیز به خوبی از این نکته آگاهی داشتند و از آن استفاده کردند و حتی نام این مود سیاه و سفید بازی را برای ادای احترامی به این کارگردان بزرگ، صریحا Kurosawa Mode نام‌گذاری کردند.

هرچه به عملی کردن این ویژگی در طول ساخت بازی نزدیک و نزدیک شدیم، با خود گفتیم که اکنون این ویژگی خاص سیاه و سفید را باید چه بنامیم؟ چند ایده‌ی مختلف به سرمان زد و در آخر فکر کردیم که چقدر عالی می‌شود اگر آن را مود کوروساوا بنامیم. هرچند این فقط استفاده از فیلتر سیاه و سفید نیست و تحقیقات زیادی در این زمینه انجام دادیم که اگر این یک فیلم سینمایی از کوروساوا بود، چه رنگ‌بندی خاصی داشت؟

Jason Connel

مبارزه

مبارزه‌های رو در رو و دوئل دو سامورایی، ویژگی جدانشدنی یک فیلم‌ سامورایی محسوب می‌شود، مخصوصا اگر کارگردان آن آکیرا کوروساوای بزرگ باشد. یکی دیگر از تاثیراتی که این کارگردان بر Ghost of Tsushima گذاشته بود، مدل مبارزه‌ی دیگری است که در Ghost of Tsushima با نام Standoff وجود دارد و وقتی به هنگام مبارزه‌ی رو در رو آن را فعال می‌کنید، این ویژگی، بازی شما را به یک اثر سینمایی، آن هم از جنس کوروساوایی تبدیل می‌کند و بهتر از این نمی‌توانید خود را در یکی از فیلم‌های آکیرا کوروساوا تصور کنید. وقتی که ویژگی Standoff یکی از قوانین دنیای ویدیو گیم را – که همان مقدار خون شما در بازی است – زیر پا می‌گذارد و شما تنها با چند ضربه، همانند دنیای واقعی و فیلم‌های سینمایی کشته می‌شوید و یا کسی را به روش سامورایی به چند تکه می‌کنید و می‌کشید، بیش از پیش به تاثیرات آکیرا کوروساوا و فیلم‌های سامورایی او در Ghost of Tsushima پی می‌برید و کم کم توجه‌تان به کم شدن مرز ویدیو گیم و سینما جلب می‌شود.

سیستم مبارزه‌ی Ghost of Tsushima که بیشتر از هر گیم دیگری به مبارزات سینمایی شباهت دارد و می‌توانید با چند ضربه، حرفتان را به چند تکه تقسیم کنید

با گذشت زمان و پیشرفت تکونولوژی و موتورهای بازی‌سازی، روز به روز ارتباط ویدیو گیم و سینما با یکدیگر بیشتر شد و اکنون می‌توانیم این دو صنعت بزرگ دنیا را در موازای هم و متصل به همدیگر تصور کنیم. بارها شده که از کارگردانان بازی‌های بزرگ بشنوید که بازی‌شان تحت تاثیر فیلم خاصی ساخته شده است و یا از آن الهام گرفته شده است. بازی‌های ژاپنی نیز بخش بزرگی از دنیای ویدیو گیم را به خود اختصاص داده‌اند و طبیعی است که پای کارگردانان بزرگ ژاپنی و جلوتر از بقیه، آکیرا کوروساوا را نیز به ویدیو گیم باز کنیم و از تاثیرات آنان سخن بگوییم.

برای من، فیلم‌سازی همه‌چیز را بهم وصل می‌کند. این دلیلی است که من سینما را برای حرفه‌ی کاری‌ام انتخاب کردم. در ساخت یک فیلم، نقاشی، ادبیات، تئاتر و موسیقی دور هم جمع می‌شوند و یک فیلم را خلق می‌کنند. اما یک فیلم همچنان یک فیلم است.

آکیرا کوروساوا

جمله‌ی ذکر شده از آکیرا کوروساوا، یکی از معروف‌ترین جمله‌های زندگی او است و می‌توان گفت که اگر او در دنیای امروزه، دنیایی که مرز بین ویدیو گیم و سینما از بین رفته است، می‌زیست، یک بازی‌ساز بزرگ می‌شد، چرا که ویدیو گیم حتی قدم خود را از سینما نیز بیشتر برداشته است و سینما را نیز در خود جای داده است. در دنیای امروزه، ویدیو گیم است که از علم و تکنولوژی گرفته تا موسیقی و سینما را در خود جای داده است و بهم وصل می‌کند تا یک بازی خلق شود. هرچند عمر آکیرا کوروساوای بزرگ به روزهای باشکوه دنیای ویدیو گیم نکشید، اما آثار او به تاثیرگذاری خود بر اشکال مختلف هنر ادامه خواهند داد و کم و بیش رد پایی از شبح آکیرا کوروساوا در آثار سینمایی و ویدیو گیم، خصوصا آنانی که کوچک‌ترین ربطی به ژاپن و فرهنگ آن پیدا می‌کنند، دیده خواهد شد.

برای کسب اطلاعات بیشتر از این بازی اکشن، می‌توانید نقد و بررسی Ghost of Tsushima را در وب‌سایت سرگرمی مطالعه کنید.


نظرات

guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments
بالا