بازی Trine 4: The Nightmare Prince

اولین نگاه به بازی Trine 4: The Nightmare Prince

بازگشت به ریشه‌ها

1%
  • 0/10
اولین نگاه به بازی Trine 4: The Nightmare Prince ۰ ۱۰ تیر ۱۳۹۸ اولین نگاه کپی لینک

استودیوی Frozenbyte با ساخت بازی Trine 4 قصد دارد به ریشه‌های این سری بازگردد:

سری بازی­‌های Trine یکی از مشهورترین عناوین ژانر اکشن پلتفرمینگ هستند که در سال 2009 توسط استودیوی Frozenbyte خلق شدند. دوربین ساید اسکرول، دنیای جذاب و رنگارنگ، پازل­های جالب و گیم پلی خوش ساخت همگی از عواملی بودند که باعث شدند گیمرها و طرفداران این ژانر از Trine 1 استقبال زیادی به عمل آورند. زمانی که  سازندگان با ایجاد تغییرات در گرافیک و گیم پلی قسمت سوم تلاش کردند گیمرهای جدید را هم به سوی خود جذب کنند، تصور نمی‌­کردند تصمیمشان به قیمت انتشار ناقص بازی تمام شود. حال استودیوی Frozenbyte بار دیگر و 4 سال پس از شکست قسمت سوم بازگشته تا با Trine 4 دوباره دل طرفداران قدیمی خود را بدست آورد.

دوربین بازی بار دیگر به حالت 2.5 بعدی برگشته

بازی Trine 4 با اعزام سه قهرمان اصلی داستان یعنی شوالیه چاق پونتیوس، زویای سارق و آمادئوس جادوگر برای نجات جان سلیوس – شاهزاده‌­ای که به صورت اسرارآمیزی غیب شده، آغاز می­‌شود. ماموریتی که نخست یک عملیات ساده به نظر می­‌رسید، به سرعت رنگ و بوی عجیبی به خود گرفته و قهرمانان را در مسیری تاریک و خطرناک قرار می‌دهد.

کوتاهی تنها ایراد Trine 3 نبود و با وجود هزینه‌­های هنگفت سازندگان برای ساخت محیط­‌های کاملا 3 بعدی، بازی مملو از ایرادات فنی بود که گاه و بیگاه بازیکنان را آزار می­‌داد

برای طرفداران سری، قسمت سوم نقطه افولی بود که بسیاری را نگران سرنوشت Trine کرد، کوچ سازندگان از فضای 2.5 بعدی به 3 بعدی در  Trine 3 که به منظور بهبود کیفیت بازی صورت گرفته بود، در نهایت نتیجه عکس داده و موجب صرف هزینه­‌های هنگفت و غیرضروری شد. هزینه­‌هایی که به قدری کمرشکن بودند که به سرعت بودجه ساخت بازی را بلعیده و استودیو Frozenbyte در میان راه ساخت بازی تقریبا بی پول و ورشکسته باقی ماند. برهمین اساس Trine 3 مانند یک بازی ناقص روانه بازار شد و درست در نقطه‌­ای که گیمرها با آن ارتباط برقرار کرده و با مکانیزم‌­هایش خو می­‌گرفتند، به ناگاه به پایان می­‌رسید. البته کوتاهی تنها ایراد Trine 3 نبود و با وجود هزینه­‌های هنگفت سازندگان روی ساخت محیط‌­های کاملا 3 بعدی، بازی مملو از ایرادات فنی بود که گاه و بیگاه بازیکنان را آزار می­‌داد. هزینه تصمیم تیم توسعه دهنده برای کوچ از محیط­ 2.5 بعدی به قدری سنگین بود که به نظر می‌رسید حیات سری Trine را به خطر بیاندازد. خوشبختانه آن‌ها از این اشتباه بزرگ خود درس گرفته­ و قصد دارند در قسمت 4 به ریشه‌های سری بازگردند و به ادعای خودشان، بهترین نسخه را روانه بازار کنند؛ چه از لحاظ طراحی­های گرافیکی و چه از منظر گیم پلی.

سازندگان به بهبود بخش­‌های معمایی و پلتفرمینگ بازی بسنده نکرده­‌اند و علاوه بر افزودن باس فایت­‌های جذاب و درگیرکننده به قسمت چهارم، برخی المان‌­های نقش آفرینی مانند درخت مهارت را هم در نسخه جدید قرار داده‌­اند. بسیاری از آیتم‌­های Collectible درون بازی با دستیابی به مهارت­‌های جدید قابل جمع آوری خواهند بود و سازندگان از این طریق، طرفداران را مجاب به بازگشت به مراحلی می­‌کنند که پیشتر به پایان رسانده بودند. حال چه بهانه تکمیل چالش‌ها چه به منظور دستیابی به اچیومنت‌ها/تروفی‌های بازی.

بسیاری از معماهای بخش تک نفره با بخش چند نفره متفاوت است

داستان بازی نقش محوری در گیم پلی دارد و همان طور که از نام آن پیداست، تنها به عنوان یک المان تزیینی در بازی قرار داده نشده. سه قهرمان داستان ماموریت دارند سلیوس، شاهزاده کابوس‌­ها را به آکادمی سلطنتی برگردانند. سلیوس قدرتی دارد که می‌­تواند بزرگترین ترس­‌ها و کابوس­‌های هرکس را در مقابل چشمانش به حقیقت بدل کند. موضوعی که در مورد قهرمانان داستان هم صدق می­‌کند و برهمین اساس سه قهرمان داستان باید آماده غلبه بر تمامی تهدیداتی باشند که این شاهزاده پیش رویشان قرار می­‌دهد. حال این تهدیدها گاه به صورت هیولاهای خشمگین ظاهر می­‌شوند و گاه به صورت معما.

داستان بازی نقش محوری در گیم پلی دارد و همان طور که از نام بازی پیداست، تنها به عنوان یک المان تزیینی قرار داده نشده. سه قهرمان داستان ماموریت دارند ‌شاهزاده کابوس‌­ها را به آکادمی سلطنتی برگردانند

یکی از نقاط قوت سری که قرار است به Trine 4 راه یابد، قابلیت انجام بازی به صورت کوآپ چند نفره است. گیمرها می­‌‌توانند بازی را به صورت تک نفره یا به صورت چهار نفره تجربه کنند. نکته جالب حضور چهار بازیکن در بخش کوآپ است، در حالی که بازی سه قهرمان اصلی دارد. سازندگان عنوان کرده­‌اند که چهار بازیکن همزمان تنها مخصوص مد Unlimited است و گیمرها محدودیتی در زمینه انتخاب قهرمان مورد علاقه­شان در این بخش نخواهند داشت. در همین حال، بخش کوآپ داستانی محدود به سه بازیکن خواهد ماند. هرکدام از قهرمانان صاحب قدرت­های منحصر بفردی هستند و حل بسیاری از پازل­ها نیازمند قدرت خاصی است. برهمین اساس گیمرهایی که بازی را به صورت تکی انجام می­‌دهند، در برخی موارد می­‌توانند قهرمان خود را در میان مراحل تغییر دهند.

سازندگان در استودیوی Frozenbyte اعلام کرده­‌اند بسیاری از پازل­‌های بازی به دو صورت طراحی شده‌­اند تا با مد تک نفره و چند نفره هماهنگ باشند، بدین معنا که یک پازلی که در بخش تک نفره به صورت تکی قابل حل است، در حالت چند نفره دچار تفاوت­‌های اساسی می­‌شود تا دو بازیکن نیازمند همکاری برای حل کردن آن باشند.

دنیای بازی بسیار رنگارنگ و جذاب خواهد بود

یکی از بزرگترین وعده­‌های تیم توسعه، بازگرداندن پازل­ها و معماهای جذاب قسمت دوم است که تا حد زیادی در نسخه سوم کمرنگ شده بودند. برهمین اساس قدرت­‌ها و قابلیت­‌های جدیدی هم در اختیار قهرمانان قرار داده شده تا به روش­‌های مختلف پازل­‌های بازی را حل کنند. به عنوان مثال زویا این بار می­‌تواند تیرهای متصل به طناب پرتاب کرده و از آنها به عنوان پل استفاده کند. علاوه بر طناب، او می­‌تواند از تیرهای آتشین و یخی هم برای مقابله با دشمنان و غلبه بر موانع محیطی بهره ببرد. یکی از قابلیت­‌های جالب افزوده شده، توانایی استفاده قهرمانان از برخی ایتم­‌ها برای حرکت سریع اما خطرناک در محیط است، به عنوان مثال در نمایش بازی در E3، سکانسی از حرکت پونتیوس روی کدو تنبل­‌ها نشان داده شد. البته استفاده از این ایتم‌­ها خالی از ریسک نیست و باید مراقب باشید قبل از رسیدن به مقصد، راهی چاه و دره نشوید. تمرکز اصلی سازندگان، راضی کردن طرفداران قدیمی سری است که به خاطر ایرادات اساسی قسمت سوم، از بازگشت سری به دوران اوجش ناامید شده بودند، البته این بدان معنی نیست که افراد نااشنا به سری از قسمت چهارم لذت نخواهند برد. تلاش Frozenbyte ساخت بازی­‌ای است که هم دل طرفداران قدیمی و هم گیمرهای تازه وارد را بدست بیاورد.



مطالب مرتبط

دیگران نیز خوانده‌اند

نظرات

دیدگاه خود را اشتراک گذارید
اشتراک
به من اطلاع بده
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments