چندی پیش شبکهی نتفلکیس طی یک رویداد، اثری با نام سهگانهی Fear Street را طی سه هفته منتشر کرد. در این مقاله به نقد فیلم Fear Street میپردازیم و این سهگانه را مرور میکنیم.
آر.ال. استاین (ملقب به استفن کینگ کودکان) نویسندهی آمریکایی برای نگارش بیش از ۳۵۰ کتاب ترسناک کودک و نوجوان شناخته میشود که میلیونها طرفدار در سراسر جهان دارد. سری خیابان ترس یکی از فرنچایزهای محبوب از این نویسنده به شمار میرود که از اواخر دههی هشتاد میلادی تاکنون شمارههای زیادی از آن به چاپ رسیده است و محبوبیت بالایی میان دوست داران کتابهای ژانر وحشت با محوریت نوجوانان دارد. محبوبیت بالای این سری باعث شده تا نتفلیکس در سال جاری سهگانهای به نام خیابان ترس «Fear Street» را بر اساس این مجموعه برای مخاطبین بالای ۱۷ سال بسازد. نویسندگی و کارگردانی این اثر روی دوش لی جانیاک بوده که تا حد زیادی خوب از عهدهی این کار برآمده است.
فیلم از نظر داستانی ارتباط مستقیمی با کتابها ندارد و تنها عناصری مانند مکانها، ویژگی شخصیتهای اصلی و سبک روایی رمانها را را یدک میکشد. داستان در شهر شیدی ساید روایت میشود که طی بیش از ۳۰۰ سال خواستگاه قاتلین زیادی بوده و به عنوان پایتخت قتل در کشور آمریکا شناخته میشود. در همسایگی شیدی ساید، شهری به نام سانی ویل وجود دارد که درست در نقطهی مقابل همسایهاش قرار گرفته و در امنیت کامل قرار دارد. شکاف و رقابت بین این دو شهر یکی از موضوعات جالب فیلم است که با پیشروی داستان به عمق و جذابیت آن افزوده شده و حتی به محل و دلیل شروعش نیز به خوبی پرداخته میشود.
فیلم جادهی ترس با ظهور قاتل سریالی جدیدی در شهر شیدی ساید آغاز میشود که در یک مرکز خرید دوستش را به قتل میرساند. تدوین خوب در کنار فضاسازی گیرای فیلم از همان دقایق ابتدایی قابل مشاهده است و مخاطب را از اول جذب تماشای فیلم میکند. پس از این سکانس ابتدایی جذاب، با دینا، جاش و هانا آشنا میشویم که شخصیتهای اصلی هستند و داستان حول محور آنها و صد البته سارا فیر جریان دارد. سارا فیر شخصیست که طبق افسانههای شهر توسط شیطان تسخیر و سپس به جرم جادوگری اعدام شده و به دنبال انتقام از ساکنین شهر شیدی ساید است. همین موضوع و گرفتار شدن شخصیتهای اصلی در دام سارا سرآغاز داستانیست که بیننده را به سفری حدودا ۶ ساعته میبرد که پر از قتل، خون، جامپ اسکر و موسیقیهای شنیدنی است.
هر سه فیلم خیابان ترس با وجود تفاوت زمانی به یکدیگر ارتباط دارند. یکی از دلایل جذابیت داستان در روایت آن از انتها به ابتدا به صورت خطی است که رازها و سوالات جالبی بوجود میآورد و در برخی موارد بیننده را غافلگیر میکنند. متاسفانه این مورد در اتفاقات اصلی و خصوصا پایان فیلم وجود ندارد و شاهد پایانی قابل پیشبینی هستیم که مواردی مثل منطق در آن لحاظ نشده است. البته کتابهای ار. ال. استاین و آثار اقتباسی از آنها همیشه پایان خوبی دارند اما خوشبختانه آن غافلگیریهای بزرگ و پایان مرموز همچنان بخش جدایی ناپذیری از پایان هر قسمت را تشکیل دادهاند. همچنین فیلم در بعضی سکانسها از هیچ منطقی پیروی نمیکند. مثلا شخصیتهای اصلی عملا نامیرا هستند و جراحتهای سنگین و خونریزی تاثیری روی حالشان ندارد.
دیالوگهای اضافه و بی اهمیت در کنار پرداختن بیش از حد به گرایشات شخصیتهای اصلی (که پای ثابت آثار نتفلیکس است) از دیگر مشکلات هر سه فیلم هستند. وضعیت دیالوگها با رسیدن به انتهای فیلم به بدترین شکل میرسد و شاهد بیرون آمدن شعاریترین و کلیشهایترین دیالوگها از دهان شخصیتهای بخت برگشته هستیم. بخش زیادی از بار جذابیت بخشیدن به سکانسهای خونبار فیلم روی دوش قاتلهایی است که نقش شخصیتهای منفی فرعی فیلم را بر عهده دارند.
این قاتلهای سریالی جز یک مورد در قسمت دوم، هیچ شخصیت پردازی و پیش زمینهی داستانی مشخصی ندارند. در نتیجه مخاطب نمیتواند آنطور که باید با قاتلین سریالی که نقش مهمی در آثار اسلشر دارند، ارتباط برقرار کند و سکانسهای کشت و کشتار فیلم برایش جذابیت چندانی ندارد. اگر فیلم Fear Street به جای تمرکز بیش از حد روی تامی در قسمت دوم، وقتی بیشتری را صرف پرورش همهی قاتلین میکرد، شاهد شخصیتهای دلپذیرتر و سکانسهای خونین جذابتری بودیم.
گرفتار شدن شخصیتهای اصلی در دام سارا فیر سرآغاز داستانیست که بیننده را به سفری حدودا ۶ ساعته میبرد که قصهای جذاب را با سکانسهای اسلشر ضعیف به تصویر کشیده است.
کیانا مادیرا ستارهی نهچندان معروفی که نقش اصلی یعنی دینا را در فیلم Fear Street بر عهده داشته از عهدهی کار خود به زیبایی برآمده و بازی واقعا تماشایی و شایستهای را از خود به نمایش میگذارد. دیگر بازیگران فیلم نیز بازی قابل قبولی از خود به نمایش گذاشتهاند. در مجموع باید گفت که سهگانهی Fear Street لنگه کفش کهنهای است که وجودش در این بیابان عاری از آثار درجه یک ژانر وحشت، نعمت محسوب میشود.
اگر از سهگانهی Fear Street انتظار ترساندن دارید که این فیلم برای شما نیست اما اگر یک اسلشر با داستان مرموز و روایتی جالب میخواهید، سهگانهی Fear Street با همهی اشکالاتش حداقل انتظارات شما را برآورده کرده و بیشتر وعدههایش را عملی میکند. فیلم خیابان ترس داستانی جذاب و غافلگیرکننده را به همراه سکانسهای اسلشر ضعیف برای شما به ارمغان آورده است.
- داستان جذاب و روایت خلاقانه
- تدوین خوب
- غافلگیر کننده بودن
- دیالوگهای ضعیف
- شخصیت پردازی قاتلها
- پایانبندی میتوانست بهتر باشد
نظرات
دیدگاه خود را اشتراک گذارید