بازی Cyberpunk 2077

هر آن‌چه باید از بازی Cyberpunk 2077 بدانید

آن روی سیاه تکنولوژی

انتظارها در حال پایان است و گیمرها خود را برای عرضه‌ی جدیدترین ساخته‌ی استودیوی CD Projekt Red و یکی از بزرگترین بازی‌های نسل هشتم، Cyberpunk 2077 آماده می‌کنند:

سال ۲۰۱۳ بود که اولین تریلر سینماتیک Cyberpunk 2077 منتشر شد و با این که هیچ نکته‌­ای از گیم‌پلی بازی برای مخاطبان به نمایش درنیامد اما هنر CD Projekt در خلق یک سکانس سینمایی جذاب با ترکیب آهنگ Bullets اثر گروه Archive، مو را به تن هر گیمری سیخ کرد. اکنون بیش از شش سال از آن روز می­‌گذرد و استودیوی CD Projekt پس از انتشار Witcher 3 که به عقیده‌ی بسیاری از منتقدان و گیمرها بهترین بازی نسل هشتم است، قصد دارد شاهکاری جدید خلق کند، شاهکاری بسیار عظیم­تر از سری Witcher و شاید هر بازی شوتر نقش آفرینی که تاکنون دیده‌­ایم. شاهکاری که برای تجربه‌­اش شش سال صبر کرده‌­ایم.

 

شهر Night City توسط کمپانی‌های اداره می‌شود

رویای آمریکایی یا کابوس آمریکایی؟

داستان بازی در سال ۲۰۷۷ و در شهر Night City روایت می­‌شود، این بار خبری از یک کاراکتر اصلی با نام و ظاهر از پیش تعیین شده مانند گرالت نیست و سازندگان از همان ابتدا سکان هدایت مسیر بازی را در دست بازیکنان قرار داده و به آن­‌ها اختیار طراحی چهره کاراکتر، جنسیت و نام کاراکتر اصلی را اهدا کرده‌اند. البته گیمرهای نسبتا خسته و بی‌حوصله می‌توانند به همان کاراکتر از پیش ساخته توسط بازی که در تریلرها دیده‌ایم هم بسنده کنند. با توجه به جریان داشتن بازی در زمان آینده، امکانات شخصی سازی بازی بسیار متنوع و زیاد هستند. گیمرها از میان ده‌­ها و شاید صدها مدل مو، ریش و تتو می­‌توانند کاراکتر خود را طراحی کنند. البته قابلیت­‌های شخصی سازی به طراحی ظاهر محدود نمی‌­شود و بازیکنان در ابتدای بازی قادر به انتخاب نوع شخصیت و رفتار کاراکتر مورد نظر خود هستند. اینجا صحبت از انتخاب­‌های ساده و تک بعدی مانند صداقت، وفاداری و بدجنسی نیست. بلکه با انتخاب گزینه­‌های نه چندان روشنی مانند قهرمان کودکی و دلایل نقل مکان به Night City، شخصیت وتفکرات کاراکتر اصلی شکل می­‌گیرد.

داستان بازی در سال  ۲۰۷۷ و در شهر Night City روایت می‌شود، این بار خبری از یک کاراکتر اصلی با نام و ظاهر از پیش تعیین شده مانند گرالت نیست

در بحث داستان و گیم پلی، بازی الهامات گسترده‌­ای از سری Deus Ex  گرفته و در این جا هم داستان در شهری جریان دارد که روی انگشت کوچک کمپانی­‌های چند ملیتی می‌­چرخد. با ورود نظام سرمایه­‌داری به یک مرحله‌ی جدید، دولت­‌های مرکزی اقتدار سیاسی و نظامی خود را از دست داده و اکنون راه برای جولان کمپانی‌­های چند ملیتی باز شده، این کمپانی­‌ها از هیچ ایدئولوژی سیاسی یا مذهبی­‌ای پیروی نمی­‌کنند و تنها ایدئولوژی آن­ها پول و قدرت است. با سقوط اقتدار دولت و کنترل پلیس و نیروهای نظامی توسط کمپانی­‌ها، جا برای یکه تازی خلافکاران و گروه­‌های تروریستی هم باز شده که هرکدامشان از تفکرات منحصر بفردی پیروی می­‌کنند. از گروه­‌های خلافکاری که تنها به دنبال کسب پول هستند تا گروه­‌های تروریستی که پیرو ادیان ساختگی و ایدئولوژی­‌های ترسناک هستند، به عنوان مثال یکی از گروه‌ها با انجام آزمایشات خطرناک، درصدد است به اندازه‌­ای اندام رباتیک به بدن اعضای خود متصل کند تا درنهایت انسان و ربات تا حدی با یکدیگر ترکیب شوند که حیاتشان از دیگری مجزا نباشد. داستان بازی در شهر Night City واقع در کالیفرنیای شمالی جریان دارد، یک شهر عظیم و پیشرفته اما غرق در لجنزار فساد و خشونت. داستان بازی همانطور که توسط سازندگان اعلام شده، در دنیای بازی رومیزی Cyberpunk 2020  رخ می­‌دهد و این بازی رومیزی به عنوان پیش درآمد بازی اصلی عمل می­‌کند. یکی از کاراکترهای مشهور Cyberpunk 2020، جانی دست نقره‌­ای است که در بازی ویدئویی نقش او را کیانو ریوز، بازیگر سری فیلم‌­های John Wick ایفا می‌­کند.

بازی الهامات گسترده‌­ای از سری Deus Ex  گرفته و در این جا هم داستان در شهری جریان دارد که روی انگشت کوچک کمپانی­‌های چند ملیتی می­‌چرخد

گیم‌پلی بازی همان طور که گفتیم الهامات زیادی از سری Deus Ex گرفته تنها با این تفاوت که انتخاب­‌های گیمرها در این بازی بسیار بیشتر و متنوع‌­تر هستند. در دنیای Cyberpunk 2077 پیشرفت تکنولوژی موجب گسترش اندام­‌های مصنوعی و سایبری شده و علاوه بر نیروهای‌نظامی، مردم عادی هم می­‌توانند با استفاده از اندام‌­های سایبری قدرت بدنی و ذهنی خود را افزایش دهند. براساس تیزر­هایی که از بازی منتشر شده، تاکنون با برخی از این قدرت­‌ها و قابلیت­‌ها آشنا شده‌­ایم. اندام­‌های سایبری به چندین دسته تقسیم می­‌شوند، تعدادی از آن­‌ها برای مردم عادی قابل خریداری و نصب هستند درحالی که برخی دیگر تکنولوژی انحصاری کمپانی‌­های نظامی بوده و استفاده از آن­‌ها برای مردم عادی ممنوع است، البته در گوشه و کنار بازار سیاه می­‌توان با قیمت مناسب این تجهیزات سایبری را به کار گرفت. از جمله اندام­‌های سایبری که در اولین تریلر بازی هم به نمایش درآمد، خنجر عظیمی است که Hidden Blade سری Assassins Creed را در ذهن تداعی می‌­کند. از جمله دیگر قابلیت­‌های اندام‌­های سایبری به نمایش درآمده می­‌توان به چشم اسکنر اشاره کرد که مانند دوربین و عینک دید در شب عمل می­‌کند. با این حال گیم‌پلی بازی تنها به اندام­‌های سایبری خلاصه نمی­‌شود و ده‌­ها فاکتور دیگر هم وجود دارند که مسیر بازیکنان را شکل می‌­دهد. بازی این امکان را به گیمرها می‌­دهد که از میان روش‌­ها و متدهای مختلف، یکی را برای پیشروی در هر ماموریت برگزینند. به عنوان مثال برای نفوذ به پایگاه یک گروه خلافکار، می­‌توانید مخفیانه وارد آن­جا شده ، با راه انداختن حمام خون به نتیجه مورد نظرتان برسید و یا این که با دیپلماسی وارد عمل شده و با تهدید یا تطمیع راه خود را باز کنید. البته بازی به همان سادگی‌­ها که فکر می­‌کنید پیش نمی­‌رود و ممکن است دیپلماسی‌­ای که تصور می­‌کردید راه را برایتان باز کرده، در کسری از ثانیه نتیجه عکس داده و قمارتان به شکست بیانجامد.

بازی به همان سادگی که فکر می‌کنید پیش نمی‌‌رود پس خودتان را آماده هر سناریویی بکنید

اکنون که صحبت از دیپلماسی و زبان تهدید و تطمیع به میان آمد، باید به این نکته اشاره کرد که دیالوگ­‌ها نقش بسیار گسترده‌­ای در بازی دارند و تک تک سخنان کاراکتر اصلی در روابطش با دیگر شخصیت­‌ها اثر می­‌گذارد. تاثیری که ممکن است در آینده به کمک گیمرها بیاید یا برخلاف منافعشان عمل کند. این بار خبری از انتخاب­‌های مطلقا سیاه و سفید نیست و احتمالا باید منتظر سیستم دیالوگ و انتخاب­‌هایی با عمق و پیش بینی ناپذیری­ بازی Pillars of Eternity باشیم، بدین معنا که حتی انتخاب­‌های به ظاهر مثبت بازیکنان ­هم ممکن است تاثیری فاجعه بار بر یک گروه داشته باشد برهمین اساس خبری از نجات بشریت و تمدن نیست. تنها چیزی که در این شهر فاسد اهمیت دارد، نجات خود است و بس.

یکی از نکات قابل توجه بازی Cyberpunk 2077، سیستم دیالوگ بازی است که نه تنها از یک مکانیسم قدرتمند پیروی می‌کند بلکه در محتوا نیز یک سروگردن از دیگر عناوین مشهور بازار بالاتر بوده و حتی ساده‌ترین مکالمات روزمره در آن هم به بهترین شکل ممکن ادا شده است. برخلاف بازی Witcher 3، این بار خبری از توقف بازی در هنگام انتخاب دیالوگ‌ها و در نتیجه زل زدن احمقانه کاراکترها به یکدیگر در هنگام تصمیم گیری بازیکنان برای انتخاب گزینه‌ی مناسب نیست، همان طور که گفتیم زندگی در هر حالتی در دنیای بازی جریان دارد و برای انتخاب گزینه مناسب دیالوگ باید علیه زمان محدود بجنگید. 

آِیا یک شاهکار گرافیکی در راه است؟

گرافیک بازی در یک کلام بی­‌نظیر و خارق العاده است، با این حال یک نگرانی عمده درباره آن وجود دارد. هیچ کس شکی در زیبایی گرافیک بازی Witcher 3 ندارد، اما گرافیک فنی محصول نهایی­‌ای که به دست مخاطبان رسید، به هیچ عنوان با نمایش­‌های گذشته بازی یکسان نبود و سازندگان به دلایلی مجبور به دانگرید کردن گرافیک بازی شده­ بودند. چنین نگرانی­‌هایی درباره  Cyberpunk 2077 هم وجود دارد اما هر چه به زمان انتشار بازی نزدیک‌تر شده و تریلرهای بیشتری از این عنوان منتشر می‌شود، نه تنها گرافیک کاهش نمی‌یابد، بلکه کیفیت نهایی محصول افزایش هم می‌یابد. این موضوع به خوبی نشان می‌دهد که استودیوی CD Projekt بی‌دلیل انتشار بازی را به تاخیر نمی‌اندازد و به معنای واقعی کلمه مشغول بهبود محصول خود است.

یکی از بزرگترین نقاط قوت گرافیک بازی، تخریب پذیری بالای محیط است که به خوبی در تریلر گیم‌پلی قابل مشاهده بود. تیراندازی به دیوارها با توجه به قدرت تسلیحات موجب تخریب محیط می­‌شوند، در این میان کلت­‌های کمری تکه­‌هایی از دیوار را از جا می‌­کنند، در حالی که تسلیحات سنگین مثل شاتگان قابلیت سوراخ کردن دیوار را دارند. تمامی مبارزات و گیم پلی بازی محدود به اندام­‌های سایبری نیست و گیمرها با انبار عظیمی از تسلیحات مختلف از سلاح­‌های کلاسیک تا مسلسل­‌های تمام خودکار طرف هستند. تمامی این تسلیحات قابلیت ارتقا و افزودن قابلیت­‌های جدید را دارند. به عنوان مثال می­‌توان قابلیتی به تسلیحات افزود که تیرهایشان پس از برخورد با دیوار یا اجسام کمانه کرده و دشمنان پشت سنگر را از میان بردارد. اگر هم یک گیمر خیلی حوصله نشانه گیری ندارد، می­‌تواند افزونه‌­ای به سلاحش بیافزاید تا گلوله­‌ها را به صورت خودکار تقدیم دشمنان کنند. افزونه­‌های تسلیحات دو مدل مجزا دارند. نخست افزونه­‌هایی هستند که توسط خلافکاران و در بازار سیاه سرهم می­‌شوند، در بازی از این گونه تسلیحات با عنوان اسلحه­‌های خیابانی یاد می­شود، مدل دوم هم افزونه­‌های قدرتمندی هستند که توسط کمپانی‌­های نظامی توسعه یافته‌­اند و برهمین اساس در دسته افزونه­‌های قدرتمند و افسانه­‌ای قرار می­‌گیرند

دیپلماسی همیشه در Cyberpunk 2077 جواب نمیده
هر لحظه آماده شکست دیپلماسی باشید

تو اسلحه را در اختیار داری یا اسلحه تو را؟

علاوه بر تسلیحات نظامی متعارف و اندام­های رباتیک، گیمرها قادر به استفاده از بات­ها هم هستند. بات­ها ربات­‌هایی با سایزهای کوچک و متوسط­ اند که م‌ی­توان از آن­­ها برای هک کردن، عملیات تهاجمی و ترور استفاده کرد. این بات­ها با استفاده از چی‌پ­های کنترلی به مغز کاراکتر وصل شده و قابلیت کنترل آن­‌ها را در اختیار گیمرها می­‌گذارند. این بات‌­ها مدل­‌های مختلفی از جمله بات­های عنکبوتی تا پهپادهای پرنده دارند. با این حال هنوز مشخص نیست بازیکنان قابلیت استفاده و نصب ربات­های دفاعی Turret را دارند یا خیر

برخلاف سری Witcher، کاراکتر اصلی Cyberpunk 2077 یک خانه به دوش نیست و برای خود یک آپارتمان دارد. این آپارتمان مانند هاب اصلی عمل کرده و لباس­‌ها و تسلیحات گیمرها در این خانه ذخیره می­‌شوند. با توجه به نمایش­‌ها احتمال می­‌رود کاراکتر اصلی توانایی حمل یک کامیون سلاح و لباس را ندارد و باید قبل از آغاز ماموریت­‌ها و بیرون آمدن از خانه، وسایل مورد نیاز خود را انتخاب کند. لباس­ها هم قرار نیست فقط در نقش دکور و برای زیبایی استفاده شوند، هر لباس ویژگی منحصر بفردی داشته و می­‌تواند قدرت­‌های کاراکتر را ارتقا ببخشد. تنها نکته‌­ای که هنوز مشخص نیست، امکان خریداری خانه‌­های جدید و بزرگتر است.

برخلاف سری Witcher، کاراکتر اصلی Cyberpunk 2077 یک خانه به دوش نیست

وسایل نقلیه هم در این بازی نقشی اساسی ایفا می­‌کنند و به گفته سازندگان، گیمرها قادر به راندن انواع ماشین و موتور هستند. با این حال براساس گفته‌های سازندگان، خبری از راندن ماشین‌های پرنده و قایق در بازی نخواهد بود و بازیکنان تنها باید به تماشای حرکت آن‌ها قانع شوند. نکته‌ی جالب درباره‌ی ماشین‌­ها این است که قابلیت ارتقا دارند و براساس چیزی که در تریلر اخیر به نمایش درآمد، احتمالا از حالت رانندگی خودکار یا اتوپایلت بهره مند خواهند بود. یک نکته در این میان حائز اهمیت است، نقش وسایل نقلیه در این بازی تا چه حد است؟ آیا راندن ماشین­‌ها به راحتی و جذابیت GTA V  خواهد بود یا این که چندان چنگی به دل نخواهد زد. خوشبختانه نمایش‌های اخیر بازی این نکته را نوید می‌دهد که کنترل وسایل نقلیه کاملا روان بوده و تجربه‌ای جذاب برای گیمرها خواهد بود.

موتورسواری یک بخش جذاب از گیم پلی خواهد بود

 

از میان کاراکترهای داستان تاکنون سه نفر به صورت جسته و گریخته معرفی شده­‌اند، نخست کاراکتر دکستر دشاون (Dexter Deshawn) یکی از خلافکاران رده بالای شهر است که حتی او هم از کمپانی­‌ها هراس دارد. کاراکتر دوم جکی است که در تریلر گیم پلی و نمایش E3 ، او را به عنوان همراه کاراکتر اصلی دیدیم. در این میان تنها کاراکتری که اطلاعات نسبتا کافی درباره او داریم، جانی دست نقره­‌ای است که در بازی Cyberpunk 2020، یکی از کاراکترهای اصلی بود و در Cyberpunk 2077، کیانو ریوز ایفاگر نقش او خواهد بود. جانی دست نقره­‌ای با توجه به اطلاعات Cyberpunk2020، یک خواننده راک بوده که پس از تبدیل شدن به یک جنگجو، در جنگ چهارم کمپانی­‌ها به قتل می‌­رسد. حال حضور او در بازی، بازار گمانه­‌زنی­‌ها را داغ کرده. عده‌­ای معتقد­اند که جانی دست نقره‌­ای در واقع کشته نشده و مرگ خود را صحنه سازی کرده ­است، در مقابل عده‌­ای هم ادعا می‌­کنند با توجه به نمایش بازی در E3، جانی دست نقره­‌ای به عنوان یک هولوگرام حضور دارد و کاراکتر او واقعا در جنگ­‌های گذشته کشته شده.

تمامی مبارزات و گیم پلی بازی محدود به اندام‌­های سایبری نیست و گیمرها با انبار عظیمی از تسلیحات مختلف از کلت‌های کلاسیک تا مسلسل‌­های تمام خودکار طرف هستند

سوالی که در صورت صحت حدس دوم پیش می­‌آید این است که جانی دست نقره­‌ای که در تریلر دیدیم کیست؟ آیا او یک هولوگرام از پیش ضبط شده است و یا این که ناخودآگاه جانی به طریقی در ناخوداگاه کاراکتر اصلی گرفتار شده و اکنون با کمک به او قصد دارد انتقام خود را بگیرد. با این حال تنها کاراکتر جانی دست نقره‌­ای نیست که طرفداران مشتاق دیدارش هستند. یک کاراکتر دیگر هم وجود دارد که علیرغم تکذیب استودیوی CD Projekt،بسیاری از طرفداران Witcher از احتمال دیدن ناگهانی­‌اش در این بازی ناامید نمی­‌شوند. او کسی نیست جز سیری (Ciri). سیری یکی از کاراکترهای اصلی سری Witcher است که قابلیت سفر به دنیاهای مختلف را در اختیار دارد. مکالمه او با گرالت درباره سفرش به دنیایی که اسب­‌های آهنی و پرنده در آن جولان می­‌دادند، این گمان را در میان طرفداران ایجاد کرد که سیری به دنیای Cyberpunk  سفر کرده و احتمالا او را هرچند به صورت مختصر در Cyberpunk 2077 خواهیم دید.

دنیای مدرن بدون ربات و پهپاد معنا ندارد

آِیا می‌توانی زندگی در نایت سیتی را دوام بیاوری؟

دنیای  Cyberpunk 2077 یک دنیای پویا و گسترده است. در این جا خبری از NPCهای بی هدف نیست، هر NPC برای خود زندگی، اخلاقیات و تفکرات منحصر بفردی دارد. هر کاراکتری که در خیابان یا کوچه می­‌بینید در حال انجام کاری یا پیگیری هدفی است و اگر او را تعقیب کنید، با یک موجود سرگردان در خیابان‌ها مواجه نمی‌شوید. این NPCها در همه جای محیط بازی پخش شده‌­اند و تک تک آن­‌ها مانند تکه­‌های پازل، پویایی دنیای بازی را تکمیل می­‌کنند. وقتی در کوچه پس کوچه­‌های شهر یک زورگیر، از یک نفر باجگیری می­‌کند، راهب­‌های بودایی از کنار خیابان عبور می­کنند تا به معبد خود برسند، اتومبیل­‌ها از اتوبان چند طبقه بالای کوچه حرکت می­‌کنند و ترن­‌های هوایی مسافران را به مقصد می‌­رسانند. در دنیای Cyberpunk 2077 زندگی حتی یک لحظه هم توقف نمی‌­کند. نکته جذاب اما این است که سازندگان وعده داده­‌اند این دنیای پویا و عظیم بدون هیچگونه صفحه لودینگی در نسخه نهایی به نمایش  درآید. از بابت گستردگی نقشه بازی سازندگان تاکنون عدد و رقمی ارائه نداده­‌اند، با این حال اعلام کرده‌­اند محیط­‌های بازی برخلاف Witcher 3، تنها در حالت افقی گسترش نیافته و دنیای Cyberpunk 2077 به صورت افقی و عمودی ساخته شده. اتوبان­‌ها وخیابان­‌ها به صورت افقی طراحی می­­‌شوند و تنها با احتساب مساحت آن­ها، مساحت محیط مورد نظر بدست می‌­آید. با این حال وقتی در یک آپارتمان ۳۰ طبقه قدم می­‌زنید که هر طبقه‌­اش چندین واحد مختلف دارد، تنها با محاسبه مساحت یک طبقه نمی­توانید مساحت کل محیط قابل دسترس را بدست بیاورید، این محیط به صورت افقی و عمودی توسعه یافته و محاسبه مساحت آن کار چندان ساده­‌ای نیست. برهمین اساس ممکن است که مساحت افقی Cyberpunk 2077 چندان با Witcher 3 تفاوت نکند اما گستردگی این بازی از لحاظ عمودی، مساحت کلی آن را یک سروگردن بالاتر از دیگر عناوین قرار می­‌دهد.

گزینه‌های بسیار متعددی برای آپگرید تسلیحات وجود دارد

استودیوی CD Projekt Red  با ساخت سری Witcher  نشان داد که برخلاف بسیاری از سازندگان بزرگ، صرفا به دنبال کسب سود به هر قیمتی نیست و مخاطبان خود را با محتوا و گیم پلی بمباران می­کند. بازی Witcher 3 و دو بسته­ الحاقی آن که هرکدام محتوایی اندازه یک بازی جداگانه داشتند به خوبی نشان داد که استودیوی  CD Projekt Red یک استودیوی فرازمینی است، تاخیرهای متعدد بازی Cyberpunk 2077 نه تنها باعث کاهش کیفیت آن نشده‌اند، بلکه به بهبود آن هم کمک کرده‌اند، پس تاحد زیادی می­توان نسبت به موفقیتCyberpunk 2077 امیدوار بود و به انتظار تجربه آن تا ۲۹ آبان ۱۳۹۹ روزشماری کرد.


نظرات

guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments
بالا