#مهسا_امینی
بازی Control

پیش نمایش بازی Control

حسِ خوبِ شکستن

فکر می‌کنید بازی جدید رمدی عملکرد Quantum Break را تکرار خواهد کرد؟ با مطالعه پیش نمایش بازی Control در ادامه‌ی مطلب، پاسخ صحیح این سوال را پیدا خواهید کرد.

Quantum Break، Alan Wake و حتی Max Payne! وجه اشتراک این سه بازی، استودیو فنلاندی رمدی (Remedy) است. اگر این سه را تجربه کرده باشید، قطعا متوجه تفاوت آثار رمدی با سایر بازی‌ها خواهید شد. اعضای این استودیو همواره تلاش کرده‌اند تا جایی که امکان دارد مکانیک‌های خلاقانه را در دل گیم پلی بازی قرار دهند. از طرفی دیگر هم این سه اثر، به داشتن داستانی غنی و درگیر کننده معروف هستند؛ با این وجود، آخرین بازی ساخته شده توسط این استودیو یعنی بازی Quantum Break، نتوانست انتظارات را برآورده کند.

اگر به خاطر داشته باشید، بعد از انتشار این بازی، سم لیک، کارگردان آن اعتراف کرد که نتوانست تمام ایده‌های خود را در Quantum Break پیاده کند و به همین دلیل، به سراغ توسعه‌ی یک بازی کامل‌تر به نام Control رفت. به عبارتی دیگر می‌توان گفت بازی Control گلچینی از مکانیک‌های بازی‌های گذشته‌ی استودیو رمدی است و حالا این کارگردان 49 ساله ادعا می‌کند که بازی حاضر، بهترین و کامل‌ترین آن‌ها خواهد بود.

اولین نکته‌ی جالب توجه این بازی، پروتاگونیست آن، جسی فیدن است. به دلیل اتفاقات دوران کودکی، جسی دارای توانایی‌های منحصر به فردی می‌شود که این اجازه را به ما می‌دهد تا او را موجودی فراتر از یک انسان معمولی بدانیم.

پیش نمایش بازی Control
آیا اسلحه جسی می‌تواند به یکی از به یاد ماندنی‌ترین تفنگ‌های تاریخ بازی‌های ویدیویی تبدیل شود؟

توضیحاتی که سازندگان بازی در رابطه با این کاراکتر ارائه داده‌اند، در همین حد است؛ بنابراین انتظار می‌رود با موشکافی در گوشه و کنار بازی و همچنین فلش بک‌ها، بتوانیم از گذشته‌ی او سردربیاوریم.

به واسطه همین مهارت‌های خارق‌العاده، جسی به استخدام سازمانی فوق سرّی به نام Federal Bureau of Control (یا به اختصار FBC) درآمده است. در حالی که او یک روز به ظاهر عادی به سازمان می‌رود، متوجه می‌شود که همه چیز در FBC صد و هشتاد درجه تغییر کرده است؛ کنترل سازمان از دسترس خارج شده و جسی فادن، آخرین امید نجات اف‌بی‌سی به حساب می‌رود.

بازی Control گلچینی از مکانیک‌های آثار قبلی استودیو رمدی است

FBC یک سازمان مخفی دولتی در ایالات متحده آمریکا است که وظیفه کنترل اتفاقات، موجودات و اشیا فراطبیعی را بر عهده دارد تا آرامش و تعادل دنیا به واسطه آن‌ها، بهم نریزد؛ اما متاسفانه دشمن شماره یک این سازمان که نیرو‌های Hiss (هیس) نام دارند، به ضِرس قاطع مخالف فعالیت‌های اف‌بی‌سی هستند و در شروع بازی Control، ساختمان این سازمان را اشغال کرده‌اند.

فعلا اطلاعاتی از انگیزه هیس برای انجام چنین کاری از سوی سازندگان این بازی اعلام نشده اما مشخصا قرار است که این بازی، داستانی پر از رمز و راز و ابهام را پیش روی بازیکنان قرار دهد.

سم لیک در یکی از مصاحبه‌های اخیر خود، صراحتا گفته بود که گیم پلی Control، مهم‌ترین بخش آن است؛ به عبارتی دیگر می‌توان گفت که به اعتقاد رمدی، برای موفقیت یک بازی بیشترین توجه باید روی گیم پلی آن باشد. با این حال، داستان بازی کنترل، پر از ابهام خواهد بود. به ادعای سازندگان این بازی، انتظار می‌رود پس از انتشار آن، هر کسی از اکتشافات خودش در داستان Control صحبت کند و بیشتر رسانه‌های ویدیویی و متنی، پر از تئوری‌های احتمالی و یا قطعی بازی جدید رمدی شود.

در نگاه اول خیلی چیزها در این عنوان همان المان‌های همیشگی است؛ دید سوم شخص، شوتر، یک بازی داستان محور، مکانیک‌های خلاقانه و… اما شاید بهتر باشد بیشتر به نوآوری‌ها و تفاوت‌های این بازی در پیش نمایش بازی Control بپردازیم.

پیش نمایش بازی Control
جابجا شدن در و دیوار‌ها یکی از جدی‌ترین چالش‌های بازی خواهد بود

همان طور که اشاره شد، این بازی کلکسیونی از مکانیک‌های مختلف را در دل خود جا داده است. مهم‌ترین نکته‌ای در رابطه با این مکانیک‌ها وجود دارد، این است که داستان و شخصیت پردازی، تمام بخش‌های گیم پلی این بازی را شکل داده‌اند. روایت بازی باعث شده است تا گیم پلی و مکانیک‌های Control شکل بگیرد و به همین دلیل، انتظار می‌رود تا با یک پلات جذاب و هیجان انگیز روبرو شویم.

داستان بازی باعث شده است تا گیم پلی و مکانیک‌های Control شکل بگیرد و به همین دلیل، انتظار می‌رود تا با یک پلات جذاب و هیجان انگیز روبرو شویم.

بر اساس تریلر‌های منتشر شده، مشخص است که مهم‌ترین بخش گیم پلی را توانایی‌های منحصر به فرد جسی تشکیل می‌دهد. او می‌تواند هر شی‌ای را که در محیط بازی وجود دارد، روی هوا معلق کند و هر طرف که به او دستور بدهید، پرتاب کند؛ حالا این بستگی به شما دارد که هوس شکستن سر مبارک یکی از دشمنان‌تان به سرتان زده باشد و یا شکستن سایر وسیله‌های موجود در محیط! البته به این مکانیزم باید نگاه وسیع‌تری داشت چرا که ممکن است برای پیشبرد بخش‌هایی از برخی مراحل به آن نیاز پیدا کنید. به عبارتی دیگر، شکستن و یا جابجا کردن برخی وسایل می‌تواند راه حل معمای مسیر بازی شما باشد.

علاوه بر اشیا، خودِ جسی فادن می‌تواند به نیروی جاذبه‌ی زمین غلبه کند و فراتر از بتمن و اسپایدرمن، پرواز کند؛ هر چند که اصلا به تیپ و قیافه‌اش نمی‌خورد! یکی دیگر از مهم‌ترین توانایی‌های قهرمان داستان، کنترل ذهن بعضی از دشمنان است. قهرمان داستان Control می‌تواند در طول بازی دشمنانی که نفس‌های آخر را می‌کشند، با خود یار و همراه کند تا در کنار او، به نیرو‌های هیس حمله‌ور شوند.

پیش نمایش بازی Control
نوار سلامتی جسی فقط و فقط با کشتن دشمنان و نوار توانایی‌های او، با گذشتن چند ثانیه، مجددا شارژ خواهد شد.

پیش از همه توانایی‌های شخصیت اصلی بازی Control لازم است بدانید که این عنوان، یک شوتر سوم شخص است. تیراندازی، اصلی‌ترین مکانیک پیشبرد بازی به حساب می‌آید و صرفا قرار نیست که با انجام کار‌های عجیب و غریب در کنار زیر سوال بردن علم فیزیک، در مراحل بازی پیشروی کنید. اگر هم اکنون به این مسئله فکر می‌کنید که ترکیب مسلسل با توانایی‌های جسی چه خواهد شد، باید در پاسخ به شما بگویم که هیچی! چرا که اصلا قرار نیست جسی با استفاده از سلاح‌های واقعی مبارزه کند.

پس از این که در ساختمان اصلی سازمان FBC – که Oldest House نام دارد – قهرمان داستان متوجه مرگ رییس زاکریا ترنچ می‌شود، میراثی ارزشمند از او به جا می‌ماند؛ میراثی که می‌توان آن را یک اشل از شمشیر معروف شاه آرتور دانست؛ یا شاید هم چکش ثور در کامیک‌های مارول!

سلاح ترنچ که دقیقا ارگونومی یک پیستول را دارد، بعد از مرگ او، فقط به دست کسی قابل استفاده می‌شود که لیاقت آن را داشته باشد.

از اقبال خوب یا شاید بد جسی فادن، دایرکتور پیستول او را به عنوان صاحب بعدیِ خود انتخاب می‌کند. پارتیکل‌های تشکیل دهنده این سلاح قابلیت جابجایی دارند و می‌توانند دایرکتور پیستول را به چند سلاح متفاوت دیگر تبدیل کنند؛ مکانیکی که در بازی تحت عنوان Service Weapon در دسترس شما قرار خواهد گرفت.

اگر هم اکنون به این مسئله فکر می‌کنید که ترکیب مسلسل با توانایی‌های جسی چه خواهد شد، باید در پاسخ به شما بگویم که هیچی! چرا که اصلا قرار نیست جسی با استفاده از سلاح‌های واقعی مبارزه کند.

برای در اختیار داشتن امکانات بیشتر در دایرکتور پیستول و مهارت‌های فردی جسی، می‌توانید به درخت مهارت‌های بازی مراجعه کنید. هر چه امتیازات بیشتری در بازی کسب کنید و مراحل بیشتری را از پیش روی خود بردارید، بخش‌های باارزش‌تری از این درخت مهارت قابل انتخاب می‌شوند که می‌تواند یکی از مهم‌ترین عوامل ممانعت از یکنواختی گیم پلی باشد.

بنابراین برای مبارزه در مقابل دشمنان روش‌های مختلفی پیش روی خود دارید اما با توجه به این که خبری از کاور گرفتن در بازی نیست، احتمالا باید با مخفی کاری خداحافظی کنید و جسی را همچون بروس لی، در برابر چندین و چند نفر از افراد هیس قرار دهید.

بازی Control هم با بهره گیری از موتور گرافیکی Northlight در حال توسعه است؛ همان انجینی که رمدی برای ساخت Quantum Break از آن استفاده کرده بود. با توجه به تریلر‌های منتشر شده، فیزیک این بازی هم شباهت زیادی به ساخته‌ی قبلی Remedy Entertainment دارد اما با توجه به تجارب این استودیو و همچنین نبود پلتفرمینگ در روند بازی، ضعف خاصی در فیزیک این عنوان دیده نمی‌شود. به نظر می‌رسد که تخریب‌پذیری‌های زیاد و محیط‌های بزرگ این بازی بتواند حسابی قدرت نورث‌لایت را به چالش بکشد تا در واپسین نفس‌های نسل هشتم کنسول‌های بازی، عیار انجین مورد علاقه رمدی هم سنجیده شود.

پیش نمایش بازی Control
از این قبیل موجودات عجیب و غریب و ترسناک، در محیط بازی زیاد هستند. هنوز مشخص نیست این موجودات تبدیل به کابوس جسی خواهند شد، یا فقط جنبه زینتی خواهند داشت!

همان طور که پیش از این هم اشاره شد، وقایع بازی در یک برج باعظمت به نام Oldest House رخ می‌دهد؛ اما نکته‌ی جالب توجه این است که جسی می‌تواند به قسمت‌های مختلف این برج برود. با این وجود سم لیک ادعا دارد که نمی‌توانیم ساخته‌ی جدید او را یک بازی Open World بدانیم. حتی ماموریت‌های فرعی و قابلیت Fast Travel هم در نقاط به خصوصی از این برج وجود دارد و هنوز معلوم نیست که چرا سم لیک، بازی Control را Open World نمی‌داند!

تخریب‌پذیری‌های زیاد و محیط‌های بزرگ این بازی بتواند حسابی قدرت نورث‌لایت را به چالش بکشد تا در واپسین نفس‌های نسل هشتم کنسول‌های بازی، عیار انجین مورد علاقه رمدی هم سنجیده شود.

طراحی‌ این برج با الهام از سبک بروتالیسم انجام شده است. به عبارتی دیگر می‌توان گفت که بیشتر شاهد در و دیوار‌های ساده، با رنگ‌های مرده هستیم. از طرفی دیگر بیشتر اجسام دارای خطوط شکسته و اشکال هندسی نوک‌تیز هستند. اگر فکر می‌کنید که چنین طراحی‌هایی باعث می‌‎شود که خیلی زود از محیط بازی خسته شوید، سخت در اشتباه هستید. جهان‌های زیادی در برج Oldest House وجود دارند که محیط‌های کاملا متفاوتی را پیش روی شما قرار می‌دهند. بنابراین انتظار می‌رود که این جهان‌ها محیط بازی را از یکنواختی دربیاورند.

به طور کلی سعی شده تا یک اتمسفر فوق العاده سنگین و خاص حاکم بر این بازی باشد. اگر در تریلر‌های بازی Control دقت کرده باشید، جنازه‌های زیادی را معلق روی هوا و یا به صورت یخ زده می‌بینید که بعضی از مواقع هم ترسناک به نظر می‌رسند؛ همه چیز در این دنیا عجیب و غریب است. تا زمانی که این بازی منتشر نشود، نمی‌توانیم حدس بزنیم که تلفیق این مکانیک‌ها با ایده‌های جدید رمدی چه نتیجه‌ای خواهد داد. این استودیوی فنلاندی تا به امروز هیچ لکه‌ی سیاهی روی کارنامه خود نداشته است و همین مسئله ما را امیدوار می‌کند که گرمی تابستان‌مان را با بازی Control بیشتر کنیم.


نظرات

guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments
بالا