فیلم Clean در ژانر جنایی و درام میخواهد قصهای دیگر با مضمون انتقام را برای مخاطب تعریف کند؛ قصهای که در راس آن آدرین برودی حضور دارد. سوال اینجاست آیا فیلم Clean توانسته به اثر سرگرمکننده و جذابی نزد بیننده تبدیل شود؟
فیلم Clean دومین همکاری آدرین برودی با پائول سولت است. اولین همکاری این دو فرد به فیلم Bullet Head محصول سال ۲۰۱۷ برمیگردد که علی رغم تیم بازیگری سرشناسی که دارد، اثر چندان قابل اشارهای نیست. فیلم Clean که چهارمین فیلم سینمایی بلند پائول سولت محسوب میشود نیز دست کمی از سایر فیلمهای قبلی این کارگردان از لحاظ کیفی ندارد.
فیلم Clean را میتوان از جنبهی روایت داستانی یک کپی دست چندم از فیلم Nobody و آثار مشابه دانست. داستان فیلم Clean روایتگر زندگیِ به ظاهر آرام یک قاتل حرفهای و زبده است که علی رغم تلاشهای فرد، مجدد از بد حادثه وارد ماجرایی میشود که دمار از روزگار همه را در میآورد. سر جمع سه چهار شخصیت جلوی دوربین نقش مهمی در پیشبرد داستانی دارند که یکی از یکی دیگر پرداخت شخصیتی بدتری دارند. افکارِ کارگردان برای خلق روایت، یک مشت افکار کهنه و از مد خارج شدهایست که دیگر برای مخاطبین این روزهای سینمای جنایی تازگی و طراوت ندارد. شخصیت اصلی داستان که Clean نام دارد نیز نه تنها مثل یک غریبه جلوی دوربین با مخاطب ارتباط برقرار میکند، بلکه در پایان آنچه که در ذهن مخاطب از این کاراکتر باقی میماند، صرفا چهرهی آدرین برودی در نقش آشغالجمعکن است! حال مقایسه کنید با کاراکتر فیلم Nobody که شاید اسم و نسبش را یادمان نباشد، اما دست کم خاطرمان هست که او چه شخصیتی داشته و چرا وارد داستان زنجیروار فیلم شد.
فیلم Clean در ۹۰ دقیقهای که فرصت قصهگویی دارد، به درستی داستان را مطرح نمیسازد. فیلمی که در ژانر جنایی دستهبندی شده و انتقام، مضمون اصلی سناریوست، باید از همان ابتدای داستان مخاطب را به داستان هل دهد؛ نه اینکه بیننده تا نیمهی ابتدایی فیلم صرفا در حال تلاش باشد تا بفهمد قضیه از چه قرار است، Clean کیست و ارتباطش با سایر شخصیتهای معدود فیلم به چه صورت است. متاسفانه این اثر سینمایی از جنبهی روایت داستانی به شدت حوصلهسربر و کسلکننده به نظر میرسد. با این حال اگر بینندهای بتواند تا یک سوم پایانی فیلم صبوری کند – که واقعا کار سختی است! – و چشمش را روی ایرادات گلدرشتِ داستان ببندد، در انتها شاید کمی از تماشای حوادث اکشن فیلم لذت ببرد و حس خشنودی به مخاطب دست دهد!
ایفای نقش بازیگران چیزی نزدیک به فاجعه است. کارگردان حتی از آدرین برودی یا نمیتواند یا بلد نیست بازی بگیرد. آدرین برودی را ظاهرا آوردهاند که فقط با چهرهای مغموم، افسرده و حزنآلود به این طرف و آن طرفِ لنز دوربین خیره شود. به سایر بازیگرها نیز گویا گفته شده هر طور میلشان میکشد بازی کنند. به گفتنیها دربارهی ایفای نقشها به همین مقدار بسنده میکنیم و اگر هنوز مردد هستید که شاید به خاطر بازی آدرین برودی بد نباشد فیلم را تماشا کنید، ارجاعتان میدهم به سکانس درگیری داخل منزلِ اواخر فیلم که بازی و واکنش کاراکترهای ریز و درشت را جلوی دوربین باید تماشا کرده و یک دل سیر بخندید! فیلم علنا در این سکانس تغییر ژانر داده و به فیلم کمدی تبدیل میشود.
کارگردان از آدرین برودی یا نمیتواند یا بلد نیست بازی بگیرد
پائول سولت پس از ساخت و کارگردانی سه فیلم هنوز متوجه نیست که زاویهی دوربین در حالات مختلف صحنه باید چگونه باشد. حال تصور کنید فیلمی که باید دارای سکانسهای اکشن جذاب و ناب باشد، دوربینش بیشتر تبدیل شده به یک دوربینِ فیلم مستند که تنها اتفاقات صحنه را گویا گزارش میکند. به پاسِ کارگردانیِ نابِ فیلم، نه حسِ خاصی به بیننده منتقل میشود و نه هیجانی ایجاد میگردد که حال بیننده را دگرگون کرده و آدرنالین خونش را در تماشای درگیریها بیشتر کند. به طور ساده و بیآلایش کارگردانیِ فیلم، اتفاقا چیز بدی نیست اما اینکه فیلم در انتقالِ هیچ حسی موفق عمل نکند موجب میشود تا انگیزهای باقی نماند برای ادامهی تماشای فیلم.
پایانبندی فیلم Clean نیز با زبانِ بیزبانی تلاش کرده تا ماجرا دراماتیک به اتمام برسد. آخرین تلاشهای کارگردان برای کنار هم قرار دادنِ موسیقی، یک اکتِ ساده و بیاهمیت از شخصیتِ بیروح و بیمصرفِ قصه و نریشن آدرین برودی به نتیجهای نمیرسد. البته جملهای که آدرین برودی در انتها ادا میکند، به ذات جذاب و گیراست، اما چه فایده آنچه که در پایان میماند، یک حسِ بلاتکلیفی از سمت مخاطب است نسبت به چیزی که تماشا کرده؛ فیلمی که نمونههای به مراتب بهتری از آن در سطح سینما وجود دارد.
فیلم Clean نه تنها اثر خوبی نیست، بلکه یک خاطرهی بد در ذهنِ طرفداران آدرین برودی به جا خواهد گذاشت. فیلم Clean نه داستان گیرایی دارد، نه جذابیت خاصی برای عاشقان ژانر جنایی خواهد داشت و نه حرفِ خاص و کارگردانی نوآورانهای از این اثر به یاد خواهد ماند.
- ایدهی انتقام
- ایفای نقشها
- کارگردانی بسیار بد و ناشیانه
- فیلمنامهی ابتدایی و بسیار ضعیف
نظرات
دیدگاه خود را اشتراک گذارید