داستان بازی Black Myth: Wukong
1%
  • 0/10

داستان بازی Black Myth: Wukong در اسطوره‌شناسی چین

از خاستگاه تا افسانه‌ غنی آن

داستان بازی Black Myth: Wukong در اسطوره‌شناسی چین ۰ ۲۲ شهریور ۱۴۰۳ مقالات جانبی (گیم) کپی لینک

بازی Black Myth: Wukong در ماه آگوست 2024 رکوردهای بی‌سابقه‌ای در دنیای بازی‌های ویدیویی شکست. این بازی از دیگر عنوان‌های بزرگ مثل؛ بازی Elden Ring، بازی Cyberpunk 2077 و بازی Baldur’s Gate 3 پیشی گرفت و به پر بازیکن‌ترین بازی تک‌نفره روی پلتفرم استیم تبدیل شد، با بیش از 2.2 میلیون بازیکن همزمان. اما در ادامه می‌خواهیم به موضوع اصلی بحث، یعنی؛ داستان بازی Black Myth: Wukong در اسطوره‌شناسی کشور چین بپردازیم.

این بازی نقش‌آفرینی اکشن توسط یک استارتاپ چینی به نام Game Science ساخته شده که تنها 140 کارمند دارد. به طرز طبیعی، این بازی حمایت گسترده‌ای از کشور خود یعنی چین دریافت کرده است. طبق گزارش The Straits Times، روزنامه Oriental Daily که به زبان چینی در مالزی منتشر می‌شود، گزارش داد که همزمان با عرضه بازی، برخی شرکت‌ها در چین هزینه خرید بازی Black Myth: Wukong را برای کارمندان خود پرداخت کرده و به آن‌ها مرخصی داده‌اند تا بتوانند به ماجراجویی در این بازی بپردازند. بازیکنان کنترل یک قهرمان میمون به نام Destined One را بر عهده دارند که سلاح اصلی این قهرمان یک چوب‌دستی است که بر اساس چوب جادویی Ruyi Jingu Bang در رمان طراحی شده است. این چوب‌دستی در طول مبارزات قابلیت بزرگ شدن و کوچک شدن را دارد. سه حالت مختلف برای استفاده از این چوب‌دستی وجود دارد: حالت کوبیدن (Smash)، حالت ستون (Pillar) و حالت ضربه زدن (Thrust)، که به بازیکن تنوع و انعطاف در مبارزات ارائه می‌دهند. مکانیک‌های مبارزه شامل مدیریت منابع می‌شود. بازیکن با استفاده از حملات سبک و جاخالی دادن‌های دقیق می‌تواند تمرکز (Focus) را افزایش دهد. هنگامی که نوار تمرکز پر شود، یک نقطه تمرکز به دست می‌آید. این نقاط می‌توانند برای شروع یک کمبوی متنوع، زنجیر کردن آن با حملات سبک یا شارژ کردن یک حمله سنگین استفاده شوند. استقامت (Stamina) بازیکن با دویدن، جاخالی دادن و حمله کردن کاهش می‌یابد. بازی Black Myth: Wukong در نسخه‌های PC و PlayStation 5 از منتقدان بازخوردهای عموماً مثبت دریافت کرد، بر اساس گزارش‌های سایت Metacritic و نقدهای ثبت شده در آن، نمره متا این بازی، عدد 81 را دریافت کرد که نشان‌دهنده یک اثر بسیار خوب است. دقیقا همانطور که آمار نشان فروش و تعداد بازیکنان این نشان می‌دهد. نیکی آسیا (Nikkei Asia) گزارش داد که بازی Black Myth: Wukong نقطه عطفی برای حرکت به سمت بازی‌های پریمیوم و جذب مخاطبان بین‌المللی در صنعت بازی‌های ویدیویی چین محسوب می‌شود. پیش از انتشار بازی، سول فریم لیانگ (Soulframe Liang)، کارگردان بازی Phantom Blade Zero، اظهار کرد که اگر بازی Black Myth: Wukong در بازار داخلی و بین‌المللی موفق شود، به صنعت بازی‌های ویدیویی چین اعتماد به نفس بیشتری می‌دهد و او نیز پیش‌بینی کرده بود که این بازی موفقیت بزرگی خواهد بود. محبوبیت این بازی توانست فروش کنسول پلی‌استیشن 5 (PlayStation 5) را افزایش دهد. به‌عنوان مثال؛ در هفته پیش از انتشار بازی Black Myth: Wukong، فروش این کنسول در بازار چین به صدر جدول رسید و فروش آن دو برابر بیشتر از مدت مشابه سال قبل در سایت Tmall شرکت Alibaba شد. همچنین، این بازی باعث افزایش چشمگیر گردشگری به مکان‌های واقعی شد که صحنه‌های بازی در آن‌ها اتفاق می‌افتند. طی چند ساعت، بازی Black Myth: Wukong رکورد بیشترین تعداد بازیکنان همزمان برای یک بازی تک‌نفره در استیم را شکست. Bloomberg گزارش داد که این صعود می‌تواند جایگاه این بازی را در تاریخ صنعت بازی‌های ویدیویی تثبیت کند. در تاریخ 22 آگوست، بازی به اوج تعداد بازیکنان همزمان خود رسید و با بیش از 2.4 میلیون بازیکن تنها پشت سر بازی PUBG: Battlegrounds قرار گرفت. شرکت Game Science اعلام کرد که بازی Black Myth: Wukong تا ساعت 9 شب تاریخ 23 آگوست 2024 (به وقت UTC+8) به فروش 10 میلیون نسخه رسیده و تعداد بازیکنان همزمان در تمامی پلتفرم‌ها به 3 میلیون نفر رسیده است. این بازی به یکی از سریع‌ترین بازی‌های پرفروش تاریخ تبدیل شده است.

داستان بازی Black Myth: Wukong و ارتباط آن با کشور چین

به نظر می‌رسد محبوبیت داستان بازی Black Myth: Wukong به دلیل ارتباط آن با ادبیات و اسطوره‌شناسی کلاسیک چینی باشد. به طور خاص، بازی Black Myth: Wukong بر اساس رمان افسانه‌ای چینی سفر به غرب (Journey to the West) ساخته شده است. این رمان در سال 1592 توسط نویسنده و شاعر وو چنگین (Wu Cheng’en) در دوران سلسله Ming (1368–1644) منتشر شد. نویسنده با استفاده از فولکلور و آثار ادبی چینی، داستان واقعی یک راهب بودایی به نام Xuanzang را از طریق شخصیت Tang Sanzang روایت می‌کند که به هند سفر می‌کند تا متون مقدس بودایی به نام Sutras را بیابد. Xuanzang که در سال‌های 602 تا 644 زندگی می‌کرد، موفق شد با این متون به چین بازگردد، هرچند مانند Black Myth، داستان Journey to the West نیز با ماجراهای خیالی از جمله شیاطین، هیولاها و به ویژه Sun Wukong یا همان پادشاه میمون و نبرد او علیه آسمان، تخیل شده است.

یک داستان کلاسیک چینی

در داستان بازی Black Myth: Wukong، بازیکنان نقش The Destined One یا همان پادشاه میمون را پس از اتفاقات رمان Journey to the West ایفا می‌کنند. این رمان گاهی به عنوان نخستین ذکر از Sun Wukong در نظر گرفته می‌شود، اما او شاید حتی چهره‌ای قدیمی‌تر در اساطیر چینی باشد. به طور قابل توجهی، پیش‌نمونه او به نام Monkey Pilgrim در دوران سلسله Song (960–1279) ذکر شده است، صدها سال پیش از نگارش Journey to the West. با این حال، این رمان بود که Sun Wukong را محبوب کرد و داستانی استعاری از سفر راهب Xuanzang به هند و بازگشت او به چین را به تصویر کشید. پس از بازگشت به خانه، Xuanzang موفق شد 75 نسخه از Sutrasی که به دست آورده بود، به زبان چینی ترجمه کند و راه را برای گسترش بودیسم در چین و فراتر از آن هموار سازد. داستان از جایی آغاز می‌شود که شاید خیلی آشنا به نظر برسد: شکستن یک سنگ جادویی. بر اساس افسانه‌های چینی، این سنگ از آغاز زمان بر قله Flowers and Fruit Mountain قرار داشته است. در کتاب آمده است: “از زمان آفرینش، این سنگ حقیقت آسمان، زیبایی زمین، جوهر خورشید و شکوه ماه را دریافت می‌کرد؛ و چون مدت طولانی تحت تأثیر آن‌ها بوده، دارای قدرت‌های جادویی شده بود.” این سنگ به شکلی جادویی یک تخم سنگی به اندازه یک توپ تولید کرد. باد به این تخم دمید و از آن پادشاه میمون متولد شد؛ “یک میمون سنگی، با حواس پنج‌گانه و چهار اندام کامل”، که در نهایت یاد گرفت راه برود.

آموزش و تمرین‌های فراطبیعی در سفر به جاودانگی

در ادامه داستان بازی Black Myth: Wukong و رمان Journey to the West، پادشاه میمون با دیگر میمون‌ها در کوهستان Flowers and Fruit آشنا می‌شود و در نهایت خانه‌ای برای آن‌ها در غار Water Curtain ایجاد می‌کند (این دو مکان در شهر Lianyungang در استان Jiangsu چین، به عنوان مکان‌های واقعی شناخته می‌شوند). او سرانجام پادشاه آن‌ها می‌شود و یک قلمرو با حاکمان، افسران و دستیاران تشکیل می‌دهد. همه چیز به خوبی پیش می‌رود، اما برای Sun Wukong خیلی خوب است. آگاهی از مرگ و میر او را دچار ترس از مرگ می‌کند که به او فشار می‌آورد. او در طی یک ضیافت، در حالی که به گریه افتاده بود، به پیروانش گفت: “روزی خواهد رسید که پیر و ضعیف خواهیم شد و جهان زیرین توسط پادشاه جهنم کنترل می‌شود. وقتی زمان مرگ ما برسد، دیگر نمی‌توانیم در میان مبارکین زندگی کنیم و زندگی‌مان بی‌فایده خواهد بود”. این ناامیدی Sun Wukong را به سفری برای یافتن جاودانگی می‌کشاند که او را به کوه Spirit Tower Heart و غار Setting Moon and the Three Stars می‌رساند. در آنجا او با حکیم جاودان Puti Zushi ملاقات می‌کند که او را به عنوان شاگرد خود می‌پذیرد و به او آموزش می‌دهد تا با استفاده از آموزه‌های تائوئیسم قدرت‌های جادویی به دست آورد. این قدرت‌ها همان‌هایی هستند که شما در داستان بازی Black Myth: Wukong مشاهده خواهید کرد، مانند؛ کلون‌سازی از طریق کندن موهایش، تبدیل شدن به موجودات دیگر و پرش ابری (پرش جادویی که او را در هر پرش تا 60.000 مایل جلو می‌برد).

نقطه‌ای در بهشت

پیچش بعدی در داستان بازی Black Myth: Wukong وJourney to the West یکی از موضوعات آشنا در داستان‌ها و تمثیل‌های مدرن است؛ همان‌طور که قدرت پادشاه میمون افزایش می‌یابد، غرور و تکبر او نیز بیشتر می‌شود. در جستجوی قدرت بیشتر، او خواهان جایگاهی در بهشت در میان بوروکراسی آسمانی می‌شود. اما Jade Emperor او را فریب می‌دهد و به عنوان محافظ اسب‌ها منصوب می‌کند؛ یک موقعیت کم‌ارزش که معادل یک پسر اصطبل‌دار امروزی است. Sun Wukong سرانجام متوجه می‌شود که فریب خورده است و جنگی را علیه بهشت به راه می‌اندازد. پس از دزدیدن هلوهای جاودانگی، او وارد کاخ Tushita می‌شود، “بالاترین از سی‌وسه بهشت، جایی که Lord Lao Zi از Monad بزرگ حکمرانی می‌کند” (در دنیای واقعی، Laozi بنیانگذار فرضی تائوئیسم و یکی از نویسندگان کتاب مهم Tao Te Ching است). در اینجا، پادشاه میمون اکسیر طلایی جاودانگی را می‌دزدد و با استفاده از جادوی نامرئی شدن از دروازه غربی بهشت فرار می‌کند. Heavenly King Li Prince (فرمانده ارتش آسمانی) جنگی را علیه پادشاه میمون در نبردی وحشتناک آغاز می‌کند. اما Sun Wukong، 100.000 جنگجوی آسمانی، چهار پادشاه آسمانی، و پسر رهبر نظامی یعنی Prince Nezha را شکست می‌دهد (Nezha یک خدای محافظ در اساطیر چینی است). قدرت Sun Wukong بسیار بیشتر از توان بهشت است، بنابراین بوروکراسی آسمانی سرانجام از Buddha درخواست کمک می‌کند که او را اسیر کرده و در کوه Five Elements زندانی می‌کند.

یک سفر جدید

در این نقطه است که داستان Journey to the West به سمت داستان واقعی راهب بودایی Xuanzang تغییر جهت می‌دهد. پس از زندانی شدن در کوه، پادشاه میمون به اعمال خود فکر می‌کند و در نهایت با یک شرط آزاد می‌شود: او باید به عنوان محافظ برای راهب بودایی Tang Sanzang (که شخصیت او بر اساس Xuanzang است) عمل کند. از اینجا به بعد، داستان به سفرهای Sun Wukong همراه با Sanzang و دیگر گناهکارانی که در جستجوی روشنگری هستند، می‌پردازد. در این مسیر، آن‌ها با شیاطین و هیولاهایی به نام Yaoguai مبارزه می‌کنند. این موجودات در داستان بازی Black Myth: Wukong به عنوان Yaoguai Chiefbosses و روسای داستانی قدرتمندتر Yaoguai King ظاهر می‌شوند. اصطلاح Yaoguai یک اصطلاح چینی است که اغلب، اما نه همیشه، به شیاطین اشاره دارد. درست مانند پادشاه میمون، آن‌ها نیز با استفاده از تمرینات تائوئیستی به قدرت‌های فراطبیعی دست یافته‌اند و به دنبال جاودانگی هستند. پادشاهان Yaoguai، مشابه همتایان خود در Black Myth، به فرمانروایی شیاطین کم‌قدرت‌تر معروف هستند. در Journey to the West، Yaoguai به دنبال کسب مقام الهی از طریق خوردن گوشت مردان مقدس هستند.

یک میراث مشابه؟

سفر 16 ساله Xuanzang به هند و بازگشت او یکی از اهمیت‌های بسیار بزرگی بود. تنها کافی است به استقبالی که هنگام بازگشت او به خانه دریافت کرد نگاهی بیندازیم. همان‌طور که توسط Li Rongxi در کتاب «بیوگرافی استاد Tripiṭaka از صومعه بزرگ Ci’en در سلسله Tang» ترجمه شده است: «تمام صومعه‌ها، راهبان و راهبه‌های خود را با لباس‌های رسمی برای این مناسبت می‌فرستند. مردم با یکدیگر در آماده کردن بهترین پرچم‌ها، پرده‌ها، چترها، میزهای گرانبها و کالسکه‌ها رقابت می‌کنند… صدای مرواریدها و یاقوت‌های آویزان از کمربندهایشان در هوا طنین‌انداز می‌شود، در حالی که گل‌های طلایی بر روی جاده پاشیده می‌شوند. دانشمندان و مقامات محلی در مسیر تشریفاتی صف کشیده‌اند». پس از اینکه او این مسیر 10 هزار مایلی را با پای پیاده و اسب طی کرد و 75 سوترا بودایی را به چینی ترجمه کرد، این دین نه تنها در چین بلکه در سراسر جهان گسترده‌تر و قابل‌درک‌تر شد. جای تعجب نیست که داستان بازی Black Myth: Wukong توجه زیادی را به خود جلب کرده است و ممکن است در نهایت میراثی مشابه Xuanzang به همراه داشته باشد؛ این بار با معرفی افسانه‌های چینی به افراد بیشتر و کمک به درک بهتر آن‌ها. Haiqing Yu، استاد دانشگاه RMIT استرالیا، در مصاحبه‌ای با بی‌بی‌سی (BBC) بیان کرد: «این تنها یک بازی چینی که بازار چین یا جهان چینی‌زبان را هدف قرار داده باشد نیست. بازیکنان از سراسر جهان در حال تجربه یک بازی هستند که یک عامل فرهنگی چینی دارد».

در مقاله‌ای برای Asia Times، نویسنده و مدرس Gerui Wang پیشنهاد کرد که موفقیت این بازی بیشتر در قابل‌ارتباط بودن موضوعات اساطیری آن نهفته است. او نوشت: «موضوعات بازی؛ کنترل امیال مهارنشده، مبارزه با خدایان قدرتمند آسمانی، مبارزه با نابرابری‌ها، با بازیکنان مدرن ارتباط برقرار می‌کنند. این موضوعات به مسائلی مانند نابرابری اقتصادی، تخریب محیط‌زیست و استثمار توسط صنایع قدرتمند می‌پردازند و این داستان را به چیزی فراتر از یک بازی تبدیل می‌کنند؛ بلکه به انعکاسی از نیازهای جامعه امروز تبدیل می‌شود».

به پایان توضیح پس‌زمینه داستان بازی Black Myth: Wukong و افسانه قدیمی آن رسیدیم و امیدواریم با خواندن آن، شما هم جذب این داستان گیرا شده باشید و کوله خود را برای تجربه بازی آماده بستن کنید. حال نظر شما در رابطه با این بازی و داستان عمیقی که دارد چیست و شما چه چیزی از آن دریافت می‌کنید؟ و آیا به نظر شما بازی Black Myth: Wukong لایق دریافت این مقدار توجه و تحسین به دست آورده است یا نه؟



مطالب مرتبط

دیگران نیز خوانده‌اند

نظرات

دیدگاه خود را اشتراک گذارید
guest

0 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
View all comments