بازی‌های ساخته شده با بودجه کم
1%
  • 10/10

10 تا از شگفت‌انگیزترین بازی‌های ساخته شده با بودجه کم

کمیت مهم نیست، کیفیت مهمه

10 تا از شگفت‌انگیزترین بازی‌های ساخته شده با بودجه کم ۱ ۲۸ آبان ۱۴۰۳ ترین‌ها (بازی) کپی لینک

ما اغلب درباره‌ی ناشران AAA می‌شنویم که مبالغ هنگفتی را در پروژه‌های خود سرمایه‌گذاری می‌کنند تا به موفقیت برسند. با این حال، به شکل طعنه‌آمیزی، بازی‌هایی که در قلب ما جایگاه دائمی پیدا می‌کنند، اغلب آن‌هایی نیستند که با بودجه‌های عظیم پشتیبانی شده‌اند، بلکه آثاری هستند که با تلاش، اشتیاق و عرق ریختن یک گروه کوچک – یا حتی گاهی فقط یک نفر – ساخته شده‌اند. به همین دلیل قرار است بهترین بازی‌های ساخته شده با بودجه کم را به شما معرفی کنیم.

ساخت بازی‌های ویدیویی با بودجه کم یکی از چالش‌های اصلی صنعت بازی‌سازی مستقل است، به ویژه زمانی که با بازی‌های AAA و تیم‌های توسعه‌دهنده عظیم روبه‌رو هستیم. اما با وجود این چالش‌ها، بازی‌های موفق بسیاری با بودجه‌های محدود تولید شده‌اند که نشان می‌دهند نوآوری، اشتیاق، و تلاش تیم‌های کوچک می‌توانند راهی برای موفقیت در این صنعت باز کنند. در اینجا به نکاتی درباره نحوه ساخت بازی‌های ویدیویی با بودجه کم پرداخته می‌شود. یکی از اصلی‌ترین راه‌ها برای کاهش هزینه‌ها در ساخت بازی‌ها، استفاده از ابزارهای رایگان یا ارزان‌قیمت است. موتورهای بازی‌سازی مانند؛ Unity و Unreal Engine به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهند که بازی‌های پیچیده‌ای بسازند بدون اینکه هزینه زیادی برای خرید نرم‌افزارهای تخصصی بپردازند. این موتورهای بازی‌سازی با قابلیت‌های گسترده و آموزش‌های آنلاین رایگان، به تیم‌های کوچک این امکان را می‌دهند که حتی با دانش کم نیز بتوانند بازی‌های موفق بسازند. برای بسیاری از توسعه‌دهندگان با بودجه کم، یکی از بهترین روش‌ها برای کاهش هزینه‌ها، طراحی ساده است. بازی‌های بزرگی مانند؛ بازی Stardew Valley و بازی Undertale با طراحی‌های ساده و مکانیک‌های ابتدایی ساخته شدند. این بازی‌ها به جای تمرکز بر گرافیک‌های پیچیده یا انیمیشن‌های پیشرفته، بر داستان‌گویی، تجربه کاربری، و عمق گیم‌پلی تمرکز دارند. طراحی ساده باعث می‌شود که زمان کمتری برای طراحی، مدل‌سازی، و انیمیشن صرف شود، بنابراین می‌توان بر جنبه‌های مهم‌تر بازی مانند گیم‌پلی و داستان تمرکز کرد.

بسیاری از بازی‌های مستقل موفق از کدهای قدیمی یا ابزارهای موجود استفاده می‌کنند تا فرآیند توسعه را تسریع کنند. این منابع شامل موزیک‌ها، صداها، گرافیک‌ها، و حتی موتورهای بازی می‌شود که توسعه‌دهندگان می‌توانند از آن‌ها استفاده کرده و تغییرات مورد نیاز را انجام دهند. برای مثال، در بسیاری از پروژه‌ها از پروژه‌های متن‌باز یا محتوای رایگان موجود در اینترنت استفاده می‌شود. با این کار، زمان و هزینه‌ ساخت بازی کاهش می‌یابد. یکی از نکات اساسی در توسعه بازی با بودجه کم، کار با تیم‌های کوچک و کارآمد است. بسیاری از بازی‌های مستقل توسط تنها یک نفر یا چند نفر ساخته شده‌اند. این بازی‌ها نه تنها از لحاظ هزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه هستند، بلکه فرآیند تصمیم‌گیری را نیز سریع‌تر و کارآمدتر می‌کنند. برای مثال، در بازی‌هایی مانند؛ بازی Hollow Knight و بازی Undertale، تیم‌های کوچک توانستند با همکاری نزدیک و کار سخت، بازی‌هایی بسازند که تاثیر زیادی در صنعت گذاشت. یکی از بهترین روش‌ها برای تأمین بودجه برای بازی‌های مستقل، استفاده از کمپین‌های کرادفاندینگ است. بسیاری از بازی‌ها با شروع یک کمپین در Kickstarter یا Indiegogo توانسته‌اند منابع مالی لازم برای تکمیل پروژه خود را به دست آورند. این کمپین‌ها معمولاً به سازندگان این امکان را می‌دهند که بر روی نیازهای اصلی پروژه متمرکز شوند، بدون اینکه نگرانی درباره تأمین بودجه برای هر مرحله از توسعه بازی داشته باشند. در این روش، بازیکنان و علاقه‌مندان به بازی می‌توانند با پیش‌خرید بازی یا کمک‌های مالی کوچک، از سازندگان حمایت کنند.

حتی اگر بازی با هزینه کم ساخته شود، موفقیت آن در بازار نیاز به استراتژی بازاریابی مؤثر دارد. برای بازی‌های مستقل، بازاریابی از طریق شبکه‌های اجتماعی، استریم‌های بازی، و روابط عمومی نقش بسیار مهمی دارد. بازی‌هایی مانند؛ بازی Undertale و بازی Hollow Knight توانستند با استفاده از بازاریابی دهان به دهان و حمایت جامعه گیمرها موفق شوند. این استراتژی‌ها معمولاً شامل ارسال نسخه‌های پیش‌نمایشی بازی به استریمرها و منتقدان است، تا با جلب توجه بیشتر، فروش بازی را افزایش دهند. یکی دیگر از عواملی که بازی‌های با بودجه کم را موفق می‌کند، سازگاری بازی با سیستم‌ها و پلتفرم‌های مختلف است. برای کاهش هزینه‌ها، بسیاری از توسعه‌دهندگان تصمیم می‌گیرند بازی خود را برای پلتفرم‌های مختلف از جمله کامپیوترهای شخصی، کنسول‌ها و دستگاه‌های موبایل توسعه دهند. این امکان را به آن‌ها می‌دهد که از یک نسخه بازی برای دسترسی به مخاطبان بیشتر استفاده کنند. به علاوه، آپدیت‌های منظم و اضافه کردن محتواهای جدید باعث می‌شود که بازی همچنان جذاب و پرطرفدار باقی بماند. در نهایت، یادگیری از اشتباهات و تجربه می‌تواند کمک بزرگی به کاهش هزینه‌ها و بهبود کیفیت بازی‌ها داشته باشد. بسیاری از توسعه‌دهندگان مستقل با گذشت زمان و با توجه به بازخوردهای بازیکنان، متوجه می‌شوند که کدام بخش‌ها از بازی می‌تواند بهبود یابد. این فرایند می‌تواند شامل بهینه‌سازی گیم‌پلی، رفع باگ‌ها، یا تغییرات در طراحی بازی باشد. این رویکرد به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند تا بدون نیاز به بودجه‌های کلان، تجربه بهتری برای بازیکنان فراهم کنند. ساخت بازی‌های ویدیویی با بودجه کم ممکن است چالش‌برانگیز باشد، اما قطعاً امکان‌پذیر است. با استفاده از ابزارهای رایگان، طراحی ساده، تیم‌های کوچک، کرادفاندینگ، و بازاریابی هوشمند، بسیاری از بازی‌های موفق و محبوب ساخته شده‌اند که توانسته‌اند جایگاه ویژه‌ای در قلب گیمرها پیدا کنند. در نهایت، این بازی‌ها ثابت کرده‌اند که نوآوری، اشتیاق، و تلاش بیشتر از هر بودجه‌ای می‌تواند به موفقیت منجر شود.

چه از طریق مکانیک‌های خلاقانه‌ی بازی، داستان‌های جذاب، یا سبک‌های هنری منحصربه‌فرد، برخی بازی‌ها نشان می‌دهند که چطور با منابع محدود می‌توان به نتایج فوق‌العاده رسید. استعداد، اشتیاق، سخت‌کوشی و الهام از هر بودجه‌ای مهم‌تر هستند، و این ده بازی مثال‌هایی از این واقعیت هستند.

Blasphemous

هنگام معرفی اولیه‌ی بازی Blasphemous در Kickstarter، به دلیل لحن و تم خاص خود توجهات بسیاری را به خود جلب کرد. این بازی دوبعدی مترویدوانیا با نمادشناسی و فضاسازی‌هایی که به شدت از کاتولیسیزم و مضامین مذهبی الهام گرفته بود، طراحی شده بود. اگرچه برخی آن را ناخوشایند می‌دانند، اکثر افراد آن را جذاب و گیرا یافته‌اند.

کمپین این بازی بسیار موفق بود و بیش از 300,000 دلار جمع‌آوری کرد – یعنی شش برابر مبلغ مورد نیاز 50,000 دلاری، که در نتیجه باعث دستیابی به اهداف اضافی بیشتری نیز شد. تیم توسعه‌ی اسپانیایی این بازی به وعده‌های خود عمل کرده است. بازی Blasphemous به خاطر سبک بصری خاص و خیره‌کننده‌اش مورد تحسین کاربران و منتقدان قرار گرفت، و همین موضوع راه را برای ساخت نسخه‌ی دوم هموار کرد.

Undertale

بازی Undertale بدون شک یکی از تأثیرگذارترین بازی‌های سال‌های اخیر به شمار می‌آید. توبی فاکس (Toby Fox) توانست با استفاده‌ی حداقلی از جزئیات فنی، اما با تمرکز بر شخصیت‌های به‌یادماندنی، موسیقی مسحورکننده و البته تعاملات منحصربه‌فرد بین کاربر و بازی، به دل‌های ما نفوذ کند و حتی در شکستن دیوار چهارم نیز هیچ تردیدی به خود راه نداد.

کمپین اولیه‌ی Kickstarter برای این بازی تنها به 5,000 دلار نیاز داشت، اما در نهایت ده برابر این مبلغ جمع‌آوری شد. اگرچه موفقیت کمپین فراتر از انتظارات خالق بود، اما 50,000 دلار همچنان در صنعت بازی‌های ویدیویی بودجه‌ای نسبتاً محدود به حساب می‌آید. به ویژه با توجه به این که بازی Undertale اکنون به‌ عنوان نمونه‌ای برجسته از هنر در بازی‌های ویدیویی و بدون شک جز بهترین بازی‌های ساخته شده با بودجه کم شناخته می‌شود.

Hollow Knight

فوق‌العاده است که به بازی‌ای فکر کنیم که به‌عنوان یکی از ارکان اصلی سبک خود شناخته می‌شود، در حالی که توسط تیمی کوچک و با بودجه‌ای محدود ساخته شده است. اما دقیقاً همین اتفاق برای بازی Hollow Knight رخ داد. حتی سال‌ها پس از انتشار اولیه، بازی Hollow Knight هنوز هم به‌عنوان یکی از بهترین مترویدوانیاها شناخته می‌شود. این بازی با موفقیت و تأثیر فراوان خود موجب احیای دوباره‌ی این سبک شد و باعث شد بازی‌های مترویدوانیا جدید بسیاری تحت تأثیر موفقیت آن روانه بازار شوند.

کمپین Kickstarter این بازی موفقیت‌آمیز بود، اما با اختلاف زیادی از هدف اولیه فراتر نرفت. سازندگان درخواست 35,000 دلار استرالیا کردند و در نهایت 57,138 دلار استرالیا جمع‌آوری کردند و تقریباً به نیمی از اهداف اضافی خود رسیدند. با اینکه کمپین به هدف اصلی خود دست یافت، واقعاً شگفت‌انگیز است که این منجر به عنوانی شد که چنین تأثیر قابل توجهی بر صنعت بازی داشت.

Vampire Survivors

بازی Vampire Survivors نمونه‌ای عالی از این است که چگونه سادگی و تمرکز بر مکانیک‌های قوی می‌توانند برای ایجاد یک بازی جذاب و اعتیادآور کافی باشند. چرخه‌ی گیم‌پلی فریبنده‌ی ساده‌اش – قدم زدن، جاخالی دادن از هیولاها و جمع‌آوری قدرت‌ها – باعث می‌شود هر ماه صدها هزار بازیکن را مجذوب خود کند.

جای تعجب نیست که توسعه‌دهنده‌ی این بازی پیشینه‌ای در صنعت قمار دارد، زیرا تجربه‌اش در آن حوزه به وضوح بر مفاهیم طراحی اصلی بازی Vampire Survivors تأثیر گذاشته است. در یکی از مصاحبه‌ها، سازنده فاش کرد که تمام هزینه‌های مادی بازی تقریباً معادل 1,100 پوند بود، که عمدتاً صرف دارایی‌های بازی شد. بدون شک، این سرمایه‌گذاری ارزشش را داشت.

Papers, Please

چه کسی فکرش را می‌کرد که بررسی مدارک و مهر زدن روی دسته‌های کاغذ می‌تواند تا این اندازه لذت‌بخش باشد؟ بازی Papers, Please نمونه‌ای درخشان از طراحی ناب بازی است. این بازی تنها یک مکانیک ساده را می‌گیرد و آن را به یک بازی کامل تبدیل می‌کند، با افزودن انتخاب‌های اخلاقی چالش‌برانگیز و روایتی جذاب.

این بازی به‌طور کامل توسط یک نفر ساخته شده و موفقیتش به سازنده اجازه داد تا بازی دیگری به نام بازی Return of the Obra Dinn خلق کند. تمام این‌ها با وقت و سرمایه شخصی سازنده انجام شد و نتیجه آن عنوانی است که تأثیر آن تا به امروز در صنعت بازی دیده می‌شود. نه بد است برای چیزی که عملاً شبیه‌ساز کار دفتری است و از شانس خوب آن جز بهترین بازی‌های ساخته شده با بودجه کم قرار دارد.

Return of the Obra Dinn

گاهی رعد دوبار به یک نقطه برخورد می‌کند. س از موفقیت بازی Papers, Please، لوکاس پاپ (Lucas Pope) بار دیگر با بازی که به یاد بسیاری از بازیکنان ماندگار شده، بازگشته است. بازی Return of the Obra Dinn یکی از جذاب‌ترین ایده‌ها را در دنیای بازی ارائه می‌دهد و یکی از بهترین فرمول‌های بازی‌های کارآگاهی را در حافظه‌ی اخیر ارائه می‌کند. تمام مفهوم حل معما با بررسی لحظات مرگ هر فرد، انگار که در همان جا حضور دارید، هم منحصربه‌فرد است و هم هیجان‌انگیز.

با وجود (و شاید به‌خاطر) سبک گرافیکی 1-bit، بازی Obra Dinn از لحاظ بصری خیره‌کننده است و با مکانیک‌های ساده‌اش تجربه‌ای زیبا ارائه می‌دهد. باور کردن این نتیجه‌ی شگفت‌انگیز دشوار است؛ به‌ویژه اینکه این بازی تنها توسط یک نفر ساخته شده است، حتی اگر در نظر بگیریم که سازنده‌ی آن یکی از کهنه‌کاران صنعت بازی‌سازی است.

The Binding of Isaac

بازی The Binding of Isaac محرک بازگشت و تکامل یک ژانر فراموش‌شده به نام روگ‌لایک (Roguelikes) بود. انتشار آن، به گفته بسیاری، لحظه‌ای کلیدی در تاریخ توسعه بازی‌های مستقل محسوب می‌شود. جالب اینجاست که این بازی تنها در سه ماه کار نیمه‌وقت توسط دو نفر توسعه داده شد که در بازنگری به نظر فوق‌العاده می‌آید.

ماجراهای مرگبار قهرمان کوچک ما که در حال کشف عمق‌های خانه‌اش است، الهام‌بخش بسیاری از افراد شده تا به انجام بازی‌سازی به‌عنوان یک سرگرمی بپردازند. در نتیجه، این بازی به‌طور جزئی مسئول مجموعه بزرگی از بازی‌های مستقل فوق‌العاده‌ای است که امروزه در دسترس است. با گذشت زمان، بازی The Binding of Isaac به بهبود خود ادامه داده است و با وجود چندین بسته الحاقی (DLC) و نسخه‌های به‌روزرسانی‌شده، همچنان تازگی و جذابیت خود را حفظ کرده است.

Dwarf Fortress

معمولاً می‌توان هزینه‌های پروژه را با کاهش دامنه آن و ساده نگه داشتن کار پایین آورد. اما اگر شما یک دیوانه باشید، می‌توانید دقیقاً در جهت مخالف حرکت کنید؛ ساخت یک بازی به‌شدت پیچیده در طول بیش از دو دهه و تماماً درباره کوتوله‌ها.

بازی Dwarf Fortress یک پروژه‌ای است که به نتیجه‌ای واقعی از علاقه تبدیل شد و به کار تمام‌وقت یک دو نفره از توسعه‌دهندگان با تعهد بالا تبدیل شد. چیزی که به عنوان یک بازی برای مدیریت یک مستعمره کوتوله‌ها شروع شد، به یک غول از تعاملات بی‌پایان تبدیل شده است که هیچ دو جلسه بازی مشابه یکدیگر نیستند. در چند سال اول، این پروژه با کمک‌های مالی پیش رفت و یک جامعه حمایتی وفادار ساخته شد که در نهایت منجر به انتشار موفق آن در استیم (Steam) شد.

Stardew Valley

در صحبت درباره پروژه‌های پر از علاقه، نمی‌توانیم نام بازی Stardew Valley را از این گفتگو حذف کنیم. بازی Stardew Valley که توسط یک نفر در طول چهار و نیم سال ساخته شده است، اکنون یکی از شناخته‌شده‌ترین و محبوب‌ترین نمایندگان ژانر «بازی‌های راحت» است.

این بازی تقریباً بلافاصله با استقبال عمومی مواجه شد و موفقیتی انفجاری به دست آورد. در طول سال‌ها، با به‌روزرسانی‌ها و مدهای رایگان متعددی تکامل یافته و همچنان برای این روزها مرتبط باقی مانده است. مردم عاشق این هستند که چگونه بازی به‌طور بی‌وقفه‌ای مدیریت مزرعه و تعاملات اجتماعی را با کشف اسرار پنهانی که دارد ترکیب می‌کند.

بعد از سال‌ها محتوای اضافی، بازی Stardew Valley به شما این امکان را می‌دهد که از حیوانات مراقبت کنید، خرابه‌های باستانی را کاوش کنید و مزرعه‌تان را با حدود یک میلیارد آیتم تزئین کنید – همه این‌ها در حالی که سگ‌ها و گربه‌هایتان را نوازش می‌کنید و با همسر خود لبخند می‌زنید.

Minecraft

همه ما بازی Minecraft را به عنوان یک فرانچایز چندرسانه‌ای غول‌آسا می‌شناسیم، اما فراموش کردن این که استودیوی توسعه‌دهنده، Mojang، در زمان ورود بازی به نسخه بتا تنها چند نفر عضو داشت، راحت است. پیش از آن، بازی تنها کار یک نفر بود.

مکانیک ساده بازی که شامل جابجا کردن مکعب‌های رنگی در یک دنیای سندباکس و استفاده از آن‌ها برای ساختن چیزها بود، با بازیکنان ارتباط برقرار کرد و آن‌ها نمی‌توانستند از آزمایش کردن دست بکشند و مشتاقانه منتظر هر به‌روزرسانی می‌شدند.

از آنجا فقط کافی بود بازی با مکانیک‌های جدید، NPC‌ها، زیست‌بوم‌ها و موارد دیگر گسترش یابد و چیزی که به عنوان یک پروژه کوچک فردی شروع شده بود، تبدیل به یکی از شناخته‌شده‌ترین برندهای تاریخ شد.

به پایان لیست معرفی بهترین بازی‌های ساخته شده با بودجه کم رسیدیم و امیدواریم این موضوع جا افتاده باشد که اختصاص دادن بودجه کم برای ساخت چیزی، مصادف با بی‌کیفیت بودن آن چیز نیست و حالا اگر جای خالی بازی یا بازی‌های دیگری را در این لیست حس می‌کنید، حتما آن را با ما به اشتراک بگذارید.



مطالب مرتبط

دیگران نیز خوانده‌اند

نظرات

دیدگاه خود را اشتراک گذارید
اشتراک
به من اطلاع بده
guest

1 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
View all comments