اپل ۲۰۲۳
1%
  • 0/10

با محصولات برنده و بازنده اپل در سال ۲۰۲۳ آشنا شوید

با محصولات برنده و بازنده اپل در سال ۲۰۲۳ آشنا شوید ۰ ۰۹ دی ۱۴۰۲ علم و فناوری کپی لینک

در این مطلب قصد داریم به عملکرد اپل در سال ۲۰۲۳ بپردازیم و ببینیم محصولات برنده و بازنده‌ی این شرکت در سالی که گذشت چه بوده‌اند.

در سالی که گذشت، شاهد عرضه‌ی محصولات زیادی از سوی بزرگ‌ترین شرکت آمریکایی فعال در زمینه‌ی تولید گوشی‌های هوشمند یعنی اپل بوده‌ایم. این شرکت که در حال حاضر دومین شرکت بزرگ تولیدکننده و فروشنده‌ی گوشی در سراسر جهان محسوب می‌شود، خیلی تلاش کرد تا بتواند سامسونگ را پشت سر بگذارد اما در نهایت ۲۰۲۳ را در شرایطی پشت سر گذاشته که جایگاه خود را در رده‌ی دوم حفظ کرده است.

اپل اما در سال ۲۰۲۳ توانست با عرضه‌ی محصولاتی واقعاً جذاب و با کیفیت، توجهات زیادی را به خود جلب کند به گونه‌ای که انتظارات را از خود بالا برد و حتی این امید برایش وجود دارد که در سال ۲۰۲۴ بتواند برای یک فصل هم که شده سامسونگ را از لحاظ فروش گوشی پشت سر بگذارد و طعم صدرنشینی را برای مدتی کوتاه بچشد.

از جمله این محصولات می‌توان به آیفون ۱۵، به خصوص دو مدل پرو و پرو مکس اشاره کرد که با امکانات جذابی از جمله دوربین اصلی قدرتمند، دوربین زوم پریسکوپی با امکان زوم ۵ برابری اپتیکال (مدل پرو)، بدنه‌ی تیتانیومی، پورت USB-C و کلی امکانات جذاب دیگر راهی بازار شدند.

از گوشی‌ها که بگذریم، پردازنده‌های سری M3 هم محصولات فوق‌العاده‌ای بوده‌اند که توانسته‌اند قدرت مک‌بوک‌ها را در مقایسه با مدل‌های مجهز به M2 به شکل محسوسی بهبود ببخشند. هدست واقعیت ترکیبی ویژن پرو هم رونمایی شد اما این هدست در سال ۲۰۲۴ رسما در دسترس قرار می‌گیرد.

در طول این مسیر یک ساله، یک سری از محصولات واقعاً خوب ظاهر شدند ولی یک سری دیگر جز ناامیدی چیزی به همراه نداشتند. در این مطلب هدف‌مان بررسی این محصولات برنده و بازنده اپل است،‌ مشابه چیزی که در رابطه با شیائومی نوشته‌ایم. با سرگرمی همراه باشید.

برنده: پورت USB-C در آیفون‌های سری ۱۵

اگر از کاربران اندروید باشید و این مطلب را بخوانید، احتمالا همین اولین مورد باعث نشستن لبخند تمسخر روی لبتان می‌شود. باید بگوییم حق دارید؛ بالاخره پس از سال‌ها انتظار، پورت USB-C به آیفون‌ها آمد تا این گوشی‌ها هم از لحاظ استاندارد شارژر با سایر گوشی‌های جهان برابر شوند و دیگر دردسر پیدا نشدن شارژرهایی با پورت لایتنینگ گریبان‌گیر کاربران نشود.

چند سال پیش این تغییر واقعاً غیرممکن بود اما به لطف اتحادیه‌ی اروپا و سخت‌گیری‌هایش، علی‌رغم تلاش‌های اپل برای عملی نشدن این هدف، شرکت آمریکایی تسلیم شد و تصمیم گرفت تمام آیفون‌ها و به طور کلی همه‌ی محصولات شارژی خود را با پورت شارژر USB-C راهی بازار کند.

البته عدم رضایت اپل در نهایت کار خودش را کرد چرا که این شرکت دو مدل استاندارد و پلاس را به پورت‌های کم‌سرعت از نوع USB-C مجهز کرد اما برای دو مدل پرو و پرو مکس از بهترین مدل موجود استفاده کرده است. بی‌احترامی آشکار به کاربران این مدل‌ها که البته در نگاه طرفداران متعصب این شرکت، بی‌احترامی محسوب نمی‌شود.

در واقع پورت USB-C به کار رفته در آیفون ۱۵ استاندارد و پلاس سرعتی معادل همان لایتنینگ قدیمی را دارد و در نتیجه تنها سود تعبیه‌ی چنین پورتی در آن‌ها این بوده که کاربران دیگر نگرانی از بابت عدم سازگاری کابل‌های مختلف با گوشی خود را ندارند و می‌توانند با هر کابل USB-C گوشی را شارژ کنند.

برنده: سری آیفون ۱۵ پرو، بهترین پرچم‌داران اپل در سال ۲۰۲۳

سری آیفون ۱۵ پرو همانطور که در بالا هم گفته شده، یکی از بهترین و موفق‌ترین پرچم‌داران اپل طی چند سال اخیر بوده‌اند. چه از لحاظ قابلیت و امکانات و چه از لحاظ طرفدار، این گوشی‌ها واقع عملکرد خوبی در سطح بازار داشته‌اند. اگرچه در ابتدا داغی بیش از حد اندکی طرفداران و خود اپل را نگران کرده بود اما ارائه‌ی آپدیت نرم‌افزاری و برطرف کردن این مشکل سبب شد این گوشی‌ها بتوانند پتانسیل بالای خود را به رخ رقبا بکشند.

اپل در این دو محصول از پورت شارژر USB-C از نوع USB 3.2 استفاده کرده که سرعت فوق‌العاده بالایی را برای شارژ و انتقال اطلاعات به آیفون‌های جدید اضافه کرد. همچنین اولین تراشه‌ی ۳ نانومتری جهان یعنی A17 پرو با قدرتی به اندازه‌ی کافی زیاد جهت اجرای بازی‌های کنسولی با گرافیک بالا، در این گوشی‌ها مورد استفاده قرار گرفته است.

آیفون ۱۵ پرو مکس و مدل پرو از یک جهت برخلاف مدل‌های سال گذشته با هم تفاوت دارند و آن هم دوربین تله‌فوتو با زوم ۵ برابری اپتیکال است در حالی که در مدل پرو این دوربین توانایی زوم ۳ برابری را به کاربران می‌دهد. این دوربین فوق‌العاده قدرتمند در مدل پرو مکس قادر است در وضوح بیشتر هم بدون افت کیفیت زوم کند.

اپل برای نشان دادن توانایی بالای پردازنده‌ی به کار رفته در سری آیفون ۱۵ پرو مدعی شد اجرای بازی‌هایی نظیر رزیدنت اویل ویلج، Death Stranding و Assassin’s Creed Mirage روی این گوشی‌ها با کیفیتی در سطح کنسول‌های بازی ممکن است که بعد از بررسی‌های صورت گرفته دیدیم واقعاً چنین چیزی درست است اما داغ شدن شدید گوشی‌ها و همچنین خالی شدن سریع شارژ آن‌ها سبب می‌شود تا صرفا از دانستن اینکه این گوشی‌ها چنین قدرتی دارند لذت ببرید، نه اینکه دلتان بخواهد واقعاً با آن‌ها چنین بازی‌های حجیمی را انجام دهید.

اضافه شدن کلید اکشن هم یکی دیگر از دلایل جذابیت سری آیفون ۱۵ پرو به شمار می‌رود که تا ۹ کار را می‌توانید روی آن تنظیم کرده و به سرعت انجام دهید. از جمله روشن کردن چراغ قوه، باز کردن یادداشت صوتی، ترجمه‌ی لحظه‌ای و… که البته هر بار فقط یکی از این قابلیت‌ها روی این کلید قابل تنظیم است.

اپل همچنین در سال ۲۰۲۳ تصمیم گرفت پرچم‌دارانش را زیباتر طراحی کند. اینطور شد که حواشی اطراف صفحه در آن‌ها به حداقل رسید تا حالا محصولاتی فوق‌العاده زیباتر و مدرن‌تر را در مقایسه با سال‌های گذشته شاهد باشیم.

آیفون ۱۵ پرو بدون دوربین زوم با قابلیت زوم ۵ برابری اپتیکال و همچنین مدل پایه‌ی ۱۲۸ گیگابایتی برخلاف مدل پرو که با مدل ۲۵۶ گیگابایتی به عنوان مدل پایه عرضه شده، بسیاری از کاربران را ناامید کرد اما این کار هوشمندانه‌ی اپل سبب شد کاربران حالا توجه بیشتری به مدل پرو مکس داشته باشند و همچنین سال آینده، دلیل کافی برای خرید آیفون ۱۶ پرو چون گفته می‌شود تمام محدودیت‌های مدل پرو در سال ۲۰۲۳ در مدل پرو در سال ۲۰۲۴ جبران خواهد شد.

برنده: تراشه‌های سری M3

نمی‌شود از برنده‌های اپل در سال ۲۰۲۳ گفت اما به تراشه‌های سری M3 با آن تغییرات انقلابی که داشته‌اند اشاره‌ای نکرد. این تراشه‌های مبتنی بر Arm اپل که از زمان عرضه در سال ۲۰۲۰ تاکنون تحول عظیمی در قدرت پردازشی محصولات این شرکت آمریکایی به وجود آورده‌اند، در نسل سوم خود قدرتمندتر و به مراتب کم‌مصرف‌تر شده‌اند.

سری m3 که به همراه مک بوک پرو ۱۴ و ۱۶ اینچی و آی‌مک ۲۴ اینچی معرفی شدند، از لحاظ قدرت گرافیکی ارتقای محسوسی در مقایسه با نسل قبل داشته‌اند و حالا قادرند اپ‌ها و بازی‌های بسیار سنگین را هم با کیفیت قابل قبولی اجرا کنند. البته هنوز هم نمی‌توان مک‌بوک پروها را لپ‌تاپ‌های گیمینگ در نظر گرفت چون این محصولات علی‌رغم توان سخت‌افزاری بالا اصلا برای بازی ساخته نشده‌اند.

ناگفته نماند تراشه‌های قدر این نسل فقط M3 پرو و M3 مکس هستند که در مقایسه با سری M2 پیشرفت قابل توجهی داشته‌اند، مدل استاندارد در مقایسه با قبل پیشرفت چشمگیری نداشته و نمی‌توان آن را یک برنده‌ی تمام عیار دانست. همچنین از لحاظ مصرف انرژی، لپ‌تاپ‌های مجهز به تراشه‌های سری M3 فوق‌العاده کم‌مصرف و بهینه هستند و می‌توانند تا سال‌های سال، از این حیث در جمع بهترین‌ها حضور داشته باشند. هرچند لپ‌تاپ‌های اپل خیلی گران هستند و خرید آن‌ها از عهده‌ی هر کسی بر نمی‌آید.

برنده: کنار رفتن پورت لایتنینگ از تمام محصولات اپل در سال ۲۰۲۳

پورت لایتنینگ هیچوقت به خوبی و محبوبیت پورت USB-C نیست و نمی‌توان این موضوع را انکار کرد. اما نباید فراموش کرد که این پورت از آیفون ۵ تا ۱۴ در محصولات اپل به کار گرفته شده و هنوز جای تعریف از آن وجود دارد. لایتنینگ اولین پورت استانداردی بود که به لطف طراحی جذابش این امکان را داشت که از هر طرف، شارژر را بتوان درون آن قرار داد. در آن زمان، این پورت در مقایسه با کانکتورهای ۳۰ پینی پیشرفت بسیار خوبی محسوب می‌شد

لایتنینگ اما محدودیت‌های خاص خود را داشت و اجازه نمی‌داد سرعت انتقال فایل در آن از ۴۸۰ مگابیت بر ثانیه عبور کند. همچنین سرعت شارژر هم در آن در نهایت به ۲۰ وات محدود می‌شد. این امکانات و فناوری‌ها در سال ۲۰۱۲ که اولین بار شاهد رونمایی از این فناوری بودیم بی‌نظیر بود اما بعد از گذشت ۱۰ سال، دیگر نمی‌شد روی آن‌ها حساب کرد چرا که فقط سرعت پورت USB 3.1 به ۱۰ گیگابیت بر ثانیه می‌رسد و از شارژرهای سریع تا ۱۰۰ وات هم پشتیبانی می‌کند.

مشکل بزرگ‌تر این پورت هم این بود که به صورت اختصاصی فقط روی محصولات اپل تعبیه شده بود. بدین ترتیب اگر شما از یک آیفون یا آیپد از سال قبل داشته باشید، باید حتما یک کابل اضافه هم به همراه خود داشته باشید تا بتوانید آن دستگاه‌ها را هم شارژ کنید.

البته هنوز هم یک سری از محصولات اپل از پورت لایتنینگ بهره می‌برند که اپل در تلاش است تا همه‌ی آن‌ها را به مرور در مدلی با پورت USB-C راهی بازار کند چون قانون اتحادیه‌ی اروپا این شرکت را ملزم می‌کند تمام محصولات شارژی خود را به این پورت مجهز کند.

بازنده: اپل واچ سری ۹ و اپل واچ اولترا ۲

ساعت‌های هوشمند سری اپل واچ طی چند سال اخیر تأثیر چشمگیری روی بهبود زندگی کاربران داشته‌اند و به همین خاطر هم توانسته‌اند به پرفروش‌ترین ساعت‌های هوشمند جهان تبدیل شوند. اپل واچ سری ۹ و اپل واچ اولترا ۲ هم با هدف بهبود زندگی کاربران با امکانات خوبی راهی بازار شدند ولی طی چند سال اخیر، کمترین ارتقا را در مقایسه با نسل قبل خود داشته‌اند. تنها امکانات جدید و قابل توجه آن‌ها ارتقا به تراشه‌ی اپل S9 SiP و ژست‌های کنترلی دابل‌تپ بوده است.

بدتر از همه اینکه اپل با شرکت مسیمو که در زمینه‌ی تولید دستگاه اندازه‌گیر فشار خون فعالیت می‌کند بر سر نقض حق پتنت با مشکل مواجه شده و با مسیمو دادگاهی دارد. مسیمو که توسط یک فرد ایرانی اداره می‌شود، اپل را به خاطر نقض حق پتنت به دادگاه کشاند و موفق شد جلوی فروش اپل واچ سری ۹ و اپل واچ اولترا را در آمریکا بگیرد اما اپل بعدا با اعتراض به این رأی موفق شد تا اواسط ژانویه (اواخر دی)، این رأی را عقب بیندازد تا بتواند رضایت مسیمو را جلب کند.

در حال حاضر اپل در کشور آمریکا مجاز به فروش اپل واچ سری ۹ و اپل واچ اولترا ۲ هست اما نمی‌توان این حقیقت را انکار کرد که ITC یا همان کمیسیون تجارت بین‌الملل آمریکا بر این باور بوده که اپل پتنت شرکت مسیمو را نقض کرده است. البته اپل مدعی شده یک به‌روزرسانی نرم‌افزاری منتشر کرده و در نتیجه مشکل یادشده حل شده است که باید دید اواسط ژانویه، رأی ITC در این رابطه چه خواهد بود.

بازنده: مودم 5G بومی اپل

اپل خیلی تلاش کرد اما نشد که بشود؛ ساخت مودم 5G از عهده‌ی اپل در سال ۲۰۲۳ خارج بود و گفته می‌شود تا دو سه سال آینده هم امکان ساخت مودم 5G برای این شرکت وجود نخواهد داشت. در نتیجه اپل باید در این زمینه به کوالکام متکی باشد تا بتواند مودم‌های مورد نیاز خود را تأمین کند. هدف این بود که وابستگی به کوالکام به حداقل برسد اما کوپرتینویی‌ها همچنان باید بزرگ‌ترین مشتری کوالکام از لحاظ خرید مودم 5G باقی بمانند.

اما آیا برایتان سوال نشده چطور است که باارزش‌ترین شرکت جهان از پس ساخت یک مودم هم بر نمی‌آید؟ در پاسخ باید بگوییم مودم یکی از پیچیده‌ترین و شاید پیچیده‌ترین قطعه‌ای باشد که درون یک گوشی هوشمند به کار گرفته می‌شود. در نتیجه ساخت آن حتی از تیم خبره‌ی اپل هم بر نمی‌آید مگر اینکه چندین سال در این زمینه فعالیت مستمر داشته باشند و آزمون و خطاهای زیادی انجام دهند.

اینطور که پیداست، سابقه‌ی خوب و عملکرد درخشان اپل در ساخت تراشه اصلا دلیل نمی‌شود این شرکت را در زمینه‌ی ساخت مودم هم توانمند بدانیم چون ظاهرا ساخت مودم پیچیدگی خاصی دارد. گفته می‌شود اپل از لحاظ فناوری ساخت مودم ۳ سال از کوالکام عقب‌تر است و در نتیجه باید تقریبا در سال ۲۰۲۶، شاهد استفاده از مودم‌های اختصاصی این شرکت در گوشی‌های آیفون باشیم. اتفاقی که قرار بود امسال و سال بعد رخ دهد.



مطالب مرتبط

دیگران نیز خوانده‌اند

نظرات

دیدگاه خود را اشتراک گذارید
اشتراک
به من اطلاع بده
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments