#مهسا_امینی
سری Sniper Elite

سیر پیشرفت سکانس‌های شلیک حرفه‌ای در سری Sniper Elite از ۱۰ سال پیش تاکنون

پیشرفت شلیک‌های سینماتیک یک تک تیرانداز

سکانس شلیک تیر و جراحی مغز و استخوان دشمنان از راه دور، در سری Sniper Elite یکی از ویژگی‌های اصلی این سری است. اما آیا به تفاوت این صحنه از ۱۰ سال پیش تاکنون، در عناوین مختلف آن دقت کرده‌اید؟

حدودا دو دهه پیش بود که سازندگان بازی‌های سبک شوتر، بیشتر سعی می‌کردند تا داستان عناوین مختلف خود را بیشتر به سمت روایت‌هایی از جنگ جهانی دوم ببرند؛ جایی که هیتلر قصد داشت تا با نیروهای متفق بخش‌هایی از جهان را از آن خود کند. سری‌های مختلفی مانند Call of Duty و همچنین Medal of Honor مثال واضح چنین سبک بازی‌هایی بودند که داستان جنگ جهانی دوم را در قالب شوتر به تصویر می‌کشیدند. اما نکته قابل توجه اینجاست که این عناوین مختلف (حتی Medal of Honor) پس از گذشت مدتی بالاخره بعد از مدتی داستان را به سمت جهان مدرن بردند؛ در حالی که سری Sniper Elite همیشه در همان دوران جنگ جهانی دوم باقی ماند و هنوز هم در همان زمان به سر می‌برد.

اولین عنوان از سری Sniper Elite در سال ۲۰۰۵ برای کنسول‌های پلی استیشن 2، ایکس باکس و همچنین پلتفرم رایانه شخصی عرضه شد. این عنوان در واقع گیم پلی متفاوتی را ارائه می‌کرد که از زاویه دید سوم شخص، به بازیکن اجازه می‌داد تا در نقش یک تک تیرانداز فوق حرفه‌ای ظاهر شود؛ کسی که یک تنه می‌تواند ارتشی از دشمنان را از فاصله دور تار و مار کند! با این وجود امضای اصلی استودیو ربلیون (Rebellion) روی این بازی وقتی دیده شد که در عناوین دنباله آن، شاهد پیشرفت سکانسی از برخورد تیر و رد شدن آن از بدن دشمنان بیچاره بودیم.

در حقیقت اگر در عناوین مختلف سری Sniper Elite به دشمنان خود با سلاح تک تیر و از راه دور تیر بزنید، سکانس برخورد تیر شما به گوشت و استخوان سرباز مقابل در یک حالت جذاب و سینماتیک نشان داده می‌شود. همین سینمایی بودن نیز باعث شده تا همیشه کاربران در عناوین مختلف این سری شاهد یک گیم پلی متفاوت و هیجان‌انگیز باشند که آن‌ها را به پیشروی در مراحل تشویق می‌کند. با این حال نکته قابل توجه اینجاست که همین سکانس در بازی‌های Sniper Elite همیشه دارای پیشرفت بوده و تیر خوردن به دشمنان با جزئیات بیشتری همراه بوده است. به همین دلیل نیز در ادامه این روند در فرنچایز تک تیرانداز نابغه را بررسی خواهیم کرد.

بازی Sniper Elite (2005)

اولین ایده از همین سکانس تیری که گوشت و استخوان دشمنان را در عناوین جدید Sniper Elite پاره کرده و از بدن دشمن رد می‌شود، اولین بار از بازی Sniper Elite در سال ۲۰۰۵ شروع شد. در آن زمان بازی‌هایی که سلاح تک تیر به دست بازیکن بدهند زیاد بودند و به همین دلیل نیز سازندگان در استودیو ربلیون سعی کردند تا با یک مکانیزم متفاوت و با تمرکز روی مبارزات از راه دور، یک عنوان متفاوت را بسازند.

با این وجود تفاوت اصلی اسنایپر نابغه با سایر عناوین هم دوره و هم‌رده خود، این بود که اگر شما در این بازی تیر خوبی را به یکی از نقاط حیاتی (مانند سر) دشمن می‌زدید، پاداش شما دیدن صحنه آهسته و سینماتیک تیری بود که از سر سلاح شما خارج شده و به سمت دشمن روانه می‌شود تا دقیقا به همان نقطه‌ای که زده‌اید بخورد. این در حالی است که در عنوان اول، برخورد این تیر چندان با جزئیات همراه نبود ولی برای زمان خود واقعا بی‌نظیر بود.

بازی Sniper Elite V2 (2012)

بازی Sniper Elite V2 دقیقا ۷ سال بعد از عرضه اولین عنوان عرضه شد و همین مورد نیز باعث شده بود تا سازندگان فرصت زیادی برای ایجاد انواع و اقسام تغییرات را داشته باشند؛ کاری که به درستی انجام شد و سکانس تیر خوردن دشمنان را به روش بسیار جالبی تغییر داد. در واقع این سکانس به همان شکلی که امروزه در عناوین سری Sniper Elite می‌بینیم از این عنوان گرفته و پیشرفت داده شده است.

در واقع بازی Sniper Elite V2 سیستم گیم پلی سری را عوض نکرده بود، اما برخی تفاوت‌های بزرگ بین عنوان اول و دوم وجود داشت که شاید گرافیک مهم‌ترین آن باشد. به علاوه آن نیز در این بازی جدید، دیگر نشان دادن سکانس شلیک تیر اسنایپ، صرفا مختص به کله دشمن نبود و شما اگر تیر خلاص را به صورت کاملا حرفه‌ای به نقاط ضعف بدن حریف می‌زدید، دوربین به صورت سینماتیک آن را به نمایش می‌گذاشت. با این وجود، جالب است بدانید که این سکانس دیگر خشک و خالی نبود و شما می‌توانستید به صورت X-Ray، اجزای داخل بدن دشمن خود را هم ببینید که از هم پاشیده شده و نابود می‌شوند! همچنین اگر شما به یک بشکه قابل انفجار یا نارنجک دور کمر دشمن خود تیر می‌زدید، در عنوان Sniper Elite V2 سکانس آن به نمایش گذاشته می‌شد؛ درست مثل زمانی که تیر شما از بدن چند دشمن رد می‌شد و به اصطلاح مولتی کیل می‌گرفتید!

بازی Sniper Elite 3 (2014)

عنوان سوم از سری Sniper Elite پس از وقفه‌ای ۲ ساله در سال ۲۰۱۴ برای کنسول‌های پلی استیشن 4، ایکس باکس وان و همچنین پلتفرم رایانه شخصی عرضه شد و چنان که به نظر می‌رسید، از همان سیستم Kill Cam نسخه قبلی پیروی می‌کرد؛ با این تفاوت که اینبار توجه به جزئیات بیشتر شده بودند و می‌توانستید عضلات دشمنان را هم ببینید که تیر آن‌ها را پاره کرده و از بدن فرد بدبخت خارج می‌شود.

با این وجود، بازی Sniper Elite 3 ویژی دیگری را هم به این سکانس اضافه کرده بود؛ طوری که دیگر وقتی به نقطه انفجار یا همان باک ماشین‌ها هم تیر می‌زدید، اجزای داخلی خودرو یا تانک مورد نظر نشان داده می‌شد. همچنین اگر تانکی را منفجر کرده یا به فردی داخل آن تیر می‌زدید، عملا نشان داده می‌شد که چگونه سرنشین به درک واصل می‌شود.

بازی Sniper Elite 4 (2017)

در سیستم دوربین نمایش تیر در عناوین قبلی سری Sniper Elite هرگز شاهد حذف شدن المان خاصی نبودیم و صرفا فقط موارد مختلفی به آن اضافه شدند، با این وجود نکته قابل توجه اینجاست که در عنوان Sniper Elite 4، این روند دیگر پایدار نماند و سازندگان تغییرات تازه‌ای در Kill Cam ها ایجاد کردند که خود شامل حذف برخی از موارد می‌شد.

برای مثال، در بازی جدید دیگر تیر زدن به ماشین‌ها دارای حالت نمایش به صورت X-Ray نبود و مهم‌تر از آن اینکه جزئیات سکانس با حذف و اضافه‌هایی همراه بود که به نحوی به پیشرفت و طبیعی‌تر کردن آن کمک می‌کردند. این در حالی است که روال کلی فقط حذف کردن این موارد نبود و در واقع سازندگان برنامه‌های بسیاری برای بازی جدید خود داشتند؛ از جمله اینکه دیگر مواد منفجره مانند نارنجک و دینامیت نیز حالت X-Ray داشتند و اگر فردی با تله‌ای که جلوی در گذاشته‌اید به رحمت خدا می‌رفت، می‌توانستید تکه تکه شدن او را ببینید. همچنین اگر راننده داخل ماشین را بزنید، در بازی Sniper Elite 4 صحنه‌ای بسیار واقع‌گرایانه و هیجان‌انگیزتر را مشاهده خواهید کرد.

بازی Sniper Elite 5 (2022)

پس از یک وقفه پنج ساله، باز هم استودیو ربلیون تصمیم گرفته تا یک بازی جدید در سری Sniper Elite را ساخته و در اختیار بازیکنان قرار دهد. عنوانی که باز هم شخصیت اصلی آن کارل فیربورن (Karl Fairburne) یا همان تک تیرانداز نابغه است و در سال‌های پایانی جنگ جهانی دوم داستان روایت می‌شود. با این وجود، بازی Sniper Elite 5 دارای المان‌های فوق‌العاده متفاوت و هیجان‌انگیزی است که می‌تواند حتی با داشتن زمینه‌ای یکسان با عناوین قبلی، همچنان جای خود را میان طرفداران حفظ کرده و با استقبال خوبی همراه شود.

برای مثال، شما در این بازی در حالتی که آنلاین آن را تجربه کنید، می‌توانید همراه با دوست خود به صورت Co-Op مراحل داستانی را رد کنید، اما هر لحظه این امکان وجود دارد که ناگهان سر و کله یک اسنایپر دیگر در نقشه پیدا شده و در جبهه آلمان‌ها قرار بگیرد؛ اسنایپری که کنترل آن دست بازیکنی دیگر است و دیگر با هوش مصنوعی برای انجام ماموریت خود طرف نیستید! این بازیکن می‌تواند سربازان را جاب به جا کند، به آن‌ها دستور بدهد و مهم‌تر از همه، در مکانی خاص به اصطلاح کمپ کند تا وقتی برای انجام ماموریت خود وارد ساختمان یا منطقه‌ای خاص می‌شوید، ناگهان با یک تیر خوراک X-Ray غافلگیرتان کند!

با این وجود درباره سیستم Kill Cam و X-Ray ها در این بازی مورد انتظار، باید گفت که طبق اعلام سازندگان، ظاهرا قرار است تا در این عنوان شاهد سکانس‌هایی بسیار طبیعی‌تر باشیم. به گفته سازندگان، ظاهرا قرار است تا وقتی شما مستقیم به استخوان دشمن تیر می‌زنید، تغییر مسیر گلوله به خوبی نشان داده شده و همچنین یک سکانس خاص نیز برای زدن دشمنان با سلاح‌های SMG (رگباری سبک) و Pistol (کلت‌‌ها) مشاهده کنید.

اما نظر شما درباره این سکانس‌ها در سری Sniper Elite 5 چیست؟


نظرات

guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments
بالا