انتظارات زیاد موجب ناامیدی برخی طرفداران GTA 6 خواهد شد
عواقب ایدهآلگرایی
انتظارات و هایپ فراوانی که برای بازی جدید راکاستار جود دارد سبب ناامیدی برخی طرفداران GTA 6 از آن خواهد شد.
از زمان انتشار اولین تریلر نسخه ششم از مجموعه بازی Grand Theft Auto در دسامبر سال گذشته، تعداد بازدید آن در یوتیوب از میزان 185 میلیون بار عبور کرده است. این در حالی است که تعداد بازدیدهای اولین تریلر بازی GTA 5 که دوازده سال پیش در سال 2012 منتشر شد هماکنون به بیش از 109 میلیون بار رسیده و این رقم نیز برای اولین تریلر بازی Red Dead Redemption 2 برابر 24 میلیون بازدید است. پس از سالها گمانهزنی و افشای چند ویدئو مختلف، سرانجام اولین ویدئو رسمی از گیمپلی بازی مورد بحث به اشتراک گذاشته شد تا اشتیاق طرفداران به بالاترین میزان خود برسد.
در حال حاضر این مجموعه جهان باز شرکت راکاستار گیمز (Rockstar Games) بیشتر از هر زمان دیگری از محبوبیت برخوردار است. به همین دلیل برخلاف آنچه به نظر میرسد، انتظارات و اشتیاق فراوانی که وجود دارد میتواند موجب ناامیدی برخی طرفداران GTA 6 شود. مسلما دلیل این موضوع به هیچ وجه به جوانب کیفی بازی ارتباط نخواهد داشت. زیرا استراس زلنیک (Strauss Zelnick) مدیر عامل شرکت تیکتو (Take-Two) پیش از این اظهار کرده بود که راکاستار ایدهآلگرایی خود را با این بازی نیز ادامه میدهد و بسیار دور از انتظار به نظر میرسد که Grand Theft Auto 6 شامل سطح ارزش تولید و پولیشی که از سازندگان آن انتظار میرود نباشد.
با این حال این بازی لزوما شامل تمامی مواردی که هر یک گیمر از آن انتظار دارد نخواهد بود. انتظار چنین موضوعی منطقی به نظر میرسد اما آن هم از عواقب میزان محبوبیت این فرنچایز است. هر کسی انتظار بخصوصی از آنچه که باید این بازی ارائه کند دارد. افرادی که در طول سالیان گذشته، ساعات فراوانی از زندگی خود را صرف تجربه بازی GTA Online و مسابقات آن کردند ممکن است انتظار داشته باشند جوانب رانندگی در نسخه ششم این مجموعه با بهبودهای قابل ملاحظهای همراه شود.
از سوی دیگر افرادی که به انجام ماموریت مختلف سرقت و یا مود Deathmatch پرداختهاند، انتظار ایجاد تغییرات اساسی در مبارزات و مکانیزمهای مربوط به تیراندازی دارند. تنها به این دلیل که بازی Grand Theft Auto 5 یک موفقیت کیفی و تجاری تمام و کمال محسوب میشد، به این معنی نیست که پلیرها نباید انتظار داشته باشند دنباله این بازی، چیزی فراتر از نسخه قبلی آن باشد.
با این حال شاید در نظر گرفتن نسخه قبلی این مجموعه و یا حتی بازی Red Dead Redemption 2 به عنوان سنگ محک نسخه جدید GTA غیرمنطقی باشد. داستانهای مختلفی که از اضافهکار سنگین و کرانچ و از سوی دیگر وسواس سرسامآور راکاستار برای کوچکترین جزئیات ممکن را به خاطر بیاروید. برای مثال این شرکت تصمیم گرفت در سال آخر تولید، به تمامی میانپردههای سینمایی بازی Red Dead Redemption 2 در بالا و پایین صفحه نوار مشکی اضافه کند. طرفداران به طور ناخودآگاه همواره انتظار محصولی بهتر و در حداقل موارد اثری را دارند که با استفاده از تکنولوژی روز، تجربه جدیدتری را منتقل کند.
دنبالهای که در عین حال سرگرمکننده باشد و شامل چندین ساعت گیمپلی اعتیادآور به همراه توجهی کمنظیر به ریزترین جزئیات ممکن، مراحل فرعی خوشساخت، روایتی درجهیک، تصاویر واقعگرایانه و انیمیشنهای صورت استثنایی باشد. برخیها انتظار خواهند داشت که بازی مورد بحث، تجسم دقیقی از شهر فلوریدا باشد در حالی که سایرین انتظار دارند افسانههای محلی نیز راه خود را به درون این بازی، باز نمایند. هر چیزی کمتر از این انتظارات اگرچه لزوما به خراب شدن تجربه بازی منجر نمیشود اما با توجه متفاوت بودن سطح انتظارات، ناامیدی برخی طرفداران GTA 6 به مانند هر محصول سرگرمیمحور دیگری اجتنابناپذیر به نظر میرسد.
البته ممکن است جوانبی به طور مشخص در بحث مقیاس وجود داشته باشند که Grand Theft Auto 6 پایینتر از سطح انتظار ظاهر شود. یکی از اینسایدرهای صنعت بازی به نام Tez2 در سال گذشته با انتشار گزارشی به این مسئله اشاره کرده بود که تیم سازنده ممکن است برخی از بخشهای بازی را از حذف کرده تا از طریق بستههای الحاقی پس از انتشار، در دسترس مخاطبین قرار دهد و بدین طریق از تاخیر بیشتر بازی نیز جلوگیری کند. این موضوع با گزارشی دیگری نیز در یک امتداد قرار میگیرند که بیان میداشت محتویات بخش داستانی، پس از انتشار بازی برای آن عرضه میشوند که از جمله آن به شهرهای جدید اشاره شده بود.
از سوی دیگر یک فاشکننده اطلاعات به این موضوع اشاره کرده بود نقشه این بازی حدودا دو برابر از نقشه GTA 5 یعنی لوس سانتوس بزرگتر بوده و شامل سه شهر اصلی، چهار شهر فرعی به همراه محدودههای حومه شهری کوچکتر بوده و 70 درصد ساختمانهای آن نیز قابل جستجو خواهند بود. به طور مضحکی این فاشکننده دوست فرزند یکی از کارمندهای راکاستار بوده و پیش از انتشار اولین تریلر، بخشهایی از بازی را به نمایش گذاشته بود. البته با توجه به این که این شخص از عرضه بازی در پاییز 2024 خبر داده بود، چندان نیز نباید به صحت اطلاعات ارائه شده توسط او استناد کرد.
در همین حال نشریه کوتاکو در سال 2020 با انتشار گزارشی به این موضوع اشاره کرده بود که راکاستار به دنبال آن است تا GTA بعدی از نظر مقیاس در سطح متوسط باشد تا بدین طریق از وقوع کرانچ نیز جلوگیری حاصل کند. اگرچه بازی همچنان قرار است یک تجربه جهان باز قابل توجه باشد، اما جاهطلبی کمتری را در مقایسه با شروع پروژه دنبال خواهد کرد. ظاهرا تیم سازنده قرار است بخشی از محتویات خود از جمله شهرها و مناطق جدید را طی بهروزرسانیهای پس از عرضه به بازی اضافه کند. اگرچه احتمال وقوع تغییر در این برنامهها همیشه وجود دارد، اما اشاره به عرضه محتوای پس از عرضه در چند منبع مختلف، میتواند از صحت داشتن این مسئله حکایت داشته باشد.
در حال حاضر نمیتوان در بحث کیفیت در برابر کمیت اظهار نظر مشخصی کرد و باید منتظر زمان ماند. شخصا اثری با مقیاس کوتاهتر که دارای شهری پرجزئیات با فعالیتی کمتر و داستانی پختهتر بوده را ترجیح میدهم. اما مسلما همین موضوع ناامیدی برخی طرفداران GTA 6 را به دنبال خواهد داشت. زیرا در هر صورت هیچ سازندهای موفق به خوشحال کردن تمامی مخاطبین خود نخواهد شد.
یکی دیگر از اجتماع ناراضی بدون شک به پلیرهای رایانههای شخصی ارتباط دارد. در حال حاضر راکاستار تنها به کنسولهای نسل نهمی ایکس باکس و پلیاستیشن به عنوان پلتفرم هدف بازی خود اشاره کرده و خبری از پلتفرم رایانههای شخصی نبوده است. با توجه به اینکه هر دو بازی Grand Theft Auto 5 و بازی Red Dead Redemption 2 مدتی پس از انتشار اولیه روی کنسولها، برای رایانههای شخصی نیز در دسترس قرار گرفتند، انتظار میرود همین سناریو اینبار نیز تکرار شود حال آن که تضمینی برای این مسئله وجود ندارد.
از طرفی مسئله پرفورمنس نیز مطرح میشود. با توجه به اینکه بیشتر بازیهای بزرگ نسل فعلی مخصوصا عناوین جهان باز، به صورت 30 فریم بر ثانیه عرضه شدند، امکان دارد Grand Theft Auto 6 نیز به همین رویه ادامه دهد. این موضوع چندان برای راکاستار دور از انتظار به شمار نمیرود. زیرا این سازنده اگرچه به جلو بردن مرزهای گرافیکی معروف است از سوی دیگر همواره گزینه 30 فریم بر ثانیه را برای دو بازی قبلی خود نیز انتخاب کرده است.
عنوان Grand Theft Auto 5 پس از دو نسل و انتشار مجدد برای کنسولهای نسل نهمی، گزینه اجرا به صورت 60 فریم بر ثانیه را به مخاطبین خود میدهد. اما این امکان همچنان برای Red Dead Redemption 2 وجود نداشته و تنها از گزینه 30 فریم بر ثانیه برخوردار است. خبری از انتشار یک بهروزرسانی برای حل این موضوع نیز به گوش نمیرسد. عرضه یک بازی و انتشار بهروزرسانی برای کنسولهای قدرتمندتر در چند سال بعد، یک موضوع به شمار میرود. از طرفی با توجه به قدرت کنسولهای نسل نهمی، چنانچه دارنده این کنسولها متوجه شودن پلتفرمی که در دست دارند بهترین محل برای تجربه مورد انتظارترین بازی نسل نیست مسلما واکنش مناسبی از خود بروز نخواهند داد. این موضوع نیز میتواند ناامیدی برخی طرفداران GTA 6 را موجب شود.
شکی وجود ندارد نسخه بعدی GTA باری دیگر تحولی عظیم در ساخت بازیهای ویدئویی ایجاد خواهد کرد. در هر مدیومی که اقدام به فعالیت کنید و سعی کنید بالاترین میزان کیفیت را ارائه کنید، همواره افرادی وجود خواهند داشت که به دلیل همین انتظارات به وجود آمده از محصول مورد نظر ناراضی خواهند بود. بنابراین بهتر است از هماکنون انتظارات خود را معقولانه در نظر گرفته و از Grand Theft Auto 6 در هر مقیاسی که ارائه میشود لذت ببریم.
نظرات
دیدگاه خود را اشتراک گذارید