بازی Dead Space

هر آنچه از ریمیک بازی Dead Space و تغییرات آن نسبت به نسخه اورجینال می‌دانیم

ایشیمورا، آیزاک کلارک و فضایی مرده

ریمیک بازی Dead Space برگشته تا شهرت و محبوبیت دیرین خود را پس بگیرد. عنوانی که اولین بار در سال ۲۰۰۸ با الهام از بازی رزیدنت اویل 4 ساخته شد و توانست با ایده‌های جذاب و خلاقانه‌ی گلن اسکافیلد و تیمش، به یک عنوان متفاوت تبدیل شود که مثل آن وجود نداشت.

دد اسپیس شما را تک و تنها میان موجوداتی خونخوار قرار می‌داد که ناگهان از در و دیوار بر سرتان خراب و دیوانه‌وار به سمتتان حمله‌ور می‌شدند. این کابوس اما به همین‌جا منتهی نشد و در قسمت دوم و حتی سوم که زیاد مورد پسند خیلی‌ها واقع نشد، ادامه داشت.

این بار دیگر خبری از استودیوی Visceral Games در ساخت ریمیک بازی Dead Space نیست و کارها بر عهده‌ی استودیوی EA Motive گذاشته شده است. تریلر ریمیک Dead Space که در جریان مراسم EA Play Live به نمایش در آمد و همچنین جزئیاتی که در ادامه از این عنوان منتشر شد، همگی نوید از یک ریمیک موفق می‌دادند. موفقیت ریمیک دد اسپیس نه تنها برای طرفداران کارکشته و بازیکنان تازه‌کار اتفاقی خوشایند خواهد بود، بلکه یک پله ترقی برای استودیوی EA Motive به شمار می‌رود و آینده‌ی درخشانی را برای تیم سازنده رقم خواهد زد.

در ادامه ضمن ذکر تمامی اطلاعاتی که تا به حال از این عنوان در دست داریم، به این سوالات پاسخ داده می‌شود که چه تغییراتی در انتظار دد اسپیس است؟‌ آیا این ریمیک می‌تواند چیزی در حد ریمیک رزیدنت اویل ۲ باشد یا تنها یه یک ریمستر پوچ و بدون ایده‌های خلاقانه تبدیل می‌شود؟

تریلر ریمیک بازی Dead Space در مراسم EA Play Live

با تماشای این ویدیوی یک دقیقه‌ای چیز زیادی عایدتان نمی‌شود جز یک حقیقت؛ فضای مرده از مرگ برگشته تا بار دیگر رعب و وحشت را به جانتان بیندازد. در بخشی از این تیزر می‌توان صدای نیکول را شنید که در حال خواندن ترانه Little Star است. موسیقی‌‌ نمادین دد اسپیس که سازندگان به طرز به‌رحمانه‌ای از حالت معصوم و کودکانه در آورده و باعث شدند که هر شخص پس از تجربه بازی دیگر آن را به چشم سابق نبیند و مفهوم جدیدی در ذهنش تعریف شود.

بازی Dead Space از کجا آمده و به کجا می‌رود؟ آشنایی بیشتر با تاریخچه بازی Dead Space

این ریمیک در واقع بازگویی وقایع نسخه اورجینالی است که در سال ۲۰۰۸ برای پلتفرم‌های ایکس‌باکس 360، پلی‌استیشن 3 و رایانه‌های شخصی منتشر شد. داستان بازی در سال ۲۵۰۸ رخ می‌داد و شما را در نقش آیزاک کلارک (Isaac Clarke) قرار می‌داد. نام خانوادگی این شخصیت الهام گرفته از آرتور کلارک، نویسنده داستان‌های علمی تخیلی و دستیار نمایشنامه ادیسه فضایی در سال ۱۹۶۸ بود.

آیزاک به همراه تیم خود راهی ایستگاه فضایی USG Ishimura می‌شوند تا به راه‌اندازی مجدد آن کمک کنند. البته این تنها انگیزه آیزاک برای رفتن به ایشیمورا نیست؛ چرا که نامزدش نیکول نیز در این کشتی فضایی حضور دارد. با رسیدن به ایشیمورا، ایزاک و تیمش تحت حمله موجوداتی به نام نکرومورف که در واقع همان خدمه کشتی‌اند قرار می‌گیرند.

گیر افتادن در یک کشتی فضایی مملو از موجوداتی خوانخوار و وحشی به همراه فضای دلهره‌آور ایشیمورا خود به اندازه کافی برای ترساندن بازیکن کافی بود و این وسط روشی که برای کشتن نکرومورف‌ها باید به کار گرفته می‌شد همه چیز را بدتر کرد. شما باید دست و پای این موجودات را قطع می‌کردید تا سرعت آن‌ها را کم کرده و سپس کارشان را تمام کنید. برای پی بردن به وخامت موضوع کافی است وقت‌هایی را به خاطر بیاورید که گله‌ای از نکرومورف‌ها را کشته و سپس خود را غرق دست و پاها و بدن‌های قطع شده و خونی که روی در و دیوار ریخته شده بود می‌یافتید. چه صحنه‌ای دلخراش‌تر و ناخوشایندتر از این؟!

ماجراهای آیزاک اما به همین‌جا ختم نشد و در قسمت‌های دوم و سوم که به ترتیب در سا‌ل‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۳ منتشر شدند، ادامه داشت. در حالی که پتانسیل برای ساخت نسخه چهارم وجود داشت، خبر بسسته شدن استودیوی ویسرال گیمز در سال ۲۰۱۷ توسط الکترونیک آرتز، احتمال ساخت نسخه بعدی را به صفر رساند و دیگر کسی امید به شنیدن اسم Dead Space نداشت تا اینکه شایعات ریمیک آن در سال ۲۰۲۱ دست به دست و در نهایت در مراسم مستقل الکترونیک آرتز تایید شد.

گلن اسکافیلد، خالق و تهیه کننده اجرایی قسمت اول فضای مرده در سال ۲۰۰۹ از ویسرال گیمز جدا شد و همراه با یکی از همکاران خود به نام مایکل کاندری (Michael Condrey) استودیوی Sledgehammer Games را تاسیس کرده و عناوین محبوبی از فرنچایز Call of Duty نظیر Modern Warfare 3، Black Ops و World War 2 را در کارنامه‌ی خود دارد. او در حال حاضر رئیس استودیوی Striking Distance است و مشغول کار روی عنوان ترسناکی به نام The Callisto Protocol است. این عنوان که الهامات زیادی از Dead Space گرفته در دنیای پابجی جریان دارد و برای انتشار در سال ۲۰۲۲ برنامه‌ریزی شده است.

با استودیوی سازنده ریمیک بازی Dead Space بیش‌تر آشنا شوید

استودیوی Motive توسط جید ریموند، مدیر سابق یو‌بی‌سافت در سال ۲۰۱۵ تاسیس شد. این استودیو بیش‌تر در ساخت عناوین مختلف الکترونیک آرتز نقش پشتیبانی را داشته و به عنوان مثال به استودیوی دایس در توسعه بازی Star Wars Battlefront II کمک کرده است. استودیوی Motive همچنین بازی Star Wars: Squadrons را در سال ۲۰۲۰ روانه بازار کرد.

طبق گفته‌های فیلیپ دوکارم (Phillippe Ducharme)، تهیه کننده ارشد ریمیک بازی Dead Space:

سری Dead Space زمانی که ۱۲ سال پیش منتشر شد، تاثیر به‌سزایی روی ژانر وحشت- بقا گذاشت و من پیش از هر چیز به عنوان یک طرفدارای به استودیوی Motive آمدم تا به طور خاص روی این بازی کار کنم. ما یک تیم مشتاق در استودیوی Motive داریم که تمام علاقه و تلاششان را برای احیای این فرنچایز انجام می‌دهند. برگشت به نسخه اورجینال و شانس ساخت آن برای نسل جدید همه افراد تیم راه هیجان‌زده کرده است. در حالی که ما به دنبال مدرن‌سازی بازی هستیم، به سراغ طرفداران وفادا سری رفته و از آن‌ها درخواست کردیم که از همان مراحل ابتدایی تولید بازخودشان را با ما به اشتراک بگذارند تا ضمن جلب رضایت آن‌ها بتوانیم بازیکنان جدید را جذب این فرنجایز کنیم.

بازی Star Wars: Squadrons، ساخته‌ی استودیوی موتیو

بازی Dead Space Remake چه تفاوتی با نسخه اورجینال آن خواهد داشت؟

طی مصاحبه‌ای که مدیران استودیوی Motive داشتند، شفاف‌سازی شد که بازی جدید Dead Space یک نسخه‌ بازسازی شده کامل است. به این معنا که همه چیز از ابتدا ساخته شده است.

جلوه‌ها، صداپردازی، گیم‌پلی و سایر موارد همگی در حال بازسازی بوده و هیج یک از آن‌ها بدون بهبود یافتن از نسخه اورجینال به ریمیک راه نیافته است. این‌گونه نیست که ما محتوای اورجینال را تنها به نسل نهم انتقال داده و تنها مقداری از بافت‌ها را ارتقا دهیم.

گرافیک و جلوه‌های بصری

ریمیک بازی Dead Space با موتور فراست‌بایت ( Frostbite)‌ در دست توسعه بوده که تمرکز اصلی‌اش روی سخت‌افزار نسل جدید است. این موتور به تیم سازنده اجازه می‌دهد ضمن ایجاد جلوه‌های بصری باکیفیت‌تر، اتمسفر بازی را همچنان دلهره‌آور نگه دارند.

به دنبال انتشار تیزر ریمیک دد اسپیس، یوتیوبری به نام ElAnalistaDeBits، ویدیوی مقایسه گرافیک نسخه سال ۲۰۰۸ با این تیزر درست کرد. در این ویدیو به وضوع می‌توان مشاهده کرد که محیط‌ درون تیزر تاریک‌تر و اتمسفر دلهره‌آورتر با جزئیات بیش‌تری دارد؛ چیزی که در سال ۲۰۰۸ امکان‌پذیر نبود. همچنین قطرات خون پخش‌شده روی دیوار در مقایسه با نسخه اورجینال با جزئیات بیش‌تری طراحی شده‌اند. این ویدیو به خوبی نشان داد که استودیوی Motive از جزئیات غافل نشده و همین تفاوت‌های کوچک وقتی با هم جمع شوند یک دنیای متفاوت را ارائه می‌دهند. موضوعی که شاید طرفداران فرنچایز دد اسپیس را به این ریمیک امیدوارتر کند.

داستان و گیم‌پلی نسخه بازسازی دد اسپیس

از نظر گیم‌پلی و داستان نیز شاهد بهبودهای مفیدی در ریمیک فضای مرده خواهیم بود. به گفته‌ی اعضای استودیوی Motive بهبودهایی که در نسخه‌های ۲ و ۳ شاهدش بودیم را بعد از این می‌توان در قسمت اول نیز مشاهده کرد. به عنوان مثال جابه‌جایی در محیط‌های بدون جاذبه به جای پرش از سطحی به سطح دیگر در نسخه اول تغییر کرد و جای خود را به جت‌های کوچک در نسخه‌های بعدی داد. این استودیو قول داد موارد دیگری همچون نوار سلامت آیزاک، منوها و سایر موارد نیز دچار بهبودهایی نسبت به نسخه اورجینال باشند. همچنین گزینه‌های دسترسی بیش‌تری در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت که در گذشته به دلیل محدودیت تکنولوژی امکان اضافه کردن آن‌ها وجود نداشت.

درست مانند سایر عناوین در دست توسعه الکترونیک آرتز، تیم سازنده با طرفداران فرنچایز Dead Space در ارتباط بوده و از بازخوردهای آن‌ها در توسعه ریمیک استفاده می‌کند. به این ترتیب اطمینان حاصل خواهد شد که محصول نهایی مورد پسند طرفداران واقع می‌شود. طبق گفته‌های مدیر ارشد استودیوهای الکترونیک آرتز:

هنگامی که بحث از عنوانی با یک جامعه طرفداران وفادار می‌شود، شنیدن صدای آن‌ها بسیار حائز اهمیت است. طرفداران درک بسیار بالایی از داستان‌، شخصیت‌ها و تجربه‌ای که به دنبال آن می‌گردند داشته و این موضوع به ما کمک به‌سزایی می‌کند. یک مثال بارز دیگر در کنار عناوینی همچون Skate و Command and Conquer، سه‌گانه Mass Effect بود. ما زمان زیادی برای گرفتن بازخورد از طرفداران این عناوین صرف کردیم. به این ترتیب مطمئن شدیم در مسیر درستی قدم گذاشته و عناونی را می‌سازیم که آ‌ن‌ها مشتاق به تجربه‌اش بودند.

تجربه‌ای بی‌وقفه همانند God of War

اگر ریبوت خدای جنگ که در سال ۲۰۱۸ منتشر شد را بازی کرده باشید، متوجه شدید که بازی برای لحظه‌ای دچار وقفه نشده و یک تجربه‌ی کاملا پیوسته است. به طوری که حتی پس از صحنه‌های سینماتیک کنترل بازی سریعا به بازیکن داده می‌شد. در Dead Space نیز شاهد این موضوع بودیم که اتفاقات و دیالوگ‌ها همگی درون بازی اتفاق می‌افتاد و بارگذاری محیط‌های جدید نیز هنگامی که درون آسانسور بودید رخ می‌داد.

حال طبق گفته‌های کارگردان هنری ریمیک بازی Dead Space، تیم سازنده قصد دارد روند مشابهی با God of War پیش بگیرد و یک تجربه‌ی بدون وقفه و اختلال را برای بازیکنان به ارمغان بیاورد. به طوری که بازیکن از شروع بازی تا هنگامی که اسم سازندگان روی صفحه نقش می‌بندد برای لحظه‌ای دسته را کنار نگذارد. از آن جایی که این عنوان برای پلتفرم‌های نسل بعد منتشر می‌شوند، قابلیت‌های جدید و سخت‌افزار پیشرفته‌تر، این امکان را برای سازندگان فراهم می‌کند که در این زمینه حتی بهتر از استودیوی سانتا مونیکا عمل کنند. 

بازی Dead Space
در دد اسپیس خبری از HUD نبود و همه چیز داخل خود بازی نمایش داده می‌شد.

آیا Dead Space Remake دارای پرداخت درون برنامه‌ای خواهد بود؟

استودیوی Motive تایید کرد که هیچ خبری از پرداخت درون برنامه‌ای در ریمیک دد اسپیش نخواهد بود. پرداخت درون‌ درون برنامه‌ای هر چند در اولین نسخه حضور نداشت ولی در Dead Space 3 به سری اضافه شد و مورد انتقاد شدید طرفداران و منتقدات قرار گرفت. پرداخت درون برنامه‌ای و لوت‌باکس‌ها در عناوین اخیر الکترونیک آرتز همچون Star Wars Battlefront 2 نارضایتی‌های زیادی به دنبال داشت. با این خبر به نظر می‌رسد که الکترونیک آرتز نهایتا از تجربه‌های پیشین خود درس و در مسیر درستی قرار گرفته است.

آیا ریمیک بازی Dead Space دارای بخش مولتی‌پلیر یا Co-Op خواهد بود؟

حضور بخش مولتی‌پلیر یا Co-Op در این عنوان هنوز تایید نشده است. از آن‌جایی که نسخه اورجینال دارای این بخش نبود و به نظر نمی‌رسد که با توجه به روند داستانی بخش تک نفره، نیازی به حضور آن احساس شود. اولین بار در نسخه سوم بازی شاهد بخش مولتی‌پلیر بودیم و از آن‌جایی که استودیوی Motive قصد دارد از سایر عناوین فرنچایز برای ساخت این ریمیک بهره بگیرد، شاید شاهد حضور بخش مولتی‌پلیر باشیم. به هر حال باید منتظر انتشار اخبار بیش‌تری حول محور این بخش در نمایش‌های آینده این عنوان باشیم.

بازی Dead Space 3
بخش Co-Op بازی Dead Space 3 از نقاط قوت آن محسوب می‌شد

ریمیک بازی فضای مرده برای چه پلتفرم‌هایی منتشر می‌شود؟

ریمیک این عنوان انحصارا برای نسل جدید در دست توسعه قرار دارد و خبری از انتشار آن برای کنسول‌های نسل هشتمی که محدودیت‌های زیادی برای توسعه‌دهندگان ایجاد می‌کنند، نیست. به این معنا که این بازی صرفا برای ایکس‌باکس سری ایکس | اس، پلی‌استیشن 5 و رایانه‌های شخصی منتشر می‌شود. بنابراین به لطف پردازنده‌های قوی کنسول‌های نسل نهمی، دیگر خبری از صفحه بارگذاری در طول بازی نخواهد بود و با یک تجربه روان و بدون اختلال روبه‌رو خواهیم بود.

تاریخ انتشار ریمیک بازی Dead Space برای چه زمانی برنامه‌ریزی شده است؟

در حال حاضر تاریخ انتشار دقیقی برای این عنوان مشخص نشده است و شایعاتی از انتشار آن در پاییز ۲۰۲۲ خبر می‌دهند. همچنین طبق گفته سازندگان این بازی هنوز در مراحل ابتدایی توسعه به سر می‌برد. بنابراین نباید انتظار انتشار آن را در سال ۲۰۲۱ داشته باشیم. 

نظر شما در مورد ریمیک بازی Dead Space چیست؟‌ آیا جدیدترین ساخته‌ی استودیوی Motive می‌تواند انتظارات را برآورده کند؟ اگر به بازی‌های ترسناک علاقه‌مندید پیشنهاد می‌کنم مقاله ترسناک‌ترین بازی‌هایی که خواب راحت را بر شما حرام می‌کنند در وب‌سایت سرگرمی مطالعه کنید. 


نظرات

guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments
بالا